A (a) -kirjain kirjoittamisen opetuksessa

Anonyymi-ap

Olen ihmetellyt, miksi pieni a-kirjain opetetaan edelleen kirjoittamaan niin, että siihen ei tule tuota yläpuolella olevaa "kaarta", mikä tässäkin tekstissä on. Ja muutenkin lähes jokaisessa yleisesti käytetyssä kirjasintyypissä on. Vaikea selittää, kun tähän ei saa kuvaa, mutta meille 90-luvulla opetettiin se sama, mitä nykyisinkin, eli vähän niinkuin o, jossa on oikeassa alakulmassa se pieni nökönen. :D Kuitenkin tuo on nykyisin hyvin harvinainen näky missään, joten on outoa, että tuota kirjainta ei ole "uudistettu", kuten moni muu kirjain on.

Tämä sama koskee toki myös ä-kirjainta.

Mistähän tämä johtuu?

6

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän se ole ihan kirjoittamisen sujuvuuden vuoksi.
      Ei taideta enää opettaa kaunokirjoitusta ollenkaan, vai kuinka on? Kaunokirjoitus oli sujuvaa, siis nopeaa.

      • Anonyymi

        Joo, näin olen käsittänyt, että kaunoa ei enää opeteta. En tiedä, onkohan sitä jollain valinnaisilla kursseilla? Tuo edelleen opetettava tekstaus-a:han on juurikin se kauno-a. En itse ainakaan näe tuota yleisempää a:ta kyllä yhtään sen hitaampana kirjoittaa. Ja vaikka olisikin, niin jotenkin voisi kuvitella, että sekin olisi päivitetty jo "nykypäivään", kun tuota kauno-a:ta ei kuitenkaan enää oikeastaan missään edes näy.


    • Anonyymi

      kaunokirjoituksessa ja käsinkirjoittamisessa ei ole fontteja, kirjasintyylejä. painokirjaimia. Kaunokirjotitaminen on aivan oma maailmansa.

    • Itse jos kirjoitan paperille, niin laitan sen aan kaaren siihen.. on siis huomattavasti persoonallisempaa tekstiä.. kun muut ei näin tee😁

      Teehän sinäkin😉

      • Anonyymi

        Joo, mäkin laitan. Sitä ei tosin koulussa opetettu, mikä on kyllä erikoinen juttu.

        - Aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mäkin laitan. Sitä ei tosin koulussa opetettu, mikä on kyllä erikoinen juttu.

        - Aloittaja

        Joo ei opetettu ei. 😁


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3529
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2949
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2554
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2075
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      19
      2075
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      11
      1847
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1702
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1650
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      275
      1360
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1316
    Aihe