Mitkähän mahtais olla niitä alapisterajoja joilla pääsis amk sisään tekniikan ja liikenteen alalle? Ottaa päähän kun esim. C-papereita ei arvosteta juuri lainkaan ja niiden eteen joutuu tekemään vähän enemmän töitä kuin vastaavien eteen amiksessa...!
huonoimmat pisteet amk tekniikkaan?
5
1806
Vastaukset
- aösdflkjölk
"C-papereita ei arvosteta juuri lainkaan ja niiden eteen joutuu tekemään vähän enemmän töitä kuin vastaavien eteen amiksessa...!"
Oletko varma? Amiksessahan on huomattavasti vähemmän noita lukuaineita, joten myös arvosanoihin vaadittavat tiedot ovat pienemmät. Arvosanaa ei missään koulussa määritetä sen mukaan mitä osaat, vaan sen mukaan mitä osaat suhteutettuna opetuksen määrään.
Koska et kuitenkaan ymmärtänyt, annan esimerkin.
Henkilö A on käynyt amiksen ja saanut matikan arvosanaksi 9. Henkilö B on käynyt lukion ja saanut arvosanaksi 6.
A osaa yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskujen lisäksi potenssit, neliöjuuret, trigonometriset funktiot ja yksinkertaiset prosenttilaskut.
B osaa näiden lisäksi myös derivoida yksinkertaisia lausekkeita, käyttää logaritmeja ja tutkia raja-arvoja.
A:lle on opetettu matikkaa amiksessa vain 40 tuntia, kun B:lle vastaava tuntimäärä onkin ollut 120 tuntia. A on oppinut "kaiken" mitä hänelle on opetettu, B ei ole oppinut kaikkea tai hän ehti kokeeseen mennessä unohtamaan osan.
Tulos: A on ansaitusti saanut paremman arvosanan. Hän on osoittanut oppivansa nopeammin ja paremmin kuin B.
Suurimpiin ammattikorkeakouluihin huonoimmat pisteet taitavat olla 50:n tienoilla.- Jokutaas
Edellisen kirjoittajan mielestäkö tuollainen käytäntö on sitten oikein? Tyhmempi saa paremman arvosanan vähemmästä opetuksesta, jota sitten arvostetaan samalla tavalla kouluun hakiessa? Ei näin. Jokainen amishan voi käydä koittamassa lukiossa, tuleeko ne m:n paperit ajamalla rinkiä Corollalla ja käärimällä sätkää etupihalla. Noilla metodeilla ainakin amiksesta saa ne keskivertoa paremmat paperit. Olen nähnyt molemmat koulut.
- aösdfölkj
Jokutaas kirjoitti:
Edellisen kirjoittajan mielestäkö tuollainen käytäntö on sitten oikein? Tyhmempi saa paremman arvosanan vähemmästä opetuksesta, jota sitten arvostetaan samalla tavalla kouluun hakiessa? Ei näin. Jokainen amishan voi käydä koittamassa lukiossa, tuleeko ne m:n paperit ajamalla rinkiä Corollalla ja käärimällä sätkää etupihalla. Noilla metodeilla ainakin amiksesta saa ne keskivertoa paremmat paperit. Olen nähnyt molemmat koulut.
"Tyhmempi saa paremman arvosanan vähemmästä opetuksesta, jota sitten arvostetaan samalla tavalla kouluun hakiessa?"
Näin se vain menee ammattikorkeakoulujen osalta.
Nuo arvosanat kertovat oppilaan oppimispotentiaalista paremmin kuin absoluuttiset tiedot. Yliopistoon, ainakaan teknilliseen, hakiessahan amiksen arvosanoilla ei ole mitään merkitystä. Sisäänpääsemiseen vaaditaan vain siis tietyt ennakkotiedot. Pääset siis sisään vaikka olisit joutunut lukemaan niiden ennakkotietojen eteen kolmekymmentä vuotta, kun tavalliset kaverit tekevät saman kolmessa vuodessa.
Amk:ssa eivät esitietovaatimukset ole lähelläkään yliopistojen tasoa, joten toisaalta niiden ratkaisua voi pitää ihan hyvänä. Kyllä hyvin pärjännyt amis pärjää ammattikorkeakoulussakin paremmin kuin huono ylioppilas. Teknillisissä yliopistoissa taas hyväkin amis on pulassa, vaikka potentiaalia voisi olla miten paljon hyvänsä. Hyväkään oppilas kun ei opi jos asioita ei ole koskaan edes käyty lävitse. Yliopistotutkinnosta tuskin kannattaa napata enempää opintoviikkoa/-pistettä sellaiseen, minkä osa jo osaa entuudestaa. Amk:ssakaan ei välttämättä näin tehdä, koska "käytännönläheisyys" tarkoittaa lukiolaisille hitsaamista ja sahaamista; amisten oletetaan nämä taidot osaavan, joten heille opetetaan vastaava tuntimäärä matikkaa ja fysiikkaa. (johtopäätös: amk-insinöörin pitää osata hitsata, diplomi-insinöörin ei tarvitse :)).
"Olen nähnyt molemmat koulut."
Näkeminen ja kokeminen on eri asia. Itse en ole lukiota kokenut, mutta näkemyksiä taitaa olla sitäkin enemmän :D
Ja sitten se omakehuosio.
Kyllä - on oma lehmä ojassa. En siis ole opiskellut lukiossa, mutta ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa ja teknillisessä yliopistossa kyllä. Arvosanat ovat pysyneet yllättävän samoina kaikissa kolmessa koulussa, pientä laskua sentään havaittavissa, mutta ei mitään järkyttävää:
Amiksen päättötodistuksessa matikka oli vitonen ja fysiikka nelonen; amk:ssa matikka nelosta ja vitosta ja fysiikka vitosta; yliopistossa matikka kakkosesta neloseen ja fysiikka kolmosesta vitoseen (on tullut jo vähän muutakin kuin niitä peruskursseja). Englannista olen saanut kaikista kouluista lähinnä vain kolmosta.
Lukiosta huonon paperin saaneet tuskin saavat noinkaan hyviä numeroita ammattikorkeakoulustakaan.
Pidän siis omien kokemusteni takia nykyistä käytäntöä aivan hyvänä. Avainsanana on se potentiaali. - ..........
...sitten on meitä, jotka ovat sen verran fiksuja, että hoitavat amiksen JA lukion kolmessa vuodessa ja saavat itse päättää kummilla papereilla hakevat amk:hon :)
Itse vietin peruskoulun jälkeen koulun penkillä yht. 7-vuotta ja sain ammattitutkinnon, yo-lakin, sekä insinööritutkinnon. Ja kaikki vielä täysin määräajassa. - MeikänStoory
.......... kirjoitti:
...sitten on meitä, jotka ovat sen verran fiksuja, että hoitavat amiksen JA lukion kolmessa vuodessa ja saavat itse päättää kummilla papereilla hakevat amk:hon :)
Itse vietin peruskoulun jälkeen koulun penkillä yht. 7-vuotta ja sain ammattitutkinnon, yo-lakin, sekä insinööritutkinnon. Ja kaikki vielä täysin määräajassa.Itse olen ylioppilas, noilla m:n papereilla. Kokemusta on yliopistosta sekä ammattikorkeakoulusta. Yliopistosta saman tasoiset arvosanat(matematiikka&fysiikka-pääaineena). Ehkä jopa vähemmällä työllä kuin amk:sta, koska matemaattinen lahjakkuus on taito, jota joko löytyy, tai ei. Se taas ei auttanut amk:ssa hirveästi.
Yliopistossa en jatkanut kandia pidemmälle, koska tulevaisuuden ammatti olisi ollut hyvällä tuurilla homeinen tutkija, joita fysiikan opiskelijoista suurin osa tulee olemaan(ne ketkä sinne jäljelle jäävät, suurin osa vaihtaa lääkikseen(n.40%)). Ja kenellä on suhteita sukulaisissa päästä töihin. Itselläni niitä ei ole, ja opiskelussa ei ole pakollista työharjoittelua, joten suhteita on vaikea luoda työpaikkoihin.
Nyt alkaa olla insinöörin paperit kädessä ja työpaikkakin näyttää olevan suht varma, työharjoittelujen kautta hommatuilla kokemuksilla. Itselläni ei ainakaan ole pahaa sanottavaa amk:sta. Yhtä helpolla tuolta yliopistosta nuo arvosanat lähtevät, jopa helpommalla. Ainoa mikä haussa mättää on, että amikset pääsevät liian helpolla sisään.(pisterajat amis 50/lukiopohj.65). Monet amikset naureskelivat miten helpolla he pääsivät opiskelemaan, tekemättä käytännöllisesti katsoen mitään koko ammattikouluaikana. Sitten tutkimuksen mukaan 50% näistä keskeytti koulun ensimmäisen vuoden jälkeen. Hyvä vaan, että veivät aloituspaikat potentiaalisemmilta lukion käyneiltä opiskelijoilta.
Jotain järkeä pitäisi saada tuohon pääsyhommaan, koska väitän yhä, että amiksesta on helpompi saada se 4:n keskiarvo, kuin lukiosta e:n paperit. Ja tämä perustuu ihan kavereiden omiin mielipiteisiin tuolta amk:n puolelta(siis amiksen käyneiden kavereiden).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821