Kävelemisen vaikeutuminen

Anonyymi-ap

Ikääntyessä häiriintyy useimpien käveleminen mutta mistä syystä?
75v ikäisenä en havainnut vähäisintäkään haittaa. En kävelyrytmin enkä matkan suhteen.
Sitten alkoivat häiriöt jotka ovat pahentuneet näiden seuranneiden 5:n vuoden aikana.
Ensimmäinen oire oli reisien meneminen "tukkoon". Hapoille.
Siinä vaiheessa jo havaitsin kehnoa palautumistakuormitustilanteiden kuten maastavetojen ja kyykkyjen jälkeen.
Sitten "tauti" heijastui jo muihinkin kehoosiin. Kyykky tai maastaveto treeni tuntui kuin muukin kroppa olisi kuormittunut.
Kävin kuvauksissa. Pumpussa ei mitään vikaa. Aortan läpässä pieni ( lekurin lausunnon mukaan ) vuoto.
Alaraajojen verenpaineet ja sykkeet mitattiin eikä mainittu mistään huolestuttavasta.
Nyt kävely on todella häiriitynyt ja eteneminen on hidasta ontumista joka aiheuttaa kipua yläreisiin.

Onko jollakulla todettu jotain järkevää selitystä vastaaviin oireisiin ja jos, niin mitkä ovat olleet jatkotoimenpiteet?

7

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä kunnossa selkä on ?
      Onko nivelten kanssa ollut jo vaivoja, kulumaa, tms. ?
      Neurologiset haitat on mahdollisia, neuropatia, ym.
      Lihaksetkin heikkenevät iän myötä, ja joskus niissäkin voi olla myös jotain vikoja.
      Ehkä kannattaisi käydä lääkärin kanssa keskustelemassa tilanteesta, jos ongelmat haittaa jokapäiväistä elämää.

      • Anonyymi

        Selkäni ei olekoskaan kipuillut. Olen sanonut, että maastaveto on parasta selän kipuikun ennalta ehkäisyä.
        Hamassa muinaisuudessa tehty polven operaatio kuten myös olkapään kohennus nukutuksessa, eivät toipumisen jälkeen haitanneet millään tavalla.
        75v vaiheessa oli ukko vielä voimissaan. Oikeasti.
        Sitten alkoi hiipuminen joka voimistui tasaisesti. 77v se tuntui tekemisessä. Nyt, viimeinen puoli vuotta, ja varsinkin loppukuukaudet ovat karmeita.
        Tuolla aikaisemmassa hiipumisvaiheessa kävin tutkimuksissa jolloin todettiin tuo aortan läpän vuoto.
        Terveydenhuollon ja minun käsitteeni poikkeavat hieman. Esimerkiksi ponnistelu tarkoittaa meille eri asioita.
        Koska ainakaan parempaan päin suuntautuva muutosta ei ole odotettavissa niin varaan ajan urheilulekurilta joka on aikaisemminkin passittanut minut jatkotutkimuksiin.
        Olkapääni yhtenä. Passitus yksitysklinikalle kuvauksiin ja parin viikon kuluttua leikkaus Eirassa. Sama lekuri tunnisti rutiinitarkastuksen yhteydessä eturauhaseni oheistuotteena paksusuolen syövän jota puoli vuotta aikaisemmin ei TK-lekuri ollut havainnut.
        Pakoputkeani lyhennettiin 30cm.

        Lihasten heikkeneminen? 75v ikäisenä vedin maasta 200kg. Oma paino 89kg.
        79v vaiheessa oli hintelöityminen vahvistunut pari, kolme vuotta mutta mavessa nousi vielä 160kg.
        Nyt 80v 6kk ikäisenä en uskalla sanoa mitään.
        Yksityinen polku on vaan niin riivatun kallis mutta eipä näitä nautintavuosiakaan ole enää kovi runsasti. Pitää kai panostaa niiden laatuun jos ratkaisu löytyy.

        Olin unohtaa nivelet. Remontoitu polveni on vaatinut tuentaa kyykyissä ja maastavedoissa.
        Vastakkaisen puolen 2:n asteen nivelrikkoinen lonkkani ei ole haitannut maksimejakaan. Ainoastaan tehokkaat rinnallevedot ja tempaukset loppuivat.
        Ko. lonkan reiden yläpään lihakset kipeytyvät mavessa ja havkissa ehkä yrittäessään suojata lonkkaa?

        Mutta mitkä ovat ne todelliset, perimmäiset syyt joidenkin ihmisten kehnoon kävelyyn?
        Vanhuus ei kelpaa selitykseksi.


    • Anonyymi

      Siihen voi olla monia eri syitä, että kävely käy vaivalloisemmaksi.
      Ja valitettavasti se vanhuus on yksi syy, vaikka sitä tuskin kukaan haluaa omalla kohdallaan mielellään myöntää.
      Kyllähän voimat voivat alkaa rapistumaan ilman mitään vakavampaakaan syytä.
      Vanha sanonta, mutta vanhuus ei tule yksin.
      Olethan ollut tosi rautaisessa kunnossa aika iäkkääksi vielä, tietenkin voi tuntua pahalta, jos ei kaikki enää niin hyvin onnistukaan.
      Toivotaan, että asiat selviävät, ja tuntuu hoitopolku, lääkäriasiat, olevan hyvin tiedossasi, suunnitelmissa.
      Kaikkea hyvää kesään!

      • Anonyymi

        Havahduin tänään miettimään ongelmaa ja tarkistin yhteyden kolestrolilääkityksen ja oireiden välillä.
        Olin aikaisemmin popsinut jotain statiinia 20mg/pv tai sitten en yhtään.
        Kolestrolini oli hieman yli 5:n mutta HDL aina yli 2:n ja Trigly reilusti alle 1:n.
        Sitten tohtori viisaudessaan määräsi minulle nykyaikaisen lääkkeen, Atorvastatiin 40mg. jota olen hyväuskoisesti popsinut määräyksen mukaan.
        Inhottavilla oireilla ja 40mg Atorilla on selkeä ajallinen riippuvuus.
        Aikaisemmin viikottaiset summatuntien treenit pitivät sykkeen aerobisella tasolla ja lukuisia lyhyitä toveja sen yläpuolella. Nyt se on ollut mahdotonta.
        Otan huomenna yhteyden omahoitajaan ja kaisomme miten saisi tilaneen tarkistetuksi.
        Viimeeksi määräsi verenpaineeni tarkistettavaksi 4:n päivän ajalla neljästi / pv.
        Olen pitänyt hengissä ikivanhaa reseptiä mutta 10mg:n asemesta ottanut vain 5mg tai 2,5mg ja nekin kosteina rentoutumisjaksoilla.
        Hoitsu varmisti, että lukemat on mitattu lääkkeettömässä tilanteessa.. Kun uskoi lääkkeettömyyteen niin hihkui mitä muuta olen jättänyt ottamatta.

        Koko häslinki johtuu osittain minun ja terveydenhuoltohekilöstön erilaisista ponnistelu käsitteistä. Varsinkin lääkärit leijuvat omissa sfääreissään.
        Lekurin käsitys ponnistelusta poikkeaa omastani.

        Viikkolootassani on mm. eturauhasen 2 pilleriä, glugosamiinia ja muutamia suojaravinteita.
        Kävin äsken saneeraamassa siitä pois loppuviikon Atorvastatiinit.
        En odota pikaista vaikutusta mutta jotain saisi tapahtua muutaman kuukauden jälkeen.
        Tarttee vilkaista kolestrolit ensi viikolla ja sitten muutaman kuukauden kuluttua.

        Oma moka. Jos tämä johdonmukainen päättelyny osoittautuu oikeaksi niin, ennestäänkin heikko luottamukseni yleislääkäreihin syvenee.

        Loppuhenkonen. Kävely ei ole se ongelma vaan helposti ymmärrettävä mittari.
        Ongelma on kehno palautuminen kaikesta rasituksesta ja etureisissä se tuntuu selkeimmin.
        Ymmärrän hyvin lihas- ja voimakadon liittyvän ikääntymiseen mutta tuo voimakas, nopea muutos hälytti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Havahduin tänään miettimään ongelmaa ja tarkistin yhteyden kolestrolilääkityksen ja oireiden välillä.
        Olin aikaisemmin popsinut jotain statiinia 20mg/pv tai sitten en yhtään.
        Kolestrolini oli hieman yli 5:n mutta HDL aina yli 2:n ja Trigly reilusti alle 1:n.
        Sitten tohtori viisaudessaan määräsi minulle nykyaikaisen lääkkeen, Atorvastatiin 40mg. jota olen hyväuskoisesti popsinut määräyksen mukaan.
        Inhottavilla oireilla ja 40mg Atorilla on selkeä ajallinen riippuvuus.
        Aikaisemmin viikottaiset summatuntien treenit pitivät sykkeen aerobisella tasolla ja lukuisia lyhyitä toveja sen yläpuolella. Nyt se on ollut mahdotonta.
        Otan huomenna yhteyden omahoitajaan ja kaisomme miten saisi tilaneen tarkistetuksi.
        Viimeeksi määräsi verenpaineeni tarkistettavaksi 4:n päivän ajalla neljästi / pv.
        Olen pitänyt hengissä ikivanhaa reseptiä mutta 10mg:n asemesta ottanut vain 5mg tai 2,5mg ja nekin kosteina rentoutumisjaksoilla.
        Hoitsu varmisti, että lukemat on mitattu lääkkeettömässä tilanteessa.. Kun uskoi lääkkeettömyyteen niin hihkui mitä muuta olen jättänyt ottamatta.

        Koko häslinki johtuu osittain minun ja terveydenhuoltohekilöstön erilaisista ponnistelu käsitteistä. Varsinkin lääkärit leijuvat omissa sfääreissään.
        Lekurin käsitys ponnistelusta poikkeaa omastani.

        Viikkolootassani on mm. eturauhasen 2 pilleriä, glugosamiinia ja muutamia suojaravinteita.
        Kävin äsken saneeraamassa siitä pois loppuviikon Atorvastatiinit.
        En odota pikaista vaikutusta mutta jotain saisi tapahtua muutaman kuukauden jälkeen.
        Tarttee vilkaista kolestrolit ensi viikolla ja sitten muutaman kuukauden kuluttua.

        Oma moka. Jos tämä johdonmukainen päättelyny osoittautuu oikeaksi niin, ennestäänkin heikko luottamukseni yleislääkäreihin syvenee.

        Loppuhenkonen. Kävely ei ole se ongelma vaan helposti ymmärrettävä mittari.
        Ongelma on kehno palautuminen kaikesta rasituksesta ja etureisissä se tuntuu selkeimmin.
        Ymmärrän hyvin lihas- ja voimakadon liittyvän ikääntymiseen mutta tuo voimakas, nopea muutos hälytti.

        Statiinit saattavat tehdä lihaksille jotain haittaa, se on totta.
        Huomasin, mainitsit 40 mg:n määränkin jossain kohtaa, se on aika paljon.
        Jos lääkitys laitetaan kohdilleen, niin varmasti tilanne paranee muutaman kuukauden sisällä. Siis jos johtuu lääkityksestä.


    • Anonyymi

      Minkä nimistä statiinia söit ennen, kun siitä ei ilmeisesti ollut samanlaista haittaa kuin nykyisestä? Niissä eri merkeissä on paljonkin erilaisia sivuvaikutuksia.

      • Anonyymi

        Simvastatiin. 40mg jotka puolitin enkä aina ottanut sitä 20mg:kaan.
        Kokonaiskole oli 5,2, HDL yli 2:n ja Trigly alle 1:n.
        Lääkkeen vaihtanut lekuri kehui tätä uutta moderniksi ja tehokkaaksi ilman sivuvaikutuksia!
        Tietenkin on turha odottaa mitään muutosta muutaman 0-päivän jälkeen mutta ajattelin sunnuntaina varovaisesti kokeilla maastavetoa pikkupainoilla.
        Palautumisen paraneminen olisi tärkeää aerobisen kuormituksen kannalta ainakin HDL:n pitämiseksi yljhäällä. Tuosta on vuosien kokemus. Tk-lekurin kanssa tuollaisesta on turha puhuakaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe