Nykyveneiden ruorin paikka ihmetyttää

Anonyymi-ap

Hieman ihmetellyt että miksi valtamerikelpoisissa purjeveneissä kuten Swaneissa on nykyään ruorit aivan takana ja mereen tippumista estää vain kaiteen virkaa ajava teräslanka. Eikö se ole vähän riskialtista ja pelottavaa myrskyssä?

16

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo mutta tällä järjestelyllä saadaan hulpea avotila vieraiden viihdyttämiseen ja aivan takana oleva ruori näyttää hyvältä ja kätevältä venenäyttelyiden esittelyosastojen järjestelyissä.

• Anonyymi

Parempi ajaa autopilotilla jossa gyro ja kauko säädin. Ei siinä hydrauli ohjauksessa kuitenkaan kummempaa tuntumaa ole vs pinna.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Eikö sinunlaisillesi ole tällä alustalla jokin parempi paikka avautua kuin purjehdusta käsittelevä palsta?

• Anonyymi

Parempi olisikin aivan kokassa mistä näkee kaiken helpoiten eteensä. Takapajuista väkeä kai nuo veneen rakentajat.

• Anonyymi

Swan menee autopilotilla, myös myrskyssä

• Anonyymi

Näin on, huolehtii sorrosta, virtauksista yms. Ja vie nöyrästi pöristen sinne minne olet määritellyt AP menevän.

Kannattaa ostaa riittävän järeällä pumpulla systeemi, nuo vakio hydrauli pumput ovat tuhnuja ja kovassa kelissä varsinkin myötäisissä hitaita tehon puutteen vuoksi.

• Anonyymi

Parasta hankkia niin hyvä autopilotti ja veneen elektroniikka, ettei veneeseen tarvitse edes vaivautua.

Voi sohvalta näytöltä katsoa, kuinka hienosti se oma kippo valtamerellä luovii ihan itsekseen.
      Helvetin kätevää eikä tarvitse kärsiä epämukavuudesta.

• Anonyymi

Tekoälyllä hissukseen luoviva vene oisi pähee, ei tarvitsisi enää maksella laituripaikasta kun veneen voisi kännykällä kutsua sopivaan rantaan kyytiin nousemiseksi. AI varmaan hallitsisi väistämissäännötkin keskivertokipparia paremmin. Pelkän veneen maahantulomuodollisuudet lienevät yksinkertaisemmat kuin veneen + miehistön? Näin kehitys kehittyy.

• Anonyymi

Youtubessa on video jossa vanha 57 Swan purjehtii 60 knots tuulessa, kipparilla voisi olla vähän jännempää uudella mallilla kun ei ole selän takana kuin kaide. Pitäähän tietysti valjaat veneessä joita myrskyllä on syytä käyttää.

• Anonyymi

Tähänkö videoon viittaat? Käyhän siinä tuulimittari puuskassa 51 solmussa, joten voi olla 45 solmun tuulesta kyse. https://youtu.be/ZJ9-yJIw9sM?si=sk8AnIO2oMY7_gvu

Linkki ei varmaankaan toimi suoraan täällä.

Mutta asiaan. Itse olen purjehtinut avoperäisellä veneellä kohta 20 v. En ole Pohjanmerta kauempana käynyt enkä 60 solmun tuulessa. 30 solmun tuulessa olen ollut keskellä Itämerta ja kovemmissa rannikolla. En ole nähnyt mitään ongelmaa perän ohjauspaikassa ja sen takana olevissa vaijereissa. Nykyiset Swanit ovat reilusti isompia kuin oma veneeni, joten eipä vesi ole edes lähellä niissä.

Edellisessä veneessä joskus takaa aalto löi hieman vettä istuinkaukalon pohjalle, mistä se tietysti hyvin nopeasti valuu pois, kun takana on iso aukko. Nykyisessä ei niin ole käynyt. Edellinen oli EU B ja nykyinen A.

• Anonyymi

Nykyveneissä ihmetyttää moni muukin asia. Enempi päiväpursia kuin pitkille matkoille soveltuvia.

• Anonyymi

Jos tarkoitat pitkiä valtamerilegejä, ehkä näin, mutta hyvin harva niitä tekee. Itä- ja Välimeren legeille ja rannikoille nykyveneet ovat omiaan. Tai ainakaan itse en ole kertaakaan Itämerta ylittäessä toivonut, että alla olisi joku perinteisemmin suunniteltu vene.

• Anonyymi

Mahtaakohan historia tuntea yhtäkään tapausta, jossa perämies olisi pudonnut perästä mereen. Hyvin vaikea nähdä riskejä avoperäisenkään veneen ohjaajalle. Ja perässähän ruorimiehen paikka on ollut aikojen alusta saakka.

• Anonyymi

Ruorimiehen paikka on laivoissa komentosillalla, mutta ruorin veden alla upoksissa laivan perässä.

• Anonyymi

Yleensä veneet lasketaan veteen, eikä tiputetaan.
      Venettä laskettaessa ensimmäiseksi veteen päätyy köli, ja heti seuraavaksi peräsin eli ruori.
      Ruorin tippumista veteen ei siis tarvitse pelätä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6264
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3232
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2546
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2188
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1686
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1470
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      225
      1403
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1382
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      30
      1341
    Aihe