Häissä valkoinen väri on symboloi nykyaikaisella käsitteellä puhtautta, siveyttä ja niiden mukana neitseyttä. Tavalla lienee suuremmassa kuvassa pitkätkin juuret sillä käytäntö alkoi jo muinaisesta Roomasta.
Valkoista ollaan samaistettiin myös pikemminkin varallisuuteen Babyloniasta lähtien. Merkitys on siis vaihdellut ajan saatussa sen ja puhtauden välillä.
Kristillinen hääpuku ei tosin myöskään ollut aina valkoinen. Keskiajalla ja siitä eteenpäin käytettiin useita eri värejä, sen mukaan mikä talon paras hame sattui olemaan. Sääntöjä morsiamen puvun väristä ei ollut siis läheskään yhtä paljon.
Maailmanlaajuisesti eri uskonnoissa ja kulttuureissa ollaan aina käytetty myös eri värejä.
Valkoisesta tuli Euroopassa uudelleen muotia vuonna 1840 kun Kuningatar Viktoria ja Prinssi Albert menivät naimisiin. Ennen sitä valkoinen olikin yllättäen suremiseen liitetty väri, eli merkitys oli sitä ennen sama kuin nykyään mustalla hautajaisissa.
Sääntö siitä että vain morsian ja morsiusneidot saavat pitää päällään valkoista asetettiin myös silloin.
• Weird History | The History Behind Bridal Traditions Still Practiced Today
https://youtu.be/WmPWyhzkEis
Sen sijaan että häämekko laitettiin pimeän komeron perälle niin häiden jälkeen valkoinen hääpuku saatettiin värjätä jotta sitä pystyi käyttämään myös muissa tilaisuuksissa. Sen osat saatettiin myös muuntaa samaan yleistarkoitukseen.
Monia eri värisiä hääpukuja on ajan saatossa ilmaantunut taas enemmän, yhä enemmän viime vuosina.
Nykyään valkoiseen liitetyllä neitseydellä lienee vähemmän merkitystä, kun aviopuolisoa on tullut jo usein hieman "kokeiltua" ennen avioon astumista ja useammat kumppanit ovat tavallisia ennen kuin se ja viimeinen oikea löytyy.
Miten teidän kanssanne on? Oletteko valinneet tai voisitteko valita morsiamena valkoisen, tai aivan eri värisävyn jolla on henkilökohtaisempi merkitys tai omaan tyyliin liittyvä viesti?
Häämekko ei ole aina ollut valkoinen - ei tarvitse olla nytkään
1
412
Vastaukset
- Anonyymi
Minusta mustan ihmisen ei pidä käyttää valkoista vaatetta musta korostuu entisestään ja musta morsian on hassun näköinen. Hehhh. Musta on yleensä ylilihava ja kun valkoisen mekon kun laittaa päälle niin kaikki läskit tursuaa joka paikasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559