Miten kannattaa rakentaa akku järjestelmä veneeseen jos haluan tavallisen käynnistysakun moottorin käynnistämiseen ja suuremman amg-akun hupiakuksi muille sähkövempeleille?
Tarkoitus olisi erottaa nämä kytkimellä että milloin moottori lataa/käyttää hupiakkua ja milloin käynnistysakkua.
Amg akku ja tavallinen lyijyakku rinnan?
7
271
Vastaukset
- Anonyymi
Normi 1-2-BOTH - kytkin.
- Anonyymi
Jos kytkin on both asennolla, niin latautuuko molemmat akut vai pitääkö amg akun välissä olla jokin palikka? Ja jos tuo both asento on päällä kun moottori on pois päältä niin vaikuttaako akut jotenkin toisiinsa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kytkin on both asennolla, niin latautuuko molemmat akut vai pitääkö amg akun välissä olla jokin palikka? Ja jos tuo both asento on päällä kun moottori on pois päältä niin vaikuttaako akut jotenkin toisiinsa
Latautuvat, mutta eivät optimaalisesti, AGM tykkää hiukan isommasta latausjännitteestä. Jos moottori on pois päältä, lyijyakku syö AGM:ää, ei hyvä. Both-asentoa en käyttäisi kuin käynnistykseen jos jompikumpi akku on heikossa hapessa.
Täällä on varmaan jollakin vastaava setuppi, tietää ehkä mahdollisista palikoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latautuvat, mutta eivät optimaalisesti, AGM tykkää hiukan isommasta latausjännitteestä. Jos moottori on pois päältä, lyijyakku syö AGM:ää, ei hyvä. Both-asentoa en käyttäisi kuin käynnistykseen jos jompikumpi akku on heikossa hapessa.
Täällä on varmaan jollakin vastaava setuppi, tietää ehkä mahdollisista palikoista.Molemmat latautuvat hienosti rinnan, kunhan latausjännite on oikein asetettu. Lyijyakut eivät toisiaan "syö" ellei toinen ole rikki eli yksi kenno oikosulussa tms. Lepojännitteissä on 0,1 V eroja, joista ei virtaa synny.
Voit kokeilla tuota laittamalla suunnilleen täyten varatun AGM-akun ja ei-AGM-akun rinnan ja mittaamalla kaapelista pihtivirtamittarilla. Huomaat, että virta on aivan olematon. No saman voit todeta laittamalla vaikkapa 1 A kuorman 100 Ah akkuun. Jännite tippuu kymmenyksen pari ja nousee takaisin, kun poistat kuorman. Kokeile sitten samaa lataukseen. Jännite nousee vielä enemmän tyypillisesti. Erityisesti akun ollessa täysi jännite nousee jopa yli voltilla 1 A virrasta.
Ei siis ole mitään ongelmaa laittaaa AGM- ja ei-AGM-lyijyakkua rinnan, varsinkaan noita nykyään pääosin huoltovapaita, jotka ovat kemiallisesti yleensä identtisiä AGM-akkujen kanssa ja siten niiden lepo- ja latausjännitteetkin ovat identtisiä.
Mutta tietysti hupi- ja starttiakku kannattaa erottaa toisistaan, jotta ei epähuomioissa tyhjennä starttiakkua niin, ettei kone enää käynnisty.
- Anonyymi
Eli perämoottorista latauspiuha kiinni käynnistysakkuun ja sitten käynnistysakun plussasta tuohon boksiin ja amg-hupikakkusta plussa myös tuohon boksiin sekä sähkölaitteille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli perämoottorista latauspiuha kiinni käynnistysakkuun ja sitten käynnistysakun plussasta tuohon boksiin ja amg-hupikakkusta plussa myös tuohon boksiin sekä sähkölaitteille?
Laita diodit, niin virtaa ei mene akusta toiseen eli tyhjempi akku ei tyhjennä täydempää.
Esim Victron Argodiode 100-3AC (ei mainos vaan informaatio)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017403
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?784913- 794809
- 1324228
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan83008- 522649
- 402541
- 472196
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102181Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211820