siperian karhunvadelma

vattuja

Ostin pikkuruisen taimen, jonka pitäis olla siperian karhunvadelma. Tökkäsin sen maahan peltomultaan aitauksen viereen, juurelle panin ruohokatetta ja kastelin. Mitenkähän virallisesti olis pitänyt se istuttaa???

6

14124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari 1

Tuolla yhteishyvän sivuilla oli juuri sama kysymys,kopsasin sen tähän.

Minkälaista hoitoa tarvitsee siperialainen karhunvadelma?

Karhunvatukka on voimakaskasvuinen ja sitä kasvatetaan kuten puutarhavadelmaa. Se on kuitenkin vadelmaa arempi kylmälle ja menestyy yleensä vain Etelä-Suomessa. Siperialainen vatukka saattaa menestyä jopa kasvuvyöhykkeellä 5. Kasvupaikan tulisi kuitenkin olla aurinkoinen, suojainen ja lämmin, jotta marjat ehtisivät kypsyä ennen talven tuloa. Siperialainen lajike kasvaa noin 3 metriä korkeaksi ja se tarvitsee köynnöstuen. Karhunvatukka viihtyy ravinteikkaassa ja runsasmultaisessa maassa. Köynnöstävät lajikkeet typistetään keväällä noin 2:en metrin korkuisiksi. Kasvustoa harvennetaan siten, että yhteen pensaaseen jätetään noin 10:en voimakasta versoa. Koska vatukan marjat tarvitsevat pitkän kypsymisajan, tavallisesti vain osa sadosta saadaan talteen. Joskus karhunvatukkaa kasvatetaan kasvihuoneolo-oloissa, jotta sadon kypsyminen varmistuu.

• Kasvattelija

Mä laitoin viime keväänä kasvamaan karhunvattua,ja se on kasvanu tosi hyvin.Parhaillaan se just kukkii,ja odottelen satoa innolla.Se säily talven yli erittäin hyvin.Se on kasvupaikan suhteen aika vaatimaton,ainakin mulla,eikä oo mitää kovin kummosta hoitoa tarvinu.Tukenu olen vaikkakin sillä on paksut varret.Varsia ei voi verrata vatun varsii,sen verran tuhdit on.Korkeutta niille kyllä tulee lähes 3m.Suosittelen!

• Martin

Olen etsinyt sitä siperialaista karhunvadelmaa, mutta en ole mistään löytynyt. Onko vinkkejä?

• dfsjaaöljf
        Martin kirjoitti:

Olen etsinyt sitä siperialaista karhunvadelmaa, mutta en ole mistään löytynyt. Onko vinkkejä?

Mulla kasvaa niitä kolme kappaletta eikä ole ollut ongelmia löytää niitä, lisäksi mulla on yksi Kazda-lajike ja yksi Sonja.
        Kazdaa ja Sonjaa voin myös suositella. Ovat maultaan varsin maukkaita ja mehukkaita.

• sadfsdsadfs

...siitä se pitää =)

• kazda

Minäkin ostin karhunvatukkataimia Kazda kaksi pakettia joissa kummassakin vesoja noin 5 kpl.
      Istutin eteläseinälle kivijalan juureen (metri puskien väliä), seinälle tein puisen ristikon.
      Yllätyin kuinka hyvin lähtivät kasvamaan, uudet versot n. vajaa kaksimetrisiä hieman piikkisiä
      versot sidottava ristikkoon.
      Taimet antoivat marjaa jo nyt vajaan litran viimeiset kypsyvät juuri näinä päivinä, joten kyllä sato kerkeää kypsyä ennen talvea.
      Ensi kesänä tuholais myrkytys juuri kukinnan aikaan.

Suosittelen, ellei kokeile ei mitään saakkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      39
      3695
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      99
      1748
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1625
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1610
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1371
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      30
      1276
    7. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      297
      1176
    8. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1135
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      127
      1031
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1011
    Aihe