Skuutit pois liikenteestä

Anonyymi-ap

Kuinka monta skuuttikuskia pitää törmätä autojen ja muiden liikkujien kanssa enne kuin ymmärretään, että skuutit ei kuulu suomen liikenteeseen.
Tappovehkeitä ja aivan liian huomaamattomia liikenteessä.

31

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Antaa paukkua vaan, kyl se jossain kohtaa löytyy tasapaino ketkä pysyy hengissä ja ketkä ei

    • Anonyymi

      En lähtisi heti kieltämään, mutta skuuttien ja pyöräilijöiden sääntöjen noudattamiseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Lisää valvontaa, lisää valistusta jatuntuvampia sanktioita.

      • Anonyymi

        Näkeehän sen jo skuuttien ja pyöräilijöiden käytöksestä miten siellä sääntöjä noudatetaan.
        Valvonta ei auta mitään ja mistä sitä valistusta saa lisää. Tietysti netistä, niinkö? Höpöhöpö ja skuutit pois liikenteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkeehän sen jo skuuttien ja pyöräilijöiden käytöksestä miten siellä sääntöjä noudatetaan.
        Valvonta ei auta mitään ja mistä sitä valistusta saa lisää. Tietysti netistä, niinkö? Höpöhöpö ja skuutit pois liikenteestä.

        Skuuteilla ajetaan välillä miten sattuu. Niiden kohdalla korostuu se, että iso osa käyttäjistä on nuoria, joilla harkintakyky ei vielä toimi. Pyöräilijät ajavat voittopuolisesti fiksusti, mutta ovatkin eri ryhmä kuin skuuteilla ajavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skuuteilla ajetaan välillä miten sattuu. Niiden kohdalla korostuu se, että iso osa käyttäjistä on nuoria, joilla harkintakyky ei vielä toimi. Pyöräilijät ajavat voittopuolisesti fiksusti, mutta ovatkin eri ryhmä kuin skuuteilla ajavat.

        Juuri noin se on.


    • Anonyymi

      Kyllä jonkinlainen pakollinen ajokortti olisi paikallaan näille lautailijoille. Muutaman tunnin teoria ja käytännön koulutus siihen, miten niiden liikennesäännöt eroavat jalankulkijoiden säännöistä. Nyt suojatiellekin ajetaan vauhdilla liikenteen sekaan, vaikkei ollakaan jalankulkijoita.

      • Anonyymi

        Ajokortti ei lopulta takaa mitään. Iso osa autoilijoista rikkoo liikennesääntöjä, vaikka heillä on ajokortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortti ei lopulta takaa mitään. Iso osa autoilijoista rikkoo liikennesääntöjä, vaikka heillä on ajokortti.

        Tässä on kuitenkin juttu skuuteista eikä autoilijoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kuitenkin juttu skuuteista eikä autoilijoista.

        2024-06-29 09:43:48 tehdyssä kirjoituksessa mainitaan ajokortti ja siihen vastattiin. Luetun ymmärtämisen suhteen haasteita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2024-06-29 09:43:48 tehdyssä kirjoituksessa mainitaan ajokortti ja siihen vastattiin. Luetun ymmärtämisen suhteen haasteita?

        Seli seli koko aihe on skuutit pois liikenteestä. jos on vaikea ymmärtää ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seli seli koko aihe on skuutit pois liikenteestä. jos on vaikea ymmärtää ei voi mitään.

        Tuossa aiemmin joku vaati skuuttikuskeille ajokorttia. Hoksaavainen lukija huomaa, että keskusteluissa kommentoidaan muitakin viestejä kuin pelkkää aloitusviestiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aiemmin joku vaati skuuttikuskeille ajokorttia. Hoksaavainen lukija huomaa, että keskusteluissa kommentoidaan muitakin viestejä kuin pelkkää aloitusviestiä.

        Se on tismalleen noin. Näkyy jopa se viesti, johon vastattiin.


    • Anonyymi

      Ei valvontaa kyetä lisäämään riittävästi. Pyöräiljöitäkään ei ole saatu järjestykseen. Vain täydellinen skuuttikielto auttaisi.

      • Anonyymi

        Ja skuuttikielto sitten auttaisi vai ?
        Kun ei kerran valvota, niin miten sitten se skuuttien käytön/käyttämättömyyden valvonta voisi toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja skuuttikielto sitten auttaisi vai ?
        Kun ei kerran valvota, niin miten sitten se skuuttien käytön/käyttämättömyyden valvonta voisi toimia.

        Miksi pitäisi valvoa jos niitä ei olekkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi valvoa jos niitä ei olekkaan

        Voi jee, niitä on nyt ja jos ne kiellettäisiin ne eivät poistuisi kovinkaan pian, kun kukaan ei edelleenkään asiaa valvoisi, mahdollinen maahantuontikielto vaikuttaisi vasta piiiiiiiitkällä viiiiiveellä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi jee, niitä on nyt ja jos ne kiellettäisiin ne eivät poistuisi kovinkaan pian, kun kukaan ei edelleenkään asiaa valvoisi, mahdollinen maahantuontikielto vaikuttaisi vasta piiiiiiiitkällä viiiiiveellä..

        Nehän poistuisi heti kun ne kiellettäisiin. Jos niitä sen jälkeen jossain olis ne otettais poliisin toimesta pois ja hävitettäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehän poistuisi heti kun ne kiellettäisiin. Jos niitä sen jälkeen jossain olis ne otettais poliisin toimesta pois ja hävitettäisiin.

        Eli poliisilla on sitten aikaa valvoa kun skuutit kiellettäisiin, muuten ei liikenteen valvontaan aikaa riitä mitenkään, asia selvä.


      • Anonyymi

        Autoilijoitakaan ei ole saatu järjestykseen, vaikka ajokortti on pakollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli poliisilla on sitten aikaa valvoa kun skuutit kiellettäisiin, muuten ei liikenteen valvontaan aikaa riitä mitenkään, asia selvä.

        Onko varma kans?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoitakaan ei ole saatu järjestykseen, vaikka ajokortti on pakollinen.

        Niinpä mutta kun näillä skuuteilla ajaa liikennesäännöistä ymmärtämättömät puupäät kyllä se näillä örvelöpäiillä on pää perseessä vauhdilla vedetään eikä huomoida muita.


    • Anonyymi

      Skuutteja voitaisiin vähentää tehokkaasti sillä, että jokaisesta skuuttipalvelun käyttäjän aloittamasta matkasta perittäisin 5 euron vero. Voitaisiin asettaa myös pakollinen 4 km/h nopeusrajoitus rakenteelliseksi nopeudeksi.

    • Anonyymi

      Ja mopokortti, on tämä ihan päätöntä touhua ja näissä isoissa kaupungeissa ajaa nämä lahjattomat vajaatäyttöiset jopilla ei mitään itsesuojelu vaistoa.

    • Anonyymi

      Tämä uutinen ei minua yllättänyt!

      Tällaisia uutisia on odotettavissa enemmänkin!

      Tikkurilassa ei ainakaan puututa siihen, että skuuteilla (rakenteellinen nopeus yli 15km/h) ja polkupyörillä ajetaan jalkakäytävillä. Eikä myöskään siihen, että vuokraskuuteilla ajaa alaikäisiä, jopa n. 10 vuotiaita eikä siihen, että skuutin kyydissä on enemmän kuin yksi.

      Vuokraskuuttien käyttäjille on 18-vuoden ikäraja eli suomeksi : pitää olla täyttänyt!

      Olen nähnyt jopa poliisien ajavan vierestä eikä ole puututtu.

      Alle 12-vuotiaat saavat ajaa pyörällä ja skuutilla jalkakäytävällä.

      Lisäksi: Skuutit, joiden rakenteellinen nopeus on max 15 km/h, saavat ajaa jalkakäytävillä.

      Poliiseille tiedoksi, että pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä.

      Suurin osa ajoradasta erotuista väylistä ainakin Tikkurilassa ja ympäristössä on jalkakäytäviä!

      Suomessa tulisi kieltää kaikki vuokraskuutit kuten tehtiin viime vuonna Pariisissa!

      • Anonyymi

        Minulle on joskus esitetty jalkakäytävällä pyöräilevän puolelta että kaikki nämä väylät ovat kevyenliikenteen väyliä eli pyöräily olisi sallittu.

        Mutta jos on tieliikennelain alaista aluetta – ei siis metsää tai ulkoilualuetta – niin pyörätie merkitään aika liikennemerkillä, muuten se ei ole pyörätie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on joskus esitetty jalkakäytävällä pyöräilevän puolelta että kaikki nämä väylät ovat kevyenliikenteen väyliä eli pyöräily olisi sallittu.

        Mutta jos on tieliikennelain alaista aluetta – ei siis metsää tai ulkoilualuetta – niin pyörätie merkitään aika liikennemerkillä, muuten se ei ole pyörätie.

        Poliisien sivulta:

        Mikä on kevyen liikenteen väylä?

        Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää.  Rinnakkaisessa pyörätie–jalkakäytävässä on osoitettu kummalla puolella kulkevat jalankulkijat ja kummalla pyöräilijät.

         - - -
        Kevytliikennettä on: jalankulku, rullaluistelu, potkulautailu, polkupyöräily, mopoilu tms
        _ _ _ _
        Tieliikennelaki



        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        18 §
        Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.

        52 §
        Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)

        Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        - - - - -

        Ajoneuvolaista löytyy, että polkupyörä on ajoneuvo.

        Traficomin sivuilta löytyy mikä sähköinen liikkumisväline on jalankulkijoiden liikennesäännöillä ja kevyt sähköajoneuvo polkupyöräilijän liikennesäännöillä.

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Useimmiten sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

        Pyörätie taasen merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä. Skuutit, jotka kulkevat yli 15 km/h ja max 25 km/h, noudatetaan Suomessa pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Mopot ja skootteri saavat ajaa pyörätiellä vain jos on pyörätien liikennemerkin lisäksi lisäkilpi, että mopolla sallittu.

        Suomessa ei ole mitään erillistä kevyenliikenteen väylän liikennemerkkiä vaan: jalkakäytävän, pyörätien, yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän sekä rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkit.

        Liikennemerkki kertoo sen kenelle se väylä on tarkoitettu!

        Liikenneturva sivuilta löytyy tietoa! Niin liikennesäännöt kuin liikennemerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisien sivulta:

        Mikä on kevyen liikenteen väylä?

        Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää.  Rinnakkaisessa pyörätie–jalkakäytävässä on osoitettu kummalla puolella kulkevat jalankulkijat ja kummalla pyöräilijät.

         - - -
        Kevytliikennettä on: jalankulku, rullaluistelu, potkulautailu, polkupyöräily, mopoilu tms
        _ _ _ _
        Tieliikennelaki



        9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        18 §
        Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.

        52 §
        Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)

        Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        - - - - -

        Ajoneuvolaista löytyy, että polkupyörä on ajoneuvo.

        Traficomin sivuilta löytyy mikä sähköinen liikkumisväline on jalankulkijoiden liikennesäännöillä ja kevyt sähköajoneuvo polkupyöräilijän liikennesäännöillä.

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Useimmiten sitä ei merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

        Pyörätie taasen merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä. Skuutit, jotka kulkevat yli 15 km/h ja max 25 km/h, noudatetaan Suomessa pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Mopot ja skootteri saavat ajaa pyörätiellä vain jos on pyörätien liikennemerkin lisäksi lisäkilpi, että mopolla sallittu.

        Suomessa ei ole mitään erillistä kevyenliikenteen väylän liikennemerkkiä vaan: jalkakäytävän, pyörätien, yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän sekä rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkit.

        Liikennemerkki kertoo sen kenelle se väylä on tarkoitettu!

        Liikenneturva sivuilta löytyy tietoa! Niin liikennesäännöt kuin liikennemerkkejä.

        Pyöräilijät sanovat usein, että jos pyöräilyn salliva liikennemerkki puuttuu, se ei vielä tarkoita että pyöräily olisi kielletty. Eihän ulkoilualueiden hiekkateilläkään yleensä ole pyörätien liikennemerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät sanovat usein, että jos pyöräilyn salliva liikennemerkki puuttuu, se ei vielä tarkoita että pyöräily olisi kielletty. Eihän ulkoilualueiden hiekkateilläkään yleensä ole pyörätien liikennemerkkejä.

        Niin ne usein sanovat, mutta pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä Suomen lain mukaan.

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa eli sinne ei ole pyöräilijöillä asiaa ajamalla, paitsi alle 12-vuotias. Suomen lain mukaan.

        Ulkoilualueilla ei yleensä merkitä pyöräteitä, mutta jos pyöräily tai kävely on jossakin kielletty niin se merkitään.

        Itsekin olen pyöräilijä, mutta en koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä, en Suomessa enkä muualla Euroopassa.

        Autoilijat huomioivat pyöräilijät hyvin mikäli vain itse noudattaa liikennesääntöjä.

        Minulta onnistuu pyörällä ajaminen jopa Helsingin keskustassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät sanovat usein, että jos pyöräilyn salliva liikennemerkki puuttuu, se ei vielä tarkoita että pyöräily olisi kielletty. Eihän ulkoilualueiden hiekkateilläkään yleensä ole pyörätien liikennemerkkejä.

        Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Ulkoilualueet eivät ole teitä. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Tiellä ajaessaan on tieliikennelaki, eli liikennesäännöt voimassa. Metsässä, puistossa tai ulkoilualueella ei näin ole. Esim. kaupan pihassa sitten taas on.


    • Anonyymi

      Kannatetaan,tänäänkin tässä nääsvillessä kaveri vetää skuutilla vastaan kapealla kadulla hänen tulosuunnassaan vasenta kaistaa.Kun minä siirryn vasemmalle kaistalle tämä paskiainen siirtyy itseensä nähden oikealle eli tulee suoraan kohti onneksi oli aikaa reagoida.Eikö näitä aivottomia saada pois totta puhuen ei käy sääliksi kun tämmöiset pääperseessä särkevät itsensä.

      • Anonyymi

        Tänään ollessani Helsingin keskustassa kuljin kävellen siinä Sokoksen korttelissa Kaivokadun puolella. Seurasin jalkakäytävän liikennettä n. 15-20 minuuttia.

        Siellä ajoi sinä aikana monia kymmeniä pyöräilijöitä, kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuvia jne, joiden olisi pitänyt ajaa viereisellä ajoradalla. Jalkakäytävällä ajaessaan he "pakottivat" jalankulkijat väistämään eli olisivat ajaneet päälle.

        Siellä ajajien joukossa oli monia Woltin kuskeja niillä lähes 100 kg painavilla leveärenkaisilla ajoneuvoilla, mutta mitä jalankulkijoista!

        Kerrottakoon teille, jotka ette tiedä niin Sokoksen kaikilla neljällä puolella on ajoradasta rakenteellisesti erotetut väylät eikä siellä ole mitään liikennemerkkejä eli Suomen lain mukaan ne ovat jalkakäytäviä.

        Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä. Skuutit, joiden rakenteellinen nopeus (ei siis itse säädetty) on max 15 km/h, niillä saa myös ajaa jalkakäytävillä. Molempien tulee huomioida jalankulkijat eli ei saa olla haittaa.

        Ajoneuvolain mukaan polkupyörä on ajoneuvo.

        Kevyet sähköajoneuvot ovat laitteita, joiden huippunopeus on yli 15 km/h, mutta enintään 25 km/h, ja joiden maksimiteho on enintään 1 kW.

        Näihin sovelletaan Suomessa polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

        Kerrottakoon, että itse uskallan ajaa pyörällä Helsingissä myös Kaivokadulla kuin kaikilla muilla kaduilla missä ei ole pyörätietä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8229
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      44
      2224
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2102
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1657
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1327
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1083
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe