Työttömyyskorvauksilla elämä vaikeaa - yli 60-vuotiaat hakeutuvat nyt varhaiseläkkeelle

Anonyymi-ap

Hallituksen vaikeutettua työttömien elämää ovat nyt yli 60-vuotiaat käyneet hakeutumaan varhennetulle vanhuuseläkkeelle.
Moni yli 60-vuotias työtön on todellisuudessa työkyvytön ja hakenut työkyttömyyseläkkeelle jopa vuosien ajan sinne kuitenkaan pääsemättä.
Varhennettu vanhuuseläke tuo 61-vuotiaalle työkyvyttömälle mahdollisuuden päästä pois työttömyyden kurimuksesta.

Yleisradion uutisessa tutkijat ihmettelevät nyt alkanutta buumia, mutta selvähän tämä asia on kun sitä hieman järjellä ajattelee kohtalotovereiden elämää, eivät kaikki ole terveitä ja työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on nykyään hyvin vaikeaa.
https://yle.fi/a/74-20088520

79

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen pyöritellyt OVE:n mahdollisuutta, osittain varhennettu vanhuuseläke. Nyt saan siis työmarkkinatukea. Mutta mitenkähän on, vaikuttaako työmarkkinatuen tarveharkinta yli 55 vuotta täyttäneisiin, kun kyse on eläkkeestä?

      • Anonyymi

        OVE ei vaikuta työttömyysturvaan mitenkään


    • Anonyymi

      En välttämättä tarvitsisi OVE:a taloudellisesti. (Vaikka mistä sitä tietää, jos ukko heittää pihalle😊) Mutta kun olen kyllästynyt kuntakokeilun hyökkäilyyn. Yrittävät painostaa jos jollekin pajalle. Ikää minulla on 61, enkä tarvitse pupukursseja. Onkohan kuntakohtaista, että jos on osittain eläkkeellä, niin hyörivät aina vain tuputtamassa, vai joko hellittävät? Kokemuksia?

      • Anonyymi

        JOs saat päivärahaa niin olet velvollinen myös hakemaan töitä ja jos et saa töitä, olet velvollinen tekemään jotain sen eteen, että työllistymimahdollisuudet paranevat.

        Jos jäät pois työnhakijuudestasi, et ole velvollinen työnhakuun. Kummallista, ettei edes tuonikäinen vielä ymmärrä tätä kuviota.


    • Anonyymi

      Mies on jo eläkkeellä ja mieli tekisi jäädä eläkkeelle, siis osittaiselle. Vai jospa jättäytyisi työttömäksi? Eihän 60 vuotiasta kukaan enää ota töihin, vaikka mitä väittäisivät ja työvoimapula vaivaisi.

      • Anonyymi

        Voin kertoa, että ei jätä työkkäri rauhaan, jos nostat päivärahaa tai ansiosidonnaista.
        Jäin juuri lopulliselle eläkkeelle, anssin ja oven jälkeen.

        Toki voit jäädä ovelle, mutta et ilmoittaudu työttömäksi, silloin ei kukaan kiusaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa, että ei jätä työkkäri rauhaan, jos nostat päivärahaa tai ansiosidonnaista.
        Jäin juuri lopulliselle eläkkeelle, anssin ja oven jälkeen.

        Toki voit jäädä ovelle, mutta et ilmoittaudu työttömäksi, silloin ei kukaan kiusaa.

        Voin kertoa kokemuksestani, että päivärahaa voi nostaa mihin tahansa EU-maahan suojassa suomalaisen työkkärin hassuilta ehdotuksilta.
        Ennen lähtöä työkkärissä ja kelan toimistossa dokumenti kuntoon. Ilmoituksesta viikko aikaa ilmoittautua valitsemaansa EU-maahan työnhakijaksi ja päivärahat tulevat kuukausittain paikallisen työkkärin osoittamaan pankkiin.
        Tosin minulla on kokemuksiaainoastaan Espanjasta. Ei vähäisintäkään pelkoa työn ehdottamisesta. Kahden ensimmäisen kuukauden päivärahat olivat nostettavissa lähimmän CAM:n konttorista kuukauden ensimmäisellä, täydellä viikolla. Kolmannen kuukauden rahat ohjasin kotimaisen pankkinitilille.
        3:n kuukauden jälkeen uusiminen vaati vähintään kuukauden työ- ja palkkatodistukset Suomessa.
        Helppoa, hauskaa ja viihtyisää.


    • Joku kertoi hakeneensa ove:n ja kuitenkin jatkavansa 100% työntekoa. Laittaa eläkkeen korkeakorkoiselle tilille.

      Jos olisin työtön ottaisi kyllä tarkasti selville mitä vaikutuksia sillä olisi loppuelämän tuloihini.

      • Anonyymi

        Aikoinaan harkitsin myös sen ove:n ottamista, mutta luovuin kun kuulin että pienentää kuukausittaista eläkesummaa koko loppueläkeajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan harkitsin myös sen ove:n ottamista, mutta luovuin kun kuulin että pienentää kuukausittaista eläkesummaa koko loppueläkeajaksi.

        Kyllä, pienentää mutta todella vähän. Minä otin OVEa kaksi vuotta ennen kuin jäin eläkkeelle eli siis 24 x 900 = 21 600 sain OVEa kahden vuoden aikana

        Tämä nostamani summa pienentää eläkettäni noin 70 euroa kuukaudessa eli jos nyt jos nyt vaikka laskisi, että nautin eläketta 10 seuraavaa vuotta niin maksan tätä etukäteen saamaani rahaa 120 x 70 = 8400 eli vielä jään voitolle reilusti.

        Vähennys verrattuna siihen paljonko kerkiää nauttia varhennettua eläkettä, on naurettava ja kerrankin oikeasti hyödyntää eläkkeen saajaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan harkitsin myös sen ove:n ottamista, mutta luovuin kun kuulin että pienentää kuukausittaista eläkesummaa koko loppueläkeajaksi.

        Kyllä. Täytyy ottaa selville paljonko tähän mennessä eläkettä on karttunu ja myös puhutella verottajaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, pienentää mutta todella vähän. Minä otin OVEa kaksi vuotta ennen kuin jäin eläkkeelle eli siis 24 x 900 = 21 600 sain OVEa kahden vuoden aikana

        Tämä nostamani summa pienentää eläkettäni noin 70 euroa kuukaudessa eli jos nyt jos nyt vaikka laskisi, että nautin eläketta 10 seuraavaa vuotta niin maksan tätä etukäteen saamaani rahaa 120 x 70 = 8400 eli vielä jään voitolle reilusti.

        Vähennys verrattuna siihen paljonko kerkiää nauttia varhennettua eläkettä, on naurettava ja kerrankin oikeasti hyödyntää eläkkeen saajaa.

        Eläkkeen ottaminen varhennettuna, eli ennen omaa alinta vanhuuseläkeikää, pienentää nostettua eläkeosaa pysyvästi. Varhennusvähennys on 0,4 prosenttia kuukaudessa eli 4,8 prosenttia vuodessa. Jos otat eläkkeestäsi maksuun 25 prosenttia, voit halutessasi myöhemmin nostaa osuuden 50 prosenttiin.13.5

        Työeläke.fi


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Eläkkeen ottaminen varhennettuna, eli ennen omaa alinta vanhuuseläkeikää, pienentää nostettua eläkeosaa pysyvästi. Varhennusvähennys on 0,4 prosenttia kuukaudessa eli 4,8 prosenttia vuodessa. Jos otat eläkkeestäsi maksuun 25 prosenttia, voit halutessasi myöhemmin nostaa osuuden 50 prosenttiin.13.5

        Työeläke.fi

        Näin on ja minun tapauksessani olen n. 89 vuotias kun olen kompensoinut saamani n. 25000 eläke-euroa etukäteen. Hyvä diili siis.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Eläkkeen ottaminen varhennettuna, eli ennen omaa alinta vanhuuseläkeikää, pienentää nostettua eläkeosaa pysyvästi. Varhennusvähennys on 0,4 prosenttia kuukaudessa eli 4,8 prosenttia vuodessa. Jos otat eläkkeestäsi maksuun 25 prosenttia, voit halutessasi myöhemmin nostaa osuuden 50 prosenttiin.13.5

        Työeläke.fi

        Juu, ja jos eläkettä saa vuodessa esim 20 000, se pienenee vajaan tonnin vuodessa mutta olet saanut ennen omaa vanhinta eläkeikääsi jo tuhansia euroja etukäteen. Käytän mieluummin rahani ennen kuin jälkeen. Aika moni ei kerkiä käyttää ollenkaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on ja minun tapauksessani olen n. 89 vuotias kun olen kompensoinut saamani n. 25000 eläke-euroa etukäteen. Hyvä diili siis.

        Jos elät sinne asti.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jos elät sinne asti.

        Niimpä eli olen saanut ns. ilmaista rahaa aika paljon. Harva meistä edes elää noin pitkään joten tämänkin suhteen OVE ottaminen kannattaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä eli olen saanut ns. ilmaista rahaa aika paljon. Harva meistä edes elää noin pitkään joten tämänkin suhteen OVE ottaminen kannattaa

        Minkä ikäisenä suunnittelet jääväsi vanhuuseläkkeelle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja jos eläkettä saa vuodessa esim 20 000, se pienenee vajaan tonnin vuodessa mutta olet saanut ennen omaa vanhinta eläkeikääsi jo tuhansia euroja etukäteen. Käytän mieluummin rahani ennen kuin jälkeen. Aika moni ei kerkiä käyttää ollenkaan

        Mutta jos elätkin pitkään saat sitten kituuttaa niillä varoilla jotka jäivät jäljelle kun yörsäsit rahasi etukäteen.


      • Siili2 kirjoitti:

        Mutta jos elätkin pitkään saat sitten kituuttaa niillä varoilla jotka jäivät jäljelle kun yörsäsit rahasi etukäteen.

        Siis törsäsit.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Siis törsäsit.

        Missä missä on airi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minkä ikäisenä suunnittelet jääväsi vanhuuseläkkeelle?

        65-vuotiaana jäin eläkkeelle


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Siis törsäsit.

        Ei mene noin. Etukäteen törsäämiset maksetaan takaisin noin 25 - 30 vuodessa muutama satanen per vuosi, eli käytännössä ei mitään!


      • Anonyymi kirjoitti:

        65-vuotiaana jäin eläkkeelle

        Ja OVE päättyi silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä eli olen saanut ns. ilmaista rahaa aika paljon. Harva meistä edes elää noin pitkään joten tämänkin suhteen OVE ottaminen kannattaa

        Kyllä, mutta pysy terveenä, jos joudut sairaalaan/vanhainkotiin, elämäsi lopetetaan alle kahdessa kuukaudessa. Olet täysin hyödytön, tuhlaat vain resursseja, muutamat pillerit tekee sinusta lopun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta pysy terveenä, jos joudut sairaalaan/vanhainkotiin, elämäsi lopetetaan alle kahdessa kuukaudessa. Olet täysin hyödytön, tuhlaat vain resursseja, muutamat pillerit tekee sinusta lopun.

        Lopettamisesta en tiedä mutta elämän viimeiset vuodet ovat niitä kaikkein.kalliimpia koska avun tarve kasvaa. Siksi en sieltä loppupäästä tuloja mielellään tietentahtoisesti vähentäisi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lopettamisesta en tiedä mutta elämän viimeiset vuodet ovat niitä kaikkein.kalliimpia koska avun tarve kasvaa. Siksi en sieltä loppupäästä tuloja mielellään tietentahtoisesti vähentäisi.

        Yksi vuosi on keskimääräinen elinikä hoitolaitoksissa. Senjälkeen lääkärit alkavat määräämään voimakkaampia kipulääkkeitä yms. jotta takuulla henki lähtee. Furesiksella kuivataan n. 6 tablettia päivässä, parasetamolia semmoiset 7 kappaletta ja kaiken päälle morfiinijohdannaista n. 8 annosta. Sen lisäksi tietenkin normaalit sydän-, mieliala-, muistisairaus- yms. lääkkeet ja kipulaastarit lisänä myös. Aivan vakio coktail jokaisessa hoitolaitoksessa viime kokemusten mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi vuosi on keskimääräinen elinikä hoitolaitoksissa. Senjälkeen lääkärit alkavat määräämään voimakkaampia kipulääkkeitä yms. jotta takuulla henki lähtee. Furesiksella kuivataan n. 6 tablettia päivässä, parasetamolia semmoiset 7 kappaletta ja kaiken päälle morfiinijohdannaista n. 8 annosta. Sen lisäksi tietenkin normaalit sydän-, mieliala-, muistisairaus- yms. lääkkeet ja kipulaastarit lisänä myös. Aivan vakio coktail jokaisessa hoitolaitoksessa viime kokemusten mukaan.

        Kun minun äitini pääsi ympärivuorokautiseen hoitoon tulotarkastuksen tehnyt lääkäri arvioi siellä kestävän asua 5v . Aika piti suunnilleen paikkansa. Jos emme olisi siirtäneet äitiämme pois ensimmäisestä paikasta elinaika olisi kyllä jäänyt huomattavasti lyhemmäksi.

        Teimme kantelun jonka käsittely korona-aikana kesti 2,5v.


    • Anonyymi

      Itse jouduin työttömäksi 52v yt-uhrina, ja kyllä sen huomasi, ettei ole siinäkään iässä minkään arvoinen työnhakija!
      Koulutukset, työhistoria, lisäkoulutukset ja kurssit, kaikki oli muka arvottomia. Työkkärissä kyselivät niistä koulutuksista ja kursseista mitä ne mahtavat tarkoittaa, osa oli englanninkielisiä.
      Pakolla yrittivät työntää johonkin omaan koulutukseensä 9€/päivä, uuteen ammattiin!
      Onneksi sain puhuttua itseni pikkufirmaan, joka sulautui isompaan firmaan.

      Ikärasismi on tosiasia, nyt yli 60vuotiaana paljon nuoremmat tuhahtelevat, ja antavat ymmärtää, että pitäisi älytä lähteä eläkkeelle.
      Pitää antaa nuorille mahdollisuus päästä ansaitsemaan!
      Kuka tekisi työt? Rekryä on päällä jätkuvasti, mutta niitä nuoria ahkeria työntekijätulijoita ei ole. Tähän näillä paljon nuoremmilla ei ole vastausta eikä neuvoa.

    • Anonyymi

      OVEa ja työttömyyskorvausta voi saada yhtä aikaa

      • Kannattaa kuitenkin tutustua omaan eläkekertymåän tarkkaancennen ove:n hakemista. Jos eläkettänon kertynyt vähän,l on oven osuus siitä vain 20 tai 50 prossaa. Myös verotus kannattaa selvittää ettei tule yllätyksiä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin tutustua omaan eläkekertymåän tarkkaancennen ove:n hakemista. Jos eläkettänon kertynyt vähän,l on oven osuus siitä vain 20 tai 50 prossaa. Myös verotus kannattaa selvittää ettei tule yllätyksiä.

        Totta kai mutta esim. minun tapauksessani ei vero% muuttunut oikeastaan lainkaan koska sekä ansiosidonnainen, että tuo OVE ovat sen verran pieniä mutta kun saa kummastakin muutaman satasen puhtaana käteen, on se taas jo sitten ihan iso summa.

        Ennakkoon nostetun eli OVEn vaikutus tuleviin eläkevuosiin on minimaalinen, niin kuin tuolla jo aiemmin kerrottiinkin. Miksi ei ottaisi ennakkoon rahaa kun sitä on tarjolla. JOs vaikutus on vuositasolla muutama satanen eläkkeeseen niin se on muutama kymppi kuukaudessa. Ja olet silt saanut jo etukäteen tuhansia euroja eläkkeestäsi. Harva meistä edes kerkiää nauttia eläkkeestä niin pitkään, että olisi tuon OVEN kerinnyt saada varsinaisilla eläkevuosilla.

        En näe mitään syytä, mikse OVE nostaisi ja kun se on noin hyvä, niin sehän tullaan tietenkin poistamaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin tutustua omaan eläkekertymåän tarkkaancennen ove:n hakemista. Jos eläkettänon kertynyt vähän,l on oven osuus siitä vain 20 tai 50 prossaa. Myös verotus kannattaa selvittää ettei tule yllätyksiä.

        OVEa ja kuinka paljon sitä nostaa, senhän voi itse päättää; joko 25 tai 50 prosenttia. Ja se ei todellakaan vähennä tulevaa eläkettä samassa suhteessa. Tuolla ylempänä on laskelmia eli se kannattaa aina!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai mutta esim. minun tapauksessani ei vero% muuttunut oikeastaan lainkaan koska sekä ansiosidonnainen, että tuo OVE ovat sen verran pieniä mutta kun saa kummastakin muutaman satasen puhtaana käteen, on se taas jo sitten ihan iso summa.

        Ennakkoon nostetun eli OVEn vaikutus tuleviin eläkevuosiin on minimaalinen, niin kuin tuolla jo aiemmin kerrottiinkin. Miksi ei ottaisi ennakkoon rahaa kun sitä on tarjolla. JOs vaikutus on vuositasolla muutama satanen eläkkeeseen niin se on muutama kymppi kuukaudessa. Ja olet silt saanut jo etukäteen tuhansia euroja eläkkeestäsi. Harva meistä edes kerkiää nauttia eläkkeestä niin pitkään, että olisi tuon OVEN kerinnyt saada varsinaisilla eläkevuosilla.

        En näe mitään syytä, mikse OVE nostaisi ja kun se on noin hyvä, niin sehän tullaan tietenkin poistamaan.

        Totta. Ei ole kauan saatavilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OVEa ja kuinka paljon sitä nostaa, senhän voi itse päättää; joko 25 tai 50 prosenttia. Ja se ei todellakaan vähennä tulevaa eläkettä samassa suhteessa. Tuolla ylempänä on laskelmia eli se kannattaa aina!

        No joko otit?
        Itse en näe tarvetta tuolle.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No joko otit?
        Itse en näe tarvetta tuolle.

        Totta kai otit ja puolisoni otti kanssa. Kumpikin nautimme tätä etukäteismaksua reilut kaksi vuotta. Nyt olemme molemmat varsinaisella eläkkeellä ja minun eläkettäni tuo etukäteen nostettu noin 20 000 euroa vähentää 57 euroa kuukaudessa eläkettäni. Puolisollani on isompi eläke, joten OVEAkin nosti enemmän ja nykyeläkettä OVEm nosto vähensi vajaat 100 euroa.

        Nautimme siis eläkerahoistamme jo etukäteen, kuten tietenkin pitääkin. Nyt niistä nautti ja ne olivat hyödyksi monella tapaa


      • Siili2 kirjoitti:

        No joko otit?
        Itse en näe tarvetta tuolle.

        Osittainen vanhuuseläkkeesi jatkuu siihen saakka, kunnes jäät vanhuuseläkkeelle tai sinulle myönnetään työkyvyttömyyseläke.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No joko otit?
        Itse en näe tarvetta tuolle.

        Kaikilla ei ole tarvetta ylimääräiselle rahalle :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai otit ja puolisoni otti kanssa. Kumpikin nautimme tätä etukäteismaksua reilut kaksi vuotta. Nyt olemme molemmat varsinaisella eläkkeellä ja minun eläkettäni tuo etukäteen nostettu noin 20 000 euroa vähentää 57 euroa kuukaudessa eläkettäni. Puolisollani on isompi eläke, joten OVEAkin nosti enemmän ja nykyeläkettä OVEm nosto vähensi vajaat 100 euroa.

        Nautimme siis eläkerahoistamme jo etukäteen, kuten tietenkin pitääkin. Nyt niistä nautti ja ne olivat hyödyksi monella tapaa

        Kukin tekee oman ratkaisunsa. Kiva että saitte nauttia :). Jatkoitteko työntekoa normaalisti vai vähensittekö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole tarvetta ylimääräiselle rahalle :)

        No se ylimääräinen olisi lopulta niin pieni summa et kun ilmankin pärjää niin hyvä näin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No se ylimääräinen olisi lopulta niin pieni summa et kun ilmankin pärjää niin hyvä näin.

        Totta, minullakin vain 500 kun otan sen 25 %


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kukin tekee oman ratkaisunsa. Kiva että saitte nauttia :). Jatkoitteko työntekoa normaalisti vai vähensittekö?

        Ihan normisti jatkettiin työntekoa, mies sai nauttia sekä palkasta että OVESTA lähes kolme vuotta, minä kaksi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Osittainen vanhuuseläkkeesi jatkuu siihen saakka, kunnes jäät vanhuuseläkkeelle tai sinulle myönnetään työkyvyttömyyseläke.

        Kyllä eli sitä voi nostaa ansiosidonnaisen tai palkan rinnalla siihen asti kun jää varsinaiselle eläkkeelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta, minullakin vain 500 kun otan sen 25 %

        Brutto vai netto?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan normisti jatkettiin työntekoa, mies sai nauttia sekä palkasta että OVESTA lähes kolme vuotta, minä kaksi.

        Nousiko veroprosentti kun teitte 100% työaikaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan normisti jatkettiin työntekoa, mies sai nauttia sekä palkasta että OVESTA lähes kolme vuotta, minä kaksi.

        Kun jäitte sitten vanhuuseläkkeelle eläkkeenne muodostuu siitä jo myönnetystä varhaiseläkkeestä, myöntämättömästä eläkkeestä (50 tai 75%) ja mahdollisesta kertyneestä eläkkeestä?


      • Siili2 kirjoitti:

        Nousiko veroprosentti kun teitte 100% työaikaa?

        Osittainen vanhuuseläke verotetaan eläketulona. Jos työtulosi vähenevät siirtyessäsi osittaiselle vanhuuseläkkeelle, myös veroprosentti yleensä pienenee. Mutta jos aiempi palkkatasosi säilyy ja otat osittaisen vanhuuseläkkeen maksuun, veroprosentti nousee.

        Ilmarinen


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kun jäitte sitten vanhuuseläkkeelle eläkkeenne muodostuu siitä jo myönnetystä varhaiseläkkeestä, myöntämättömästä eläkkeestä (50 tai 75%) ja mahdollisesta kertyneestä eläkkeestä?

        En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat mutta kun jäimme eläkkeelle, saimme tietenkin normaalin työeläkkeen. Ei mitään 50 tai 75 vaan ihan normaalin työeläkkeen, josta vähennettiin se muutama kymppi kun olimme etukäteen ottaneet sen OVEn parisen vuotta.

        EI se OVE vähennä tätä nyt nauttimaamme eläkettä kuin sen muutaman kympin kuukaudessa ja kuitenkin ollaan sitä etukäteen jo saatu tuhansia euroja.

        Eläkkeemme siis muodostuu ihan normaalisti työvuosien ja työtulojen mukaan.

        Veroprosentti oli molemmissa sama, eli siis kun saimme palkkaa ja OVEA, kummastakin meni minulla 26,5 ja puolisollani 28 veroa, päälle tietenkin pakolliset maksut


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Brutto vai netto?

        netto


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat mutta kun jäimme eläkkeelle, saimme tietenkin normaalin työeläkkeen. Ei mitään 50 tai 75 vaan ihan normaalin työeläkkeen, josta vähennettiin se muutama kymppi kun olimme etukäteen ottaneet sen OVEn parisen vuotta.

        EI se OVE vähennä tätä nyt nauttimaamme eläkettä kuin sen muutaman kympin kuukaudessa ja kuitenkin ollaan sitä etukäteen jo saatu tuhansia euroja.

        Eläkkeemme siis muodostuu ihan normaalisti työvuosien ja työtulojen mukaan.

        Veroprosentti oli molemmissa sama, eli siis kun saimme palkkaa ja OVEA, kummastakin meni minulla 26,5 ja puolisollani 28 veroa, päälle tietenkin pakolliset maksut

        Kevan sivuilta vanhuuseläkkeestä näin:
        Vanhuuseläke muodostuu seuraavista osista:

        maksussa ollut osittainen varhennettuvanhuuseläke
        myöntämätön osa karttuneesta eläkkeestä (50 % tai 75 %)
        osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen alkamisvuonna ja sen jälkeen mahdollisesti karttunut uusi eläke.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kevan sivuilta vanhuuseläkkeestä näin:
        Vanhuuseläke muodostuu seuraavista osista:

        maksussa ollut osittainen varhennettuvanhuuseläke
        myöntämätön osa karttuneesta eläkkeestä (50 % tai 75 %)
        osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen alkamisvuonna ja sen jälkeen mahdollisesti karttunut uusi eläke.

        Joo ja jaa, en ymmärrä tuota tekstiä, varmaan voisi helpomminkin sanoa. Mutta täällä on moneen kertaan jo laskettu ja kerrottu, mitä se OVE tarkoittaa. Käytännössä se on tosi hyvä systeemi kenelle tahansa ja siksihän se poistetaankin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja jaa, en ymmärrä tuota tekstiä, varmaan voisi helpomminkin sanoa. Mutta täällä on moneen kertaan jo laskettu ja kerrottu, mitä se OVE tarkoittaa. Käytännössä se on tosi hyvä systeemi kenelle tahansa ja siksihän se poistetaankin.

        Ymmärtäisin näin:
        Jos teille on ovena myönnetty valitsemanne 25% hakemukseen mennessä kertyneestä eläkkeestä, tästä pysyvästi alennettu se 0.4% kuussa kunnes siirrytte vanhuuseläkkeelle. Tämä jatkuu vanhuseläkkeellä eli on pysyvä.

        Teillä on myöntämätöntä eläkettä 75% joka menee maksuun normaalina vanhuuseläkkeenä.

        Tämän päälle eläkkeeseen vielä mahdollisesti kertynyt uusi eläke.

        Korjatkoon joku jos olen käsittänyt väärin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ymmärtäisin näin:
        Jos teille on ovena myönnetty valitsemanne 25% hakemukseen mennessä kertyneestä eläkkeestä, tästä pysyvästi alennettu se 0.4% kuussa kunnes siirrytte vanhuuseläkkeelle. Tämä jatkuu vanhuseläkkeellä eli on pysyvä.

        Teillä on myöntämätöntä eläkettä 75% joka menee maksuun normaalina vanhuuseläkkeenä.

        Tämän päälle eläkkeeseen vielä mahdollisesti kertynyt uusi eläke.

        Korjatkoon joku jos olen käsittänyt väärin.

        Ja ei ole hyvä systeemi kenelle tahansa. Kukin kannattaa tarkkaan miettiä kannattaako. Tutkimusten mukaan aika harva hakijaksi oikeutetuista hakee Ovea. Miksiköhän?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ja ei ole hyvä systeemi kenelle tahansa. Kukin kannattaa tarkkaan miettiä kannattaako. Tutkimusten mukaan aika harva hakijaksi oikeutetuista hakee Ovea. Miksiköhän?

        Luultavasti siksi että siitä on niin paljon vääriä käsityksiä. En ole tavannut vielä ketään, jolle OVE ei olisi hyödyksi. Siskoni, joka tekee pienipalkkaista osa-aikaista työtä ja tulee saamaan pienen eläkkeen, nostaa myös OVEA eli saa palkkansa lisäksi noin 400 euroa puhtaana käteen reilut kahden vuoden ajan. Etukäteen nautittu eläke vähentää noin 50 tulevista eläkkeistä kuukaudessa eli hän voi nauttia eläke-euroistaan jo hyvin etukäteen koska totesi, että tuskin koskaan kerkiää koko hankitusta eläkkeestä nauttia.

        Vaikka miten päin laskisi, se kannattaa mutta ilmeisesti väärät luulot ovat niin vahvoina, ettei uskalla ottaa tätä etua mutta kohtahan se loppuukin, joten ei tarvitse tätä miettiä (eikä harmitella)


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ymmärtäisin näin:
        Jos teille on ovena myönnetty valitsemanne 25% hakemukseen mennessä kertyneestä eläkkeestä, tästä pysyvästi alennettu se 0.4% kuussa kunnes siirrytte vanhuuseläkkeelle. Tämä jatkuu vanhuseläkkeellä eli on pysyvä.

        Teillä on myöntämätöntä eläkettä 75% joka menee maksuun normaalina vanhuuseläkkeenä.

        Tämän päälle eläkkeeseen vielä mahdollisesti kertynyt uusi eläke.

        Korjatkoon joku jos olen käsittänyt väärin.

        Väärin, jos ottaa 25 % OVEA, se ei vähennä eläkettä 25 % vaan tuon 0, 4 % kuussa.

        Minulla on eläkepäätös viime vuodelta ja se on prikulleen sama kuin olisin saanut ilman OVE, pois lukien tuo 0,4 %

        Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään, ja se on harmi. Ei tätä tietenkään mainosteta kun se on ollut niin tuottoisa yksilölle mutta toisinpäin eläkeyhtiöille


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti siksi että siitä on niin paljon vääriä käsityksiä. En ole tavannut vielä ketään, jolle OVE ei olisi hyödyksi. Siskoni, joka tekee pienipalkkaista osa-aikaista työtä ja tulee saamaan pienen eläkkeen, nostaa myös OVEA eli saa palkkansa lisäksi noin 400 euroa puhtaana käteen reilut kahden vuoden ajan. Etukäteen nautittu eläke vähentää noin 50 tulevista eläkkeistä kuukaudessa eli hän voi nauttia eläke-euroistaan jo hyvin etukäteen koska totesi, että tuskin koskaan kerkiää koko hankitusta eläkkeestä nauttia.

        Vaikka miten päin laskisi, se kannattaa mutta ilmeisesti väärät luulot ovat niin vahvoina, ettei uskalla ottaa tätä etua mutta kohtahan se loppuukin, joten ei tarvitse tätä miettiä (eikä harmitella)

        Itse menisin eläkeyhtiöni ohjeistuksen mukaisesti kuitenkin. Siellä ei sanota että kaikkien kannattaa ottaa. Jokainen tehkööt ladkelmstnomalta kohdaltaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, jos ottaa 25 % OVEA, se ei vähennä eläkettä 25 % vaan tuon 0, 4 % kuussa.

        Minulla on eläkepäätös viime vuodelta ja se on prikulleen sama kuin olisin saanut ilman OVE, pois lukien tuo 0,4 %

        Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään, ja se on harmi. Ei tätä tietenkään mainosteta kun se on ollut niin tuottoisa yksilölle mutta toisinpäin eläkeyhtiöille

        No enhän sanonut että vähentää eläkettä 25 prossaa vaan se 25 prossan varhennus jonka olet valinnut pienentää eläkettä siltä osin sen 0,4 prosenttia kuussa pysyvästi. Kuten sanoit.😆😆


    • Anonyymi

      lloisijoiden kannattaisi hakeutua töihin että olisi vaihtelua
      töitä voi tehdä vähintään 90-vuotiaaksi jos se on harrastus

      eläkeläisten työn verotus pitäisi laske kymmeneen prosentiin

      en menisi itse töihin koska olen jo töissä eli sijoitan loppu elämäni
      mutta jos olisi 10 prosentin palkkavero enintään ja työ yhtenä päivänä viikossa
      tai jotain ja palkka olisi tonni kuussa olisin voinut harkita
      mutta enpä enää

      pienellä eläkkeellä kitkuttelu tylsässä eläkekämpässä juopotellen
      ei ole mistään kotoisin olevaa elämää varhaiseläkkeellä

      • Anonyymi

        " Jos sinulle maksetaan osatyökyvyttömyyseläkettä tai osittaista varhennettua vanhuuseläkettä, hae yleistä asumistukea."
        On eri kuin eläkkeesaajan asumistuki.


      • Anonyymi

        No enää erittäin harva pystyy ysikymppisenä töitä tekemään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No enää erittäin harva pystyy ysikymppisenä töitä tekemään.

        Voipi olla että ikärasismi on vaikuttanut jo 30v työmarkkinoilla😄


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Voipi olla että ikärasismi on vaikuttanut jo 30v työmarkkinoilla😄

        Ikärasismia ei ole olemassakaan. Kyse on ikäsyrjinnästä.

        Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikärasismia ei ole olemassakaan. Kyse on ikäsyrjinnästä.

        Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.

        No olipa hyvä että ojensit😆.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikärasismia ei ole olemassakaan. Kyse on ikäsyrjinnästä.

        Rasismi on syrjintää, mutta kaikki syrjintä ei ole rasismia.

        Jos olevinaan ei ole ikärasismia. niin sitten myös on turha väittää, että ilmaista rahaa on olemassa.
        Jatkuvasti kuulee älyttömiä väitteitä, että työttömille maksetaan ilmaista rahaa.
        Kateelliset voi itse irtisanoutua työelämästä ja kokeilla sitä työttömyyttä ja kuviteltua ilmaista rahaansa. Toinen asia on tietysti se, että jos elää liiton rahoilla, niin voi se elämä olla silloin ylellistä ja jos on saanut kerättyä säästöjä työelämässä.


    • Anonyymi

      Moni +50 v ei ole työkyvytön, ei edes +60v. Päinvastoin, on hyvä työntekijä, on opetettu siihen (työntekoon) jo lapsuudessa, mutta mutta. Jos satut pääsemään työhaastatteluun (kannattaa laittaa eurojaskakin sit vetämään), sinua haastattelee elämää kokematon noin 25 v juippi tai pimu. Ei, et ole dynaaminen, etkä sairastu muotitautiin burnout, kun teet töitä ja kestät rankkojakin työrupeamia, ilman että pitää saikuttaa, tiedät työasioista, miten töissä käyttäydytään jne.
      Herra Sipilän ajoista alkoi "vanhojen" ihmisten työsyrjintä eikä yksikään hallitus ole senjälkeen antanut työnantajille sanktioita vaan syy on aina työntekijän, jota ei edes haastatella eikä hakemuksiin tule minkäänlaista vastausta.
      Ei ihme, että ne, joilla on mahdollisuus varhennettuu vanhuuseläkkeeseen, myös käyttävät tämän tilanteen hyväkseen.
      Suomessa on ikärasismi täyttä totta, mutta syy ei ole työnhakijoiden vaan työnantajien!

      • Anonyymi

        Firmat haluavat kenties ulkomaista halvempaa työvoimaa. Yrityksen voitot paranevat, kun palkkakulut pienenevät. Tällainen ei ole valtion ja kansalaisten edun mukaista, mutta eihän yrityksillä olekaan mitään yhteiskunnallista vastuuta. Firmojen tehtävä kun on tehdä mahdollisimman suuret voitot omistajataholle.


    • Anonyymi

      työttömillä elämä on ollut aina kurjaa. työttömiksi joudutaan ei päästä koska korvaukset on olleet huonot. ja verotus suolaista

      • Anonyymi

        niin ja jäähän työttömän verotulot saamatta että osuu se vähän päättäjienkin nilkkaan. kun ikään ei ole tutkittu pajonko ansiosidonnainen tuottaa verotuloja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin ja jäähän työttömän verotulot saamatta että osuu se vähän päättäjienkin nilkkaan. kun ikään ei ole tutkittu pajonko ansiosidonnainen tuottaa verotuloja

        Peruspäivärahasta maksetaan 20 % veroja. Itse maksoin aikoinaan ansiosidonnaisesta enemmän veroja kuin vastaavasta palkkatulosta. Ja näinhän se meneekin eli jos saat ansiosidonnaista esim. 1000 tai palkkaa vastaavasti 1000, maksat huomattavasti vähemmän veroja palkkatulosta.

        Eli kyllä työttömätkin maksavat veroja ja usein enemmän kuin esim. listaamattomien yritysten omistajat, joilla vero% on muistaakseni 7 noin 150 000 tuloon saakka. Ja Orpohan haluaa tietenkin nostaa tätä mainittua rajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruspäivärahasta maksetaan 20 % veroja. Itse maksoin aikoinaan ansiosidonnaisesta enemmän veroja kuin vastaavasta palkkatulosta. Ja näinhän se meneekin eli jos saat ansiosidonnaista esim. 1000 tai palkkaa vastaavasti 1000, maksat huomattavasti vähemmän veroja palkkatulosta.

        Eli kyllä työttömätkin maksavat veroja ja usein enemmän kuin esim. listaamattomien yritysten omistajat, joilla vero% on muistaakseni 7 noin 150 000 tuloon saakka. Ja Orpohan haluaa tietenkin nostaa tätä mainittua rajaa.

        ''...maksat huomattavasti vähemmän veroja palkkatulosta.''

        Palkkatulosta vähennetään muutamia asioita joita eläkkeestä ei vähennetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...maksat huomattavasti vähemmän veroja palkkatulosta.''

        Palkkatulosta vähennetään muutamia asioita joita eläkkeestä ei vähennetä.

        Vähennetään jos vähennetään, esim. asuntolainojen korkovähennykset poistuivat kai kokonaan ja erilaisia omavastuita, esim. matkakuluvähennysten sellaisia, on kaiken aikaa nostettu jne.
        Mutta laitat rinnan palkansaajan ja eläkkeiden verotuksen ennakonpidätystaulukot, voit sieltä lukea suoraan selvän eron ainakin kun mennään kolmeen tonniin ja siitä yli...Eläkkeensaajan veron progressio on nimittäin nopeammin kasvava. Ota ja katso!


      • Anonyymi

        Ei kannata yleistää! Kaikilla työttömillä ei ole ollut elämä kurjaa eivätkä kaikki ole joutuneet työttömiksi.
        Itse olen muutaman kerran joutunut työttömäksi ja joskus hankkiutunut tarkoituksella siihen olotilaan. Esimerkiksi hankkiutumalla määräaikaiseen työhön vakituisen asemesta.
        Yhden kerran kaksi työkaveriani vauhditti työttömyys päätöstäni.
        Samassa pienehkössä työpaikassa oli kaksi kotoutunutta marokkolaista heppua. Runsaan puolen vuoden jälkeen vahvistui päätökseni häipyä siitä.
        Työnantajan suostumuksella muutimme toistaiseksi työsopimukseni märäaikaiseksi siten, että vuoden alussa aloittamani sopimus muutettiin loppuvaksi vuoden lopussa.
        Ehdin olemaan työttömänä muutamia päiviä.

        Työttömyyskorvauksen ansiosidonnainen ei ole oikeasti ansiosidonnainen sen yleisesti ymmärretyssä muodossa. Se on niin sanottu ansiosidonnainen. 20%:n raja tulee vastaan hyvin alhaalla ja ylimenevältä osalta saa vain 20% palkasta. Yhdessä marginaaliveron kanssa se merkitsee noin 10% lisäystä siihen "ansiosidonnaiseen".
        Tuostakin johtuen siirryin halvempaan ympäristöön 3kk:n jaksoihin nauttimaan siitä "ansiosidonnaisesta". Espanjaan syömään ja ryyppäämään halvemmalla kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähennetään jos vähennetään, esim. asuntolainojen korkovähennykset poistuivat kai kokonaan ja erilaisia omavastuita, esim. matkakuluvähennysten sellaisia, on kaiken aikaa nostettu jne.
        Mutta laitat rinnan palkansaajan ja eläkkeiden verotuksen ennakonpidätystaulukot, voit sieltä lukea suoraan selvän eron ainakin kun mennään kolmeen tonniin ja siitä yli...Eläkkeensaajan veron progressio on nimittäin nopeammin kasvava. Ota ja katso!

        Tuo kolmen tonnin eläke on kyllä todella marginaalinen, vain 12 % eläkeläisistä saa sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähennetään jos vähennetään, esim. asuntolainojen korkovähennykset poistuivat kai kokonaan ja erilaisia omavastuita, esim. matkakuluvähennysten sellaisia, on kaiken aikaa nostettu jne.
        Mutta laitat rinnan palkansaajan ja eläkkeiden verotuksen ennakonpidätystaulukot, voit sieltä lukea suoraan selvän eron ainakin kun mennään kolmeen tonniin ja siitä yli...Eläkkeensaajan veron progressio on nimittäin nopeammin kasvava. Ota ja katso!

        Ota silmä käteen ja katso kuopalla....

        https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeiden-verotus/


    • Anonyymi

      Olette muuten unohtaneet eläketulovähennyksen verotukssa, jos ottaa OVEn, silläkin on iso vaikutus.

      • Anonyymi

        AI, mitä tarkoitat.?


    • Anonyymi

      Olen työskennellyt vuosi työllistämiseen liittyvien asioiden kanssa, en kuitenkaan ole te-virkailija. Teen vielä osa-aikaista työtä eläkkeelläkin, lähinnä asiantuntijan roolissa.

      50-vuotiaat ja 60-vuotiaat, jopa 70-vuotiaat työllistyvät entistä paremmin, jos osaamista on eli tämä osaaminen on se pointti. Hyvät sähköasentajat, muurarit, maalarit , asentajat ymv. tekevät töitä vielä 7-kymmisinäkin. 6-kymppiset hoitajat eivät ole enää mikään poikkeus vaan heitä löytyy eri työtehtävistä yllättävän paljon.
      5-kymmpisiä on joka alalla.

      Eli ikä ei ole ratkaiseva tekijä siinä, kuka palkataan vaan se, mitä osaa ja millainen on ylipäätään asenne työntekemiseen.

      • Varmaan näinkin mutta osa kuusikymppisistä on jo niin raskaan työn runtelemat ja kansallissairauden raatelemat että eivät kykene edes töihin tai heitä ei kukaan palkkaa töihin.
        Ja työkyvyttömyyseläkkeelle on entistä vaikeampi päästä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Varmaan näinkin mutta osa kuusikymppisistä on jo niin raskaan työn runtelemat ja kansallissairauden raatelemat että eivät kykene edes töihin tai heitä ei kukaan palkkaa töihin.
        Ja työkyvyttömyyseläkkeelle on entistä vaikeampi päästä.

        Totta, ei kukaan palkkaa henkilöä, joka on työkyvytön. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle kyllä pääsee mutta jos on työkykyä jäljellä ja voisi tehdä esim. jotain kevyempää työtä, ei varmaankaan sitten eläke ole ensisijainen vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ei kukaan palkkaa henkilöä, joka on työkyvytön. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää.

        Työkyvyttömyyseläkkeelle kyllä pääsee mutta jos on työkykyä jäljellä ja voisi tehdä esim. jotain kevyempää työtä, ei varmaankaan sitten eläke ole ensisijainen vaihtoehto.

        Tiedän muutamia tosi sairaita rollaattorilla liikkuvia mutta eläkkeelle ei vaan pääse. Kyllä työnantajat kokee riskinä työllistää raihinaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe