Onko kenellakään MS:ää sairastavalla ollut ko. sairauteen liittyviä ongelmia suussa, kielen kanssa? Esimerkiksi kielen puutumista, erikoisia makuaistimuksia, puhevaikeuksia, kielen pinnan arkuutta, tms.
Toinen kysymys: onko kokemuksia tramadolihydrokloridia sisältävistä lääkkeistä?
Kieli
4
3080
Vastaukset
- Yary
Ei mitään tollasta KAI... Mut mulla meni tippumisen takia sekä haju ja maku aisti.
Eikä ole mitään tietoa tramadolihydrokloridiasta. - Puhelias?
Minulla on puhevaikeuksia, osa tuntuu johtuvan kankeasta kielestä (ei liiku enää kovin 'näppärästi', on paksu pallukka vaan suussa) ja osa siitä että sanat eivät tule mieleen. Sivistyssanat varsinkin kadonneet, mutta myös ihan tavalliset sanat saattavat unohtua. Puheliaana ihmisenä kärsin tästä haitasta kovasti.
- Kätsy
Mulla puutui kieli ja jotenkin jomotti. Siitä sitten hammaslääkärin kautta pään magneettiin ja plakkejahan siellä päässä näkyi. Kaikki lähti mulla siis kielestä. Edelleen kieli on puutunut/tönkkö/jomotteleva. Välillä tosin parempi ja välillä huonompi.
- Monisairas
Aika inhottava oire tuokin :( Ei varmaan ihan joka päivä diagnosoida noin ja täytyy antaa tunnustusta myös hammaslääkärillesi! Harmi vain kun löytyi tämmönen krooninen sairaus.
Itselläkin joskus silloin tällöin tuota, mutta on harventunut kylläkin. Syytä en osaa sanoa yhtään. Muista syistä johtuen myös MS ollut yhtenä vaihtoehtona aiemmin esillä, mutta tähän viittavia löydöksiä ei ollut.
Kyllä varmaan jotain muutakin oiretta ollut mutta niitä ei vaan aiemmin tullut niin noteerattua?
Aiemmissa viesteissä oli juttua puhevaikeuksista. On etenkin nykyaikana tosi hankala ongelma, kun pitäisi olla aina niin puhevalmis, mutta tämä kaikkinainen "esittäminen" on mennyt jo vähän överiksi. Jos puhe tökkii, herkästi tulee kuittia ihmisiltä. Itselläkin puhe sinänsä kulkee mutta ajatus voi takuta , joskin yleensä toimii ihan hyvin, mutta ongelmana on se sopivien sanojen löytämisen puute. Parasta on vaan pyrkiä minimoimaan sellaiset tilanteet missä joutuu puhumaan paljon. Joku voi pitää sosiaalisesti rajoittuneena tms. mutta pitäköön, mieluummin näin kuin rupeaa masokistiksi.
Kyllä maailmaan paljon puhetta mahtuu, mutta tekoja vähemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389