Toksoplasmoosi

Peloissaan!!

kertokaahan joku jolla on tietoa toksoplasmoosista.
Olen itse ihan paniikissa kun olen jo koko alkukesän touhuillut puutarhassa kukkien ja mullan kanssa. Istutellut sekä laatikoihin että muutaman maahankin.
Välillä on ollut hanskat kädessä, muttei aina esim. kokeiltaessa onko multa ruukussa kosteaa.
Nyt olen aivan totaalisen peloissani että oon saanut tuon toksoplasmoosin, tuosta mullassa möyryämisestä.
Kädet oon pessyt kyllä tietääkseni aina sen jälkeen, mutta auttaako se?
Valaiskaa ja auttakaa tyhmää ihmistä joka pelkää.

12

2901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanna

tuskin kannattaa pelätä, oon mäkin istutellu kukkia muttei ole edes tollanen pelko tullut mieleenkään. tässä on jännitystä muutenkin, viikkoja vasta 7 3.

• mie

Käsineitä täytyisi kuulemma käyttää esim. perunoita ja juureksia pestessä, kuten myös juuri noissa multahommissa???
        Käytättekö te?

• en käytä
        mie kirjoitti:

Käsineitä täytyisi kuulemma käyttää esim. perunoita ja juureksia pestessä, kuten myös juuri noissa multahommissa???
        Käytättekö te?

Minä en ainakaan käytä käsineitä pestessäni juureksia, istuttaessani kukkia tai siivotessani kissan vessaa. En ole käyttänyt edellisissäkään raskauksissa.

• äiti05

Tietoa löytyy mm. täältä:
      http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html

Pahin riskitekijä on siis kissat. Mullasta kai voi saada tartunnan, jos sitä joutuu elimistöön ravinnon mukana. Käsineiden käyttö olisi siis ehkä ollut viisasta, mutta jos kerran pesit kätesi puutarhatöiden jälkeen, niin voinet ollat huoletta. Jos asia vaivaa, niin voithan kysyä lääkäriltä, voidaanko tehdä vasta-aine testi.

Tuon linkin mukaan tartunnan "voi" saada lähes mistä tahansa (vihanneksista, mullast, kärpäsistä...), mutta riski on pieni. Siksi en itse panikoisi asiasta, koska kaikkea ei voi kuitenkaan välttää. Hyvä yleishygienia on varmasti riittävä.

Ps. Olen itsekin tonkinut kukkapenkkejä koko kevään...

• miinuj

missään ei sanota että pahin riskitekijä on kissa!!!! herekmmin tartunnan saa raasta lihasta kuin kissasta!!

minun eräs kaverini on saanut toksoplasmoosin raskauden aikana nimenomaan jostain ruuasta keittiöllään työskennellessä, mitä ilmeisemmin raasta lihasta!!(hän on ammatiltaan kokki)...

• heh_
        miinuj kirjoitti:

missään ei sanota että pahin riskitekijä on kissa!!!! herekmmin tartunnan saa raasta lihasta kuin kissasta!!

minun eräs kaverini on saanut toksoplasmoosin raskauden aikana nimenomaan jostain ruuasta keittiöllään työskennellessä, mitä ilmeisemmin raasta lihasta!!(hän on ammatiltaan kokki)...

Maisteleeko kokkikaverisi useinkin asikkaiden annoksista raakaa lihaa vai ihanko pisaratartunta oli toksoplasmoosin saanut??

• tuota
        heh_ kirjoitti:

Maisteleeko kokkikaverisi useinkin asikkaiden annoksista raakaa lihaa vai ihanko pisaratartunta oli toksoplasmoosin saanut??

heh heh olipa hauskaa...
        jos raakaa lihaa käsitellään ja sitä on erehtynyt vahingossa sitten suuhun laittamaan syystä tai toisesta ja ei ole ihme että sen saa jos sitä ei ole aiemmin sairastanu... jokainen sen joskus varmaan sairastaa jotkut vaan ikäväkseen juuri raskauden aikana.. onneksi nykyään harvoin...

• miinuj
        heh_ kirjoitti:

pöllö siis kokkihan siitä raasta lihasta valmistaa sen aterian eikait kukaan asiakas raakaa lihaa syö...usko tai älä sinäkin olet varmasti toksoplasmoosin sairastanut tuskin olet tietoisesti raakaa lihaa syönyt tai kissan paskaa!!

• Rääpäle
        miinuj kirjoitti:

pöllö siis kokkihan siitä raasta lihasta valmistaa sen aterian eikait kukaan asiakas raakaa lihaa syö...usko tai älä sinäkin olet varmasti toksoplasmoosin sairastanut tuskin olet tietoisesti raakaa lihaa syönyt tai kissan paskaa!!

Itse otin kissanpennun ja varmistin asian eläinlääkäriltä, kuinka helposti toksoplasmoosi tarttuu.
        Sanottiin, että jos en mene kissanpaskaa syömään niin asian pitäisi olla hoidossa. Kissa tartuttaa tätä alkueläintä sitäpaitsi vain hyvin pienen ajan.

Raa'asta lihasta kuulemma saa varmemmin.

• että olet

samalla tavoin penkonut niitä, multia jo vaikka kuinka monena kesänä, eikö. On melkoisen epätodennäköistä, että saat sen juuri nyt, jos et kerran ole sitä saanut jo aikaisemmin. Ja siihenhän tulee immuniteetti, joten toista kertaa sitä ei voi saada. Ole huoleti. Ei se mikään yleinen juttu ole.

• rapu

Eihän sitä voi pulloon muuttaa raskauden ajaksi.. joka puolella on vaikka mitä bakteereja ja pöpöjä, mutta kyllä terveellä järjenkäytöllä pääsee jo aika pitkälle.
      Eniten toksoplasmoosi-bakteereja taitaa tosiaan löytyä kissan ulosteesta. Näin minulle on neuvolassa sanottu.
      Meillä on kaksi kissaa, ja ainut asia mikä on raskausien aikana tehty toisin, on että mies on putsannut hiekka-astian.
      Ja molempien raskausien aikana on otettu kaksi kertaa verikoe ja tarkkailtu, eikä tartuntaa ole.

Mutta huvikseen ei kokeita varmasti mielellään oteta, kun ei ole tavallisia labrakokeita, vaan lähetetään tutkittavaksi Helsinkiin Bakteerien tutkimuslaitokseen.

Älä suotta stressaa ;D

• uudelleen

"Eniten toksoplasmoosi-bakteereja taitaa tosiaan löytyä kissan ulosteesta. Näin minulle on neuvolassa sanottu."

On aika kummallisesti sanotuu, jos todella noin kertoivat.

Ensinnäkin toksoplasmoosi-bakteeria ei ole olemassa. Toksoplasma on alkueläin ja jos se tarttuu ihmiseen, tämä sairastuu toksoplasmoosi-nimiseen tautiin.

Toisekseen ei ole lainkaan varmaa, että kissan ulosteessa olisi eniten taudinaiheuttajia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6705
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2303
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1055
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      89
      953
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe