Mitä tarkoittaa, jos pariviikkoinen vauva on keltainen ja on tarkkailtavana sairaalassa?
Vauvan keltaisuus
8
24101
Vastaukset
- nellis
Vauvan bilirubiini arvot ovat koholla ja hän on tarkkailtavana. Jos arvot nousevat liian korkeeksi hänelle annetaan valohoitoa.
- tuleva äityli
Eli bilirubiini on veren punasolujen hajoamistuote, jota vauvan maksa ei vielä kykene kypsymättömyyttään käsittelemään. Sinivalohoito auttaa ja ei ole pysyvä tila. Korjaantuu kun vauvan maksa on tarpeeksi "kypsä".
- äippä3
joten omillani on myös nämä bilirubiinit olleet "vaivana". Meillä ei ollut sairaalahoitoja, vaan olen päässyt vauvojen kanssa pikaisesti kotiin ja hoitanut kotikonstein. Eli ihan pikkuisen ilmakylpyjä ja aurinkoa joka päivä. Hyvin on mennyt. Toisesta ja kolmannesta olin kotona 1 - 2 vrk synnytyksestä vauvan kanssa.
- Kaxx
että on syytä suhtautua erittäin kriittisesti keskustelupalstojen ohjeisiin. On syytä ottaa yhteys lasta hoitavaan lääkäriin ja selvittää mistä on kysymys. Täällä vatauksissa voi olla liikaa "mutu"tietoa.
Keltaisuus voi olla:
1. Kuivuneen lapsen ongelma= liian vähän ruokaa, virtsaa vähän, paino ei nouse.Lapsi ei ole voinut poistaa bilirubiinia virtsan mukana, kun nestettä/ virtsaa ei ole.
2. Ennenaikaisena syntynyt lapsi = vauvan elimistö ei jaksa/ osaa käsitellä bilirubiinia. Vauva väsyy rinnalla kesken ruoan.
3. Äidillä diabetes= vauva on viikkoihinsa nähden keskonen eli ei niin vahva kuin ei diabetesvauva.Saadaan usein korjattua riittävällä ruokinnalla ja sinivalolla.
4. Äidillä Rh- immunissaatio tai muita vasta-aineita veressä(luikuisia erilaisia). jne. eli KYSY TARKASTI LÄÄKÄRILTÄ NIIN ETTÄ YMMÄRRÄT ITSE, MISTÄ ON KYSE. Siitä on etua seuraavassa raskaudessa ja sitten kun annat muille neuvoja tällä palstalla.
Osa immunisaatiosista aiheuttaa nopean kellastumisen ja osa saadaan hoidettua nesteytyksellä= lisäruoalla, osa tarvitsee lisäksi valohoitoa tai verenvaihdon teho-osastolla. Ilmakylpyhoidoista en ole koskaan kuulut tässä yhteydessä.- keltanen vauva
Meidän esikoisella oli tämä keltaisuus-ongelma. Hän syntyi hiukan ennenaikaisena ja pienipainoisena, eli ilmeisesti keltaisuus johtui siitä. Oli väsynyt ja imeminen ei meinannut sujua.
Ei sitä kyllä kukaan hoitsu tai lääkäri näin selvästi ole ilmaissut, että mitä se bilirubiini-juttu sitten oikein meinasi. Kiitos hyvästä tiivistelmästä, olen paljon viisaampi nyt vaikka olis luullut että sairaalassa olisivat kertoneet niin että tavallinenkin tollo tajuaa. - mutta
pariviikkoisen vauvan bilirubiinin pitäisi jo olla laskusuunnassa ja alkaa väistyä. et kertonut,että äidin oma rintamaito joskus pitää keltaisuutta yllä ja kun hetkeksi vaihdetaan vastikkeille, niin keltaisuus poistuu. Samoin sappi-ja maksa & haimapoikkeamat aiheuttavat vauvalla myös keltaisuutta niinkuin aikuisillakin.
Eikä äidin dm ole aina syy keskosuuteen,äidin diabetes aih. yleensä verensokeritasapainon ongelmia - mimosa#2
Mulla on 10 päivän ikäinen tyttö, joka synty viikolla 36 5. 4 päivän käisenä laitettiin sinivalohoitoon korkean bilirubiiniarvon takia, siihen asti seurattiin arvoja aamuin illoin. onhan se luonnollista että "ennen aikojaan" syntyny kellastuu helpommin. no, hoijon jälkeen (hoito kesti 1 vrk) päästiin kotiin. nyt vauva on taas keltanen ja äiti tietenki huolissaan - kattelin netistä mitä tää voi olla. sitten löysin imetystulilistan sivuilta, että lapsi voi kellastua myös äidinmaidosta, ja se anto uutta voimaa - meillä kun vauvalla ei oo kuitenkaa bilirubiinioireita. Ei oo unelias ja herää ite syömään max 3 tunnin välein, eikä silmät oo keltaset. aattelin kuitenki käyä otattaan sen arvon ettei tartte olla huolissaan. kyllähän sitä vähä miettii aina... kerroin tämän varmaanki lähinnä siksi että oon kahestaan vauvan kans kotona ja pakko johonki kirjottaa ajatuksia. tapa tämäkin :)
- hapeta
mimosa#2 kirjoitti:
Mulla on 10 päivän ikäinen tyttö, joka synty viikolla 36 5. 4 päivän käisenä laitettiin sinivalohoitoon korkean bilirubiiniarvon takia, siihen asti seurattiin arvoja aamuin illoin. onhan se luonnollista että "ennen aikojaan" syntyny kellastuu helpommin. no, hoijon jälkeen (hoito kesti 1 vrk) päästiin kotiin. nyt vauva on taas keltanen ja äiti tietenki huolissaan - kattelin netistä mitä tää voi olla. sitten löysin imetystulilistan sivuilta, että lapsi voi kellastua myös äidinmaidosta, ja se anto uutta voimaa - meillä kun vauvalla ei oo kuitenkaa bilirubiinioireita. Ei oo unelias ja herää ite syömään max 3 tunnin välein, eikä silmät oo keltaset. aattelin kuitenki käyä otattaan sen arvon ettei tartte olla huolissaan. kyllähän sitä vähä miettii aina... kerroin tämän varmaanki lähinnä siksi että oon kahestaan vauvan kans kotona ja pakko johonki kirjottaa ajatuksia. tapa tämäkin :)
Hei meidänkin vauvalla on tuota keltaisuutta.
Äiti oli verityyppiä A- ja vauva oli A . Lisäksi keltaisuus ilmeni kahden päivän iässä. lapsi syntyi kolme vkoa ennen laskettua aikaa mutta oli siihen nähden normaali kokoinen.
Lääkärit käy aina mittaamassa niitä arvoja ja ottaa verta vauvalta.
Lääkärit eivät vain paljoa kerro enkä oikein löytänyt netistäkään.
Milloin ne hoidot sitten alkavat? Kuinka korkealle niiden bilirubiini arvojen pitää nousta? Meidän vauva on nyt jo kolme päivää vanha ja arvot oli jo yli 200..
Niin ja tärkein asia eli onko tämä vaarallista vauvalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275