Pyöräkaistalla ajaminen

Anonyymi-ap

On todella monella pyöräilijällä ja sähköpotkulautailijalla ongelmia siinä, että pyöräkaistalla ei ajeta vastavirtaan eli suomeksi sanottuna väärään suuntaa.

Pyöräkaistalla ajetaan aina samaan suuntaan kuin siinä viereisellä ajoradalla!

Monet pyöräkaistat ovat sen verran kapeita, että siinä ei pysty kohtaamaan vastaan tulevaa eikä myös ohittamaan edellä ajavaa. Mikäli edellä ajavan haluaa ohittaa niin sitten on vain siirryttävä ajoradalle siihen osaa, missä ne muut ajoneuvot ajavat.

Helsingissä tänään taasen muutama "fiksu" ajeli väärään suuntaan.

Itse ajoin pyörällä pyöräkaistaa siihen suuntaan, kun pitää. Mechelininkadulla tuli naikkonen pyörällä vastaan väärään suuntaan. Hänen onneksi sillä hetkellä ei tullut autoja samasta suunnasta kun minä, joten hän pystyi väistämään autojen ajokaistalle. En olisi pystynyt väistämään, kun minun oikealla puolen oli korkea kanttikivi. Hänen mielestä minä, joka en väistänyt häntä, olin H....!

Telakkakatua ajaessani etelään niin vastaan tuli sähköpotkulautailija ja tietysti 2 nuorta miestä kyydissä, ilman kypäriä, väärään suuntaan. Heidän onneksi minun kulkusuunnasta ei tullut autoja, joten he pystyivät väistämään autojen ajokaistalle. En olisi pystynyt edes väistämään, koska minun oikealla puolen oli autoja pysäköitynä.

Viime viikolla oli myös vaaran paikka, kun ajoin Kampinrinnettä rauhallisesti alas. Vastaan tuli naikkonen pyörällä pyöräkaistaa väärään suuntaan. Tässä sama tilanne, että naikkonen pystyi väistämään autojen ajokaistalle. Minun oikealla puolen oli autoja pysäköitynä, joten en olisi pystynyt väistämään.

Edellä vain muutama esimerkki. Joka kerta soitin pyöränkelloa ja torvea sekä "opastin" väärään suuntaan ajavia kansainvälisellä merkillä!

10

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      >> "pyöräkaistalla ei ajeta vastavirtaan eli suomeksi sanottuna väärään suuntaa."

      Näin on. Pyöräkaistalla on polkupyöräliikenteelle tarkoitettu, tiemerkinnöin osoitettu ajoradan pituussuuntainen osa. Se sijaitsee siis ajoradalla. Ei tulisi mielenkään ajaa ajoradalla väärään suuntaan. Samaan suuntaan ajetaan, kuin autotkin ajavat sillä puolella ajorataa.

      • Anonyymi

        Tilanne korjaantuu hiljalleen, kunhan
        - kaupunki saa katunsa kuntoon ja niihin liittyvät liikennemerkit/tiemerkinnät oikein
        - poliisi alkaa edes joskus puuttumaan pahimpiin perseilyihin
        - pyöräilyn määrä edellisten tuloksena ja asenteiden muuttuessa nousee niin, ettei yksittäisten sekoilijoiden ole mahdollista enää ajaa säännöistä välittämättä. Tanskassa tai Saksassa kukaan ei edes ajattelisi suhailla pyöräkaistaa/tietä väärään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne korjaantuu hiljalleen, kunhan
        - kaupunki saa katunsa kuntoon ja niihin liittyvät liikennemerkit/tiemerkinnät oikein
        - poliisi alkaa edes joskus puuttumaan pahimpiin perseilyihin
        - pyöräilyn määrä edellisten tuloksena ja asenteiden muuttuessa nousee niin, ettei yksittäisten sekoilijoiden ole mahdollista enää ajaa säännöistä välittämättä. Tanskassa tai Saksassa kukaan ei edes ajattelisi suhailla pyöräkaistaa/tietä väärään suuntaan.

        Polkupyörän kuva ja vielä nuoli osoittamaan ajosuunta, olisi hyvä lisä tiemerkintöihin tiettyihin kohtiin. Tällaisia tiemerkintöjä onkin alkanut ilmestyä.

        https://maps.app.goo.gl/c1No51UQqZiSfv379


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörän kuva ja vielä nuoli osoittamaan ajosuunta, olisi hyvä lisä tiemerkintöihin tiettyihin kohtiin. Tällaisia tiemerkintöjä onkin alkanut ilmestyä.

        https://maps.app.goo.gl/c1No51UQqZiSfv379

        PYörätiellä on myös maalauksia, jossa on pyörän kuva ja/tai nuolet. Eipä ne näytä paljon auttavan!

        Pyörän kuvan suunta kertoo mihin suuntaan siinä saa ajaa.

        Laitetaan tähän "rautalangasta" tietoa: pyörän kuvan ollessa niin, että sinun ajosuunnastasi on pyörän renkaat ensiki eli tavallaa kuva on oikein päin.

        Mikäli kuva on nurin päin, niin silloin ajat väärään suuntaan.

        Suomessa pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin siinä ei ole pyörätietä tai sitten se on vastakkaisesta suunnasta pyörätie.

        Tosin on paljon paikkoja, jossa pyöräntien liikennemerkki on poikkittain väylään nähden.

        Helppoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYörätiellä on myös maalauksia, jossa on pyörän kuva ja/tai nuolet. Eipä ne näytä paljon auttavan!

        Pyörän kuvan suunta kertoo mihin suuntaan siinä saa ajaa.

        Laitetaan tähän "rautalangasta" tietoa: pyörän kuvan ollessa niin, että sinun ajosuunnastasi on pyörän renkaat ensiki eli tavallaa kuva on oikein päin.

        Mikäli kuva on nurin päin, niin silloin ajat väärään suuntaan.

        Suomessa pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin siinä ei ole pyörätietä tai sitten se on vastakkaisesta suunnasta pyörätie.

        Tosin on paljon paikkoja, jossa pyöräntien liikennemerkki on poikkittain väylään nähden.

        Helppoa!

        Jos ei edes kuvat auta, niin taitaa vika olla siinä ihmisessä. Ihmiset pystyvät halutessaan rikkomaan sääntöjä ja lakeja. Tätä on vaikea oikein mitenkään estää.


    • Anonyymi

      Mannerheimintiellä Stockmannin ja Sokoksen välillä on pyöräkaista. Itse liikun siinä pyörällä n. 3-4 viikossa ja voi sanoa, että vain 1 kerran ei tule ketään idioottia vastaan.

      Idiootit joutuvat väistämään minua. Joskus on tullut auto samasta suunnasta kuin minä, joten siinä on pyöräilijällä tai sähköpotkulautailijalla tullut todella vaarallinen tilanne.

      Mitä siitäkin tulisi, jos autoilijat käyttäytyisivät samalla tapaa, että ei tarvitse tehdä "mutkaa"?

      • Anonyymi

        Nokun mutkun valot ja järjestelyt on niin kömpelöitä.

        Jos tulisi sama kuri kuin autoille, niin olisi pakko hoitaa järjestelyt kuntoon kaikille.
        Joku ammattilainen miettimään, olisiko maailman huonoimmin sujuvalle kaupunkiliikenteelle tehtävissä jotain.
        Saattaa olla myös puna-vihreää kiusantekoa, joka ratkeaa osin äänestämällä.
        Virastoihmisiä ei voi äänestää pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokun mutkun valot ja järjestelyt on niin kömpelöitä.

        Jos tulisi sama kuri kuin autoille, niin olisi pakko hoitaa järjestelyt kuntoon kaikille.
        Joku ammattilainen miettimään, olisiko maailman huonoimmin sujuvalle kaupunkiliikenteelle tehtävissä jotain.
        Saattaa olla myös puna-vihreää kiusantekoa, joka ratkeaa osin äänestämällä.
        Virastoihmisiä ei voi äänestää pois.

        Niitä kömpelösti rakennettujakin kohtia joutuu liikkumaan sääntöjen mukaisella tavalla.


    • Anonyymi

      Kyllähän poliisin pitäisi tarjoilla pyöräkaistaa väärään suuntaan ajaville sakkoja samalla perusteella kuin autoilijoille annetaan moottoritiellä väärään suuntaan suhailusta. Rikkomus on sen verran vakava, ettei tuosta kuulu selvitä liikennevirhemaksulla.

      • Anonyymi

        Luulisi että sakotetaankin, jos nähdään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe