APUAMITÄHÄH?!

jästi

Rahani katoavat tililtäni katevarauksiin, mitä ovat, miksi ei koskaan aiemmin näin, mistä johtuu, mitä pitää tehdä, ei tajua?!? Olen 21 vuotta ja visa electron osuuspankista ollut natiaisesta asti ja nyt viime kuun aikana on rahoja "pantattu" johonkin kumman katevarauksiin, vaikka en mielestäni ole missään vaiheessa muuttanut kuluttajatottumuksiani.. mitä meinaa? Pikaista apua, kiitti... Katevarauksia on kertynyt nyt lyhyessä ajassa n. 250€, missä tämä raha käytännössä on?

29

63690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankkitäti

      Katevaraus on yhtä kuin tililtä veloittamaton pankkikorttiostos. Eli osalla kaupoista on kassapäätteet, jotka varsinkin isompia ostoksia tehtäessä lähettävät tilille automaattisesti ostoksen suuruisen katevarauksen. Tarkoittaa sitä, että et voi nostaa tiliäsi automaatilla tyhjäksi vaan sinne jää väkisin tuo 250 euroa. Katevaraus purkautuu automaattisesti, kun varsinainen veloitus muutaman päivän kuluessa tapahtuu. Funktiona on tietysti estää tilinylitykset pankkikorttiostoksilla.

      Katevaraus voidaan tehdä kyllä "käsin" pankissakin, mutta siihen turvaudutaan harvoin.

      • Äksy Ämmä

        oppipa äksy ämmäkin taas jotain.
        Näiltä keskustelupalstoilta saa hyötytietoakin sen lisäksi, että voi purkaa sydäntään. Täältä saatuun informaatioon pitää toki suhtautua kriittisesti mutta ei viranomaisten antama tietoeväskään aina paikkansapitävää tai ristiriidatonta ole.


      • näin kävi joskus

        Aiheettoman katevarauksen purkaminen sen sijaan on vaikeaa, purkautuu vasta itsekseen.
        Vuosia sitten maksoin kalliin autojunalipun visalla eli maksukortilla. VR:llä tapahtui kämmi ja kävi niin, että hinta oli veloitettu visalle ja samalle tehty myös pankkitililleni samansuuruinen katevaraus, jota ei saanut manuaalisesti pois ei sitten millään. Tiliäni ei tienkään veloitettu, mutta osa rahoistani, jotka olisin tarvinnut omaan käyyttööni, olivat panttina tarpeettomasti. Minkäänlaista anteeksipyyntöä oli tietenkin turha odottaa, olihan asialla erehtymätön VR.


      • kyllä
        näin kävi joskus kirjoitti:

        Aiheettoman katevarauksen purkaminen sen sijaan on vaikeaa, purkautuu vasta itsekseen.
        Vuosia sitten maksoin kalliin autojunalipun visalla eli maksukortilla. VR:llä tapahtui kämmi ja kävi niin, että hinta oli veloitettu visalle ja samalle tehty myös pankkitililleni samansuuruinen katevaraus, jota ei saanut manuaalisesti pois ei sitten millään. Tiliäni ei tienkään veloitettu, mutta osa rahoistani, jotka olisin tarvinnut omaan käyyttööni, olivat panttina tarpeettomasti. Minkäänlaista anteeksipyyntöä oli tietenkin turha odottaa, olihan asialla erehtymätön VR.

        katevarauksen purku pitäisi pankin koneilla onnistua, yritettiinkö?


      • -S-

        Tänään huomasin, että tililläni oli 8,99e katevaraus. Tämän takia tilini on nyt muutaman sentin miinuksen puolella.


      • Nyt pomppas!

        Visa Electron-korttimaksut veloitetaan ajantasamaksuina, ei päivien päästä. Näin ollen raha joka on tililläsi ON (pitäisi olla) käytettävissäsi, kaikki muu puhe on jonninjoutavaa jorinaa. Jos asia on jotenkin muuten, niin ei tuo käy Suomalaiseen oikeustajuun lainkaan. Pitääkö OP-pankki asiakkaan rahoja OMALLA "tilillään" kartuttaakseen omaa pääomaansa, samalla vahingoittaakseen asiakastansa???


    • mitä hittoa?

      Olen myös käyttänyt visa electronia pidemmän aikaa,
      ja tänään huomasin että tilille oli ilmestyny kohta joka ilmoitti 20e katevarauksesta (huomasin verkkopankissa) .. Mistä se johtuu? Kävin edellis iltana ruokakaupassa,miksei se vain näy normaaliveloituksena?

    • Pelästynyt

      Itse huomasin juuri tililläni, että siellä on ilmestynyt joku merkillinen katevaraus. En ymmärrä, mitä se tarkoittaa, summa on valtava. Tein eilen suuren ostoksen kortilla, summa ei kuitenkaan ollut näin suuri, mitä katevaraus ilmoittaa. Tänäänkin olen maksanut kortilla ostoksia. Koskaan ennen ei ole tällaista katevarausta näkynyt tililläni, vaikka olen kortilla maksanut jo ainakin kymmenen vuotta. Mikä tämä on ja onko pankeissa tapahtunut jotain muutoksia, mistä johtuu tällaisen katevarauksen ilmestyminen tilitietoihin?

      • onnn12

        Varmasti on jotain muutoksia pankeissa tehty, sillä minullekin on nyt vasta alkanut ilmestyä tällaisia katevaraus juttuja. Minulla kun ei ole edes mitään luotto tms. visa korttia, vaan ihan tavallinen pankkikortti.


      • täällä
        onnn12 kirjoitti:

        Varmasti on jotain muutoksia pankeissa tehty, sillä minullekin on nyt vasta alkanut ilmestyä tällaisia katevaraus juttuja. Minulla kun ei ole edes mitään luotto tms. visa korttia, vaan ihan tavallinen pankkikortti.

        Kultakortti ollut käytössä jo useamman vuoden ja nyt sitten oli ilmestynyt katevaraus verkkkopankkiin..
        Hassua, sillä olin edel. päivänä asioinut samassa liikkeessä ja maksanut kortilla ihan normaalisti ja sitten seuraavan päivän ostokset oli menny tähän katevaraukseen. :-/ Mistä lie johtuu. Ei etes olleet kovi isoja summia, eka 12e ja toinen maksu reilu 20e.


      • kodesman
        täällä kirjoitti:

        Kultakortti ollut käytössä jo useamman vuoden ja nyt sitten oli ilmestynyt katevaraus verkkkopankkiin..
        Hassua, sillä olin edel. päivänä asioinut samassa liikkeessä ja maksanut kortilla ihan normaalisti ja sitten seuraavan päivän ostokset oli menny tähän katevaraukseen. :-/ Mistä lie johtuu. Ei etes olleet kovi isoja summia, eka 12e ja toinen maksu reilu 20e.

        Puoltoistaviikkoa sitten hommasin Visa electron pankkikortin ja sen jälkeen kun kävin nettipankkisivullani, niin oli ilmestynyt 80e katevaraus tililleni kuin tyhjästä. Epärehellistä touhua pankeilta kun eivät ilmoita tällaisista asioista. Osuuspankin sivullakaan ei ole mitään tietoa asiasta. En oo ostanut kuin pieniä ostoksia 1½ viikon aikana joten tuo summa ei täsmää mitenkään. Ja HALUAN EHDOTTOMASTI tuon summan normaaliin käyttööni. On muutenkin tiukkaa ja tekevät tommoista. Syytteeseen joutasivat. Luin viestiketjun mutta suoraan sanoen ei mennyt jakeluun näin älytön juttu.Ihan Peestä koko katevaraus.


    • ...

      Tänään kävin nostamassa tililtäni ison summan ja sitten jälkeenpäin nettipankkiin on ilmestynyt jokin ihmeen katevaraus.. Tämä katevaraus oli siis paljon isompi kuin se summa minkä olin tililtäni nostanut.. Minne nämä rahat ovan joutuneet ja saadaanko niitä takaisin millään konstilla koska mihinkään en ole tätä raha määrää käyttänyt.. Alkaa tällänen kyllästyttämään kun mistään en ole näistä katevarauksista tietoa löytänyt.. Ei ole ainakaan minun silmään sattunut minkäänlaista virallista ilmoitusta näistä katevarauksista.. Nyt ei sitten saa ruokaakaan penikoille ostettua kun ei tilillä ole enää pahemmin rahaa kun katevaraukseen menivät..

      • .....

        Onko kyseessä Sampo-pankki? Itse maksoin justiinsa erään laskun, mikä tallentui tapahtumiin omituisesti "katevarauksena". Ennen ei näin ole käynyt edes pyhinä..


      • Pitäis maksaa laskut, pankk...

        Jo on piru merrassa, rahaa on tilillä ja eräpäivä eilen. OP vaan estää laskun maksun tänäänkin. Olen yrittänyt heti uuden vuorokauden alettua, mutta EI. Omat rahat on KANISSA. Kuka maksaa laskujeni KOROT?? PERKELE!


      • Lue!

        Kaikki yhden ja yksi kaikkien...
        Jos joku varastaa sinulta kuten OP, laskujen korkojen muodossa (kun et pystynyt maksamaan katevarauksen vuoksi) lähetä laku pankille (korot laskuista jotka jäivät maksamatta katevarauksen vuoksi). Muista myös laskuttaa tekemästäsi turhasta työstä.


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Onko kyseessä Sampo-pankki? Itse maksoin justiinsa erään laskun, mikä tallentui tapahtumiin omituisesti "katevarauksena". Ennen ei näin ole käynyt edes pyhinä..

        Ei ole vaan kyseessä on Osuuspankki,Op:ssa noi kaikki tapahtuu,täysin kusetuspankki.


    • SILTI VARAUS

      Poika osti vähillä rahoilla vaatteita ja liikkeen pääte ilmoitti hylättyä Visa electronille. Pakko maksaa käteisellä mutta automaattikaan ei antanut rahaa koska väärä varaus oli jo tilillä. Soitto pankkiin ei hyödyttänyt koska peruutuksen voi tehdä vain liike. Muutoin meneee 2 viikkoa automaattiseen varauksen poistoon. Liikkeessä ei luvattu nopeaa yhtedenottoa pankkiin. Neuvoksi: pyytäkää liikettä heti oikaisemaan ostos koneellisesti. Maksupääte antaa tähän mahdollisuuden muutoin rahanne on jumissa seuraavat pari viikkoa.

    • TAHTOO SELITYKSEN, HETI!

      Eikös Visa Electron pitänyt olla kortti jolla EI voi ylittää tiliä? Niin oli jokin aika sitten, eikö enään? Tämän takia monet ihmiset ovat JOUTUNEET tyytymään tähä ratkaisuun. Jos tilillä ei ole katetta et myöskään tee ostoksia, etkä maksa laskuja. NYT: vaikka tilillä on rahaa, ET maksa lakuja. ONKO VIKA SINUN???
      Vastauksia OSUUSPANKKI (mikäosuus rahoistani kuuluu Minulle?) Hanaa.

    • bliz

      Rahat katoavat minunkin tililtäni katevarauksiin. On aivan sama käytänkö rahaa 20 vai 50 euroa, tililtä häviää 50 euroa! Mitä helvettiä tämä siis tarkoittaa?! Pankki ryöstää ihmisiä?

      • -...

        Tiesin että minulle tulee tietty summa rahaa ja olin lupautunut maksamaan yhden asian... mutta kuinkas ollakkaan.. katevaraus -50e ja sinne meni luottamus ja rahat............


    • sanoo näin
    • juurikin oikein

      Kauhia poru, vaikka katevaraus on jo käytettyä rahaa joten et sitä saa pois, tietenkään.
      Koskaa tililtä ei mene enempää kuin olet käyttänyt, virheitä tietysti voi joskus sattua.
      Unnää kaikki mitä olet kortilla maksanut, se vastaa tuota katevarausta.

      • defefe

        sinne vitun tilille. olen työttämän mutta rahamäärä lisääntyy vaan tilillä kun elää nuukasti.
        eihän kaikki ihminen tarvitse käytttää.


      • VisEl

        Visa Electronilla maksettaessa tilille toisinaan kyllä kerääntyy - aiheettomia - katevarauksia, liekö johtuu kaupan kassajärjestelmän tietoliikennehäiriöistä tai jostakin muusta.

        Eli ostat 45 euron ostoksen ja yrität maksaa Visa Electronilla, tililtä hupeneekin 90 euroa jos massia riittävästi: 45 euroa katoaa katevaraukseen 45 euroa varsinaiseen ostokseen mikäli siis tilillä enemmän kuin 90 euroa. Jos tilillä ollut esim. 60 euroa, 45 euroa on kadonnut tililtä katevaraukseen ja tilille on jäänyt 15 euroa. Kassa silti on ilmoittanut tylysti: 'tilillä ei katetta' ja ostokset jää saamatta jos ei ole käteisenä tuota 45 euroa. Pankkijärjestelmä panttaa viikkojen ajan sitten sitä 45 euroa katevarauksessa.

        Itselläni on tililtä paraikaa yksi summa aiheettomassa katevarauksessa, ollut yli kaksi viikkoa jo (tililläni oli rahaa enemmän kuin ostoksen loppusumma mutta ei ihan kaksinkertaisesti, maksusuoritus epäonnistui ja kassa ilmoitti tylysti 'tilillä ei katetta', käteistäkään ei ollut mukana. Ostokset jäivät kauppaan). Ehkä viikon kuluessa kyseinen aiheeton katevaraus raukeaa.


      • Anonyymi

        Ei ole käytettyä rahaa aina,ottavat myös aiheettimasti jos vaan seuraatte tiliänne,varsinkin Op:ssa tätä tapahtuu.


    • epätietoinen valas

      Hei, mulla kävi taas eilen niin, että lähikaupassa asioidessani veloitettiin ostokset kaksi kertaa maksaessani Visa Electronilla.

      Eli siis kortti ei ekalla kerralla jotenkin vaikuttanut toimivan, joten myyjä vetäisi kortin uudestaan lukijasta läpi (jonka jälkeen kuitti tulostui normaalisti).

      Kotona asioidessani verkkopankissa huomasin, että ostokset oli veloitettu kaksi kertaa. Siis kaksi identtistä summaa näkyi katevarauksena peräjälkeen.

      No, koska näin on käynyt ennenkin niin tiesin mitä tehdä. Soitto Nordea asiakaspalveluun ja tunnistautumisen jälkeen mukava täti sanoi poistavansa toisen varauksen.

      Nyt aamulla menin sitten jälleen asioimaan verkkopankkiin ja huomasin että mukava täti oli poistanut molemmat katevaraukset. Eipä siinä mitään, kiva että sain eiliset ostokset ilmaiseksi - mutta alkaako lähikauppa (siwa) nyt jossain vaiheessa sitten karhuamaan multa niitä rahoja ?

      Kun nyt siwan ostokset eivät näy katevarauksena tilillä, lähteekö rahat kuitenkin lähipäivinä normaalisti tililtä ?

      ystävällisin terveisin,
      epätietoinen valas

      • 18+8

        Tarkista nyt hyvä ihminen tilitapahtumat,luultavasti tiliäsi on kuitenkin veloitettu.


      • sdfsdfdawwwww
        18+8 kirjoitti:

        Tarkista nyt hyvä ihminen tilitapahtumat,luultavasti tiliäsi on kuitenkin veloitettu.

        Ei ole - mitä olisi voitu veloittaa kun täti poisti katevaraukset ?

        Varmasti vahinko sattunut tädille, toinen vain piti poistaa.

        No sain ilmaiset ostokset, hellurei. Summa oli jotain 25 euroa


      • Ei katevarausta
        sdfsdfdawwwww kirjoitti:

        Ei ole - mitä olisi voitu veloittaa kun täti poisti katevaraukset ?

        Varmasti vahinko sattunut tädille, toinen vain piti poistaa.

        No sain ilmaiset ostokset, hellurei. Summa oli jotain 25 euroa

        Kyllä ne voivat veloittaa sen vielä ilman katevaraustakin... Se vaan sitten lähtee sieltä tililtä suoraan jos on riittävästi rahaa. Samoin kuin homma toimii yleensä Debit-korteilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe