Nyt on pyöräilijöille tehty hyvä kilpa-ajorata!
Kaisantunnelin jälkeen Oodin lähelle on laitettu liikennemerkki B7 eli pyöräilijän ylityspaikka. Kaikki ajoradalla oleva liikenne väistää "tuhatta ja sataa" pyöräileviä sekä myös risteäviä pyöräteitä ajavat!
Siellä ne Kaisantunnelin kilpa-ajajat jatkavat samaa vauhtia Baanalle sekä Ruoholahteen asti!
Pyöräilijöiden ja pyöräilijöiden liikennesäännöillä kulkevien sähköhärpäkkeiden tulee muistaa, että Kansalaistorin alueella jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!
https://yle.fi/a/74-20087624
Taasen näkee, että pyöräilijät/skuuttaajat ovat Helsingissä ensisijalla, sitten vasta joukkoliikenne, muut ajoneuvot ja viimeiseksi jalankulkijat.
Itse satunnaisena pyöräilijä en tule käyttämään Kaisantunnelia vaan kierrän Kaivokadun kautta.
Baanaa Ruoholahden suuntaan en käytä jalankulkijana enkä pyöräilijänä.
Baanalla on todella vaarallista jalankulkijana, kun ne ajoneuvot käyttävät myös jalkakäytävän puolta, jotta matkaan ei tule viivästyksiä. Pyöräilijänä myös ongelmia, koska vastaantuleva pyöräilijä saattaa ohittaa edellä ajavan pyöräilijän, vaikka olen tulossa vastaan.
Itse pyöräilen Ruoholahteen muuta kautta, yleensä ajoradalla, jossa on paljon turvallisempaa!
Taitaa Hepo ja Pyöräliitto olla tyytyväisiä?
Kaisantunneli ja pyöräilijän ylityspaikka
23
500
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuolla on voimassa 30 km/h aluenopeusrajoitus, joka koskee myös polkupyöriä. Nopeusmittaria ei vaadita, mutta nopeusrajoitusten noudattamista kyllä.
- Anonyymi
Aloittaja myös keksii omia liikennesääntöjä. Oikaistaan näistä nyt tässä pahin. Väite:
...jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!
Tieliikennelaki 16 § 2:
"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."
Tätä varten Helsingin aukioiden yli tai laitoja pitkin menevät pyörätiet on merkitty erityisen selvästi. Kansalaistorin alueella niiden varteen on pystytetty tukevia metallitolppia pitämään autot poissa pyöräväylältä, vaikka alueella muuten saakin esim. huoltoajossa kulkea myös autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja myös keksii omia liikennesääntöjä. Oikaistaan näistä nyt tässä pahin. Väite:
...jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!
Tieliikennelaki 16 § 2:
"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."
Tätä varten Helsingin aukioiden yli tai laitoja pitkin menevät pyörätiet on merkitty erityisen selvästi. Kansalaistorin alueella niiden varteen on pystytetty tukevia metallitolppia pitämään autot poissa pyöräväylältä, vaikka alueella muuten saakin esim. huoltoajossa kulkea myös autolla.Kannattaa myös huomioida se, että pyörätie on myös erityyppinen väylä, kuin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylä on. Yhdistetyllä väylällä on, kuten nimikin kertoo, yhdistetty sekä pyörätie että jalkakäytävä. Se on yhtä paljon koko leveydeltään jalkakäytävä, kuin se on pyörätie.
- Anonyymi
Kunhan vaan kukaan höhlä ei menisi kylvämään nastoja tuonne.
- Anonyymi
Kamikaze baana maistereille, kalliosta ei käydä tuolla puolen?🥴
- Anonyymi
Tunnelin päät on varmaan tarkoituksella merkattu eri tavalla. Itäpäässä on vain tolpat ja suojatie Kaisaniemen puistokadun yli. Länsipäässä on ihan asiallisesti merkitty suojatie sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille (B7 ja korotus).
Miksi ei samalla muutettu musiikkitalon nurkalla oleva Töölönlahdenkadun ja baanan risteys kuten se alkujaan suunniteltiin? Siellä töröttää edelleen tuo Helsingin liikennesuunnittelun ihme, tekstillinen kilpi "Pyöräilijä väistää - Cyklisten väjer". Baanojen piti olla niitä "esteettömiä pyöräilyn ja kävelyn laatukäytäviä". Huoh...
- Anonyymi
Tulee todennäköisesti olemaan niin, että se pyöräilijä, joka tulee Kaisantunnelista tai on menossa sinne, niin he eivät väistä Töölönlahdenkadun jalkakäytävillä kävelijöistä?
Töölönlahdenkadun pyörätiellä on kolmiot, jota Kaisantunnelista tulevat ja menevät saavat ylittää sen kadun vauhdilla. Kolmiot eivät koske jalankulkijoita!- Anonyymi
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
- Anonyymi
Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.
Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.
Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen.Se on juuri noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.
Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen.Jos pyörän nopeus on 25 km/h ja auton 30 km/h onko pyöräilijä ajamassa vaarallisesti tuhatta ja sataa kun auto matelee samassa kohdassa? Kumman tilannenopeus on pielessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyörän nopeus on 25 km/h ja auton 30 km/h onko pyöräilijä ajamassa vaarallisesti tuhatta ja sataa kun auto matelee samassa kohdassa? Kumman tilannenopeus on pielessä?
Jos pyöräilijä ajaa jalankulkijoiden lähettyvillä, niin se vaikuttaa asiaan. Tilannenopeus pitää silloin sovittaa jalankulkijoihin. Ei autokaan saa ajaa lujaa sellaisella väylällä, jolla kulkee suojaamattomia ihmisiä. Ajoradalla näin ei tyypillisesti ole, että siellä kulkee jalankulkijoita.
- Anonyymi
Mikä ihmeen kilpa-ajorata? Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä. Yksi sääntö on, että ajoneuvolla ajettaessa on ajettava tilanteeseen sopivalla nopeudella. Polkupyöräilijä on velvollinen sovittamaan nopeutensa jalankulkijoiden mukaan, mikäli jalankulkijoita on samalla väylällä/lähettyvillä.
- Anonyymi
Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä!
Rautatieaseman edusta, pyörätien ylittävä suojatie, vaikka jalankulkijat eivät seisoisi siinä vaan ylittävät pyörätien suojatietä pitkin, miten pyöräilijät/skuuttaajat noudattavat siinä liikennesääntöjä?
Ajavat pyörällä/skuutilla kelloa soittaen, huutaen väistämään, törkeimmät sinne ihmismassan joukkoon!
Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai sinne aikovalle jalankulkijalle. Suomessa sähköpotkulautoihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h (mm. kaikki vuokrattavat) sovelletaan polkupyöräilijöiden liikenennesääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä!
Rautatieaseman edusta, pyörätien ylittävä suojatie, vaikka jalankulkijat eivät seisoisi siinä vaan ylittävät pyörätien suojatietä pitkin, miten pyöräilijät/skuuttaajat noudattavat siinä liikennesääntöjä?
Ajavat pyörällä/skuutilla kelloa soittaen, huutaen väistämään, törkeimmät sinne ihmismassan joukkoon!
Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai sinne aikovalle jalankulkijalle. Suomessa sähköpotkulautoihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h (mm. kaikki vuokrattavat) sovelletaan polkupyöräilijöiden liikenennesääntöjä.On se kumma, kun kaikki aina huutaa juuri sinulle. Mutta mietipä sitä ihmistä, joka kävellessään usein huutaa pyöräilijöille, vaikka yhtään pyöräilijää ei ole paikalla.
- Anonyymi
Sähköpyöriin pakollinen vakuutus kesäkuussa !
Poliisi saa taas turhaa valvontatyötä joka on pois raskaasta rikollisuudesta.
Kansalaista kytätään kuin Venäjällä/ Kiinassa !
sdp- aikaansaannoksia TOTTAKAI !- Anonyymi
Ei pidä paikkansa. Ei tarvitse vakuuttaa sähköavusteista polkupyörää, jos polkupyörä on lain vaatimusten mukainen.
"Sähköavusteisten polkupyörien osalta on huomattava, että sellaisia sähköavusteisia pyöriä, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ei pidetä lain tarkoittamina ajoneuvoina. Edellytyksenä on lisäksi, että moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Liikennevakuutuslain tarkoittamiksi ajoneuvoiksi ei myöskään katsota sähköpolkupyöriä silloinkaan, kun niiden sähkömoottorit toimivat polkematta, mutta pyörän nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.
Liikennevakuuttamisvelvollisuus ei siis koske nämä edellytykset täyttäviä sähköavusteisia polkupyöriä. Kaikkien muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä. Liikennevakuutus tulee siten hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana yli 25 km/h kulkeville ajoneuvoille."
Lähde:
https://www.fennia.fi/sisaltostudio/liikennevakuutus-2024 - Anonyymi
Ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta:
- Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on alle 25 kg JA rakenteellinen nopeus alle 25 km tunnissa.
- Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)
- Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit.
Lähde:
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/
- Anonyymi
Otsikointi ei oikein onnistunut. Pitäisi olla pyöräilijän tienylityspaikka, ei kuten nyt pyöräilijän ylityspaikka. Tarkoitus ei ole ylittää pyöräilijää, vaan tie.
Aloittajalla on muutenkin jännä asenne kaikkeen liikenteeseen. Kukaan ei osaa mitään, eikä hän itsekään suostu käyttämään hänelle tarjottuja väyliä. Noh, eihän se ole pois meiltä muilta.- Anonyymi
Liikennemerkin oikea nimi on "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa".
Kyseinen liikennemerkki on väistämismerkki ja löytyy tieliikennelain liitteestä heti Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) liikennemerkkien jälkeen.
"B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle." - Anonyymi
Etuajo-oikeus ja väistämismerkit
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit
- Anonyymi
No jos joku hullu ajaa fillarilla tuhatta ja sataa auton kylkeen, niin itsehän siitä kärsii. Auton vauriot hoitaa kasko js kuski selviää yleensä sakoilla Fillaristilla on vain huonoja vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Joo, autoilijoiden mielestä turvallisuus on heitä ympäröivä metallikori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822