Kaisantunneli ja pyöräilijän ylityspaikka

Anonyymi-ap

Nyt on pyöräilijöille tehty hyvä kilpa-ajorata!

Kaisantunnelin jälkeen Oodin lähelle on laitettu liikennemerkki B7 eli pyöräilijän ylityspaikka. Kaikki ajoradalla oleva liikenne väistää "tuhatta ja sataa" pyöräileviä sekä myös risteäviä pyöräteitä ajavat!

Siellä ne Kaisantunnelin kilpa-ajajat jatkavat samaa vauhtia Baanalle sekä Ruoholahteen asti!

Pyöräilijöiden ja pyöräilijöiden liikennesäännöillä kulkevien sähköhärpäkkeiden tulee muistaa, että Kansalaistorin alueella jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!

https://yle.fi/a/74-20087624

Taasen näkee, että pyöräilijät/skuuttaajat ovat Helsingissä ensisijalla, sitten vasta joukkoliikenne, muut ajoneuvot ja viimeiseksi jalankulkijat.

Itse satunnaisena pyöräilijä en tule käyttämään Kaisantunnelia vaan kierrän Kaivokadun kautta.

Baanaa Ruoholahden suuntaan en käytä jalankulkijana enkä pyöräilijänä.

Baanalla on todella vaarallista jalankulkijana, kun ne ajoneuvot käyttävät myös jalkakäytävän puolta, jotta matkaan ei tule viivästyksiä. Pyöräilijänä myös ongelmia, koska vastaantuleva pyöräilijä saattaa ohittaa edellä ajavan pyöräilijän, vaikka olen tulossa vastaan.

Itse pyöräilen Ruoholahteen muuta kautta, yleensä ajoradalla, jossa on paljon turvallisempaa!

Taitaa Hepo ja Pyöräliitto olla tyytyväisiä?

23

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuolla on voimassa 30 km/h aluenopeusrajoitus, joka koskee myös polkupyöriä. Nopeusmittaria ei vaadita, mutta nopeusrajoitusten noudattamista kyllä.

      • Anonyymi

        Aloittaja myös keksii omia liikennesääntöjä. Oikaistaan näistä nyt tässä pahin. Väite:
        ...jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!

        Tieliikennelaki 16 § 2:
        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."

        Tätä varten Helsingin aukioiden yli tai laitoja pitkin menevät pyörätiet on merkitty erityisen selvästi. Kansalaistorin alueella niiden varteen on pystytetty tukevia metallitolppia pitämään autot poissa pyöräväylältä, vaikka alueella muuten saakin esim. huoltoajossa kulkea myös autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja myös keksii omia liikennesääntöjä. Oikaistaan näistä nyt tässä pahin. Väite:
        ...jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa ja Te pyörätiellä ajavat väistätte!

        Tieliikennelaki 16 § 2:
        "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."

        Tätä varten Helsingin aukioiden yli tai laitoja pitkin menevät pyörätiet on merkitty erityisen selvästi. Kansalaistorin alueella niiden varteen on pystytetty tukevia metallitolppia pitämään autot poissa pyöräväylältä, vaikka alueella muuten saakin esim. huoltoajossa kulkea myös autolla.

        Kannattaa myös huomioida se, että pyörätie on myös erityyppinen väylä, kuin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylä on. Yhdistetyllä väylällä on, kuten nimikin kertoo, yhdistetty sekä pyörätie että jalkakäytävä. Se on yhtä paljon koko leveydeltään jalkakäytävä, kuin se on pyörätie.


    • Anonyymi

      Kunhan vaan kukaan höhlä ei menisi kylvämään nastoja tuonne.

    • Anonyymi

      Kamikaze baana maistereille, kalliosta ei käydä tuolla puolen?🥴

      • Anonyymi

        Tunnelin päät on varmaan tarkoituksella merkattu eri tavalla. Itäpäässä on vain tolpat ja suojatie Kaisaniemen puistokadun yli. Länsipäässä on ihan asiallisesti merkitty suojatie sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille (B7 ja korotus).

        Miksi ei samalla muutettu musiikkitalon nurkalla oleva Töölönlahdenkadun ja baanan risteys kuten se alkujaan suunniteltiin? Siellä töröttää edelleen tuo Helsingin liikennesuunnittelun ihme, tekstillinen kilpi "Pyöräilijä väistää - Cyklisten väjer". Baanojen piti olla niitä "esteettömiä pyöräilyn ja kävelyn laatukäytäviä". Huoh...


    • Anonyymi

      Tulee todennäköisesti olemaan niin, että se pyöräilijä, joka tulee Kaisantunnelista tai on menossa sinne, niin he eivät väistä Töölönlahdenkadun jalkakäytävillä kävelijöistä?

      Töölönlahdenkadun pyörätiellä on kolmiot, jota Kaisantunnelista tulevat ja menevät saavat ylittää sen kadun vauhdilla. Kolmiot eivät koske jalankulkijoita!

      • Anonyymi

        Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.


      • Anonyymi

        Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.

        Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.

        Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen.

        Se on juuri noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvoite voi kumota väistämisvelvollisuuden, kun tuomitaan onnettomuustapauksessa.

        Laki myös velvoittaa sopivaan tilannenopeuteen.

        Jos pyörän nopeus on 25 km/h ja auton 30 km/h onko pyöräilijä ajamassa vaarallisesti tuhatta ja sataa kun auto matelee samassa kohdassa? Kumman tilannenopeus on pielessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyörän nopeus on 25 km/h ja auton 30 km/h onko pyöräilijä ajamassa vaarallisesti tuhatta ja sataa kun auto matelee samassa kohdassa? Kumman tilannenopeus on pielessä?

        Jos pyöräilijä ajaa jalankulkijoiden lähettyvillä, niin se vaikuttaa asiaan. Tilannenopeus pitää silloin sovittaa jalankulkijoihin. Ei autokaan saa ajaa lujaa sellaisella väylällä, jolla kulkee suojaamattomia ihmisiä. Ajoradalla näin ei tyypillisesti ole, että siellä kulkee jalankulkijoita.


    • Anonyymi

      Mikä ihmeen kilpa-ajorata? Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä. Yksi sääntö on, että ajoneuvolla ajettaessa on ajettava tilanteeseen sopivalla nopeudella. Polkupyöräilijä on velvollinen sovittamaan nopeutensa jalankulkijoiden mukaan, mikäli jalankulkijoita on samalla väylällä/lähettyvillä.

      • Anonyymi

        Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä!

        Rautatieaseman edusta, pyörätien ylittävä suojatie, vaikka jalankulkijat eivät seisoisi siinä vaan ylittävät pyörätien suojatietä pitkin, miten pyöräilijät/skuuttaajat noudattavat siinä liikennesääntöjä?

        Ajavat pyörällä/skuutilla kelloa soittaen, huutaen väistämään, törkeimmät sinne ihmismassan joukkoon!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai sinne aikovalle jalankulkijalle. Suomessa sähköpotkulautoihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h (mm. kaikki vuokrattavat) sovelletaan polkupyöräilijöiden liikenennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä pitää noudattaa liikennesääntöjä!

        Rautatieaseman edusta, pyörätien ylittävä suojatie, vaikka jalankulkijat eivät seisoisi siinä vaan ylittävät pyörätien suojatietä pitkin, miten pyöräilijät/skuuttaajat noudattavat siinä liikennesääntöjä?

        Ajavat pyörällä/skuutilla kelloa soittaen, huutaen väistämään, törkeimmät sinne ihmismassan joukkoon!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai sinne aikovalle jalankulkijalle. Suomessa sähköpotkulautoihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h (mm. kaikki vuokrattavat) sovelletaan polkupyöräilijöiden liikenennesääntöjä.

        On se kumma, kun kaikki aina huutaa juuri sinulle. Mutta mietipä sitä ihmistä, joka kävellessään usein huutaa pyöräilijöille, vaikka yhtään pyöräilijää ei ole paikalla.


    • Anonyymi

      Sähköpyöriin pakollinen vakuutus kesäkuussa !
      Poliisi saa taas turhaa valvontatyötä joka on pois raskaasta rikollisuudesta.
      Kansalaista kytätään kuin Venäjällä/ Kiinassa !
      sdp- aikaansaannoksia TOTTAKAI !

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkansa. Ei tarvitse vakuuttaa sähköavusteista polkupyörää, jos polkupyörä on lain vaatimusten mukainen.

        "Sähköavusteisten polkupyörien osalta on huomattava, että sellaisia sähköavusteisia pyöriä, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ei pidetä lain tarkoittamina ajoneuvoina. Edellytyksenä on lisäksi, että moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Liikennevakuutuslain tarkoittamiksi ajoneuvoiksi ei myöskään katsota sähköpolkupyöriä silloinkaan, kun niiden sähkömoottorit toimivat polkematta, mutta pyörän nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

        Liikennevakuuttamisvelvollisuus ei siis koske nämä edellytykset täyttäviä sähköavusteisia polkupyöriä. Kaikkien muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä. Liikennevakuutus tulee siten hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana yli 25 km/h kulkeville ajoneuvoille."

        Lähde:
        https://www.fennia.fi/sisaltostudio/liikennevakuutus-2024


      • Anonyymi

        Ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta:

        - Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on alle 25 kg JA rakenteellinen nopeus alle 25 km tunnissa.

        - Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)

        - Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit.

        Lähde:
        https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/


    • Anonyymi

      Otsikointi ei oikein onnistunut. Pitäisi olla pyöräilijän tienylityspaikka, ei kuten nyt pyöräilijän ylityspaikka. Tarkoitus ei ole ylittää pyöräilijää, vaan tie.

      Aloittajalla on muutenkin jännä asenne kaikkeen liikenteeseen. Kukaan ei osaa mitään, eikä hän itsekään suostu käyttämään hänelle tarjottuja väyliä. Noh, eihän se ole pois meiltä muilta.

      • Anonyymi

        Liikennemerkin oikea nimi on "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa".

        Kyseinen liikennemerkki on väistämismerkki ja löytyy tieliikennelain liitteestä heti Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio) ja Pakollinen pysäyttäminen (stop) liikennemerkkien jälkeen.


        "B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

        Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      No jos joku hullu ajaa fillarilla tuhatta ja sataa auton kylkeen, niin itsehän siitä kärsii. Auton vauriot hoitaa kasko js kuski selviää yleensä sakoilla Fillaristilla on vain huonoja vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Joo, autoilijoiden mielestä turvallisuus on heitä ympäröivä metallikori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe