Akku veneeseen

Anonyymi-ap

11

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hinta on muihin vastaaviin nähden korkeahko ja max käyttöikä vain 8v. Lisäksi tuohan ei ole varsinainen marine akku vaan tarkoitettu aurinkopaneeli ym. käyttöön.

      Yleisesti ottaen AGM:hän on vain tavallinen lyijyhappo akku hieman erilaisella rakenteella. Etuna venekäytössä on vain lähinnä läikkymättömyys ja kallistuskulma.

      • Anonyymi

        Miksi max käyttöikä olisi 8 v? Kyllähän tuollainen voi kestää 15 v, mutta toisaalta moni tuttu on onnistunut pilaamaan AGM-akkunsa purjeveneessä 2-4 vuodessa. Itsellä kesti tavallinen avoakku 12 v (+ edellisellä omistajalla olleet X v). Viime keväänä ostin uudet avoakut, joille luvataan selkeästi paremmat speksit kuin tälle AGM-akulle, jonka luvattu syklikesto on aika vaatimaton syväpurkausakuksi.

        AGM-akun ainoa etu tosiaan on kallistuksenkesto purjeveneessä. Haittana sitten herkkyys väärinkäytölle, kun vettä ei voi lisätä. Ilmeisesti tämän takia monella AGM-akut ovat lyhytikisiä. Toisena haittana hinta. Viime vuosina on tosin tullut halpojakin AGM-akkuja, mutta onko ne laadullisesti kelvollisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi max käyttöikä olisi 8 v? Kyllähän tuollainen voi kestää 15 v, mutta toisaalta moni tuttu on onnistunut pilaamaan AGM-akkunsa purjeveneessä 2-4 vuodessa. Itsellä kesti tavallinen avoakku 12 v ( edellisellä omistajalla olleet X v). Viime keväänä ostin uudet avoakut, joille luvataan selkeästi paremmat speksit kuin tälle AGM-akulle, jonka luvattu syklikesto on aika vaatimaton syväpurkausakuksi.

        AGM-akun ainoa etu tosiaan on kallistuksenkesto purjeveneessä. Haittana sitten herkkyys väärinkäytölle, kun vettä ei voi lisätä. Ilmeisesti tämän takia monella AGM-akut ovat lyhytikisiä. Toisena haittana hinta. Viime vuosina on tosin tullut halpojakin AGM-akkuja, mutta onko ne laadullisesti kelvollisia?

        Ihmettelin tuota lyhyttä käyttöikää itsekin. Ihan tarkkaanhan tuolla tälle akulle ilmoitetaan "yli 8 vuotta oikein käytettynä / suunniteltu käyttöikä 10v", eli vähän pidempi mitä ensin epähuomiossa menin sanomaan. Oma kokemuskin on, että akut kyllä kestää oikein käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin tuota lyhyttä käyttöikää itsekin. Ihan tarkkaanhan tuolla tälle akulle ilmoitetaan "yli 8 vuotta oikein käytettynä / suunniteltu käyttöikä 10v", eli vähän pidempi mitä ensin epähuomiossa menin sanomaan. Oma kokemuskin on, että akut kyllä kestää oikein käytettynä.

        Datasheetissä sanotaan "battery with a lifespan of 10 years for float charging at 25°C" ja on kuvio, jossa 9 v jälkeen tuossa tilassa (siis ilman syklin sykliä) kapasiteetista on jäljellä 65-85%. Mutta Suomessa ei montaa päivää ole 25 C ja talvet akku on (toivottavasti) kylmässä, jossa se kestää paljon pidempään kuin 25 C.


    • Anonyymi

      Lifepo4 akku, tilaat Amazon.de ja tuovat kotiovelle.

      Esim Eco Worthy 280Ah hiukan yli 500€, vastaa 560Ah lyijy mötikkää...

      • Anonyymi

        Mikäs vika näissä?
        https://www.litime.de/collections/12v-lifepo4-serien
        Alimmillaan alkukeväästä maksoi alle 160 €/kWh
        Alkaa olla LiFePO:t jo varsin edullisia.
        Jos jokin taho saisi standardoitua täyssähköautojen jännitteet, niin noillahan saisi jo 100 kWh akuston vain 16 000 € hinnalla. Auton merkkihuollossa taikka uuden auton mukana taas vähintään tuplaten, ja silloinkin paljon vaarallisemmalla akkukemialla ja lyhyemmällä lataussyklien kestolla.
        Toki voi olla ettei LiFePO:n pakkasen kesto ole alkuunkaan riittävä autokäytössä, mutta veneissä se kylä avovesikaudella riittää mainiosti. Jäiden seassa veneilyä harrastavien kannattaa varmaankin kiertää kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs vika näissä?
        https://www.litime.de/collections/12v-lifepo4-serien
        Alimmillaan alkukeväästä maksoi alle 160 €/kWh
        Alkaa olla LiFePO:t jo varsin edullisia.
        Jos jokin taho saisi standardoitua täyssähköautojen jännitteet, niin noillahan saisi jo 100 kWh akuston vain 16 000 € hinnalla. Auton merkkihuollossa taikka uuden auton mukana taas vähintään tuplaten, ja silloinkin paljon vaarallisemmalla akkukemialla ja lyhyemmällä lataussyklien kestolla.
        Toki voi olla ettei LiFePO:n pakkasen kesto ole alkuunkaan riittävä autokäytössä, mutta veneissä se kylä avovesikaudella riittää mainiosti. Jäiden seassa veneilyä harrastavien kannattaa varmaankin kiertää kaukaa.

        LFP:llä saa autoon alle 10 k€:llä 100 kWh akuston nykyään. On vaan turhan iso ja painava, siksi isommat akut tehdään NMC:llä, jolla saadaan myös nopeampi lataus. Mun autossa on 51 kWh LFP ja koko auto maksaa 28 k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs vika näissä?
        https://www.litime.de/collections/12v-lifepo4-serien
        Alimmillaan alkukeväästä maksoi alle 160 €/kWh
        Alkaa olla LiFePO:t jo varsin edullisia.
        Jos jokin taho saisi standardoitua täyssähköautojen jännitteet, niin noillahan saisi jo 100 kWh akuston vain 16 000 € hinnalla. Auton merkkihuollossa taikka uuden auton mukana taas vähintään tuplaten, ja silloinkin paljon vaarallisemmalla akkukemialla ja lyhyemmällä lataussyklien kestolla.
        Toki voi olla ettei LiFePO:n pakkasen kesto ole alkuunkaan riittävä autokäytössä, mutta veneissä se kylä avovesikaudella riittää mainiosti. Jäiden seassa veneilyä harrastavien kannattaa varmaankin kiertää kaukaa.

        Pitää irroittaa ja viedä lämpimään talveksi. Ei saa ladata pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää irroittaa ja viedä lämpimään talveksi. Ei saa ladata pakkasella.

        Miksi pitäisi ladata pakkasella tai viedä lämpimään, jos ei lataa. Kyllä noita LFP-akkuja voi ladata pakkasessa ja autoja ladataankin, tosin melko hitaasti, jos ei akkua ole lämmitetty lataukseen. Kyllä tuo mun 51 kWh akku otti n. -20 C:ssä vastaan n. 10 kW aivan kylmiltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää irroittaa ja viedä lämpimään talveksi. Ei saa ladata pakkasella.

        Ei tarvii ladatakkaan, kun eivät itse purkaudu ja säilyttää voi kyllä pakkasessa, jopa purkaa, mutta lataaminen pilaa akut, jollet ole ostanut lämmitettäviä akkuja, niitäkin on.


    • Anonyymi

      Mitoita lataustehon mukaan ettei laturi kärähdä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4615
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2189
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1978
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      108
      1428
    8. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1337
    9. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe