Diesel-hanan irroitus

Anonyymi-ap

Näyttää siltä että sisämoottorin polttonestetankin hana vuotaa hieman ilmaa järjestelmään. Ajattelin vaihtaa hanan.
Hana on liitetty tankista tulevaan rosteriputkeen.
Olen koettanut avata mutteria pitäen toisella avaimella kiinni putken puolelta.
En ole saanut auki.
Onko vinkkejä kuinka saada mutteria auki?
Onko lämmittäminen mahdollista/vaarallista?

8

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä, se on vaarallista ainakin, jos tarkoitus on lämmittää niin paljon, että siitä on hyötyä.

    • Anonyymi

      Halkaise mutteri.

      • Anonyymi

        Sen jälkeen voi joutua katkaisemaan pätkän putkea ja laittamaan uuden helmen, mutta siihen on yleensä tarpeeksi tilaa. Tämä riippuen siitä, miten alkuperäinen on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen jälkeen voi joutua katkaisemaan pätkän putkea ja laittamaan uuden helmen, mutta siihen on yleensä tarpeeksi tilaa. Tämä riippuen siitä, miten alkuperäinen on tehty.

        Hana saatiin irti. Nyt ongelmana juuri tuo helmiliitos. Liitos oli kiristetty liian tiukalle ja helmi on liian syvällä.
        Liitosputki on metallia ja tulee suoraan tankin kyljestä. Putkea on noin tuuman verran ja siksi katkaiseminen on hankalaa.
        Miten vähän putkea voi minimissään katkaista jotta vanhan helmen saa pois ja uuden tilalle?
        Onko putkea pakko katkaista, saisiko vanhan helmen pois putken päästä? Helmi liikkuu pari milliä.
        Onko jotain parempaa työkalua putken katkaisuun kuin rautasaha?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hana saatiin irti. Nyt ongelmana juuri tuo helmiliitos. Liitos oli kiristetty liian tiukalle ja helmi on liian syvällä.
        Liitosputki on metallia ja tulee suoraan tankin kyljestä. Putkea on noin tuuman verran ja siksi katkaiseminen on hankalaa.
        Miten vähän putkea voi minimissään katkaista jotta vanhan helmen saa pois ja uuden tilalle?
        Onko putkea pakko katkaista, saisiko vanhan helmen pois putken päästä? Helmi liikkuu pari milliä.
        Onko jotain parempaa työkalua putken katkaisuun kuin rautasaha?

        Dremel ja katkaisulaikka.

        Helmi voisi lähteä vaikka naulalla, joka taivutettu J ja pihdeillä yms ote ja riuhtaisee...

        Voi olla, että kovametalli palalla varustettu putken katkaisijakin voisi toimia, mutta aisi on kyllä sitkeää ja kovaa ja pitäisi mahtua pyörittämään työkalua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hana saatiin irti. Nyt ongelmana juuri tuo helmiliitos. Liitos oli kiristetty liian tiukalle ja helmi on liian syvällä.
        Liitosputki on metallia ja tulee suoraan tankin kyljestä. Putkea on noin tuuman verran ja siksi katkaiseminen on hankalaa.
        Miten vähän putkea voi minimissään katkaista jotta vanhan helmen saa pois ja uuden tilalle?
        Onko putkea pakko katkaista, saisiko vanhan helmen pois putken päästä? Helmi liikkuu pari milliä.
        Onko jotain parempaa työkalua putken katkaisuun kuin rautasaha?

        Onko siis helmi puristanut rosteriputken lommolle? Jos ei ole, helmi pitäisi lähteä vetämällä pois. Jos on, pitää joko käyttää nykyistä helmeä tai katkaista lommoutunut kohta pois. Yleensä helmiliitoksia voi uudelleenkäyttää vaihtamatta helmeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hana saatiin irti. Nyt ongelmana juuri tuo helmiliitos. Liitos oli kiristetty liian tiukalle ja helmi on liian syvällä.
        Liitosputki on metallia ja tulee suoraan tankin kyljestä. Putkea on noin tuuman verran ja siksi katkaiseminen on hankalaa.
        Miten vähän putkea voi minimissään katkaista jotta vanhan helmen saa pois ja uuden tilalle?
        Onko putkea pakko katkaista, saisiko vanhan helmen pois putken päästä? Helmi liikkuu pari milliä.
        Onko jotain parempaa työkalua putken katkaisuun kuin rautasaha?

        Helmen voi katkaista, jolloin siinä vaiheessa putki ei vielä lyhene.

        Uusi helmi pitää laittaa ehjään putkeen, joten putki lyhenee sen viitisen milliä. Jos haluaa, niin voihan siihen laittaa letkunkin kiinni kahdella klemmarilla. Uhraisin itse kuitenkin putkea uuden helmen verran.

        Esimerkiksi tässä on hyvä työkalu putken katkaisuun, niin ei mene liikaa hukkaan.
        https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools-basic-putkileikkuri-mini-3-16-mm?product=76-5161


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helmen voi katkaista, jolloin siinä vaiheessa putki ei vielä lyhene.

        Uusi helmi pitää laittaa ehjään putkeen, joten putki lyhenee sen viitisen milliä. Jos haluaa, niin voihan siihen laittaa letkunkin kiinni kahdella klemmarilla. Uhraisin itse kuitenkin putkea uuden helmen verran.

        Esimerkiksi tässä on hyvä työkalu putken katkaisuun, niin ei mene liikaa hukkaan.
        https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools-basic-putkileikkuri-mini-3-16-mm?product=76-5161

        Voihan siihen putkeen tehdä ulkokierteet ja pistää liittimen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe