Netin kk-maksu

eltk

Tuli juuri tässä mielee kun sain kk-maksun netin käytöstä. Miksi ne on niin eri hintaisia, osaako joku kertoa sen .Minun kk-maksu on 41.90 olen kuullut että niitä on huomattavasti jopa puolet halvempia.

33

5315

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumeli

Minä ihmettelin myös samaa ja soitin radiolijalle kertovat että se maksu määräytyy jonkin nopeuden mukaan.nekun on niin fiksuja että ne mainostaa sitä halvinta mutta sitten laitetaan kalliimpaa kun meikä ei ymmärrä niitä "bitti"juttuja.

• Netti

Pidän omaa netin kk-maksua edullisena. Lasku yhteensä 71,79€/2kk palomuurin kanssa. ( 30€/kk ja palomuuri 6€/kk). Laskutusväli 2kk. Hyvin on toiminut koko ajan.

• eltk

Huomattavasti edullisempi. Kyllä minullakin on hyvä suojaus, mutta laskussa ei ole eritelty suojauksen hintaa. Sinulla on 6 € halvempi,sekin on jo paljon.

• eltk

Voitko kertoa mitä sinä maksat kk-maksua. Minun poika hoitaa nämä asiat, mutta kun hän käy kotona ei aina kaikkea muista kysyä. On niin paljon tärkeämpiäkin asioita.

• mumeli

Tulin just lenkiltä huh huh meinaa olla kuuma.Katsotaanpas tuosta mapista minulla on elisan laajakaista ja viimeksi maksanut 2kk lasku 47.80 €.Ei se mielestäni ole ihan mahdoton,kun sentään saa täällä surffata mielin määrin heh...

• kuukaudessa 24,50,nopeus on 512 jotakin.
      Aluksi maksoin 49,50,mutta kun en vaihtanut nopeutta vuoden alussa,hinta putosi.
      Kai se on alueistakin kiinni,se hinta.

• eltk

Minä maksan puolet enemmän, täytyy ottaa selvää, miksi. Huomattavia hinta eroja on.

• beataBarbara*

Jollakin seuduilla ei ole saatavilla muuta kuin Sonera 32 €/kk
        F-secure virusturva ja palomuuri päälle, jos sen ottaa.

Hintaa tulee.

Se on sitä syrjäseutulisää.

beataB

• piikkiruusu

Minä asun lounais-suomalaisessa rannikkokaupungissa. Täällä on halvin laajakaistayhteyden hinta 19 euroa/kuukausi. Yhteyden nopeus on se alhaisin eli 256 jotakin. Se on mielestäni hyvin riittävä nopeus minun käyttööni.
      Jos joku operaattori yrittää myydä niitä erittäin nopeita, saadakseen korkeamman hinnan, on se mielestäni täysin turhaa. Ne ovat tarkoitetut kiireisille liikemiehille.
      Mikäli hinta on yleensä tärkeä, kyselkää ja vertailkaa hintoja eri operaattoreilta. Miksi maksaa enemmän, kun on välttämätöntä.
      Sama koskee myös kännyköitä. Kun minä vaihdoin operaattoria muutama kuukausi sitten, putosivat maksut per kuukausi lähes puolella, kuitenkin käytän kännykkääni entiseen tyyliin.
      "Elämä kallis- DNA halpa".

• Sanoo kuluttaja no. 1206

Elämä on1

Sonera

• hinnat

Olen juuri selvitellyt omaa laajakaistamaksuani. Olin tehnyt sopimuksen alimmasta tehosta, mutta ymmärtämättömyyttäni ja huomioimattani nopeus oli nostettu korkeammalle. Ihmettelin kun minua veloitettiin aina korkeimman taksan mukaan vaikka mainoksissa luvattiin paljonkin edullisempia maksuja. Asia selvisi, nopeus alennettiin - mikä onkin aivan riittävä tällaiselle kotikoneelle - mutta saimpa vain pulittaa 10 euroa siitäkin että nopeus palautettiin entiselle sopimustasolle.

Odotan jännittyneenä seuraavaa laskua ja jos se ei tyydytä, on edessä operaattorin vaihto, eihän tässä muukaan auta.
        Elämä on kallista.

• eltk

Hyvä että olen saanut näin paljon tietoa teiltä. En maksakkaan laskuaa noi vaan, lähden heti huomenna ottamaan asioista selvää. tuntuu että turhaan makselen tuollaisia hintoja. Kiitos avusta. Vieläkin voi lähettää lisää kommentteja lueskelen ja otan neuvosta vaarin.

• srtjhsrjstr

Tässä vähän tietoa erilaisista nettiyhteyksistä:

Modeemi, noin 45 kb/s, kustannus yleensä aikaperusteinen ja sama kuin paikallispuheluilla.

ISDN, noin 64 tai 128 kb/s, kustannus yleensä aikaperusteinen ja sama kuin paikallispuheluilla tai joku kiinteä kuukausimaksu, ehkä noin 10-20 euroa / kk.

ADSL (ns. laajakaista), useimmiten 256 / 512 / 1024 / 2048 kb/s, kustannus yleensä joku kiinteä kuukausimaksu, noin 19-69 euroa / kk.

Yhteysnopeus määrää lähes suoraan verrannollisesti sen, kuinka nopeasti nettisivut, valokuvat, tiedostot jne. latautuvat. kb/s tarkoittaa kilobittiä sekunnissa. Kilobitti tarkoittaa 1024 bittiä. Tavu muodostuu kahdeksasta bitistä, eli kilobitti on noin 128 tavua. Eli 1024 kb/s on noin 128 kilotavua sekunnissa. Jos ladattavan kuvan tai muun tiedoston koko on esim. noin 500 kilotavua, kestää sen lataaminen em. nopeudella noin 4 sekuntia.

Kiinteiden laajakaistayhteyksien etuna on se, että yhteys on aina auki ja kuukausimaksu on aina sama riippumatta sen käyttömäärästä.

Lisää laskua voi tulla laitteiston vuokrista. Monet nettiyhteyksien tarjoajat ovat onnistuneet vuokraamaan asiakkailleen yhteyden tarvitseman modeemin tai päätelaitteen, jonka kuukausivuokra voi olla esim. 6,90 euroa kuukaudessa, vaikka vastaavan laitteen voisi hankkia omaksi esim. parilla kympillä. Ymmärtänette, että siinä tapauksessa kuluttajaa kusetetaan rankasti.

Mutta kaikkein suurin ongelma koko hommassa on se, että tietokoneesi on yhteydessä maailmanlaajuiseen tietoverkkoon, ja tietokoneesi sisältää todennäköisesti idioottimaisen turvattoman käyttöjärjestelmän nimeltään joko Windows tai Linux. Joka tarkoittaa sitä, että tietokoneesi ja kaikki sen sisältämä tieto ja suoritinteho on luultavasti kenen tahansa hakkerin väärin käytettävissä. Ja hehän tietenkin väärinkäyttävät niitä. Tähän ongelmaan ei ole kunnollista ratkaisua olemassa. Ongelma on vertauskuvallisesti samankaltainen, että jokaisella ihmisellä olisi käytettävissään maansiirtokone, jota he eivät oikeasti osaisi käyttää. Maansiirtokoneellakin saa paljon vahinkoa aikaiseksi, jos sitä käyttää siitä mitään ymmärtämätön ihminen. Jos maailman jokaisella ihmisellä olisi pihallaan maansiirtokone ja he säilyttäisivät sen virta-avainta sen virtalukossa ja kuka tahansa ohikulkeva häirikkö voisi koska tahansa ottaa käyttöönsä kyseisen maansiirtokoneen ja tuhota sillä vaikka läheisen ostarin, niin... siis samankaltaisesta idioottimaisesta ongelmasta on kyse. Maailmassa on miljoonia nettiin kytkettyjä suojaamattomia tietokoneita, johtuen omistajiensa tietämättömyydestä ja taitamattomuudesta sekä ohjelmistofirmojen kyvyttömyydestä, joka todellakin aiheuttaa ongelman ja häiriköt sekä rikolliset käyttävät tilannetta hyödykseen.

• Minulla on Kaapelilaajakaista, 256/512. Hyvin tämä toimii vaikka joskus latautuminen tapahtuu uskomattoman hitaastti.

Hinta on muistaakseni 19,90/kk ja siihen kuuluu virusssuojaus. Modeemi ja liittyminen ilmainen.

Ihmettelen niitä, jotka joutuvat odottaman kuukausitolkulla liittymäänsä. Kun kysyin tilatessani toimitusaikaa minulle sanottiin: Mene vaan kotiin ja rupea käyttämään!

Asun 2001 valmistuneessa talossa, jossa liittymä lienee valmiina.

Kovin eriarvoisessa maailmassa ovat maaseudun eläjät. Kaapeleita tuskin kannattaa vetää ja ilma on niin täynnä erilaista liikennettä, ettei sinne mahdu.

Käytin itse GPRS- kännykkää mutta sekin tehtiin kalliiksi ja hidas oli kuin ?&#%¤.

• eltk

Sainpa nyt tietoa niin että ihan "pyörryttää". Enpä nyt osaa muuta sanoa kuin että kyllä mulla on hyvä suojaus, oikein puhelin laitoksen puolesta. Mutta tiedän tänään enemmän, kun menen käymään "pääkallopaikalla".

• eltk

Käyty on ja otettu selvää, vaihdoin tämän firman halvempaan, tämä on mielestäni vieläkin korkea kun vertasin teidän useampien hintoihin.

Entinen hinta oli 41.90€ kk
      nyt on laajakaista 29.90€ kk
      nettiturva 3.99€ kk
      Säästöä sain 12.00€ kk mutta tykkään että tämä on vieläkin hieman kallista, kun olen seurannut teidän muiden hintoja.

Olen päättänyt laittaa tämän asian järjestykseen, mutta tarvin teidän mielipiteitänne, Eli jos olisit minä , vaihtaisitko firmaa.

• piikkiruusu

vaihtaisin mahdollisimman pian.
        Vaihtoehtoja on useita, riippuen siitä, missäpäin Suomea asuu. Huonoin vaihtoehto on Sonera, joka on kaiken lisäksi RUOTSALAISTEN täysin hallitsema yhtiö. Ei heitä kiinnosta Suomessa muu, kuin rahastaminen.
        Nykyään on lehti-ilmoittelun mukaan muutamia operaattorerita, joiden laajakaista (256) hinnat ovat alle 20 euroa per kuukausi.
        Siis ei muuta, kun vaihtamaan!

• eltk
        piikkiruusu kirjoitti:

vaihtaisin mahdollisimman pian.
        Vaihtoehtoja on useita, riippuen siitä, missäpäin Suomea asuu. Huonoin vaihtoehto on Sonera, joka on kaiken lisäksi RUOTSALAISTEN täysin hallitsema yhtiö. Ei heitä kiinnosta Suomessa muu, kuin rahastaminen.
        Nykyään on lehti-ilmoittelun mukaan muutamia operaattorerita, joiden laajakaista (256) hinnat ovat alle 20 euroa per kuukausi.
        Siis ei muuta, kun vaihtamaan!

Kävin tässä toistamiseen kyselemässä hintoja, sain vastauksia että firma jossa nyt olen , vuokraa "piuhoja" muille, että ei kannata vaihtaa, ei saa halvemmalla. En vielä syö syöttiä, vaan lueskelen mainoksia. se voi osoittautua kannattavaksi. Mutta väistän Soneraa, kuten neuvoit. Kiitti neuvoistasi.

• sisko

Tarkistin oman laskuni toukokuulta. Laajakaistan hinta 13,93 alv 3,06 = 16.99.
        Taitaa tämä olla ihan hyvä hinta, verrattuna muihin lukemiini viestien hintoihin.

• eltk
        sisko kirjoitti:

Tarkistin oman laskuni toukokuulta. Laajakaistan hinta 13,93 alv 3,06 = 16.99.
        Taitaa tämä olla ihan hyvä hinta, verrattuna muihin lukemiini viestien hintoihin.

Ompas halpa, saat olla hyvillä mielin. Se on kuulemma paikka kunta kohtainen, tuo hinnoittelu. Voit nukkua yösi rauhassa, ja surffailla melko ilmaiseksi. Kiitti kirjoituksestasi.

• Ajomies

Olen useita kertoja laittanuty esiin erilaisia "nopeustestejä". Niitä löytyy googlesta useita. Viestini eivät ole jostain syystä joittenkin "mieleen" ja niillä on taipupus häipyä alta aikayksikön.
      Koeilkaa. Omani oli >750 kbps...
      Maksan SoneraTelialle n. 20 euroa/kk.
      Pari konetta itsellä verkossa tähän maksuun.

• Ajomies

• eltk

Kyllä minulla oli nopeus aiemmin 2M/512 kbit/s ja se oli hurjan kallis 41.90€ kk. nyt kun pudotettiin nopeutta 512/512 kbit/s hinta laski 25.90€ kk. Mutta tykkään että vielä olisi varaa laskea. Mutta on kai niin että on vaihdettava firmaa. Sain nimittäin alimman taksan mukaan, mitä tällä firmalla on. Mutta pidän silmät ja korvat auki, jossain voi olla edullisempi. Mitä turhaa maksaa enemmän jos saa halvemmallakin. 20 € kk on kohtuullinen, ja kaksi konetta.

• nörtti

• eltk

• eltk
        muori67 kirjoitti:

minulle tuli 419,9 nopeus onko se hyvä vai mitä ???

Se on sitten oikein hyvä. siitä vaan surffailemaan.

• fiiuliN
        Ajomies kirjoitti:

Nopeustestikokeiluun linkki
        http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/

Omani oli nyt 720,2 kbps

Ja uteliaisuuttani klikkasin tuota nopeustestiä neljä eri kertaa.
        Joka kerralla tuli pienoinen muutos, ei pitäneet paikkaansa yksikään.

• beataBarbara*

Kyllä on 500 ja risat,

sekin nopeus riittää,

niin että päätä pyörryttää

beataB (vauhdin huumaa….)

• eltk

Sinulla pyyhkii hyvin myös, kerkeät sillä nopeudella vaikka mihin. Hyvä.

• my.mm.eli

lienee meikäläiseenkin viimein iskenyt, ihan silkkaa uteliaisuuttani piti tuo nopeustestikin tehdä! 988.4 näytti olevan, operaattorini veloittaa 1M mukaan 36 euroa/kk. Minulle riittäisi pienempikin nopeus, mutta tyttärenpojat käydessään pelailevat jotain pelejä ja tarvitsevat nopeaa yhteyttä siihen touhuun. Ja mukavahan tällä on itsekin "työskennellä". Eipä ole tarvinnut "odotella"! Kallista, mutta voisihan sitä turhempaankin rahansa laittaa! Varmaan hinnat vielä laskee jatkossa.

• eltk

Testi tiedosta oli sinullekin hyötyä, ja uskon että monelle muulle. Onpa sinulla vauhtia koneessasi, mutta ei se hintasi ole päätähuimaava. On siitä sekin hyöty että lapsen lapset tulee mielellään pelailemaan mummulaan. Minä pienensin nopeutta, ja hyvin tälläkin pärjää. Kallista sanoit, kaikki huvi maksaa. Eikä tämä ole vain huvi, vaan mahtava tiedon portti, ja meille monelle yksinäiselle mukava tapa seurustella keskenämme.

Toivotaan että hinnat tulee alas.

• Leny
        eltk kirjoitti:

Testi tiedosta oli sinullekin hyötyä, ja uskon että monelle muulle. Onpa sinulla vauhtia koneessasi, mutta ei se hintasi ole päätähuimaava. On siitä sekin hyöty että lapsen lapset tulee mielellään pelailemaan mummulaan. Minä pienensin nopeutta, ja hyvin tälläkin pärjää. Kallista sanoit, kaikki huvi maksaa. Eikä tämä ole vain huvi, vaan mahtava tiedon portti, ja meille monelle yksinäiselle mukava tapa seurustella keskenämme.

Toivotaan että hinnat tulee alas.

Täällä voi vertailla hintoja:

http:www.vertaa.fi

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      88
      1783
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      90
      971
    3. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      56
      970
    4. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      9
      925
    5. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      199
      894
    6. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      879
    7. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      833
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      779
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      760
    10. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      79
      756
    Aihe