Työkyttömyyseläke

Anonyymi-ap

Minä en näe itseäni työkyvyttömänä vaan näen itseni sama henkilönä joka mm kävi armeijan ja oli kassatöissä ja korkeakoulussa. Sen takia minun on vaikea tai mahdoton katsoa tilannetta työkyvyttömyyseläkkeen laittaneen lääkärin näkövinkkelistä.
Minulla on kokoajan tragikoominen olo siitä että kaikki on ollut yhtä väärinkäsitystä johtuen mm. siitä että olen tehnyt koulutukset ja muut toisella paikkakunnalla ja taas toisella mulle määrättiin tuo työkyvyttömyyseläke.
Sama tunne oli toki myös niiden väitettyjen psykoosi jaksojen aikana, minulla oli tunne että he ihmiset jotka tekivät psykoosi huoli ilmoituksia eivät olleet mukana kartalla eivätkä ymmärtäneet mitä oireilin, miksi oireilin ja miksi olin muuttunut.

Lyhyesti muuttumiseni johtui siitä että halusin muuttua koska vanha roolini ei täyttänyt niitä saappaita joita elämälle asetin mm minun oli vaikea eikun mahdoton saada kumppania vanhassa "alistuvassa" roolissani joka ei koskaan kertonut muille mitä oikeasti tunsin.

Kiitos että jaksoit lukea. Neuvoja työntekoon tai joutenoloon otetaan mahdollisesti vastaan.

16

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
      Ei ne eläkkeelle laita, jos on kykenevä tekemään töitä.
      Eläkkeen lisäksi pystyy tienaamaan ihan kivoja summia, jos haluaa vielä jotain työtä tehdä.
      On olemassa myös mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistöitä. Niistä ei palkkaa saa, mutta niistä saa paljon muuta, sosiaalisuutta, ystäviä, ym. Samalla voi kokea itsensä edelleen tarpeelliseksi ja tärkeäksi, kun voi autella joissain hommissa.
      Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
      Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        >Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
        Niin eikö se ollut päivänselvää? Nyt keskustelin syystä MIKSI hän katsoi niin. Itse epäilin syyksi väärinkäsitystä.
        Etkö osannut lukea/ymmärtää tekstiä jonka kirjoitin?

        >Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka >huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
        >Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.
        En ole missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaista, kirjoitin että alensin itseni ENNEN diagnoosia kun elin roolissa jossa en ollut oma itseni. Diagnoosin sain vasta sitten kun pyrin tulemaan roolista ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >Jospa lääkäri on katsonut, ettet ole enää työkykyinen.
        Niin eikö se ollut päivänselvää? Nyt keskustelin syystä MIKSI hän katsoi niin. Itse epäilin syyksi väärinkäsitystä.
        Etkö osannut lukea/ymmärtää tekstiä jonka kirjoitin?

        >Ja vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle jäisikin, niin ei kukaan käske " alentamaan " itseään muka >huonompaan asemaan tai huonommaksi ihmiseksi kuin muut.
        >Ihmisarvo on ja pysyy joka tapauksessa.
        En ole missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaista, kirjoitin että alensin itseni ENNEN diagnoosia kun elin roolissa jossa en ollut oma itseni. Diagnoosin sain vasta sitten kun pyrin tulemaan roolista ulos.

        Mikä se väärinkäsitys olisi ollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se väärinkäsitys olisi ollut?

        Mun pitäminen "roolina".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun pitäminen "roolina".

        Onhan jokin pielessä, jos on tarve vetää jonkinlaista roolia.
        Helpompaa olla oma itsensä.
        Jos tykkää rooleista, voisi hakeutua näyttelijäksi. Silleen voisi esittää mitä milloinkin, erilaisia rooleja.


    • Anonyymi

      Minä korostaisin sitä, että vaikka sinulla on työelämässä tarvittavaa toimintakykyä ilmeisen selvästi rajoittava sairaus, se ei ole koko sinä. Olet enimmältä osaltasi paljon muuta kuin sairautesi, kuten itsekin koet. Se on hyvä.

      Jotain on kuitenkin ollut huonosti, ja siksi lääkäri on koulutuksensa ansiosta ja saamiensa tietojen perusteella nähnyt tilanteesi sellaiseksi, ettei normaali työelämä ole sinulle enää mahdollista. Työkyvyttömyyseläkkeelle on erittäin vaikea päästä, asiaa ei ratkaise yksi ainoa lääkäri, vaan siinä on takana useampi.

      Voit tietysti osallistua yhteiskunnan ja itsesi hyödyksi monenlaiseen toimintaan vointisi mukaan vapaaehtoistyössä, järjestötoiminnassa, harrastuksissa jne.

      • Anonyymi

        Helppohan sinne on päästä. Psykoosin läpikäynyt on varma tapaus. Kukaan ei ota tosissaan enää. Siinäpä olet sitten uudessa mt-potilaan roolissasi. It's all or nothing, babe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppohan sinne on päästä. Psykoosin läpikäynyt on varma tapaus. Kukaan ei ota tosissaan enää. Siinäpä olet sitten uudessa mt-potilaan roolissasi. It's all or nothing, babe.

        Juuri tuo psykiatrisissa sairauksissa on se ongelma, lähes kukaan ei ota tosissaan.
        Ei yhden diagnoosin pitäisi viedä uskottavuutta, mutta niin se vaan aina joskus tekee.
        " Kerran hullu, aina hullu" taitaa olla edelleen aika yleinen ajatusmalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo psykiatrisissa sairauksissa on se ongelma, lähes kukaan ei ota tosissaan.
        Ei yhden diagnoosin pitäisi viedä uskottavuutta, mutta niin se vaan aina joskus tekee.
        " Kerran hullu, aina hullu" taitaa olla edelleen aika yleinen ajatusmalli.

        Silloin kun työstä ja työkyvystä puhutaan, niin kannattaa muistaa että tuleva työnantaja ei tiedä ihmisen skitsofreniasta, ellei hän sitä kerro tai näytä heille vaikkapa työhaastattelussa.

        Kaikki ennakkoluulot eivät siis ole pelkästään työnantajan ennakkoluuloja, vaan paljon voi tehdä myös jääkiekkotermein. Oman pään pelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun työstä ja työkyvystä puhutaan, niin kannattaa muistaa että tuleva työnantaja ei tiedä ihmisen skitsofreniasta, ellei hän sitä kerro tai näytä heille vaikkapa työhaastattelussa.

        Kaikki ennakkoluulot eivät siis ole pelkästään työnantajan ennakkoluuloja, vaan paljon voi tehdä myös jääkiekkotermein. Oman pään pelillä.

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.

        On terveystarkastukset, mutta nehän ei siis ole sama asia, kun vaikka joku psygologinen testi tai soveltuvuuskoe. Silloin kun sillä tasolla mennään, niin kuvittelen että sitä ennen on jo tapahtunut luonnon karsintaa / muutenkin puhutaan jo head hunttauksesta, eli siitä että siellä jo muut avut painaa niin paljon vaakakupissa.

        Työnantajaa kiinnostaa vain se, että pystytkö tekemään työsi. Eli jos puhutaan muuttomiehestä, niin se on se ja sama, että haasteleeko hän niille laatikoille, vaan olennaisempi on että laatikot liikkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta toki tämäkin.
        Eikös nykyään aika usein ole joku työterveystarkastus, kun menee johonkin töihin ?
        Itse en ole ollut työelämässä enää vuosiin.
        Eihän diagnooseista tiedä kukaan muu kuin terveydenhuollon ammattilaiset, jos ei tiedot ole mihinkään vuotaneet/levinneet. Paljon on sen varassa, mitä ihminen itse kertoo itsestään.
        Psykoosisairauksissa, esim. skitsofreniassa potilailla voi olla aika lailla luuloja, että muut muka tietäisivät hänestä lähes kaiken.
        Joskus työkyvyttömyyseläke on ihan paikallaan, mutta on olemassa psyykkisesti sairaita ihmisiä, jotka ovat työelämässä ja pärjäävät hyvin.

        Itse olen muuttanut skitsofreniadiagnoosin saamisen jälkeen lukuisia kertoja ja onnekseni älysi kieltää tietojen siirron tietyistä paikoista Omakannassa. En takuulla olisi nykyisessä työssäni, jos työterveyslääkäri tietäisi diagnoosistani tai ainakin olisi joutunut melkoiseen syyniin. Muistan sen kun olin yliopisto-opiskelijana siivoojana ja miten työterveydessä minuun suhtauduttiin, koska näkivät skitsofreniadiagnoosini. Se obsessio perussairauteeni oli häiritsevää, kun itse puhuin selkäkivusta niin hoitaja sönkötti harhoihin valmistautumisesta. Ei mikään ihme, että psykoosisairaat eivät ole töissä, se on lääkärien maailmankuvan vastainen skenaario eikä siihen edes pyritä.


    • Anonyymi

      Skitsofrenia ja autismi ovat sellaiset diagnoosit että jos on jompikumpi niin lääkärit laittaa helposti työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka voisi olla työkunnossa.

      • Anonyymi

        Jos ihminen ei halua eläkkeelle, ja tekisi mielellään töitä, kyllä hänelle se mahdollisuus tulisi suoda.
        Ei kai ketään pakolla eläkkeelle laiteta, jos kykenee töitä tekemään.
        Lääkärit eivät tosin tiedä potilaan koti- ja muusta elämästä oikeastaan mitään, ainoastaan sen, mitä vastaanotolla potilasta ehtivät jututtaa. Ja sen perusteella taitaa olla kovin vaikeaa päätellä, miten ihmisellä todellisuudessa menee.


      • Anonyymi

        Myös työkyvyttömyyseläkkeen kyytipojaksi saa tehdä työtä tiettyyn rajaan asti. Sitä ei pysty lääkäri estämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe