Puolustusvoimat hankkii pitkän kantaman ilmasta maahan -ohjuksia

Anonyymi-ap

Puolustusministeri Antti Häkkänen on hyväksynyt JASSM-ohjusten lisähankinnan. Ohjukset kasvattavat kauaskantoisen ilmasta maahan suorituskyvyn kantamaa. Ohjukset toimitetaan tulevien F-35-monitoimihävittäjien käyttöönoton aikataulussa.

JASSM-ER-ohjuksia (Joint Air-to-Surface Standoff Missile - Extended Range) tullaan käyttämään F/A-18 Hornet-suorituskyvyn korvaavassa F-35A-monitoimihävittäjässä.

- Asevaikutuksen kantamalla on edelleen keskeinen merkitys taistelukentällä. Nyt tehtävä hankinta parantaa näiltä osin Puolustusvoimien suorituskykyä merkittävästi, puolustusministeri Häkkänen kertoo.
Myyntiluvan Lockheed Martinin valmistamille AGM-158B JASSM-ER ohjuksille Yhdysvaltain kongressi antoi HX-hankkeen kilpailutuksen aikana vuonna 2020. Yhdysvaltain lisäksi JASSM-ohjuksia käyttää vain harvalukuinen joukko liittolaisia.

Lisätietoja antaa puolustusministeriössä hallitusneuvos Iikka Marttila, p. 0295 140 038.

48

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiltut muuten kehuivat aikoinaan ettei F-35 koneeseen saa maailman parasta ohjusta eli JASSMia.

      Kuis ny suu pannaan pojat?

      • Anonyymi

        Missä vitussa ne koneet viipyy?.

        Mualiman kallein lehtipuhallin Suomessa aikanaan..

        Norjan koneissa XL jarruvarjo.

        Kun kone tilttaa ilmassa jarruvarjo estää romun leviämisen maastoon😀.


    • Anonyymi

      Antti on tehokas ministeri.
      Ilmankos pikkuryssät haukkuvat.
      Mutta Antti vain pistää toimeksi.

      • Anonyymi

        Eri mieltä alkanut vajota poliitikkona rupusakkiin.

        Ölähtely väittelyissä noloa käytöstä.

        Russofobihomo huutelee?


    • Anonyymi

      Pohjolan linnake lisää suojaansa ja pian droonimuuri.

      • Anonyymi

        Pelkkä metafora jota tyhmät hokee.

        Inertiatoimisia ei pysty estämään mitenkään kun tulee kerralla tuhansia päin.


    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      JASSM-ER on halvempi mitä Patriot, hintaa vain 1 500 000 euroa kappaleelta.
      Todennäköisesti päivitys tehdään Hornetteihin F18 käyviksi?

      Ai niin, nehän eivät ole yhteensopivia Hornetin kanssa.
      Ohjusta käytetään vain koneissa B-1B, F-15E JA vanhassa B-52 koneissa.

      Nyt varmasti ostetaan myös noita koneita kun huomataan ettei sellaisia Suomella ole? Vai ostettiinko ohjukset Yhdysvaltain käyttöön?!

      • Anonyymi

        Vaikutat sekavalta


    • Anonyymi

      Nyt ne pitäisi saada vain ilmaan.

      • Anonyymi

        Lainataan Turkilta F16 koneita?


    • Anonyymi

      Mahtavaa

      • Anonyymi

        Natokuppaiset runk.aa onnessaan.
        Idiootteja. Eilen tuli kuluneeksi edellisen sodan päättymisestä naapuria vastaan jonka hävisimme. Revanssihenkiset Natokuppaiset ei sitten opi mitään.


    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      näin

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      Loistavaa

    • Anonyymi

      näin

    • Anonyymi

      Puolustusvoimat hankkii pitkän kantaman ilmasta maahan -ohjuksia ja vie ne Romaniaan.

    • Anonyymi

      näin

    • Anonyymi

      Ei sitten mitään järkeä hankkia niitä etukäteen tyhjän panttina ilman koneita.

      Et sitten tiedä että pelkästään F 35 datapäivitykset jo vuosia myöhässä.

      Koneet lentokiellossa siitä syystä.

      Käyttöjärjestelmä kaatuu kesken lennon ja nousun!

      • Anonyymi

        Onko tämäkin lause liian vaikea tiltulle ymmärtää??????????????????

        Ohjukset toimitetaan tulevien F-35-monitoimihävittäjien käyttöönoton aikataulussa.


    • Anonyymi

      r..... uhkaa vastaan

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      Pienenä ongelmana käytettäessä F-35 koneissa JASSM-ER-ohjuksia (Joint Air-to-Surface Standoff Missile - Extended Range) on se, että ne eivät mahdu koneen sisäisiin pieninn asekuiluihin. Max. neljä JASSM-ER ohjusta voi ripustaa F-35 siipien alaisiin ulkoisiin pyloneihin. Surauksena tästä on se, että F-35 nenettää häiveominaisuutensa näiden kanssa. Samalla siitä tulee kaikkein kallein "tavallinen" näkyvä hävittäjäpommittaja joka tulee näkymään tavallisissakin X-alueen tutkissa. Samalla nämä neljä ulkoista pylonia+ JASSM-ER-ohjusta hidastavat sen jo muutenkin hitaita lento-ominaisuuksia.

      • Anonyymi

        Sitten ne loistaa tutkassa kuin se kuuluisa Naantalin aurinko. Ne on sitten helpompi tiputtaa taivaalta koko paska kerralla.
        Hienoa.


    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      hyvä

      • Miksi ihmeessä sinä sotket keskustelupalstaa nostoillasi?


      • Anonyymi
        moloch_horridus kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sinä sotket keskustelupalstaa nostoillasi?

        Natokuppa.
        Molo koettaa piilotella sitä mutta kyllä se pilkistää - ja haisee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Natokuppa.
        Molo koettaa piilotella sitä mutta kyllä se pilkistää - ja haisee.

        Tiltu kirjoittelee omalla tasollaan.


    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      Onhan tää JASSM-ER-ohjuksia yli 1 000 km kantamalla Suomalaisiin F-35 häivehävittäjiin, ja tietenkin myös Yhdysvalloista hinta-tehosuhteeltaan kilpailukykyisiä hypersoonisia yli 5 mach Mako-ohjuksia, joita USA alkaa tuottaa myös Ukrainalle.

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      näin

    • Anonyymi

      näin

    • Anonyymi

      Kainalosta ilmaan ohjukset korvaa olkapäältä ladattavat.

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      näin

    • Ketä me ammutaan niillä?

      • Anonyymi

        *Sitä joka ylittää rajan luvatta!


    • Anonyymi

      hyvä

    • Anonyymi

      Ei ole venäläiset käyneet Suomen rajan lähelläkään tänä vuonna.

      Ne tietää että täällä asuu kansa joka paketoi heidät välittömästi.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe