Työkyttömyyseläke

Anonyymi-ap

Minä en näe itseäni työkyvyttömänä vaan näen itseni sama henkilönä joka mm kävi armeijan ja oli kassatöissä ja korkeakoulussa. Sen takia minun on vaikea tai mahdoton katsoa tilannetta työkyvyttömyyseläkkeen laittaneen lääkärin näkövinkkelistä.
Minulla on kokoajan tragikoominen olo siitä että kaikki on ollut yhtä väärinkäsitystä johtuen mm. siitä että olen tehnyt koulutukset ja muut toisella paikkakunnalla ja taas toisella mulle määrättiin tuo työkyvyttömyyseläke.
Sama tunne oli toki myös niiden väitettyjen psykoosi jaksojen aikana, minulla oli tunne että he ihmiset jotka tekivät psykoosi huoli ilmoituksia eivät olleet mukana kartalla eivätkä ymmärtäneet mitä oireilin, miksi oireilin ja miksi olin muuttunut.

Lyhyesti muuttumiseni johtui siitä että halusin muuttua koska vanha roolini ei täyttänyt niitä saappaita joita elämälle asetin mm minun oli vaikea eikun mahdoton saada kumppania vanhassa "alistuvassa" roolissani joka ei koskaan kertonut muille mitä oikeasti tunsin.

Kiitos että jaksoit lukea. Neuvoja työntekoon tai joutenoloon otetaan mahdollisesti vastaan.

26

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
      Ei ne eläkkeelle laita, jos on kykenevä tekemään töitä.
      Eläkkeen lisäksi pystyy tienaamaan ihan kivoja summia, jos haluaa vielä jotain työtä tehdä.
      On olemassa myös mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistöitä. Niistä ei palkkaa saa, mutta niistä saa paljon muuta, sosiaalisuutta, ystäviä, ym. Samalla voi kokea itsensä edelleen tarpeelliseksi ja tärkeäksi, kun voi autella joissain hommissa.
      Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
      Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        >Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
        Niin eikö se ollut päivänselvää? Nyt keskustelin syystä MIKSI hän katsoi niin. Itse epäilin syyksi väärinkäsitystä.
        Etkö osannut lukea/ymmärtää tekstiä jonka kirjoitin?

        >Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka >huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
        >Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.
        En ole missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaista, kirjoitin että alensin itseni ENNEN diagnoosia kun elin roolissa jossa en ollut oma itseni. Diagnoosin sain vasta sitten kun pyrin tulemaan roolista ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
        Niin eikö se ollut päivänselvää? Nyt keskustelin syystä MIKSI hän katsoi niin. Itse epäilin syyksi väärinkäsitystä.
        Etkö osannut lukea/ymmärtää tekstiä jonka kirjoitin?

        >Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka >huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
        >Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.
        En ole missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaista, kirjoitin että alensin itseni ENNEN diagnoosia kun elin roolissa jossa en ollut oma itseni. Diagnoosin sain vasta sitten kun pyrin tulemaan roolista ulos.

        Mikä se väärinkäsitys olisi ollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se väärinkäsitys olisi ollut?

        Mun pitäminen "roolina".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun pitäminen "roolina".

        Onhan jokin pielessä, jos on tarve vetää jonkinlaista roolia.
        Helpompaa olla oma itsensä.
        Jos tykkää rooleista, voisi hakeutua näyttelijäksi. Silleen voisi esittää mitä milloinkin, erilaisia rooleja.


    • Anonyymi

      Minä korostaisin sitä, että vaikka sinulla on työelämässä tarvittavaa toimintakykyä ilmeisen selvästi rajoittava sairaus, se ei ole koko sinä. Olet enimmältä osaltasi paljon muuta kuin sairautesi, kuten itsekin koet. Se on hyvä.

      Jotain on kuitenkin ollut huonosti, ja siksi lääkäri on koulutuksensa ansiosta ja saamiensa tietojen perusteella nähnyt tilanteesi sellaiseksi, ettei normaali työelämä ole sinulle enää mahdollista. Työkyvyttömyyseläkkeelle on erittäin vaikea päästä, asiaa ei ratkaise yksi ainoa lääkäri, vaan siinä on takana useampi.

      Voit tietysti osallistua yhteiskunnan ja itsesi hyödyksi monenlaiseen toimintaan vointisi mukaan vapaaehtoistyössä, järjestötoiminnassa, harrastuksissa jne.

      • Anonyymi

        Helppohan sinne on päästä. Psykoosin läpikäynyt on varma tapaus. Kukaan ei ota tosissaan enää. Siinäpä olet sitten uudessa mt-potilaan roolissasi. It's all or nothing, babe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppohan sinne on päästä. Psykoosin läpikäynyt on varma tapaus. Kukaan ei ota tosissaan enää. Siinäpä olet sitten uudessa mt-potilaan roolissasi. It's all or nothing, babe.

        Juuri tuo psykiatrisissa sairauksissa on se ongelma, lähes kukaan ei ota tosissaan.
        Ei yhden diagnoosin pitäisi viedä uskottavuutta, mutta niin se vaan aina joskus tekee.
        " Kerran hullu, aina hullu" taitaa olla edelleen aika yleinen ajatusmalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo psykiatrisissa sairauksissa on se ongelma, lähes kukaan ei ota tosissaan.
        Ei yhden diagnoosin pitäisi viedä uskottavuutta, mutta niin se vaan aina joskus tekee.
        " Kerran hullu, aina hullu" taitaa olla edelleen aika yleinen ajatusmalli.

        Silloin kun työstä ja työkyvystä puhutaan, niin kannattaa muistaa että tuleva työnantaja ei tiedä ihmisen skitsofreniasta, ellei hän sitä kerro tai näytä heille vaikkapa työhaastattelussa.

        Kaikki ennakkoluulot eivät siis ole pelkästään työnantajan ennakkoluuloja, vaan paljon voi tehdä myös jääkiekkotermein. Oman pään pelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun työstä ja työkyvystä puhutaan, niin kannattaa muistaa että tuleva työnantaja ei tiedä ihmisen skitsofreniasta, ellei hän sitä kerro tai näytä heille vaikkapa työhaastattelussa.

        Kaikki ennakkoluulot eivät siis ole pelkästään työnantajan ennakkoluuloja, vaan paljon voi tehdä myös jääkiekkotermein. Oman pään pelillä.

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.

        On terveystarkastukset, mutta nehän ei siis ole sama asia, kun vaikka joku psygologinen testi tai soveltuvuuskoe. Silloin kun sillä tasolla mennään, niin kuvittelen että sitä ennen on jo tapahtunut luonnon karsintaa / muutenkin puhutaan jo head hunttauksesta, eli siitä että siellä jo muut avut painaa niin paljon vaakakupissa.

        Työnantajaa kiinnostaa vain se, että pystytkö tekemään työsi. Eli jos puhutaan muuttomiehestä, niin se on se ja sama, että haasteleeko hän niille laatikoille, vaan olennaisempi on että laatikot liikkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.

        Itse olen muuttanut skitsofreniadiagnoosin saamisen jälkeen lukuisia kertoja ja onnekseni älysi kieltää tietojen siirron tietyistä paikoista Omakannassa. En takuulla olisi nykyisessä työssäni, jos työterveyslääkäri tietäisi diagnoosistani tai ainakin olisi joutunut melkoiseen syyniin. Muistan sen kun olin yliopisto-opiskelijana siivoojana ja miten työterveydessä minuun suhtauduttiin, koska näkivät skitsofreniadiagnoosini. Se obsessio perussairauteeni oli häiritsevää, kun itse puhuin selkäkivusta niin hoitaja sönkötti harhoihin valmistautumisesta. Ei mikään ihme, että psykoosisairaat eivät ole töissä, se on lääkärien maailmankuvan vastainen skenaario eikä siihen edes pyritä.


    • Anonyymi

      Skitsofrenia ja autismi ovat sellaiset diagnoosit että jos on jompikumpi niin lääkärit laittaa helposti työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka voisi olla työkunnossa.

      • Anonyymi

        Jos ihminen ei halua eläkkeelle, ja tekisi mielellään töitä, kyllä hänelle se mahdollisuus tulisi suoda.
        Ei kai ketään pakolla eläkkeelle laiteta, jos kykenee töitä tekemään.
        Lääkärit eivät tosin tiedä potilaan koti- ja muusta elämästä oikeastaan mitään, ainoastaan sen, mitä vastaanotolla potilasta ehtivät jututtaa. Ja sen perusteella taitaa olla kovin vaikeaa päätellä, miten ihmisellä todellisuudessa menee.


      • Anonyymi

        Myös työkyvyttömyyseläkkeen kyytipojaksi saa tehdä työtä tiettyyn rajaan asti. Sitä ei pysty lääkäri estämään.


    • Anonyymi00017

      Hei Kiitos aloituksesta! Ei väliä oletko sairas vai et. Tee muutos, mene avotöihin, sellaisessa työsuhteessa voi olla vaikka on työkyvyttömyyseläkkeellä. Kuntouta itsesi tai miksi sitä kutsutkin. Näytä, että voit taas tehdä töitä. Näin mulla on, tarkoitus olisi kuntoutua "työkykyiseksi" tällä menolla olen ssitä kesän jälkeen. Jolloin soppari uusittaisiin.

    • Anonyymi00018

      työkyvyttömyyseläkkeen saa helpommin ne joilla koulutukset ja työelämää takana, ne jotka ovat työttömänä, ei koulutusta ollenkaan joutuvat olemaan pakolla erilaisissa "työttömyyspalveluissa" vaikka olisi ihan selvää ettei ole mahdollista työllistyä koskaan

      • Anonyymi00019

        Jos on hyvästi työhistoriaa takana niin silloin on vaikeampi päästä eläkkeelle.


      • Anonyymi00023

        Sanoisin myös näin omasta kokemuksesta ja mitä kuullut. Työkykyä sinänsä on kapealla osa-alueella paljonkin mutta ne työllistymismahdollisuudet on surkeat. Akateemisesti koulutettu keski-ikäinen saa eläkkeen helpommin, mutta he ei tosin niitä herkimmin ole hakemassa, eikä heidän kohdalla arvioida voiko jotain muuta tehdä.

        Jos nuppi tilttaa mutta lihakset ja hermosto sekä sisäelimet kunnossa, kyllähän silloin pystyy tekee yhtä ja toista. Yllä mainitut skitsofrenia ja autismi on eläkeautomaatteja. Kenties heillä on hyvät lobbarit ym. Osalla saattaa ulosanti olla myös semmosta, että paljastuu haastattelussa ettei kaikki ole kunnossa, vaikka ei suoraan mitään kerrokaan.

        lajijasuris


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Sanoisin myös näin omasta kokemuksesta ja mitä kuullut. Työkykyä sinänsä on kapealla osa-alueella paljonkin mutta ne työllistymismahdollisuudet on surkeat. Akateemisesti koulutettu keski-ikäinen saa eläkkeen helpommin, mutta he ei tosin niitä herkimmin ole hakemassa, eikä heidän kohdalla arvioida voiko jotain muuta tehdä.

        Jos nuppi tilttaa mutta lihakset ja hermosto sekä sisäelimet kunnossa, kyllähän silloin pystyy tekee yhtä ja toista. Yllä mainitut skitsofrenia ja autismi on eläkeautomaatteja. Kenties heillä on hyvät lobbarit ym. Osalla saattaa ulosanti olla myös semmosta, että paljastuu haastattelussa ettei kaikki ole kunnossa, vaikka ei suoraan mitään kerrokaan.

        lajijasuris

        Mul lievä skitsofrenia. Oon ollu kerran työhaastattelussa joka meni persiilleen . En ole oma itseni ihmisten ilmoilla.


    • Anonyymi00020

      Työkyvyttömyyselääkkeellä saa mennä töihin. Jos sinä tunnet itsesi työkykyiseksi niin sinä saat hakea töihin ja tehdä töitä. Se ei ole kielletty.

      • Anonyymi00022

        Eri asia pääsekö enään jos CV:ssä aukkoja


    • Anonyymi00021

      Maailman onnellisin maa

      Eläke on ainoa tapa

      • Anonyymi00024

        Ihmejuttu että sie oot noin kova.


    • Anonyymi00026
      UUSI

      Vähän mietin sitä että miksi ihmiset tekevät työtä vaikkeivat saa sillä mitään aikaan pelkästään rahaa systeemistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      243
      471
    Aihe