Mihin kaikkiin diagnooseihin kuuluu "splitting" eli mustavalkoajattelu? Itselläni on epävakaa persoonallisuushäiriö ja splittaan usein. Kumppanini on diagnosoitu aleksityymiseksi ja olen huomannut myös hänellä olevan täysin mustavalkoinen ajatusmaailma. Kuuluuko se esim. ADHD:seen? Mihin kaikkiin?
Tiedän, että B-klusterin persoonallisuushäiriöihin kaikkiin kuten epävakaa-, narsistinen,-huomionhakuinen ja antisosiaalinen persoonallisuushäiriö.
Mutta auttaisi paljon jos joku osaisi sanoa mihin kaikkiin?
Tämä voi auttaa myös muita mt-ongelmista kärsiviä ymmärtämään itseään ja antamaan vaihtoehtoja mikä voisi olla oma dg ja sitä kautta antaa validaatiota hoidon ja diagnosoinnin hakemiseen.
Mustavalkoajattelu
11
322
Vastaukset
- Anonyymi
haluun tulla sanoon että minusta mustavalko-ajattelu ei ole välttämättä aina huono asia mut se riippuu asiasta. Jos esim kyseessä on luonnekuva ja sen mustavalkoisuus niin ei huono asia ollenkaan. Jotkut voi tosin kärsiä mustavalkoisuudesta eli heille voi tulla erilaisia identiteettiongelmia, mutta minulla ei ole tullut luonteeni kaksijakoisuudesta mitään ongelmia vaan koen, että se on ihan okei että luonteessa on kaikki ominaisuudet ja toisten kohtien vastakohdat. Mutta tämä on hämmentänyt monia lähellä oleviani ihmisiä joista osa sanonut minulle "ei sinusta nytkään tiedä oletko lintu vai kala" ja mul on sen verran paksu nahka, etten loukkaannu tuollaisista kommenteista,mut tuollaiset heitot kertoo lähinnä heidän tietämättömyydestä koska eivät ole ottaneet selvää asioista. Moni telkkarin&median asiantuntija on monta kertaa sanonu että monilta puuttuu tieto kun ne leimaa ihmisiä eri asioisssa. Uskoisin että mustavalko-ajattelu jutussakin on pitkälti kyse leimaamisesta että semmoset ihmiset leimataan heti.
- Anonyymi
Musta-valkoista ajattelua on ihan kenellä hyvänsä. Se ei ole minkään sairauden oire eikä tyypillisesti kuulu minkään taudin kuvaan.
Elämänkokemukseni perusteella sanon, että nuoruudessa ajattelu on hyvinkin musta-valkoista lähes jokaisella, mutta vuosien karttuessa ajattelu saa harmaitakin sävyjä ja nelikymppisenä aletaan nähdä jo värejäkin. Nuorelle on tyypillistä, että on vain hyvä ja paha, kaunis ja ruma jne, ei mitään siltä väliltä.
Jotkut kypsyvät muutenkin hitaasti ja ajattelu voi pysyä musta-valkoisena korkeaan ikään. Sairaudesta ei ole kyse. - Anonyymi
Kenenkään ei tarvitse eikä kuulu tehdä diagnooseja itse. Lääkärillekään ei tarvitse ehdotella diagnooseja. Diagnoosin teko kuuluu yksin lääkärille. Omilla diagnooseilla ei ole missään mitään arvoa.
- Anonyymi
Kerroin epävakaudestani ammattilaiselle, tehtiin SCID-testit ja paljastui, että olin oikeassa. Tottakai ihminen voi sanoa mitä kokee hänellä olevan. Tätäkin häiriötä on vaikea diagnosoida. Mustavalkoisuus kuuluu epävakaaseen persoonallisuushäiriöön. On siis yksi kriteereistä. On vain musta ja valkoinen -Ei ääripäitä. Tottakai se aiheuttaa merkittävää haittaa tämä kognitiivinen ongelma. Ja Tottakai jos itselleni tulisi työelämässä splitting olisin isoissa ongelmissa enkä ole työkykyinen. Minä splittaan usein ja kaikelle. Splitit voivat kestää useita päiviä vaikka minulla on lääkitykset jotka eivät täysin tehoa lääkeresistenssini vuoksi. Rauhottavat auttavat tuossa splittingissä aika paljon ja niitä joka päivä pakko on vedettävä hyvät määrät koska minä kerron ettei täällä yksikään katselisi sitä kun splittaan ja huudan kuin verikoira kokoajan..... Lisäksi omalla isälläni oli samantyyppinen epävakaus, että hän splittasi kokoajan, kuin salama kirkkaalta taivaalta ja silloin ei koskaan tiennyt mitä tapahtuu seuraavaksi.... Myös äitini splittasi ulospäin vakavalla tavalla mutta hänellä sen sijaan on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaus....
Että jos puhutaan ääripään splittingeistä niin kyllä ne kuuluvat tiettyihin diagnooseihin. Epävakauden tyyppejä on niin paljon erilaisia, että niitä on mahdotonta edes laskea. Pääasiassa "Rajatilamuoto" ja impulsiivinen häiriötyyppi ovat kaksi mitä mietitään kumpi potilasta vaivaa. Minulla on molemmat ja jos räjähtäisin nokkanne edessä juoksisitte kovaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin epävakaudestani ammattilaiselle, tehtiin SCID-testit ja paljastui, että olin oikeassa. Tottakai ihminen voi sanoa mitä kokee hänellä olevan. Tätäkin häiriötä on vaikea diagnosoida. Mustavalkoisuus kuuluu epävakaaseen persoonallisuushäiriöön. On siis yksi kriteereistä. On vain musta ja valkoinen -Ei ääripäitä. Tottakai se aiheuttaa merkittävää haittaa tämä kognitiivinen ongelma. Ja Tottakai jos itselleni tulisi työelämässä splitting olisin isoissa ongelmissa enkä ole työkykyinen. Minä splittaan usein ja kaikelle. Splitit voivat kestää useita päiviä vaikka minulla on lääkitykset jotka eivät täysin tehoa lääkeresistenssini vuoksi. Rauhottavat auttavat tuossa splittingissä aika paljon ja niitä joka päivä pakko on vedettävä hyvät määrät koska minä kerron ettei täällä yksikään katselisi sitä kun splittaan ja huudan kuin verikoira kokoajan..... Lisäksi omalla isälläni oli samantyyppinen epävakaus, että hän splittasi kokoajan, kuin salama kirkkaalta taivaalta ja silloin ei koskaan tiennyt mitä tapahtuu seuraavaksi.... Myös äitini splittasi ulospäin vakavalla tavalla mutta hänellä sen sijaan on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaus....
Että jos puhutaan ääripään splittingeistä niin kyllä ne kuuluvat tiettyihin diagnooseihin. Epävakauden tyyppejä on niin paljon erilaisia, että niitä on mahdotonta edes laskea. Pääasiassa "Rajatilamuoto" ja impulsiivinen häiriötyyppi ovat kaksi mitä mietitään kumpi potilasta vaivaa. Minulla on molemmat ja jos räjähtäisin nokkanne edessä juoksisitte kovaa.mul on mustavalkoajattelua mut ei ehkä hallitse liikaa mua se ettei sitä mustavalkoajattelua mulla ole aina , mutta esiintyy kuitenkin. Mulla ei oo todettu kaksisuuntaista mielialahäiriöö eikä epävakaata persoonaa, mutta minulle on diaknosoitu mm nämä seuraavat (ihan kaikkia en taida jaksaa kertua) ; 1.vaativa persoona 2.estynyt 3.lapsenmielinen 4.voimakas ahdistus 5.traumatisoitunut persoona 6.keskivaikea masennus 7.paranoidi(käsittääkseni paranoidi minussa tarkoottaa sitä että olen lievästi skitsofreenikko)
on tuossa yhdelle ihmiselle liikaa kaikkea, eikä tainnut ihan kaikki diagnoosini tuossa olla mut varmaan kait suurin osa tuossa on lueteltu .
On epäilty nimittäin että mulla olis asperger ja oon itsekin epäillyt sitä ja ADHD-diagnoosia oon myös epäillyt sekä mielestäni minulla on myös touretten oireilua mutta se on 100% varma että touretten syndroomaa ei minussa ole, mut sen oireilua varmaankin tai sen voisi selittää ehkä lapsenmielisyys, ei välttämättä tourette.
Todettiin minulla 5-vuotiaana hahmotushäiriö, kömpelyyttä ja motoriikka-ongelmia nuo unohin mainita.
Ympäristölle&ihmisille en ole koskaan ollut vaaraksi. Päinvastoin oon kiltti en tapa edes kärpästäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mul on mustavalkoajattelua mut ei ehkä hallitse liikaa mua se ettei sitä mustavalkoajattelua mulla ole aina , mutta esiintyy kuitenkin. Mulla ei oo todettu kaksisuuntaista mielialahäiriöö eikä epävakaata persoonaa, mutta minulle on diaknosoitu mm nämä seuraavat (ihan kaikkia en taida jaksaa kertua) ; 1.vaativa persoona 2.estynyt 3.lapsenmielinen 4.voimakas ahdistus 5.traumatisoitunut persoona 6.keskivaikea masennus 7.paranoidi(käsittääkseni paranoidi minussa tarkoottaa sitä että olen lievästi skitsofreenikko)
on tuossa yhdelle ihmiselle liikaa kaikkea, eikä tainnut ihan kaikki diagnoosini tuossa olla mut varmaan kait suurin osa tuossa on lueteltu .
On epäilty nimittäin että mulla olis asperger ja oon itsekin epäillyt sitä ja ADHD-diagnoosia oon myös epäillyt sekä mielestäni minulla on myös touretten oireilua mutta se on 100% varma että touretten syndroomaa ei minussa ole, mut sen oireilua varmaankin tai sen voisi selittää ehkä lapsenmielisyys, ei välttämättä tourette.
Todettiin minulla 5-vuotiaana hahmotushäiriö, kömpelyyttä ja motoriikka-ongelmia nuo unohin mainita.
Ympäristölle&ihmisille en ole koskaan ollut vaaraksi. Päinvastoin oon kiltti en tapa edes kärpästäkään.Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mielenkiintoista kuulla, että sinullakin on tuota vaativaa sekä estynyttä persoonaa. Itselläni sekä miehellänikin on. :D Minulla se häiritsee paljon elämää tuo mustavalkoisuus. Tv. Aloittaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mielenkiintoista kuulla, että sinullakin on tuota vaativaa sekä estynyttä persoonaa. Itselläni sekä miehellänikin on. :D Minulla se häiritsee paljon elämää tuo mustavalkoisuus. Tv. Aloittaja.
lapinjärven sivarikeskuksessa eräs tohtori sanoi minulle "sulla on ehkä epävakaa persoona" muttei sitä diagnosoinu minulle.
olen sama henkilö jolle vastasit.
Hyvää jatkoa elämääsi ja kumppanilles!
estynyt persoona niin en ole ees varma mitä se tarkoittaa mut kait se sitä meinaa että ei oo kovin vastaanottavainen mihinkään asiaan että on passiivinen oisko noin? Älä siis ihmettele sitä kun jos pian ihmettelet miksen ymmärrä perusasiota&heleppoja asioita koska kerroin että mulla todettiin 5 -vuotiaana hahmotushäiriö. Oon miettiny usein että käytännössä se hahamotushäiriö periaatteessa on vähän sama kuin älyllinen kehitysvamma. Oonkin ussein sanonu itteeni kehitysvammaiseksi. Minun pääkalloni muoto on jo aika poikkeuksellinen jonka huomaa silloin jos pääni on sänkitukalla eli pääni muoto on kuin vähän down syndrooman ihmisillä eli takaraivoa ei ole ja ikäänkuin vasemman puolen päästäni puuttuisi pään taka-osa. Edestä päin katsottuna näytän komealta mieheltä, mut sivusta etenki vasemmalta päin katsottuna näytän oudonnäköiseltä. Usein ihmiset tuijottaa minua pitkään silloin kun minulla on sänkitukka. Ei ole kukaan tullut kutenkaan sanomaan mitään että näytätpä oudolta mut kouluissa ne sano mua pallopääksi. Kun pääkalloni on oudonnäköinen niin käytän siksi usein pitkää tukkaa. Niin myö oon funtsinu sitä että kun pääkalloni on niin oudonnäköinen niin ehkä se selittää sen kun minulla on tuo hahmotushäiriö mut en ole siitä ihan satavarma. Osaatko sä sanoa tuohon mitään? oon kysellyt tästä usein netissä muttei kukaan ole vastannut minulle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mielenkiintoista kuulla, että sinullakin on tuota vaativaa sekä estynyttä persoonaa. Itselläni sekä miehellänikin on. :D Minulla se häiritsee paljon elämää tuo mustavalkoisuus. Tv. Aloittaja.
onks sul joku harrastus mikä lievittää elämisen tuskaa vai onk sul palijonkaan elämän tuskaa? ootko sinut itses ja ympäristön kaa? mä en oikein oo eli käytännössä mulle parasta on lepo ja sopiva toiminta. Koko ajan toiminta ja tai koko-lepo ei sovi mulle. Huomaa jos lepää paljon niin se myös ei oo hyväksi sillä en usko että kellekään pelekkä lepo on hyväksi koska kait ihminen on perusmekaniikaltaan semmone ettei pelkkä lepo oo hyväks.
mulla harrastuksia ei paljoo mut kävelylenkit joita lyhentänyt ettei homma mee överiksi ku mul on taipumust siihe, että hommat voi karata myös käsistä. Pittää niinku ajatella myös fyysistä terveyttä kun mulla ilmeni paniikkihäiriö mikä voi tulla raskaan liikunnan seurauksesta kun keho alkaa panikoida jos yrittää liikaa.
kirjoja on tullut luettua, leffoja vahdattua ja paljon, tosi paljon musaa kuules että mie oon ihan älytön musafani. Tykkään analysoida leffoja, kirjoja ja musaa. Oon käyttäjänä eräällä ehkäpä mualiman isoimmalla musasivulla jonka nimi on www.rateyourmusic.com ja käyttäjänimeni on siel steelesman 10 eli toi käyttäjänimeni on tehty ironialla eli katsos elämäs pithää olla huumoria, eli harrastan usein itseiroaniaa mikä helpottaa elämän tuskaa ja muu huumori kuten esim mr bean huumori ja moni muu esim kätevä emäntä suomisketsisarja , siskonpeti tai vaikkapa kummeli. steelesman 10 on suomeksi käännettynä teräsmies 10 haha! no jossain määrin kait oon teräsmies 10 eli voihan sen ehkä niinki filosofoida kun kuitenki oon pysynyt hengissä eli jossain määrin taistellut täsä elämässä joka ollu mulle ihan älyttömän iso haaste eri ongelmineen.
Olen siis takuueläkkeellä joka myönnettihin minulle 10 vuotta sitten.
Palaan vielä otsikon aiheeseen (mustavalako-ajattelu) eli mulle se ei ole ongelma koska koen että se on normaalia toi mustavalko-ajattelu koska me ihmiset olemme eri persoonia mut voi olla että mää en oo tajunnut edes mitä meinaa mustavalko-ajattelu eli onko se sitä että jos esim ihmispersoonassa on esim ristiriitaisuuksia tai että jos on itsepäinen välillä niin toisena hetkenä muuttuu itsepäisen vastakohdaksi eli tarkoottaako mustavalko-ajattelu juuri tuota vai mitä se tarkoottaa ossaatko selittää jotta mä tyhymä tajuan lol haha???? Mie kait filosofoinu sen niin että ristiriitaisuudet kuuluu ihimiselämään että niis ei oo mittään vikkaa ja jopa oon ylpeä siitä että luonteessani on kaksinaisuutta, ristiriitaisuuksia eli oikein korostan niitä jopa elämässäni =)
Saatan esim pukeutua tosi ristiriitaisesti josta oon sanonu isälleni humoristisesti "mä haluun shokeerata tahallaan ihmisiä kun pukeudun oudosti mut se on myös osa minun villiä persoonaa ja outoa minääni että pukeudun oudon ristiriitaisesti, jopa mauttomasti"
voisin antaa esimerkin eli panin kerran ylleni pinkin koko asun ja piässäni oli hankkijan perusduunarien lippalakki. Ihmiset katsoi pitkään. Pinkki väri "popvaaatteet" antaa kuvaa hipsteri-ihmistyypistä ja hankkijalippalakki on tunnettu perusduunarien lakki niin siinä on ristiriitaa monille mutta minulle tuossa ei ole mittään ristiriitaa vaan nautin siitä.
Sitten kotonani tein oudon tempauksen kerran tai montaki kertaa kuules hahha! revin huoneeni tapetin eläinten muotoon ja ihmisten muotoon eli halusin alkaa leikkimään taiteilijaa. Veljeni tytär tykkäsi siitä ja niistä piirroksistani joita olin piirtänyt myös seinääni mut isäni tuttava sanoi "onpas mauton". Sitten kerran olohuoneessa panin jääkiekkojulisteen lähellä telkkaria niin veljeni sanoi "ota tuo juliste pois ei sovi tuohon paikkaan" johon mä vastasin "hehe veljeni katsos tiedät sä minä oon taiteilijaluonne " ja veljeni naurahti siihen "joo niinpä kyl mä tunnen sut hyvin veljeni "
moikka palataan juttusille olis kiva jutella enemmänkin mut kait ei tässä nyt kovin pitkään viitsi ennää jutella sun kans mut ei kait tää pieni jutustelu maailmanloppu ole. Ota huomioon nämä kirjoitukseni jotka tulee sairaalloiselta ihmiseltä joka selittää nää pitkät skriivaamiset sillä en ole koskaan ollut normaali vaan ihan pikkupennusta asti oon puhunut erikoisia naapurin lapsille. Kyllähän ne pian alako tohtorit tutkia pikkujuhan(nimeni on juha) pääkoppaa kun havaitsi mm kerhotädit minussa poikkeavuutta eli ne oli huolissaan siitä etten ollut kahen vuojen aikana kerhossa puhunu yhtään mittään mut ajattele ne silti laittoi mut samaan kouluun normaalien kanssa ja sanon sen se oli yhtä helvettiä käyvä koulut terveiden kanssa! Oon vihainen vieläki siitä että jouduin kärsimään 10 vuotta kouluissa normien kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lapinjärven sivarikeskuksessa eräs tohtori sanoi minulle "sulla on ehkä epävakaa persoona" muttei sitä diagnosoinu minulle.
olen sama henkilö jolle vastasit.
Hyvää jatkoa elämääsi ja kumppanilles!
estynyt persoona niin en ole ees varma mitä se tarkoittaa mut kait se sitä meinaa että ei oo kovin vastaanottavainen mihinkään asiaan että on passiivinen oisko noin? Älä siis ihmettele sitä kun jos pian ihmettelet miksen ymmärrä perusasiota&heleppoja asioita koska kerroin että mulla todettiin 5 -vuotiaana hahmotushäiriö. Oon miettiny usein että käytännössä se hahamotushäiriö periaatteessa on vähän sama kuin älyllinen kehitysvamma. Oonkin ussein sanonu itteeni kehitysvammaiseksi. Minun pääkalloni muoto on jo aika poikkeuksellinen jonka huomaa silloin jos pääni on sänkitukalla eli pääni muoto on kuin vähän down syndrooman ihmisillä eli takaraivoa ei ole ja ikäänkuin vasemman puolen päästäni puuttuisi pään taka-osa. Edestä päin katsottuna näytän komealta mieheltä, mut sivusta etenki vasemmalta päin katsottuna näytän oudonnäköiseltä. Usein ihmiset tuijottaa minua pitkään silloin kun minulla on sänkitukka. Ei ole kukaan tullut kutenkaan sanomaan mitään että näytätpä oudolta mut kouluissa ne sano mua pallopääksi. Kun pääkalloni on oudonnäköinen niin käytän siksi usein pitkää tukkaa. Niin myö oon funtsinu sitä että kun pääkalloni on niin oudonnäköinen niin ehkä se selittää sen kun minulla on tuo hahmotushäiriö mut en ole siitä ihan satavarma. Osaatko sä sanoa tuohon mitään? oon kysellyt tästä usein netissä muttei kukaan ole vastannut minulleEn ole lääkäri joten en osaa sanoa mistä päänmuotosi johtuu mutta kai sillä voi olla osuutta asiaan. :) Eikä tuollaiset pienet ulkonäköasiat haittaa mitään. Jokainen on omanlaisensa ja kaikki yhtä hyväksyttäviä.
Tv. Aloittaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onks sul joku harrastus mikä lievittää elämisen tuskaa vai onk sul palijonkaan elämän tuskaa? ootko sinut itses ja ympäristön kaa? mä en oikein oo eli käytännössä mulle parasta on lepo ja sopiva toiminta. Koko ajan toiminta ja tai koko-lepo ei sovi mulle. Huomaa jos lepää paljon niin se myös ei oo hyväksi sillä en usko että kellekään pelekkä lepo on hyväksi koska kait ihminen on perusmekaniikaltaan semmone ettei pelkkä lepo oo hyväks.
mulla harrastuksia ei paljoo mut kävelylenkit joita lyhentänyt ettei homma mee överiksi ku mul on taipumust siihe, että hommat voi karata myös käsistä. Pittää niinku ajatella myös fyysistä terveyttä kun mulla ilmeni paniikkihäiriö mikä voi tulla raskaan liikunnan seurauksesta kun keho alkaa panikoida jos yrittää liikaa.
kirjoja on tullut luettua, leffoja vahdattua ja paljon, tosi paljon musaa kuules että mie oon ihan älytön musafani. Tykkään analysoida leffoja, kirjoja ja musaa. Oon käyttäjänä eräällä ehkäpä mualiman isoimmalla musasivulla jonka nimi on www.rateyourmusic.com ja käyttäjänimeni on siel steelesman 10 eli toi käyttäjänimeni on tehty ironialla eli katsos elämäs pithää olla huumoria, eli harrastan usein itseiroaniaa mikä helpottaa elämän tuskaa ja muu huumori kuten esim mr bean huumori ja moni muu esim kätevä emäntä suomisketsisarja , siskonpeti tai vaikkapa kummeli. steelesman 10 on suomeksi käännettynä teräsmies 10 haha! no jossain määrin kait oon teräsmies 10 eli voihan sen ehkä niinki filosofoida kun kuitenki oon pysynyt hengissä eli jossain määrin taistellut täsä elämässä joka ollu mulle ihan älyttömän iso haaste eri ongelmineen.
Olen siis takuueläkkeellä joka myönnettihin minulle 10 vuotta sitten.
Palaan vielä otsikon aiheeseen (mustavalako-ajattelu) eli mulle se ei ole ongelma koska koen että se on normaalia toi mustavalko-ajattelu koska me ihmiset olemme eri persoonia mut voi olla että mää en oo tajunnut edes mitä meinaa mustavalko-ajattelu eli onko se sitä että jos esim ihmispersoonassa on esim ristiriitaisuuksia tai että jos on itsepäinen välillä niin toisena hetkenä muuttuu itsepäisen vastakohdaksi eli tarkoottaako mustavalko-ajattelu juuri tuota vai mitä se tarkoottaa ossaatko selittää jotta mä tyhymä tajuan lol haha???? Mie kait filosofoinu sen niin että ristiriitaisuudet kuuluu ihimiselämään että niis ei oo mittään vikkaa ja jopa oon ylpeä siitä että luonteessani on kaksinaisuutta, ristiriitaisuuksia eli oikein korostan niitä jopa elämässäni =)
Saatan esim pukeutua tosi ristiriitaisesti josta oon sanonu isälleni humoristisesti "mä haluun shokeerata tahallaan ihmisiä kun pukeudun oudosti mut se on myös osa minun villiä persoonaa ja outoa minääni että pukeudun oudon ristiriitaisesti, jopa mauttomasti"
voisin antaa esimerkin eli panin kerran ylleni pinkin koko asun ja piässäni oli hankkijan perusduunarien lippalakki. Ihmiset katsoi pitkään. Pinkki väri "popvaaatteet" antaa kuvaa hipsteri-ihmistyypistä ja hankkijalippalakki on tunnettu perusduunarien lakki niin siinä on ristiriitaa monille mutta minulle tuossa ei ole mittään ristiriitaa vaan nautin siitä.
Sitten kotonani tein oudon tempauksen kerran tai montaki kertaa kuules hahha! revin huoneeni tapetin eläinten muotoon ja ihmisten muotoon eli halusin alkaa leikkimään taiteilijaa. Veljeni tytär tykkäsi siitä ja niistä piirroksistani joita olin piirtänyt myös seinääni mut isäni tuttava sanoi "onpas mauton". Sitten kerran olohuoneessa panin jääkiekkojulisteen lähellä telkkaria niin veljeni sanoi "ota tuo juliste pois ei sovi tuohon paikkaan" johon mä vastasin "hehe veljeni katsos tiedät sä minä oon taiteilijaluonne " ja veljeni naurahti siihen "joo niinpä kyl mä tunnen sut hyvin veljeni "
moikka palataan juttusille olis kiva jutella enemmänkin mut kait ei tässä nyt kovin pitkään viitsi ennää jutella sun kans mut ei kait tää pieni jutustelu maailmanloppu ole. Ota huomioon nämä kirjoitukseni jotka tulee sairaalloiselta ihmiseltä joka selittää nää pitkät skriivaamiset sillä en ole koskaan ollut normaali vaan ihan pikkupennusta asti oon puhunut erikoisia naapurin lapsille. Kyllähän ne pian alako tohtorit tutkia pikkujuhan(nimeni on juha) pääkoppaa kun havaitsi mm kerhotädit minussa poikkeavuutta eli ne oli huolissaan siitä etten ollut kahen vuojen aikana kerhossa puhunu yhtään mittään mut ajattele ne silti laittoi mut samaan kouluun normaalien kanssa ja sanon sen se oli yhtä helvettiä käyvä koulut terveiden kanssa! Oon vihainen vieläki siitä että jouduin kärsimään 10 vuotta kouluissa normien kanssa.Olen myös ollut koulussa normaaleiden ihmisten kanssa mutta luokallani on ollut myös narsististeja.
Ulkomuotoni pelottaa montaa ihmistä koska pukeudun todella tummasti sekä maalaan naamani mustaksi. Musta väri on kutsumus ja monet kiinnittävät kyllä negatiivista huomiota paljon mutta, kun en ollenkaan välitä muiden ihmisten mielipiteistä.
Pahempi on oppia syrjäytymisen jalo taito. -Silloin kukaan ei sano sanaakaan. En silti tiedä onko tarvinnut oppia vai toiko vain huono toimintakyky tämän muuttujan elämään.
Käyn kerran viikossa psykoterapiassa ja nyt on alkanut terapeuttinani toimivan henkilön kesäloma. Pitää selvitä elämän kriiseistä nyt itsekseen toistaiseksi vaikka toisin ajatellen kylläkin aina. Se vaan on haastavampaa epävakaana.
Minulla on myös traumaperäinen stressihäiriö joten olen aistiherkkä ja siksi vältän kaikkea tekemistä mikä tuottaa ääntä. Olen siis eristänyt itseni täysin mutta vasta hiljattain alkanut huomaamaan, että se ei ole syytäni vaan kuuluu puolustusmekanisminani tähän diagnoosiin.
Nytkin kirjoitan tänne koska on krooninen tyhjyydentunne sekä ahdistus tästä elämästä ja kaikesta mistä en tiedä. Tiedän vain sen, että minulla on myös ahdistuneisuushäiriö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen myös ollut koulussa normaaleiden ihmisten kanssa mutta luokallani on ollut myös narsististeja.
Ulkomuotoni pelottaa montaa ihmistä koska pukeudun todella tummasti sekä maalaan naamani mustaksi. Musta väri on kutsumus ja monet kiinnittävät kyllä negatiivista huomiota paljon mutta, kun en ollenkaan välitä muiden ihmisten mielipiteistä.
Pahempi on oppia syrjäytymisen jalo taito. -Silloin kukaan ei sano sanaakaan. En silti tiedä onko tarvinnut oppia vai toiko vain huono toimintakyky tämän muuttujan elämään.
Käyn kerran viikossa psykoterapiassa ja nyt on alkanut terapeuttinani toimivan henkilön kesäloma. Pitää selvitä elämän kriiseistä nyt itsekseen toistaiseksi vaikka toisin ajatellen kylläkin aina. Se vaan on haastavampaa epävakaana.
Minulla on myös traumaperäinen stressihäiriö joten olen aistiherkkä ja siksi vältän kaikkea tekemistä mikä tuottaa ääntä. Olen siis eristänyt itseni täysin mutta vasta hiljattain alkanut huomaamaan, että se ei ole syytäni vaan kuuluu puolustusmekanisminani tähän diagnoosiin.
Nytkin kirjoitan tänne koska on krooninen tyhjyydentunne sekä ahdistus tästä elämästä ja kaikesta mistä en tiedä. Tiedän vain sen, että minulla on myös ahdistuneisuushäiriö.oletko minkä ikäinen? mä oon 42 vuotias. Kävin 15 vuoden ajan terapiassa. Suljetulla en ole ollut koskaan . Lopetin terapiassa käynnin noin 9 vuotta sitten, koska en jaksanu enää jauhaa samoista asioista kun se alkoi kääntyä niinku itteään vastaan.
oon oikeastaan henkisesti kärsinyt koko elämäni ajan eli melkeinpä ihan pikkulapsesta asti eli jossain siinä 3 ikävuoden kohdalla aloin tajuta ettei kaikki ole ihan ok. Tunsin mm sen, että tunnemaailmani on tosi yliherkkä ja jotenkin haavoittunut tuhansiksi paloiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37229Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3821991Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2661702Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku291653Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2911372- 731112
- 731053
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61799- 47786
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25749