Määttäsen organisaatiolle täystuomio Lieksassa. Organisaatio puretaan. Liikelaitos- ja yrityskokeilu olivat katastrofaaliset. Alla nostoja esittelytekstistä.
Lieksan kaupunginhallitus, esityslista 6.5.2024:
Organisaatiomuutos 1.1.2025
Kaupunginhallitus 06.05.2024
296/00.01.02.01.01/2024
Valmistelija Kaupunginjohtaja, hallintojohtaja, talousjohtaja
Lieksan kaupungissa on käyty yhteistoimintaneuvottelut koskien kuntatekniikkaliikelaitoksen, vesihuoltoliikelaitoksen ja liikuntapaikkojen hoidon henkilökuntaa joulukuu 2023-huhtikuu 2024 välisenä aikana. Neuvottelujen tavoitteena oli hakea organisaatiorakenne ja toimintatavat, jotka mahdollistavat nykyistä paremmin yhdessä tekemisen, tehokkuuden lisäämisen ja laadukkaat palvelut. Neuvottelujen lopputuloksena valmistelussa on päädytty esittämään kaupungin organisoitumisen muutosta. Uusi organisaatio tulisi voimaan seuraavan tilikauden alusta eli 1.1.2025.
TAUSTAA
Lieksan kaupungissa toteutettiin edellinen isompi organisaatiomuutos 2016-2017, jolloin silloinen tekninen virasto purettiin ja liikelaitokset perustettiin. Lieksan katu-, viheralue- ja satamainfraa on hoidettu 2018 alkaen kuntatekniikkaliikelaitoksessa. Liikelaitoksen alaisuudessa on toiminut myös kaupungin metsien hoito sekä paikkatietopalvelut. Kaupungin toimitilojen huollosta ja investoinneista on vastannut puolestaan kaupungin tytäryhtiö Lieksan Kiinteistöt Oy. Rakennusvalvonta sekä maankäyttö on sijoitettuna elinvoiman palvelualueeseen. Vesihuolto on oma liikelaitoksensa.
Kuntien liikelaitosten määrä oli suurimmillaan 2010-luvun alkupuolella, jonka jälkeen liikelaitosten määrä on ollut vähenevä. Yleisimmät liikelaitostoiminnot ovat vesi ja tilapalvelut. Osa kunnista on päätynyt yhtiöittämään liikelaitosten toiminnot, jolloin yhtiö voi toimia kilpailuilla markkinoilla. Liikelaitos ei ole itsenäinen oikeushenkilö vaan se on osa kuntaa, mutta sen kirjanpito tehdään erillään ja sitä ohjaa johtokunta. Kunnan sisäinen liikelaitosmalli edustaa nk. tilaaja-tuottaja- mallia, jossa peruskunta tilaa ja liikelaitos tuottaa nämä palvelut. Liikelaitoksilla on haettu yritysmäistä toimintatapaa, koska liikelaitos on itsenäisempi. Toisaalta taas kaupunki tai kunta määrittelee talousarviossaan liikelaitosten budjetin samaan tapaan kuin palvelualueidenkin.
Sote- ja pela-järjestämisvastuun siirryttyä hyvinvointialueille kuntien tärkeimmät tehtävät ovat sivistys, elinympäristö, demokratia ja elinvoima. Vuoden 2025 alusta kunnan vastuulle siirretään työllisyyspalvelut. Tarkasteltaessa noin 10 000 asukkaan kuntia ympäri Suomen valtaosassa kunnan perusinfran ylläpito on yksi kolmesta toimialasta/palvelualueesta sivistyksen ja hallinnon ohella. Lieksan kaupungin organisaatiomallissa ei ole omaa palvelualuetta tälle yhdelle kunnan perustehtävistä, vaan tehtävät on hajautettu eri palvelualueille, tytäryhtiöön ja liikelaitoksiin.
Organisaatiomuutos ja sen perusteet
Nykyinen tapa järjestää kuntalaisille kaupunkiympäristön palvelut on ollut toiminnassa yli kuusi vuotta. Kuntien toimintaympäristö ja odotukset kunnan palveluita kohtaan ovat kuitenkin jatkuvassa muutoksessa, jolloin kevään yhteistoimintaneuvottelut olivat hyvä kohta arvioida nykyisen mallin toimivuutta yhdessä henkilöstön edustajien kanssa.
Yhteistoimintaneuvotteluryhmä päätyi toteamaan johtopäätöksenään, että Lieksan teknisten palvelujen kokonaisuus on pirstaloitunut, vaikeasti hahmotettava ja johtamisen vastuut on hajautuneet. Kaupungin johtoryhmässä ja johtavissa viranhaltijoissa ei ole teknisten palvelujen osaajaa ja kokonaisuudelta puuttuu johtaja. Vastuu nykyisellään jakautuu kaupunginjohtajan, talousjohtajan, elinvoimajohtajan ja liikelaitosten johtajien kesken. Kun johtovastuu on hajautettu, se altistaa osaoptimoinnille ja kokonaiskuvan hämärtymiselle. Neuvotteluissa todettiin, että työntekijätasolla tehdään jonkin verran yhteistyötä, mutta kun henkilöstö on eri osastoilla, rakenteet eivät kannusta yhteistyöhön ja resurssien kokonaistaloudelliseen käyttöön.
xxx
. . Kaupungin teknisten palvelujen kokonaisuus halutaan paremmin näkyväksi ja koota eri toiminnot yhteen. Yhtenäinen palvelualue palvelee niin kaupungin muiden palvelualueiden tukitoimintoja kuin myös kaupunkilaisia ja yrityksiä. Kokonaisuudella tavoitellaan saavutettavan resurssien yhteiskäyttöä ja sitä kautta tehokkuutta. .
xxx
. . Huomionarvoista on myös, että kuinka paljon nykyinen liikelaitosmalli aiheuttaa hallinnollista työtä ja näin ollen hallinnon kustannuksia. Liikelaitoksille on tehtävä erillinen kirjanpito, josta tietyt siirrot tehdään kaupungin kirjanpitoon. Kokonaisuudessaan nykyinen tapa toimia sisältää valtavasti manuaalista hallinnollista työtä, jota tehdään kaksinkertaisesti liikelaitoksista johtuen. Yksinkertaistus merkitsee selvää työtuntien vähennystä. Vesihuolto on ulkoinen liikelaitos, joka myy palveluita ulos eikä kaupunkiorganisaation sisällä. Kirjanpitolain vuoksi se on aina eriytettävä. . .
xxx
KIITOS MUURAME ETTÄ OTITTE MÄÄTTÄSEN. KIITOS !
Määttäsen organisaatiolle täystuomio
Anonyymi-ap
1
323
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä
Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi565524Valkeakosken murhaaja
Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia612313- 522282
- 3261059
Nainen, olet jollakin tavalla pelottava
Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell571034Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?
Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku26920Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta
Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-20090673853Haaveilen sinusta
Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied22783- 48771
- 29763