Pihassamme on alppiruusu, joka ei ole kukkinut kertaakaan sinä aikana, kun olemme talossamme asuneet. Parina kesänä olen yrittänyt hoitaa sitä kaikin mahdollisin keinoin, mitä olen vinkkejä saanut (kahvinporot, rodomulta, rodoravinne, toinen alppiruusu kaveriksi, suojannut peitteellä jne). Se tekee paljon uusia kauniita lehdyköitä, mutta nuppuja ja kukkia ei näy. Vanhoissa lehdissä on hieman "ruostetta". Kasvupaikka on varjoisa. Mitä vielä voisi tehdä?
Alppiruusun hoito
4
7822
Vastaukset
- varjo
Se voipi olla se varjo - minulla nimitäin sama tilanne. Rodo kasvaa komeasti ja ilmiselvästi viihtyy vaan ei kuki.
- Tartsu
Istustin viime kesänä alppiruusun puolivarjoon pihallemme ja tänä kesä se jo kukki. Laiton alppiruusun juureen istutuksen yhteydessä rae maista ruusu lannoitetta, joka liukenee kasvin juuristoon aina vähän kastelun yhteydessä. Keväällä peitin alppiruusun lumien sulattua harsolla ja kastelin sitä säännölliesti, mutta en lannoittanut.
- Susa
Asun meri-lapissa. Laitoin tänä kesänä alppiruusun. Tekee komiasti nuppuja. Toivottavati nuput jaksavat vielä kukkia. Nyt täytyy lukea, että miten saisin tuon alppiruusuni selviytymään -35 asteen pakkasista ens talvena. Onneksi tuolla takaphalla on metri lunta. Jänskää!!
- Nimetön
Joskus kukkimattomuuden syynä saatta olla nuppujen paleltuminen talviaikaan,mikähän mahtoi olla alppiruusun lajike? Itselläni lajikkeet Helsingin yliopisto ja Haaga ovat kukkineet hyvin täällä itä-suomessa,pakkasenkesto riittävä,kevätsuojaus myös erittäin tärkeää,auringonpaiste varsinkin pienillä taimilla voi olla turmiollista.
Tänä kesänä kukkia ei kovin paljon,mutta ensikesänä voi olla taas odotettavissa enemmän.
Ps.Männynkuorikate yms.sellainen juuristoalueella pitää maassa kosteuden paremmin ja suojaa juuristoaluetta vahingollisilta rikkaruohoilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835