YLEn outo laskelam Gallupin perusteella

Anonyymi-ap

YLE: gallupissa (https://yle.fi/a/74-20090719) kokoomuksen kannatus 20,6% ja RKP 4,2%. Näiden erusteella YLE laskee että 15 paikasta kokoomus saa 4 ja RKP ei yhtään. Yhden paikan arvo prosenteissa on 6,67%. Jos kokoomuksella lasken 3 paikkaa niin jäänös on vain 0,8%. Miten ihmeessä tämä oikeuttaa todennäköisemmin lisäpaikkaan kun vertaa että RKP:llä on 4,2%. Osaako kukaan selittää? Minusta tämä on YLE:n osalta väärin laskettu.

2

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yhden paikan arvo ei ole 6,67% vaan ilmeisesti n. 5%, koska akoko 100% ei ole jaossa vaan osa jää jakamatta. Tällöin kokoomus saa 4 ja RKP saa 0. Mutta kaikki puolueet ovat viidellä jaollisen prosentin tuntumassa. Joten paikkojako on täysin auki näistä prosenteista johtuen.

• Suhteellinen vaalitapa suosii aina suurempia puolueita. Tämähän näkyy vaikka viime vuoden eduskuntavaalien tuloksissa. Jos puolue saisi ääniosuutensa verran edustajia, olisi heitä joka puolueella prosenttiosuus x 2. Kokoomuksella pitäisi täten olla 42 paikkaa, ei 48, persuilla 40, ei 46 jne... Ja kuten listan häntäpäästä huomaa, myös pienpuolueita nousisi tällä kaavalla eduskuntaan. :D

Tiedot pöllitty Wikipediasta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_2023

Puolueet Ääniosuus Paikat
      Kokoomus 20,8 48
      Perussuomalaiset 20,1 46
      Sosialidemokraatit 19,9 43
      Keskusta 11,3 23
      Vasemmistoliitto 7,1 11
      Vihreät 7,0 13
      Ruotsalainen kansanpuolue 4,3 9
      Kristillisdemokraatit 4,2 5
      Liike Nyt 2,4 1
      Vapauden liitto 0,9 0
      Muut ryhmät 0,5 1
      Liberaalipuolue 0,5 0
      Valta kuuluu kansalle 0,3 0

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe