Perus-%, lisä-%..?

eiTAJUA!!

kertokaa joku mitä tuo mun palkkakuitti yrittää sanoa:
perus-% 15,5
lisä-% 35,0

tuloraja/ka 3117,86

...ja oon tienannu enemmän kuin tuon. Miten tuosta nyt sitte lasketaan, paljonko multa otetaan ennakonpidätystä??

19

5417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttääkö palkkakausittaista vai kumulatiivista pidätystä?

• veronalle

Tapa A: palkkakauden tulorajan käyttäminen. Esim. jos olet kuukausipalkalla, pidätys tehdään verokortilla olevan kuukausirajan mukaan; jos menee yli (esim. kesäkuussa lomarahan takia), otetaan lisäprosentilla kk-rajan ylittävä osa.

Tapa B: Vuosituloraja. Pidätys toimitetaan vuositulorajan mukaan, ts. koko vuosi perusprosentilla vuositulorajaan asti. Jos menee yli, koko loppuvuosi otetaan lisäprosentilla.

• Tapa A = palkkakausittainen tuloraja

Tapa B : Näin pidätetään ainoastaan portaikkoverokortilla. Jos kortissa on perus - ja lisä%, näin ei voi veroa pidättää.

• minä
        marella kirjoitti:

Tapa A = palkkakausittainen tuloraja

Tapa B : Näin pidätetään ainoastaan portaikkoverokortilla. Jos kortissa on perus - ja lisä%, näin ei voi veroa pidättää.

Kysyjä on ilmislvästi nuori opiskelija joka haluaa tietoa...miksi te ette vastaa suomeksi niin että sen ymmärtää, kun kerran vaivaidutte vastaataan.

• minä kirjoitti:

Kysyjä on ilmislvästi nuori opiskelija joka haluaa tietoa...miksi te ette vastaa suomeksi niin että sen ymmärtää, kun kerran vaivaidutte vastaataan.

Kyllä me yritämme vastata parhaamme mukaan!

Kysymys on niin niukka, että sen perusteella ei pysty antamaan oikeaa vastausta. Kukaan ei viitsi lähteä luettelemaan kaikkia mahdollisia pidätystapoja.

Oikean vastauksen antamiseen tarvittaisiin ainakin vielä palkanmaksukauden pituus ja 1 viikko/2 viikkoa/kk palkkarajat joita sovelletaan perusprosenttiin.

• veronalle
        marella kirjoitti:

Tapa A = palkkakausittainen tuloraja

Tavalla B todellakin pidätetään koko vuosi perusprosentilla vuositulorajaan asti, kuten jo tuossa aiemmin sanoin.

Ei siis pelkästään portaikkokortilla, kuten sinä virheellisesti korjasit.

• veronalle
        minä kirjoitti:

Mene http://www.vero.fi --> vero-ohjeet --> verotustietoa henkilöasiakkaille ja voit itse lukea verokorttiin liittyvää ohjeistusta.

• veronalle kirjoitti:

Tavalla B todellakin pidätetään koko vuosi perusprosentilla vuositulorajaan asti, kuten jo tuossa aiemmin sanoin.

Ei siis pelkästään portaikkokortilla, kuten sinä virheellisesti korjasit.

Olen edelleenkin samaa mieltä kuin ennen.

"Päätulon verokortissa on yleensä perus- ja lisäprosentti. Lisäksi verokortissa on palkkakausikohtainen tuloraja, johon asti työnantaja voi käyttää perusprosenttia kunakin palkkakautena. Lisäprosenttia käytetään siihen osaan tuloja, jotka palkkakautena ylittävät verokorttiin merkityn tulorajan.

Silloin kun päätoimen verokorttiin on merkitty perus- ja lisäprosentti sekä palkkakausikohtainen tuloraja, ennakonpidätys voidaan toimittaa joko palkkakausittain (kausikohtainen laskenta) tai siten, että myös aikaisemmat palkat sekä niistä toimitetut ennakonpidätykset otetaan huomioon (kumulatiivinen laskenta)."

http://www.vero.fi/default.asp?article=2283&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN

• minä
        marella kirjoitti:

"Päätulon verokortissa on yleensä perus- ja lisäprosentti. Lisäksi verokortissa on palkkakausikohtainen tuloraja, johon asti työnantaja voi käyttää perusprosenttia kunakin palkkakautena. Lisäprosenttia käytetään siihen osaan tuloja, jotka palkkakautena ylittävät verokorttiin merkityn tulorajan.

Silloin kun päätoimen verokorttiin on merkitty perus- ja lisäprosentti sekä palkkakausikohtainen tuloraja, ennakonpidätys voidaan toimittaa joko palkkakausittain (kausikohtainen laskenta) tai siten, että myös aikaisemmat palkat sekä niistä toimitetut ennakonpidätykset otetaan huomioon (kumulatiivinen laskenta)."

http://www.vero.fi/default.asp?article=2283&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN

...niin...juuri tuota tarkotin...sivuja tulee verohallinnosta, joita kukaan siviili ei ymmärrä, ja kysyjä tarvitsisi tietoa prosenteista. Ei varmaankaan kysyjä noita juttuja käsitä. Hienoa silti etä vastaatte...ja korjaatte kaverinne tietoja.

• veronalle
        marella kirjoitti:

B-vaihtoehto (yhden tulorajan ennakonpidätys)

Yhden tulorajan ennakonpidätys soveltuu sinulle, jos olet töissä vain osan vuotta tai tulosi vaihtelevat kuukausittain huomattavasti ja sinulla on vuoden aikana useita työnantajia. Työnantajasi käyttää perusprosenttia tulorajan täyttymiseen asti, mutta sen jälkeen työnantajasi pidättää kaikista tuloistasi veroa lisäprosentin mukaan. Jos valitset B- vaihtoehdon, tarkista, riittääkö tuloraja palkkatuloillesi. Muussa tapauksessa palkastasi käteen jäävä määrä on loppuvuonna pieni.

Tämän tavan käyttäminen on siis mahdollista kaikille palkansaajille, ei pelkästään portaikkokortin omaaville.

• minä kirjoitti:

...niin...juuri tuota tarkotin...sivuja tulee verohallinnosta, joita kukaan siviili ei ymmärrä, ja kysyjä tarvitsisi tietoa prosenteista. Ei varmaankaan kysyjä noita juttuja käsitä. Hienoa silti etä vastaatte...ja korjaatte kaverinne tietoja.

Yksi malli, jotta näette, kuinka yksinkertaista tämä on:

Oletetaan, että kysyjälle maksetaan palkka kerran kuukaudessa, työnantaja käyttää palkkakausittaista tulorajaa, ja kysymyksen "tuloraja ka 3117,86" tarkoittaa kuukausittaista tulorajaa (hämmästyttävän korkea):

Jos bruttopalkka (=työsopimuksessa oleva kk-palkka) on alle 3117,86 euroa, pidätetään 15,5 % tel-maksu työttömyysvakuutusmaksu.

Jos bruttopalkka on 4000 e, tuohon rajaan 3117,86 asti pidätetään 15,5% ja sen ylittävältä osuudelta 35 %. Tel ja tt-maksu menee koko summasta.

• veronalle
        marella kirjoitti:

http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?article=3600&language=FIN

Siinä. Systeemi muuttui vuodelle 2005.

• veronalle kirjoitti:

B-vaihtoehto (yhden tulorajan ennakonpidätys)

Yhden tulorajan ennakonpidätys soveltuu sinulle, jos olet töissä vain osan vuotta tai tulosi vaihtelevat kuukausittain huomattavasti ja sinulla on vuoden aikana useita työnantajia. Työnantajasi käyttää perusprosenttia tulorajan täyttymiseen asti, mutta sen jälkeen työnantajasi pidättää kaikista tuloistasi veroa lisäprosentin mukaan. Jos valitset B- vaihtoehdon, tarkista, riittääkö tuloraja palkkatuloillesi. Muussa tapauksessa palkastasi käteen jäävä määrä on loppuvuonna pieni.

Tämän tavan käyttäminen on siis mahdollista kaikille palkansaajille, ei pelkästään portaikkokortin omaaville.

Siis nythän tuli se uusi ratsiruttuun- kortti, jossa saa itse valita pidätystavan!

Meillä kukaan ei rastittanut ja itsellä sama pää kesät talvet! Kukaan ei ole täydellinen (onneksi)!!!

• veronalle
        marella kirjoitti:

Siis nythän tuli se uusi ratsiruttuun- kortti, jossa saa itse valita pidätystavan!

Meillä kukaan ei rastittanut ja itsellä sama pää kesät talvet! Kukaan ei ole täydellinen (onneksi)!!!

No eihän sitä aina kaikkea huomaa / muista ;)

• eiTAJUA!!
        veronalle kirjoitti:

http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?article=3600&language=FIN

Siinä. Systeemi muuttui vuodelle 2005.

minä olin siis alkuperäinen tietämätön kirjoittaja. Tienasin jotain 3160 euroa, eli 50e enemmän kuin "tuloraja/ka". veroa lähti jotain reippaat 800 euroa!

verotukseni on siis tuo perus 15,5% ja lisä 35%. siis oisko mua oikeesti saanu verottaa 35% vain tuolta yli menevältä viiskymppiseltä? koska jos ois verotettu tuohon mun "tuloraja/ka" asti tuo 15,5 prossaa, siitä ois lähteny veroa pyöreät 480 euroa. Miten ihmeessä siis siitä ylimenevästä viiskymppisestä voi verottaa 320e...?

• -tia-
        eiTAJUA!! kirjoitti:

minä olin siis alkuperäinen tietämätön kirjoittaja. Tienasin jotain 3160 euroa, eli 50e enemmän kuin "tuloraja/ka". veroa lähti jotain reippaat 800 euroa!

verotukseni on siis tuo perus 15,5% ja lisä 35%. siis oisko mua oikeesti saanu verottaa 35% vain tuolta yli menevältä viiskymppiseltä? koska jos ois verotettu tuohon mun "tuloraja/ka" asti tuo 15,5 prossaa, siitä ois lähteny veroa pyöreät 480 euroa. Miten ihmeessä siis siitä ylimenevästä viiskymppisestä voi verottaa 320e...?

Jos tuloraja ylittyy, niin tuloista menee veroa suuremman prosentin mukaan. EI siis pelkästään ylittävän osan asalta vaan koko tulosta.

• (3 merkkiä)
        -tia- kirjoitti:

Jos tuloraja ylittyy, niin tuloista menee veroa suuremman prosentin mukaan. EI siis pelkästään ylittävän osan asalta vaan koko tulosta.

Ei oteta, vaan pelkästään rajan ylittäviltä osin. Tuossa esimerkissä lienee palkanlaskennassa kustu, ellei homma natsaa. Vai onkohan kysyjä huomioinut että palkasta lähtee myös TEL- ja työttömyysvakuutusmaksut?

• Työtön palkanlaskija

Ennakonpidätys palkastasi on 498,01 euroa.

• ...

Ennakonpidätys 498,02€
        Eläke- & työttömyysvakuutus 161,16€

Eli palkastasi on vähennetty 659,18€

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3646
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe