Kyllä tämä tästä

Keskustaporvari

On kiva seurailla tätä EUvostoliiton taapertamista kohden hautaansa. Tällä hetkellä esim. budjettiasiat ovat aivan levällään.
Suurimmat nettomaksajat eivät halua maksaa enää yhtään lisää, mutta niiden on pakko, koska muita maksumiehiä ei ole.
Britannia vaatii Ranskan maataloustukia leikattavaksi, mutta siihenhän Ranska ei tule koskaan suostumaan.
Britannian jäsenmaksupalautukset ovat taas sellainen kysymys, että jos britit painostetaan luopumaan tuosta etuudesta, niin koko Britannia saattaa nostaa kytkintä EU:sta. Näin varsinkin siinä tapauksessa, jos Ranska saa pitää nämä käsittämättöman suuret maataloustuet.
Aivan oma lukunsa on sitten tämä EU:n perustuslakivainaa, jota tosin koko ajan viedään eteenpäin, vaikka hyvin tiedetään ettei se tule koskaan voimaan.
Pikantin lisän tähän kaikkeen tuo vielä Saksan ja Ranskan krooniset budjettivajeet, unohtamatta Italian silmille räjähtävää talouskriisiä.
Turkkikin pitäisi jossain vaiheessa neuvotella unioniin sisään. Näinhän on päätetty.
Odotan mielenkiinnolla torstaina alkavaa huippukokousta.

12

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wsxedc

      Hautaan taapertaa pikemminkin Kepu.

    • antiteesi

      EU on tosiaankin vaikeuksissa. Se toisaalta pakottaa kaikki osalliset skarppaamaan toimintaansa. Ranska, maatalouden suuri nettosaaja EU:ssa, romutti liitovaltio- EU:n triumfiraatin USA:n ja Aasian vastapainoksi. Ranskan kansanäänestys oli voitto kaikille raunioituville aitovierille.

      • Ytimennävertäjä

        Kyllä se siitä!


    • Vanha kokoomuslainen

      ....pieniin kansallisiin etuihin tuijottaminen,
      aiheuttaa mahdollisesti, suurimman markkinamme
      lamautumisen. Seurauksena Suomessa vähenee työpaikat, verovarat ja maatalous. Verojen
      maksajat vähenee rajusti ja aluepolitiikkaan ei
      siten löydy rahoitusta. Maataloudessa sama tilanne. Pääomat sijoitetaan varmemmille markkinoille. Onhan siinä juhlan aihetta kylliksi. Saamme impivaaramme takaisin ja Venäjästä riippuvan talouden. Keskustalainen
      unelma....

      • Keskustaporvari

        Olisiko sinusta oikeinkin huono ajatus, että läntinen Eurooppa olisi pelkkä vapaakauppa-alue ilman poliittista unionia?
        Siis vähän niin kuin entinen EFTA tai nykyinen NAFTA.
        Minusta se olisi paljon parempi.
        Talouden Venäjäriippuvaisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko Euroopassa poliittista unionia vai ei.


      • Keskustaporvari kirjoitti:

        Olisiko sinusta oikeinkin huono ajatus, että läntinen Eurooppa olisi pelkkä vapaakauppa-alue ilman poliittista unionia?
        Siis vähän niin kuin entinen EFTA tai nykyinen NAFTA.
        Minusta se olisi paljon parempi.
        Talouden Venäjäriippuvaisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko Euroopassa poliittista unionia vai ei.

        Talouden kannalta voisi ollakin paljon parempi, että Eurooppa olisi vapaakauppa-alue ja se koskisi myös maataloutta. Tälla tavalla Euroopan taloudellinen kehitys ohjaustuisi markkinatalouden mukaisesti eli kysynnän ja tarjonnan pohjalta.

        Suomen kannalta myös poliittinen unioni on ollut ja on tärkeä. Se on tärkeä turvallisuuspoliittisista syistä. Poliittisen unionin purkautuminen pakottaisi meidät heti liittymään Natoon. Voi olla, että jo EU:n epävarmuus ja ristiriidat nostavat Nato-kysymyksen hyvinkin pian ratkaistavaksi asiaksi Suomessa.

        Poliittista unionia puoltaa myös yhteinen rahapolitiikka. Se on luonut tarpeellista vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Rahapolitiikastakin olisi tietysti mahdollista sopia vapaakauppasopimuksen osana.


      • Vanha kokoomuslainen
        Keskustaporvari kirjoitti:

        Olisiko sinusta oikeinkin huono ajatus, että läntinen Eurooppa olisi pelkkä vapaakauppa-alue ilman poliittista unionia?
        Siis vähän niin kuin entinen EFTA tai nykyinen NAFTA.
        Minusta se olisi paljon parempi.
        Talouden Venäjäriippuvaisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että onko Euroopassa poliittista unionia vai ei.

        nähdä yhteyttä, poliittisen vakauden ja talouden
        välillä. Taloudellinen uusjako on väistämätön fakta, Kiinan, Intian ja Venäjän talouksien noustessa, Eurooppa hajanaisena ei pysy mukana.
        Vapaakauppa ei toimi ilman riittävän lujaa
        poliittista ohjausta. Yksittäisinä maina, Eurooppa kuihtuu taloudellisesti ja sen myötä,
        myös poliittinen ja taloudellinen painoarvo,
        suhteessa muihin maanosiin tulemme häviämään.
        Nyt Europaan ydinongelmia on juuri kansalliset
        "rusinat pullasta" toiminta ja maatalouden
        järjetön yliarvostus lähinnä Ranska-Italia-Espanja akselilla. Talous ei ole pelkkää tavaranvaihtoa ilman kansainvälisiä sopimuksia.
        Öljymarkkinoiden jakajien kasvaessa, Euroopan tulisi tiivistyä kaikissa suhteissa entisestään.


      • Keskustaporvari
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Talouden kannalta voisi ollakin paljon parempi, että Eurooppa olisi vapaakauppa-alue ja se koskisi myös maataloutta. Tälla tavalla Euroopan taloudellinen kehitys ohjaustuisi markkinatalouden mukaisesti eli kysynnän ja tarjonnan pohjalta.

        Suomen kannalta myös poliittinen unioni on ollut ja on tärkeä. Se on tärkeä turvallisuuspoliittisista syistä. Poliittisen unionin purkautuminen pakottaisi meidät heti liittymään Natoon. Voi olla, että jo EU:n epävarmuus ja ristiriidat nostavat Nato-kysymyksen hyvinkin pian ratkaistavaksi asiaksi Suomessa.

        Poliittista unionia puoltaa myös yhteinen rahapolitiikka. Se on luonut tarpeellista vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Rahapolitiikastakin olisi tietysti mahdollista sopia vapaakauppasopimuksen osana.

        Muistat varmaan, että miten "vakaasti ja ennustettavasti" tämä brysselinrupla syöksyi 25% devalvaatioon vajaan kahden vuoden kuluessa liikkeellelaskustaan, vaikka valuutta-alueelle vallitsi samaan aikaan noususuhdanne.
        Tosi vakaata ja ennustettavaa?

        Kelluvalla markalla ja itsenäisellä rahapolitiikalla olisimme päässeet varmasti parempaan tulokseen.


    • Pohjan Poika

      Tony Blair sen sanoi hyvin: 40% EU:n budjetista menee asiaan, joka työllistää 4% ihmisistä.

      Mutta sitähän ei tietysti Pohjanmaan näennäisporvarit pidä minään asiana...

      • Keskustaporvari

        Se on aivan yks hailee, että pidämmekö me sitä täällä Pohjanmaalla tai Suomessa ongelmana.
        Vain sillä on merkitystä, että mitä asiasta ajatellaan Pariisissa.
        Ja mehän tiedämme, että mitä siellä ajatellaan.


      • Pohjan Poika meni asian ytimeen niin että korahti. Tätä samaa olen jo tällä palstalla pitemmän ajan jankuttanut. Nyt sitten Tony Blair sanoo niin kuin asia on. Britannia on koko ajan edustanut EU:ssa ylivoimaisesti järkevintä maatalouspolitiikkaa. Sen perustana on maisemanhoito, maatalouden tuotanto tulee siinäkin ohessa yllin kyllin ja ylikin.

        Ranska on Eurropan sairas mies. Sen maatalousyrittäjien poliittinen merkitys on niin suuri, että samaan tapaan kuin MTK ja Keskusta Suomessa ovat valmiit takapajuistamaan Suomen, Ranska on valmis raunioittamaan koko EU:n yhteistä hyvää ajavan kehityksen. Saksassa olisi paljon enemmän käytännöllistä järkeä ja toivoa sopii, että se ryhtyisi pontevammin tukemaan Britannian linjaa.

        Maatalouspolitiikka on EU:n ylivoimaisesti suurin ongelma. Kun maatalousprotektionismista pitäisi irtautua, siihen on tarrauduttu entistä vahvemmin kuin kohtalonkysymyksenä. Tästä hyötyy ennen muuta Aasia, joka on alkanut tarkastella taloutta kokonaistehokkuuden näkökulmasta sitoutumatta mihinkään tervaskantoihin.

        On todella uskomatonta, että osa kepulaisista hurraa tälle tilanteelle. He hurraavat sille, että Suomen kansalaiset tulevat jatkossa olemaan entistä haluttomampia kustantamaan näiden pankolla makoilun. Eletään jossain harhassa, että 70-luvun täysvakuutusturvainen sato- ja katovahinkojärjestelmä eli tukiaispolitiikka saataisiin sellaisenaan takaisin.


      • Keskustaporvari
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Pohjan Poika meni asian ytimeen niin että korahti. Tätä samaa olen jo tällä palstalla pitemmän ajan jankuttanut. Nyt sitten Tony Blair sanoo niin kuin asia on. Britannia on koko ajan edustanut EU:ssa ylivoimaisesti järkevintä maatalouspolitiikkaa. Sen perustana on maisemanhoito, maatalouden tuotanto tulee siinäkin ohessa yllin kyllin ja ylikin.

        Ranska on Eurropan sairas mies. Sen maatalousyrittäjien poliittinen merkitys on niin suuri, että samaan tapaan kuin MTK ja Keskusta Suomessa ovat valmiit takapajuistamaan Suomen, Ranska on valmis raunioittamaan koko EU:n yhteistä hyvää ajavan kehityksen. Saksassa olisi paljon enemmän käytännöllistä järkeä ja toivoa sopii, että se ryhtyisi pontevammin tukemaan Britannian linjaa.

        Maatalouspolitiikka on EU:n ylivoimaisesti suurin ongelma. Kun maatalousprotektionismista pitäisi irtautua, siihen on tarrauduttu entistä vahvemmin kuin kohtalonkysymyksenä. Tästä hyötyy ennen muuta Aasia, joka on alkanut tarkastella taloutta kokonaistehokkuuden näkökulmasta sitoutumatta mihinkään tervaskantoihin.

        On todella uskomatonta, että osa kepulaisista hurraa tälle tilanteelle. He hurraavat sille, että Suomen kansalaiset tulevat jatkossa olemaan entistä haluttomampia kustantamaan näiden pankolla makoilun. Eletään jossain harhassa, että 70-luvun täysvakuutusturvainen sato- ja katovahinkojärjestelmä eli tukiaispolitiikka saataisiin sellaisenaan takaisin.

        Minäkin olen aina ihastellut brittien EU-politiikkaa. Erityisesti konservatiivien.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe