Eilen marketin kassajonossa minua ennen oli isä noin 6-vuotiaan poikansa kanssa. Vaikka hihnalla oli hänelle ostettuja mielenkiintoisia leluja, poika jämähti tuijottamaan hellittämättä minua. Tiedättehän lapsen katseen. Kohteeksi joutunut aistii, kuinka pienessä päässä tietokone tekee kuumeisesti dataa merkillisestä hahmosta häntä vastapäätä.
Olen itse samanlainen silmillä lukija. Vaimoni joskus joutuu tönäisemään, kun juutun tuijottamaan jotakin ilmiötä. Näilläkin sivuilla olen teksteistä rivien väleistä lukevinani ko. kirjoittajan kasvonpiirteitä - siis olemusta.
Rivien ohella niiden välit tekevät nämä kirjoitukset mielenkiintoisiksi. Siksi kaiketi täällä harhailen turhautumatta lainkaan.
Kasvot
10
793
Vastaukset
Muistan että vanhempani opettivat, että on katsottava ihmistä suoraan silmiin kun joku puhuttelee tai itse sanoo jollekin jotakin.
Joissakin kulttuureissa katsekontakti on tärkeämpi kuin joissakin muissa, "silmä silmästä"-katseet. Espanjalaisilla naisilla on tapana katsella pitempäänkin, myös vieraita miehiä!
Mutta on sitten monia orientaalisten maitten asukkaita, länsi-intialaisia , puertoricaaneja ym jotka välttävät katsekontaktia.
Joillakin afrikkalaisilla alueilla ei lapset saa tuijottaa vanhempaa ihmistä silmiin, se on epähienoa.
Japanissa, Koreassa ja Tahaimaassa on epäkohteliasta tuijottaa. Pitkä katsekontakti saattaa paljastaa "niskanpäällä istujan" merkit.
Saudiarabiassa taas odotetaan suoraa katseyhteyttä, koska silmät ovat sielun peili.
Turistit ja muut tilapäiset vierailijat saattavat erehtyä heidän puoliksi suljetusta, unisesta katseestaan, joka voidaan tulkita välinpitämättömyydeksi.
Itse käytän aurinkolaseja aina kun on liikuttava tuttujen maisemien ulkopuolella, ettei tuo selkäytimessä istuva refleksi "katso suoraan silmiin" tulkattaisi väärin :DD
Silmät ovat todella sielun peili ja paljastavat paljon.
Sanotaan että ammattimaiset korttipelurit käyttävät värillisiä laseja silmälaseissaan sen takia ettei vastapeluri näkisi kuinka pupillit laajenevat, jos on saanut hyvät kortit käteensä :D
Pohjoismaisen kulttuurin mukaan välttelevä katse antaa kuvan ihmisestä, jolla on jotakin peiteltävää tai hävettävää, epärehellisyyttä.
Tuo kuvaamasi pieni miehenalku kohtaa maailman rohkeasti ja pelottomasti.
Vaikka kysymyksessä olikin vieras setä, niin ei hän siitä säikähtänyt!- sinisirkku
Lapsen katse on todella hyväätekevän avoin ja suora.Olen monasti jäänyt paikalleni,jotta lapsonen saa kyllikseen lukea minua,kun häntä jokin ilmeisesti kiinnostaa.Toki on myönnettävä,että alkaa hymyillyttää tuo herkeämätön "tuijotus",mutta antaahan sitä itsestään muutenkin aikaa tuolle tulevalle sukupolvelle.
Siinä me isovanhemmat teemmekin parhaan työmme siirtäessämme arvomaailmaamme noille pienille.Se jos mikä velvoittaa ja on ihanaa:) - Maalaismies*
Freud kertoo "Tabu" nimisessä teoksessaan eräiden alkuasukasheimojen tavoista, tabuista. Katsekontakti saattoi olla niin ehdottoman kielletty miehen ja naisen välillä, että polulla kohdatessaan molempien oli katsottava syrjään.
Mies ja nainen samassa majassa merkitsi parittelua.
Olen monta kertaa elämässäni kokenut tuon saman. Lapsen katse ikäänkuin lukkiutuu, pysyy ja pysyy ja jos on aivan pienestä lapsesta kysymys, leviää iloinen hymy kasvoille, mikä ihana luottamuksen tunne.
Katselen itsekin suoraan silmiin, pälyilyn koen lähes rikolliseksi ja heitän kuin katsekoukun tavoittaaksen kohteen.
Lapsessa on kaikki se viattomuus ja aitous, jolla voidaan katsoa näin ihmisiä.
Pientä ylpeyttä tunnen kun lapsi katsoo minua eikä muita ympärillä olevia. Joskus kyllä tulee mieleen, että olenkohan minä niin hassunkurinen, että kiinnitän huomiota?
"Katselen" minä teitä "tyttöjä" siellä tietsikoiden takana, Maalaismiehen tapaan.
Ålkää nyt punastelko, onhan teillä vaatteet päällä - useimmiten.- Maalaismies*
Toisinaan palstoilla joku ärjäisee: "menkää elämään oikeaa elämää!" Tämä on ihan oikeaa elämää, tapaamista ja seurustelua ihmisten kesken.
On erilaisia kommunikointitapoja. Vangit saattavat koputuksin pitää ymmärrettävää yhteyttä. Puhelimella on kommunikoitu jo sata vuotta. Ennen kirjekyyhkyset kuljettivat viestejä, nykyisin sama tehdään kännykällä.
Nämä keskustelusivut edustavat ruhtinaallista mahdollisuutta pitää yhteyttä. Eikä välttämättä tarvitse tietää tämän enempää ihmisen taustoista. Nimimerkki riittää. - katselemme
Varmaan olette kauniita niin vaateet päälä kuin ilmannii.
- pullaulla
teistä vakituisista jonkinlainen "kuva" Ja nyt kun ensikerran avasin Ruuneperin Profiilin , en ollut erehtynyt hänestä paljoakaan , Vaikka hänellä ei ollutkaan kuvaa .. (niinkun minulla) . Olen oppinut käyttämään täätä tietokonetta kuvankäsittelyssäkin ja toivoin että muillakin olisi kuva profiilissa ! Me ollaan Ruuneperin kanssa samaa ikää. Minä täytin vaan jo 71v .
Silmiin katson aina puhekaveriani --mutta jos olen vihainen luulisin välttelevän katsetta.
Koiraa ei saa katsoa silmiin "hän "tuntee itsensä uhatuksi. Opettettaessa koiraa on joskus saatava katsekontakti.(Vaikea sana. )Kyllä Suomen oikeen kirjoitus on vaikeaa.
Kirjoittelen päiväkirjaa ja sielä automaattisesti tulee punainen viiva jokaisen väärän sanan alle ,on pakko korjata ja samalla saa vähäisen harjoitusta .Puhekieli on kyllä paljon luontevampaa kun sanoo omilla sanoilla ,.
Taisi lipsahtaa aiheesta sivuun =:)
silmiin etupäässä ,yleensä kasvoihin.
Joskus, kun on pitkä puheenvuoro,on jotenkin kiusallista vain silmiin tuijottaa,kyllä siinä katse lähtee harhailemaan.
Toivottavasti ei kukaan epäile epärehelliseksi.
Avoin katse ja puhe mitä ihmisen suusta lähtee ,antaa pian kuvan ihmisen luonteesta.
Entäs sitten rakastuneen katse,siinä voi tuijottaa loputtomiin ja silmiin voi upota,niitä voi lukea ja niille voi vastata. Ihanaa.
Lapsen katse on aina utelias ,ja vilpitön,silmät on sielunpeili,aikuisillakin.
Kyllä minullakin on Maalaismies ja Ruuneperi mielikuva ,miltä näytätte,vaateet päällä kumminkin;))- eltk
Nimen omaan kassa jonossa, olisko niin että siinä on aikaa katsastaa toisia ihmisiä. Ja jos muistan lapsen katse on hyvin pitkä. Olen joskus ajatellut kun minulla on sinistä silmälaseissa, että johtuisko siitä. Mutta kun niin moni muukin on kokenut saman, se on pois suljettu. Arvailet tekstien välistä henkilöä, sepä oli minulle uutta, ei ole aiemmin tullut mieleen. Kylläpä täällä on mukava "harhailla".
- Leny
Tyttäreni, aikuinen nainen, ajoi polkupyörällä bussipysäkin ohi, jossa äiti seisoskeli n.3 vuotiaan vesselin kanssa. Tyttärelläni oli kypärä päässä ja nauhat jkv. tiukalla, joten posket pullottivat ja pystynenä poskien välissä terhakkaana pystyssä. Kun hän pääsi äidin ja lapsen luokse, niin pikkupoika hihkaisi kuuluvasti:"Äiti, katso possu tulee!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2001546
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58961Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140954- 85902
- 53826
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t264738Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10730Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338681Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58674Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74666