Lakimuutos voi tehdä autostasi laittoman - Jopa 10 000 euron sakkouhka

Anonyymi-ap

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa autoilijoita siitä, että ajoneuvolaki muuttuu 1.6.2024 alkaen. Laki tuo melko merkittävän muutoksen autojen päästölaitteiden manipulointiin ja autojen niin kutsuttuun ohjelmointiin, optimointiin tai virittämiseen.

Vastaisuudessa vastuu päästöjen vaatimustenmukaisuuden osoittamisesta nimittäin sälytetään palveluntarjoajille ja toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaille moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Vastaisuudessa liikenteessä käytettävään auton ei voi siis myydä sellaista viritysohjelmistoa tai tehdä sellaisia muutoksia, joista myyjä ei voi osoittaa vaatimuksenmukaisuutta, siis sitä että muutosten jälkeen auto ja sen moottori täyttävät päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f81a7fe0-ed21-4bb6-91c6-46d4d667e1d1

Kannattaa perehtyä aiheeseen.

30

1140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan omaa syytä. Kuka käskee viritellä . . .

      • Anonyymi

        Ei se ole vain virittelyä.
        Esim egr voi tuottaa ongelmia ja ohituksella auto toimii paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole vain virittelyä.
        Esim egr voi tuottaa ongelmia ja ohituksella auto toimii paremmin.

        Egr:n voi korjata. Kyse onkin liiallisista päästöistä, joita tulee viallisella tai tulpatulla egr:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Egr:n voi korjata. Kyse onkin liiallisista päästöistä, joita tulee viallisella tai tulpatulla egr:llä.

        Typerää työntää pakokaasua takaisin moottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerää työntää pakokaasua takaisin moottoriin.

        Joskus se egr on ongelmien juurisyy.
        Poistaa sen ja kaikki toimii paremmin.

        Jos päästöt on ok, niin mitä väliä.
        Eihän mekään syödä omaa paskaa kierrättämällä suoraan lautaselle?


    • Anonyymi

      Tässä viimeiset kuukaudet koostanut listaa somesta ja pajojen pihoista mihin autoihin vois olla tehty viritelmät ja lähetetty eteenpäin odottamaan katsastuksia. Yllättävän uusiakin autoja seassa

    • Anonyymi

      Kunhan katsastajat saavat palikat joilla tutkitaan nurkkapajan tekemiä optimointeja, alkaa tulla kunnollisen kokoisia sakkoja ja laitteiden palautus vielä alkuperäiseksi maksaa lisää.

      Kannattaa mieluummin ostaa tehtaan "optimoima" auto, kuten minulla. Samasta moottorista on saatavilla eri tehoversioita ja itselläni on se tehokkain.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kovin oli vaisu yksi iso optimoija kun kyselin miten menee 😂😂
      Ei se ollutkaan niin hyvä homma mistä keräsivät rahaa satoja tuhansia 10v ajalla.

      • Anonyymi

        No nythän se voi myydä palautuksia tuplahintaan.


      • Anonyymi

        Ovatko ohjelmamuutoksia tehneet yritykset jatkossa vastuussa siitä, että muokkaukset/viritykset palautetaan alkuperäisiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko ohjelmamuutoksia tehneet yritykset jatkossa vastuussa siitä, että muokkaukset/viritykset palautetaan alkuperäisiksi?

        Riippuu varmaan siitä mitä on sovittu optimointia tehdessä. Ei taida olla lakitekstissä mitään määräystä, että optimointi on purettava alkuperäisen tekijän toimesta, eikä ainakaan ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Jos asustaa kotona voi päästä asunnottomaksi myös myötätuulessa. Eli polestar on kuitenkin jalkatar.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eiköhän ainakin suuremmat autoliikkeet varmista auton laillisuuden ennen myyntiä, tai kauppa voidaan purkaa. Asialliset liikkeet voivat ehkä tulla vastaan ja palauttaa auton normaalirakenteiseksi (ainakin jollain kohtuuhinnalla).

        Syksyllä vaihdoin autoa ja uudessa autossa oli mukana vajaa AdBlue kanisteri, niin oletin että laitteisto on olemassa ja kunnossa. Ainakin merkkivalo toimii autoa käynnistäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ainakin suuremmat autoliikkeet varmista auton laillisuuden ennen myyntiä, tai kauppa voidaan purkaa. Asialliset liikkeet voivat ehkä tulla vastaan ja palauttaa auton normaalirakenteiseksi (ainakin jollain kohtuuhinnalla).

        Syksyllä vaihdoin autoa ja uudessa autossa oli mukana vajaa AdBlue kanisteri, niin oletin että laitteisto on olemassa ja kunnossa. Ainakin merkkivalo toimii autoa käynnistäessä.

        Eikös moottorin ohjauksen optimointi juurikin vähennä päästöjä (pienentää kulutusta, lisää tehoa) niin onhan se nyt järjenvastaista, että sellainen olisi laitonta. Luonnollisesti täysin eri asia on jos se "optimointi" on sitä, että Egr tukitaan tai AdBlue syöttö katkaistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös moottorin ohjauksen optimointi juurikin vähennä päästöjä (pienentää kulutusta, lisää tehoa) niin onhan se nyt järjenvastaista, että sellainen olisi laitonta. Luonnollisesti täysin eri asia on jos se "optimointi" on sitä, että Egr tukitaan tai AdBlue syöttö katkaistaan.

