Peräpuikot

Mirjami

Minkä ikäisille lapsille olette vielä antaneet suppoja?Meillä lapsi oppi itse ottamaan lääkkeen n.6vuotiaana.Nyt tyttö on 8 ,mutta annamme vielä jos suun kautta ei nieleminen onnistu

11

3109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti myös

meillä kolme vuotias poika ja annamme joko nestemmäistä panadolia tai 200 buranaa.. ja molemmat tietenkin suun kautta!! suppoja käytetty viimeksi varmaan yksi vuotiaana! Miten kahdeksan vuotias antaa muka laittaa supot?? esim. burana on hyvin helppo jauhaa kahden lusikan välissä jauheeksi ja se sekoittaa esim. mehuun!! niin meillä tehdään!

• Tyttö

No kyllä voi 8 vuotias vielä antaa laittaa. En oo kovin vanha vieläkään, mutta kun olin pienempi meillä äidillä oli se periaate että kovassa vatsaflussassa annettiin kuumelääke peräpuikkona koska oli ainut mikä ei tullut heti oksennuksen mukana ulos. Jos yritti vastustella äiti oli sen verran tiukkana että se jäi siihen ja yleensä en edes yrittänyt koska tajusi itekin että kuume ei muuten laske. Muuten sai ottaa suun kautta eli ei peräpuikkoja kiusallaan laitettu. Sitä paitsi en sitten tiedä muista lapsista mutta ainakin mulle se oli myös jollain tavalla jännittävä juttu ja vaikka se ei niin kivalta tuntunu sillä hetkellä niin aina jälkeenpäin mietin että oli aika jännää kun joutui antaa laittaa niitä. No äidin en kyllä enää antais laittaa mutta eipä se varmaan niin paha juttu jos vaikka sairaalassa joskus joutuis.

• lääkemuoto

Lääkkeet eivät ärsytä vatsan limakalvoja, tosin se ongelma on edessä vasta pitempiaikaisella käytöllä. Ja miksi ei lapsi antaisi suppoa laittaa? Meillä kyllä otetaan se lääke, jota on määrätty, ja jonka vanhemmat antavat... Eivät lapset koskaan kieltäydy. Oikein käytettynä supot ovat mitä mainioin tapa lääkitä... Monet aikuisetkin käyttävät niitä!

• Raija

Tyttö,kuinka vanha olet? Kyllä meidän 9-vuotias tyttö antaa vielä jotenkin laittaa.Johtunee siitä ,että ihan pienestä asti olemme määränneet kaiken terveyteen koskevissa asioissa.Tottakai tyttö osaa itsekkin jo ottaa ,mutta oikein kovan vatsataudin ollessa annamme suppoja.

• Tyttö
        Raija kirjoitti:

Tyttö,kuinka vanha olet? Kyllä meidän 9-vuotias tyttö antaa vielä jotenkin laittaa.Johtunee siitä ,että ihan pienestä asti olemme määränneet kaiken terveyteen koskevissa asioissa.Tottakai tyttö osaa itsekkin jo ottaa ,mutta oikein kovan vatsataudin ollessa annamme suppoja.

Siis tällä hetkellä oon 15 mutta viimeinen kerta kun sain peräpuikkoja oli muistaakseeni kun olin 10 tai 11. Meillä tilanne oli ihan sama eli isä tai äiti oli aina se joka sanoi viimeisen sanan terveyteen liittyvissä asioissa (ja on osittain vielä nykyäänkin vaikka oon jo vanhempi) ja kun se oli ollut sillain ihan pienestä pitäen niin siihen oli jo ihan tottunut että asia menee niin eikä siitä edes oikein osannu laittaa vastaan vaikka välillä inhottikin jotkut jutut.

• äitee +4

meillä kyllä kaikki on oppineet ottamaan pillerit aika pienenä. siksipä kuumelääkkeetkin sitä kautta jos on edes annettu.. lääkäreillä vaan on vaikeeta tajuta että kolmevuotiaaalle annetaankin pillerikuuri! kirjoittavat aina litkun varalle..

meilä miehen kanssa aika eri suhde lääkkeisiin joten lapset tasapainotetaan siihen väliin. aika pienenä on saaneet itse sanoa haluavatko lääkkeen vai ei - eli kysytty kun on oletus että osaa vastata, nuorimmaiselta noin 3v! tietysti jos kuume korkealla niin lääkitään joka tapauksessa, mutta jo alaluokilla mittaamatta ovat sanoneet omalla tuntumalla haluavansa lääkkeen tai sitten ei..

• juolukka

meillä annetaan vielä 14v tytölle menkka kipuihin eikä tyttö laitavastaan kun tietää sen parhaiten auttavan 2x250mg panadol riittää ja ei tarvii resepti myrkkyjä käyttää.

• raparperi

Ihmettelen ,että miten 14 vuotias antaa laittaa?? meidän tyttö ei antanut enää 10vuotiaanakaan..

• anya

Meillä ei ole peräpuikkoja laitettu juuri koskaan kenellekään, vaan Panadol mikstuuraa on annettu ihan vauvasta asti. Yhdelle lapselle jouduttiin 8-vuotiaana laittamaan nielurisaleikkauksen jälkeen suppoja, kun suun kautta otettava kipulääke ei pysynyt sisällä. Se oli lapselle kova paikka. Anna tytölle 400 mg ibuprofeeni ihan suun kautta! Yleensä ibuprofeeni tehoaa menkkakipuihin paremmin kuin parasetamoli ja sitä saa ihan ilman reseptiä. Myös 500 mg parasetamolitabletti on yhtä vahva kuin 2 x 250 mg:n supot.

• äiskä 71
        anya kirjoitti:

Meillä ei ole peräpuikkoja laitettu juuri koskaan kenellekään, vaan Panadol mikstuuraa on annettu ihan vauvasta asti. Yhdelle lapselle jouduttiin 8-vuotiaana laittamaan nielurisaleikkauksen jälkeen suppoja, kun suun kautta otettava kipulääke ei pysynyt sisällä. Se oli lapselle kova paikka. Anna tytölle 400 mg ibuprofeeni ihan suun kautta! Yleensä ibuprofeeni tehoaa menkkakipuihin paremmin kuin parasetamoli ja sitä saa ihan ilman reseptiä. Myös 500 mg parasetamolitabletti on yhtä vahva kuin 2 x 250 mg:n supot.

miten itse suhtaudut suppoihin meillä käytetään aina kun on tarvis eikä tehdä siitä numeroa onko lääke suppo vai tabu

• Äiti

Meilläkin lääkkeet otetaan siinä muodossa kun lääkäri ne määrää. Hyvin harvoin peräpuikkoja on tullut ihan vauvaiän jälkeen kotona käytettyä mutta sairaalassa tuntuvat vielä käyttävän vähän enemmän. Vanhemmalle pojalle laittoivat vielä ihan hiljattain sairaalassa vaikka ikää on jo melkein 14 eikä poika sitä kovin kummallisena tuntunut pitävän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe