Olen ihmetellyt, miksi pieni a-kirjain opetetaan edelleen kirjoittamaan niin, että siihen ei tule tuota yläpuolella olevaa "kaarta", mikä tässäkin tekstissä on. Ja muutenkin lähes jokaisessa yleisesti käytetyssä kirjasintyypissä on. Vaikea selittää, kun tähän ei saa kuvaa, mutta meille 90-luvulla opetettiin se sama, mitä nykyisinkin, eli vähän niinkuin o, jossa on oikeassa alakulmassa se pieni nökönen. :D Kuitenkin tuo on nykyisin hyvin harvinainen näky missään, joten on outoa, että tuota kirjainta ei ole "uudistettu", kuten moni muu kirjain on.
Tämä sama koskee toki myös ä-kirjainta.
Mistähän tämä johtuu?
A (a) -kirjain kirjoittamisen opetuksessa
6
158
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän se ole ihan kirjoittamisen sujuvuuden vuoksi.
Ei taideta enää opettaa kaunokirjoitusta ollenkaan, vai kuinka on? Kaunokirjoitus oli sujuvaa, siis nopeaa.- Anonyymi
Joo, näin olen käsittänyt, että kaunoa ei enää opeteta. En tiedä, onkohan sitä jollain valinnaisilla kursseilla? Tuo edelleen opetettava tekstaus-a:han on juurikin se kauno-a. En itse ainakaan näe tuota yleisempää a:ta kyllä yhtään sen hitaampana kirjoittaa. Ja vaikka olisikin, niin jotenkin voisi kuvitella, että sekin olisi päivitetty jo "nykypäivään", kun tuota kauno-a:ta ei kuitenkaan enää oikeastaan missään edes näy.
- Anonyymi
kaunokirjoituksessa ja käsinkirjoittamisessa ei ole fontteja, kirjasintyylejä. painokirjaimia. Kaunokirjotitaminen on aivan oma maailmansa.
Itse jos kirjoitan paperille, niin laitan sen aan kaaren siihen.. on siis huomattavasti persoonallisempaa tekstiä.. kun muut ei näin tee😁
Teehän sinäkin😉- Anonyymi
Joo, mäkin laitan. Sitä ei tosin koulussa opetettu, mikä on kyllä erikoinen juttu.
- Aloittaja Anonyymi kirjoitti:
Joo, mäkin laitan. Sitä ei tosin koulussa opetettu, mikä on kyllä erikoinen juttu.
- AloittajaJoo ei opetettu ei. 😁
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1017001- 474736
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542646Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52098Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1811083Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101048Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911011Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30846Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai242843Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179773