        Mutta kun se päästöjen väheneminen pitää todistaa ja siihen ei riitä mutu ja pers'dyno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se päästöjen väheneminen pitää todistaa ja siihen ei riitä mutu ja pers'dyno.

        Kuka tai mikä taho siitä päästöjen vähentämisestä mitään todistuksia vaatisi? Ainakin katsastuksessa sitä vain kiitellään auton hyvästä kunnossapidosta jos ja kun pakokaasumittaukset osoittaa sallitun alle olevia lukemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tai mikä taho siitä päästöjen vähentämisestä mitään todistuksia vaatisi? Ainakin katsastuksessa sitä vain kiitellään auton hyvästä kunnossapidosta jos ja kun pakokaasumittaukset osoittaa sallitun alle olevia lukemia.

        Auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei enää hyväksytä ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta.

        Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

        Lähde: www.is.fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei enää hyväksytä ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta.

        Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

        Lähde: www.is.fi

        Joku kohtuushan tuossakin pitäisi olla, koska maassa ei ole ainuttakaan asiantuntijaa tai tutkimuslaitosta jolla olisi oikeus tai edes mahdollisuus vaaditun selvityksen tekemiseen.

        Milläpä se poliisi, rajavartija tai tulli mulkku sen moottorinohjauksen optimoinnin voisi havaita tai siihen puuttuisi kun päästöt ei normeja ylitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku kohtuushan tuossakin pitäisi olla, koska maassa ei ole ainuttakaan asiantuntijaa tai tutkimuslaitosta jolla olisi oikeus tai edes mahdollisuus vaaditun selvityksen tekemiseen.

        Milläpä se poliisi, rajavartija tai tulli mulkku sen moottorinohjauksen optimoinnin voisi havaita tai siihen puuttuisi kun päästöt ei normeja ylitä.

        Tiedä sitten, miten asian todentavat. Kun pitää auton tehdasvarusteisena, niin ei ainakaan ole minkäänlaisia ongelmia tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä sitten, miten asian todentavat. Kun pitää auton tehdasvarusteisena, niin ei ainakaan ole minkäänlaisia ongelmia tiedossa.

        Tuo on toki täysin totta. Silti vaan tavallisesta matti meikäläisestä tuntuu järjettömälle että sellaista moottorinohjauksen optimointia , joka ei päästäjä lisää vaan päinvastoin jopa pienentää ei saisi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on toki täysin totta. Silti vaan tavallisesta matti meikäläisestä tuntuu järjettömälle että sellaista moottorinohjauksen optimointia , joka ei päästäjä lisää vaan päinvastoin jopa pienentää ei saisi tehdä.

        Toisaalta on myös aika epätodennäköistä, että monikaan "optimointi" oikeasti vähentää päästöjä, tai edes pitää ne muuttumattomina.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Autojen päästömanipulointia koskevat uudet säädökset astuivat voimaan 1. huhtikuuta 2023. Viime vuoden huhtikuun alusta alkaen päästömanipulaatio on siis sanktioitu ajoneuvolaissa ajoneuvorikkomuksena, josta on voitu määrätä sakkomääräys.

      Tämän vuoden kesäkuun ensimmäisestä päivästä alkaen päästömanipulaatio on lisäksi nimenomaisesti erikseen kielletty muutoksena, ja siitä voidaan määrätä seuraamuksia käyttäjien lisäksi myös järjestelmien myyjille sekä asentajille.

      – Tähänkin saakka manipulointeihin on puututtu ja niitä on paljastettu, erityisesti raskaan liikenteen osalta, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

      Kesäkuun alusta alkaen Suomessa voi saada liikennevirhemaksun, jos katsastuksessa tai poliisiratsiassa käy ilmi, että autoa on päästömanipuloitu. Auton päästöjä voidaan manipuloida AdBlue-järjestelmän poiskytkennän lisäksi myös katalysaattoria tai hiukkassuodatinta muokkaamalla."

      https://moottori.fi/uutinen/diesel-adblue-ja-paastomanipulointi-luvassa-jopa-tuhansien-eurojen-lasku/

    • Anonyymi

      Jaaha. Taitaa vakuutusyhtiöille tulla pian yllättävän paljon korvaushakemuksia, niin varkauksista, vahingossa taimikkoon tai mereen ajoista kuin myös mystisistä tulipaloista.

      • Anonyymi

        Miksi tulisi? Muuttaa säädöt vain takaisin alkuperäisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tulisi? Muuttaa säädöt vain takaisin alkuperäisiksi.

        Softan vielä pystyy päivittämään takaisin, ainakin merkkikorjaamossa isoa rahaa vastaan, mutta sitten kun on sormeiltu muutakin kuin pelkkää ohjelmistoa, niin muutoksen hinta saattaa olla tuhansia euroja hyväksytyillä osilla toteutettuna.


    • Anonyymi

      Pissi bemarit ja mersut ja folkkarit eivät toimineet talvella?🐼

      • Anonyymi

        Ei tarvii toimia.
        Kunhan myydään paljon, verotetaan ja keksitään sääntöjä.
        Ei autot liikkumista varten ole.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe