Itsemurha yritys jättää muihin jäljet

Anonyymi-ap

Haluan kertoa oman tarinan. Siitä miltä ihmisestä tuntuu kun tärkeä ihminen yrittää itsemurhaa ja etkä voi sitä estää.

Se oli ihan tavallinen ja normaali päivä ja eikä mitään erikoista. Kaikki ihan normaalia kuten aina, mutta sitten saan kuulla, että tärkeä ihminen on yrittänyt tappaa itseensä. Onneksi ei onnistunut ja on saanut jo apua.

Se tilanne oli lamaannuttava ja järkyttävä, sillä olin luullut, että elämän muutos olisi parantanut hänen olotilaa.

Todella kauan mietin, että mitä väärää olin tehnyt.

En pystynyt silloin auttaa häntä ja enkä kestänyt enää sitä, että joku päivä saan kuulla, että hän on onnistunut, joten lähdin vain pois hänen elämästään.

En vaan voinut enää omia voimia käyttää häneen, koska minun
omat voimavaraani olivat ihan lopussa ja minun oli pakko valita itseni.

Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että ainoastaan se, että lähdin pois hänen elämästään pelasti minut.

Jos en olisi lähteny pois. En olisi nyt kirjoittamassa tätä, koska oma mielenterveys oli menossa.

Miksi kirjoitan tätä?

Ihmiset aina moittii ihmisiä, jotka lähtee pois jonkun elämästä, joka on itsetuhoinen, mutta miten voi toista auttaa, jos omat voimat loppuu.

Pahimpana aikoina syytin itseäni, kun toinen oli itsetuhoinen ja enkä osannut auttaa ja pelastaa.

Mutta onneksi tajusin, että on olemassa ammattiauttajia ja vain he pystyy auttaa ihmistä, joka on pahasti itsetuhoinen ja oikea ratkaisu oli minun pelastaa -edes itseni.


En syytä ketään, joka tekee itselleen pahaa, koska en voi sanoa, ettenkö olisi itsekin tehnyt niin, mutta haluan vain sanoa -itsemurha yritys jättää henkiset jäljet myös muihin ihmisiin.

Hankkikaa apua. Pyytäkää apua.
Älkää jääkö yksin.

Apua on saatavilla ja jokainen on tärkeä ja arvokas ihminen.

3

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hän on jo saanut apua, joten sen suhteen kaikki on hyvin. Hän sai sellaista apua mitä minä en voinu antaa ja tarjota. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö joskus mieti mitä hänelle kuuluu, mutta itsekin olen vasta ymmärtämässä miten arvokas elämä on. Kuinka paljon haluan elää ja olla onnellinen.

    • Hei kaikki, joilla itsellänne tai läheisellänne on itsetuhoisia ajatuksia,

      Itsetuhoisista ajatuksista kannattaisi keskustella ammattilaisen kanssa. On olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Joka viikko maanantaista keskiviikkon klo 15-19 ja torstaina klo 15-21 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - MIELI Kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Akuutissa tilanteessa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan psykiatriseen päivystykseen tai soittaa 112.

      Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    • Anonyymi

      Ole onnellinen, että se oli yritys ja saa apua. Yleensä yritykset on huomioinhakuista, ei oikeasti halua kuolla.

      Miesystäväni teki itsemurhan aivan yllättäen toukokuussa. Kaikki oli suunnitteilla, häistä ja lasten nimistä puhuttiin. Itsellä elämänilo mennyt. Töissä käyn, mutta mitään muuta en jaksa tehdä tai ketään halua nähdä. Elämä meni pilalle. Olen itsekin jo kirjoittanut lähtökirjeet, mutta vielä en ole sitä tehnyt kun on
      lapsi. En haluaisi pilata hänen elämäänsä, mutta toisaalta ei näinkään voi elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe