Siirtolapuutarhoihin tarvittaisiin kauppa-autoa. Iäkkäitä ihmisiä, helpottaisi ihan jokaista mökkiläistä.
Toinen idea: yritys joka toisi juomat ja perunat koti tielle. Helpottaisi elämää.
Mikä estää liittää nähin muutakin myytävää.
Esim. Sesonkituote myynti Jouluna, Pääsiäisenä, Vappuna, Juhannuksena jne. Marjamyyntiä kesällä, jäätelöä, ranta tarvikkeita jne.
Yritysidea
44
450
Vastaukset
- Anonyymi
Siirtolapuutarhan harvalukuiset mummot ei kykene elättämään mitään ruokatavaroiden kulkukauppiaita.
- Anonyymi
Eikös kaupoilla ole jo kotiinkuljetus
Mummit tykäö jutella monta tuntia ja keittää kahbit mukavalle kaupoiaalle ja et pääse sieltä mineen tuntiin pois
Mummomangneetti
- Anonyymi
Lähdet kokeilemaan. Marginaalinen asiakaskunta, konkurssin mahdollisuus suuri.
Jos ajat asioiksesi perunasäkin paikkaan X, tulee se maksamaan kymmeniä euroja/kg. Kuka on valmis maksamaan? Ja asiakkaita pitäisi löytyä kymmeniä/päivä. - Anonyymi
Jos alkaa tekemään uudesta yritysideastia joitakin laskelmia etukäteen, niin homma kuivahtaa aina siihen. Mikäään ei oikein tunnu kannattavan, eikä pääse aloittamaan yhtään mitään, kun mikään ei kannata.
Mieluummin kannattaa ostaa se vanha kauppa-auto jostakin, ja varustaa se 200 eniten myydyllä päivittäistuotteella. Sitten ajaa autoinensa siirtolapuutarhan eteen parkkiin, ja vartoilee. Näkee kun asiakkaita alkaa tulla.
Kokeilemalla asiat parhaiten selviää, eikä paperin ääressä teoretisoimalla.- Anonyymi
Kyllä se matematiikka kertoo aika hyvin kannattaako.
Minkäs takia kauppa-autot on kadonnut 99%:sesti liikenteestä?
Minäpä vastaan, koska kannattavuus.
Suomessa on alle 10 kauppa-autoa. No miksi näin, koska kauppojen hinnat on huomattavasti halvemmat. Se että sinä olet valmis ostamaan 1.5-2 kertaiseen hintaa ei sitä yrittäjää hengissä pidä.
Tiedätkö paljonko tuollainen iso esim. Linja-auto kuluttaa? Noin 40 litraa/100km. Se tuo yksistään 80€/100km kuluja. Siihen tuotteet, palkat, auton vakuutukset. Vanhat romuautot vaatii korjausta. Ei se mitään halpaa ole, ei tarvitse kuin pikkusen numeroita pyöritellä, niin huomaa miten kannattamaton idea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se matematiikka kertoo aika hyvin kannattaako.
Minkäs takia kauppa-autot on kadonnut 99%:sesti liikenteestä?
Minäpä vastaan, koska kannattavuus.
Suomessa on alle 10 kauppa-autoa. No miksi näin, koska kauppojen hinnat on huomattavasti halvemmat. Se että sinä olet valmis ostamaan 1.5-2 kertaiseen hintaa ei sitä yrittäjää hengissä pidä.
Tiedätkö paljonko tuollainen iso esim. Linja-auto kuluttaa? Noin 40 litraa/100km. Se tuo yksistään 80€/100km kuluja. Siihen tuotteet, palkat, auton vakuutukset. Vanhat romuautot vaatii korjausta. Ei se mitään halpaa ole, ei tarvitse kuin pikkusen numeroita pyöritellä, niin huomaa miten kannattamaton idea.Jis on ahne yrittäjä heti pitää saada palkaa 20 000e ja meesu pijaan wi onnistu kyllä aina tekijälle asikauta löytyy ja elättää itsensä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jis on ahne yrittäjä heti pitää saada palkaa 20 000e ja meesu pijaan wi onnistu kyllä aina tekijälle asikauta löytyy ja elättää itsensä
Wikls kaikilla kaupoilla melkeen oomkotiin kukjetus boit tilata euuat kauoasta ..
Kos mummie osaa nettiö kytää varmaan joku kauppias suostuu otaakan ouhelimella - Anonyymi
Sulta varmaa löytyy tuohon vanhaan kauppa-autoon rahat ja hankkia ne 200 yleisintä päivittäistavaratuotetta. Kun uskot tuohon noin kovasti, niin miksipä et kokeile?
Jos pankista tai muualta tarvitset rahoitusta, niin silloin nuo etukäteislaskelmat pitää takuuvarmasti rahoittavalle esittää.
- Anonyymi
" Se tuo yksistään 80€/100km kuluja. Siihen tuotteet, palkat, auton vakuutukset. Vanhat romuautot vaatii korjausta. Ei se mitään halpaa ole, ei tarvitse kuin pikkusen numeroita pyöritellä, niin huomaa miten kannattamaton idea. "
Se on just tommoinen teoretisointi tietokoneen kanssa, joka vie kaiken uskon mihkään yrittämisen taikka onnistumiseen.
Pitäis vaan rohkeasti alkaa myymäläautoyrittäjäksi. Sitten kaikki yllätytyy, kuinka hyvä bisnes se liikkuva kauppa oikeasti kuitenkin on.- Anonyymi
Anna mennä vaan, en tule olemaan kilpailijasi👍
- Anonyymi
Kulut yhteiskunnalle
Voitot on yksityisiä
Me yrittäjät - Anonyymi
Ootteniin kalliita wttä meen lidleen ja san alennusta 20 pros
Vale porvari - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulut yhteiskunnalle
Voitot on yksityisiä
Me yrittäjätHeh heh.
Ajoin firmani toiminnan alas mutta siinä on jonkin verran kuluja joten on firma on tehnyt tappiota nyt muutaman vuoden.
Minne voin laittaa hakemuksen jotta saan nuo tappiot kuitattua yhteiskunnalta?
Niin ja yritystukia ei firma ole koskaan saanut.
Ennenkuin laukoo tuollaisia satuja niin pitäisi olla faktaa takataskussa.
- Anonyymi
Voit woltata ne kamat sinne mökkiin k-kaupan valikoimasta. Ei hätää. Myös s-kaupoilta saa kotiintoimituksen.
Yleensä jos se homma ei kannata edes paperilla niin se ei kannata. Hyvännäköinen laskelmakaan ei toteudu sellaisenaan. - Anonyymi
Ei kaikki ole köyhiä alueita köyhine mummoineen. Ette taida tietää mökkialueista mitään.
Kirjoitin siirtolapuutarha vain jotta ymmärretään asukasmäärä, joka on suuri.- Anonyymi
Kun tunnut uskovan tuohon, niin voitko hieman kertoa, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita on esim. per päivä.
Minkälainen kulurakenne, esim per päivä.
Paljonko jää katetta myynti-menot per päivä. Tai kuukausi tai vuosi määritä itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tunnut uskovan tuohon, niin voitko hieman kertoa, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita on esim. per päivä.
Minkälainen kulurakenne, esim per päivä.
Paljonko jää katetta myynti-menot per päivä. Tai kuukausi tai vuosi määritä itse.Tuohon laskelmaan voisi ottaa mukaan se että paljonko maksaa kilpailijan tuotteet, eli markettien kotiintoimituspalvelut.
Ei voi hinnoitella tuotteita korkeammaksi kuin markettien toimituspalvelussa ja sitten se tuotevalikoima.
Miten kilpailet marketin tuotevalikoiman kanssa?
Suomi on tosiaan täynnä yrityksiä joille ei ole tehty kannattavuuslaskelmia.
Tuollaisissa firmoissa yrittäjä tekee 16 tuntisa päiviä jotta saa 6 tunnin palkan ja jättää maksamatta kaikki mahdolliset vakuutukset, eläkevakuutuksia myöten.
Pieni sairastuminen kaataa koko yrityksen kun ei ole varaa palkata sijaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tunnut uskovan tuohon, niin voitko hieman kertoa, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita on esim. per päivä.
Minkälainen kulurakenne, esim per päivä.
Paljonko jää katetta myynti-menot per päivä. Tai kuukausi tai vuosi määritä itse.Ihan rohkeasti vaan edes joitakin lukuja pöytään.
Se on totta, että yrittäminen on ns. Haku ammuntaa, mutta se iso mutta.
Jos toimintaa ei saa edes teoriassa järkeväksi on käytäntö vielä ankarampi.
Teoriassa yrityksen pitää pärjätä, jotta pärjää käytännössä ehkä vuoden ehkä kolmen vuoden päästä. Harvemmin heti.
Tuollaiset kauppa-autojen kulut yksinkertaisesti on niin korkeat, että asiakas määrät liikkuu sadoissa, jotta toiminta olisi kannattavaa.
Näin se vaan toimii. Kiinteät kulut tulee olemaan kuitenkin vähintään 1000€/kk. Siihen kun lisäät polttoaineet, elintarvikkeet, ehkä palkan, korjaus kustannukset, reklamaatiot yms.
Rautalanka malli muuttuvista kuluista:
- Ajat 50km esim. 10 päivää/kk = 500km/kk = noin 200 litraa polttoainetta/kk = noin 340€/kk
- Palkka 2500€/kk
- Yel- maksu, 30 000 X 0.25 = 625/kk
- elintarvikkeet, esim 500€/kk
- Korjaus kustannus arvio, 250€/kk
- Mahdolliset reklamaatio kulut, esim tien painumiset, postilaatikon kolarointi. 100€/kk
- Liikennevakuutus, kasko yms. 1200€/vuosi, 100€/kk.
- Vastuu vakuutus, 300€/kk
- lupamaksut ??
Mitähän kaikkea nyt unohtuikaan.
Jos tuossa on ns. perus kuukauden menot ilman mitään isompia menoja. Tekee se yksistään 4350€/kk menoja + kiinteät kulut = reilu 5000€/kk.
Tässä voi heti jo päätellä, että elintarvike kulut ei voi olla noin pienet. Tämä tarkoittaisi, että elintarvikkeiden myynti hinnasta tuleva kate pitäisi olla 12 kertainen ostohintaan, jos halutaan 20% kate kulujen jälkeen.
Eli 1€ + alv ostettu tuote tulisi myydä 12€ + alv. Kukas siirtolapuutarhan mummo on tuon valmis maksamaan? Todellisuudessa kulut/kk on luokkaa 10 000€/kk - Anonyymi
Lukuja odotellaan.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukuja odotellaan.....
Esim , polkupyösåeä köytetty 29 e
Ostokset lidlestä sen mukaan kun tulee tilauksia ja k kaupan hinnat
Voitto päivässä 150 e
Hkä noin 4-6 asiakasta
Ei mitään kuluja
Helpoo kun osaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan rohkeasti vaan edes joitakin lukuja pöytään.
Se on totta, että yrittäminen on ns. Haku ammuntaa, mutta se iso mutta.
Jos toimintaa ei saa edes teoriassa järkeväksi on käytäntö vielä ankarampi.
Teoriassa yrityksen pitää pärjätä, jotta pärjää käytännössä ehkä vuoden ehkä kolmen vuoden päästä. Harvemmin heti.
Tuollaiset kauppa-autojen kulut yksinkertaisesti on niin korkeat, että asiakas määrät liikkuu sadoissa, jotta toiminta olisi kannattavaa.
Näin se vaan toimii. Kiinteät kulut tulee olemaan kuitenkin vähintään 1000€/kk. Siihen kun lisäät polttoaineet, elintarvikkeet, ehkä palkan, korjaus kustannukset, reklamaatiot yms.
Rautalanka malli muuttuvista kuluista:
- Ajat 50km esim. 10 päivää/kk = 500km/kk = noin 200 litraa polttoainetta/kk = noin 340€/kk
- Palkka 2500€/kk
- Yel- maksu, 30 000 X 0.25 = 625/kk
- elintarvikkeet, esim 500€/kk
- Korjaus kustannus arvio, 250€/kk
- Mahdolliset reklamaatio kulut, esim tien painumiset, postilaatikon kolarointi. 100€/kk
- Liikennevakuutus, kasko yms. 1200€/vuosi, 100€/kk.
- Vastuu vakuutus, 300€/kk
- lupamaksut ??
Mitähän kaikkea nyt unohtuikaan.
Jos tuossa on ns. perus kuukauden menot ilman mitään isompia menoja. Tekee se yksistään 4350€/kk menoja kiinteät kulut = reilu 5000€/kk.
Tässä voi heti jo päätellä, että elintarvike kulut ei voi olla noin pienet. Tämä tarkoittaisi, että elintarvikkeiden myynti hinnasta tuleva kate pitäisi olla 12 kertainen ostohintaan, jos halutaan 20% kate kulujen jälkeen.
Eli 1€ alv ostettu tuote tulisi myydä 12€ alv. Kukas siirtolapuutarhan mummo on tuon valmis maksamaan? Todellisuudessa kulut/kk on luokkaa 10 000€/kkEi tuu noin oaljon kuluja jis ei aja 9maa ajoomditman autolla noin paljon
Myös pyörällä boi kuljetaa tavaraa kuten enne sotia tehtiin ja kauppa kantti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan rohkeasti vaan edes joitakin lukuja pöytään.
Se on totta, että yrittäminen on ns. Haku ammuntaa, mutta se iso mutta.
Jos toimintaa ei saa edes teoriassa järkeväksi on käytäntö vielä ankarampi.
Teoriassa yrityksen pitää pärjätä, jotta pärjää käytännössä ehkä vuoden ehkä kolmen vuoden päästä. Harvemmin heti.
Tuollaiset kauppa-autojen kulut yksinkertaisesti on niin korkeat, että asiakas määrät liikkuu sadoissa, jotta toiminta olisi kannattavaa.
Näin se vaan toimii. Kiinteät kulut tulee olemaan kuitenkin vähintään 1000€/kk. Siihen kun lisäät polttoaineet, elintarvikkeet, ehkä palkan, korjaus kustannukset, reklamaatiot yms.
Rautalanka malli muuttuvista kuluista:
- Ajat 50km esim. 10 päivää/kk = 500km/kk = noin 200 litraa polttoainetta/kk = noin 340€/kk
- Palkka 2500€/kk
- Yel- maksu, 30 000 X 0.25 = 625/kk
- elintarvikkeet, esim 500€/kk
- Korjaus kustannus arvio, 250€/kk
- Mahdolliset reklamaatio kulut, esim tien painumiset, postilaatikon kolarointi. 100€/kk
- Liikennevakuutus, kasko yms. 1200€/vuosi, 100€/kk.
- Vastuu vakuutus, 300€/kk
- lupamaksut ??
Mitähän kaikkea nyt unohtuikaan.
Jos tuossa on ns. perus kuukauden menot ilman mitään isompia menoja. Tekee se yksistään 4350€/kk menoja kiinteät kulut = reilu 5000€/kk.
Tässä voi heti jo päätellä, että elintarvike kulut ei voi olla noin pienet. Tämä tarkoittaisi, että elintarvikkeiden myynti hinnasta tuleva kate pitäisi olla 12 kertainen ostohintaan, jos halutaan 20% kate kulujen jälkeen.
Eli 1€ alv ostettu tuote tulisi myydä 12€ alv. Kukas siirtolapuutarhan mummo on tuon valmis maksamaan? Todellisuudessa kulut/kk on luokkaa 10 000€/kk500 km polttoinaetta ei kulu ole 200l vaan 25 l joka maksaa. 50 e ja jonka voi vähentää kuluista,
Vähän tarkkuutta verottajan kusetukseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan rohkeasti vaan edes joitakin lukuja pöytään.
Se on totta, että yrittäminen on ns. Haku ammuntaa, mutta se iso mutta.
Jos toimintaa ei saa edes teoriassa järkeväksi on käytäntö vielä ankarampi.
Teoriassa yrityksen pitää pärjätä, jotta pärjää käytännössä ehkä vuoden ehkä kolmen vuoden päästä. Harvemmin heti.
Tuollaiset kauppa-autojen kulut yksinkertaisesti on niin korkeat, että asiakas määrät liikkuu sadoissa, jotta toiminta olisi kannattavaa.
Näin se vaan toimii. Kiinteät kulut tulee olemaan kuitenkin vähintään 1000€/kk. Siihen kun lisäät polttoaineet, elintarvikkeet, ehkä palkan, korjaus kustannukset, reklamaatiot yms.
Rautalanka malli muuttuvista kuluista:
- Ajat 50km esim. 10 päivää/kk = 500km/kk = noin 200 litraa polttoainetta/kk = noin 340€/kk
- Palkka 2500€/kk
- Yel- maksu, 30 000 X 0.25 = 625/kk
- elintarvikkeet, esim 500€/kk
- Korjaus kustannus arvio, 250€/kk
- Mahdolliset reklamaatio kulut, esim tien painumiset, postilaatikon kolarointi. 100€/kk
- Liikennevakuutus, kasko yms. 1200€/vuosi, 100€/kk.
- Vastuu vakuutus, 300€/kk
- lupamaksut ??
Mitähän kaikkea nyt unohtuikaan.
Jos tuossa on ns. perus kuukauden menot ilman mitään isompia menoja. Tekee se yksistään 4350€/kk menoja kiinteät kulut = reilu 5000€/kk.
Tässä voi heti jo päätellä, että elintarvike kulut ei voi olla noin pienet. Tämä tarkoittaisi, että elintarvikkeiden myynti hinnasta tuleva kate pitäisi olla 12 kertainen ostohintaan, jos halutaan 20% kate kulujen jälkeen.
Eli 1€ alv ostettu tuote tulisi myydä 12€ alv. Kukas siirtolapuutarhan mummo on tuon valmis maksamaan? Todellisuudessa kulut/kk on luokkaa 10 000€/kkTodelliset kukut taitaa suooa olla ainakin 1000000e ja myyt. Jotain kitä kellään ei varaa
Ja ihmettelet kun kukaan ei osta ja suomi on oasia kaa yrittäjälle
- Anonyymi
Jos tuo olisi kannattavaa, niin kauppa-autoja varmasti liikkuisi siirtolapuutarhojen nurkilla.
Nyt käytännössä nuo kaupunkin liepeillä olevien siirtolapuutarhan asukkaat tuovat autoillaan muutaman kilometrin säteellä olevista lähimarketeista kaiken tarvitsemansa. Jokunen autoton mummo ja vaari ovat varmasti keksineet kauppojen kuljetuspalvelua tai joku naapuri/lapset jne toimittaa tavarat.- Anonyymi
Kannatako heti hankia meesu bai onko kalliimapaa autoomsatabilla
Äkun kansa maksaa
- Anonyymi
Huono idea ei jatkoon.
- Anonyymi
> Suomi on tosiaan täynnä yrityksiä joille ei ole tehty
> kannattavuuslaskelmia. Tuollaisissa firmoissa yrittäjä tekee
> 16 tuntisa päiviä jotta saa 6 tunnin palkan
Rautakirjalla on kyllä ekonomeja, jotka osaa tehdä laskelmat kaikesta. Silti R-kioskiyrittäjille on tarjolla juuri tuollaista elämää,
Tekee itte luukulla 16...18 tunnin päiviä, kun ketään ei ole varaa palkata. Ja siitä saa sitten 6 tunnin palkan R-kiskayrittäjälle, ja velat kasvaa taustalla.- Anonyymi
R-kioski pyörittäminen on franchising-yrittäjyyttä ja sillä on selkeä ero ns. tavalliseen yrittämiseen.
Saat nimen ja maineen valmiiksi, mutta miinus puolena joudut maksamaan isot aloitus rahat ja provision myynnistä. Mutta nämä kaikki löytyy sopimustiedoista valmiiksi.
Ihan samalla tavalla kannattavuus laskelmat tulee tehdä uuden R-kioski yrittäjän, kuin muidenkin. Ei se nimi pelkästään tuo rahaa tilille. - Anonyymi
>>Saat nimen ja maineen valmiiksi, mutta miinus puolena joudut maksamaan isot aloitus rahat ja provision myynnistä. Mutta nämä kaikki löytyy sopimustiedoista valmiiksi.>>
Kannattaisi pitää noita R-kiskakauppiaan ehtoja hiukan selkeämmässä ja ymmärrettävämmässä muodossa esillä.
Noin 50...60% R-kioskiyrittäjäksi alkavista lopettaa ensimmäisen 6 vuoden aikana. Omat pääomat ja säästöt on menetetty, ja terveys reistailee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Saat nimen ja maineen valmiiksi, mutta miinus puolena joudut maksamaan isot aloitus rahat ja provision myynnistä. Mutta nämä kaikki löytyy sopimustiedoista valmiiksi.>>
Kannattaisi pitää noita R-kiskakauppiaan ehtoja hiukan selkeämmässä ja ymmärrettävämmässä muodossa esillä.
Noin 50...60% R-kioskiyrittäjäksi alkavista lopettaa ensimmäisen 6 vuoden aikana. Omat pääomat ja säästöt on menetetty, ja terveys reistailee.Ne on lakitekstinä. Yrittäjän vastuulla on niiden ymmärtäminen, mikä se onnistu pitää siihen palkata tulkkaaja selkokielelle.
En ole r-kioski yrittäjä, mutta eräs toinen yritys kysyi aikanaan frankkariksi. Moni lankeaa siihen, että esitellään keskiarvo liikevaihtoja, muttei ymmärretä provisioita, vuokria toimitiloista ja nimen käytöstä, alkupääomia, vakuutuksia yms. En lähtenyt, koska katteet olisivat olleet niin olemattomia. Liikevaihtoa olisi toki ollut, mutta se kun ei loppupeleissä merkkaa mitään. Toinen, että frankkari yrittäjällä ei ole vapauksia tehdä asioita, kuten itse haluaisi vaan ne on tehtävä emoyhtiön ohjeilla.
Nämä on kaikki kuitenkin loppujen lopuksi uuden yrittäjän vastuulla selvittää ennen sopimusta.
- Anonyymi
Kebab ja pizza toimitukset tulevat perille City mummoille.🐫
- Anonyymi
Niin olen kuullut että täysin mielenvikasta hommaa
- Anonyymi
Jos noin paljon saa oelkkiä kuluja ei kannata
Ollenkaan
Pitää olla tuloja - Anonyymi
Nykyään kukaan ei osta mitään kun oikiesto hallitus on bienyt kansan ostoboiman
Bai olenkos väärässä
Esim marinin aikan kansalla oli hyvä ostoboimma vai olenkos väärässä ainakin mulla oli varaa elättää yrittäjät
Nyt ei ole - Anonyymi
Nykyään pärjää vaan ulkomaailsten hallinoimat pizza ja kebab paikat mikisköhän
Sukulaiset töissä pimeen ja myös kelassa
Kaljaa myydäpn iji kassan ja tavart ostetaan lidlestä eikä tukusta
Myynti on pientä kirjan pidossa kaksi kuittikonetta käytössä
Ja aina olaan uudella starttirahalla, yks kun loppuu belipoika aloitaa uuden - Anonyymi
Juurikin näin
- Anonyymi
Juurikin näin , työharjoittelussa ollut tiksin mamu pizzassa
- Anonyymi
Ihan puuta heinää
Ei meeläpi missään
Ajat 50km esim. 10 päivää/kk = 500km/kk = noin 200 litraa polttoainetta/kk = noin 340€/kk
500km noin 25l on 50 e
Ei taida yrittäjät ola mitenkään tervimpiä kyniä penaalissa - Anonyymi
Tuo kauppa-auto ja muukin tavaran toimitus siirtolapuutarhoihin on hyvä idea.
Sinne voidaan toimittaa autolla mm. perunaa, porkkanaa, muita juureksia ja vihanneksia, raparperia sekä erilaisia yrttejä. Myös marjoja voi toimittaa.
Näin aikaa jää muuhun puuhasteluun eikä tarvitse ressata viljelyksensä tuloksista.- Anonyymi
Kun hommaa autoon 12 V virralla toimivan pakastearkun, niin voi alkaa myydä autosta myös kaniinin ja jäniksen lihaa. Hyvinä kaniinivuosina ne ovat suuri riesa siirtolapuutarhoissa, mutta silloin niitä saa loukulla helposti kiinni, ja saa pataan pantavaa.
Huonompina kanivuosina myymäläautosta ostettava pakastekani ajaisi sitten asukkaille samaa asiaa. - Anonyymi
Myös rakeenustarvikeet esim laudat ja kattomateriaalit katon paikkaustarvikeet , kuntolaittettet , ja siibosupalvelu ja seuralaistoiminta esim bankukset tykkää vieraista kyläiliöitä
- Anonyymi
Noitahan voi jokainen nytkin tilata ihan itse. Ne tuodaan mökin ovelle lähes milloin tahansa eikä tarvitse odotella kauppa-autoa, joka tulisi ehkä kerran viikossa. Ja sitten vielä raahata nuo omalle mökilleen ties kuinka kaukaa, missä se kauppa-auton pysäkki siirtolapuutarhan-alueen reunassa nyt sattuis olemaankaan. .
- Anonyymi
Vii...aa vanhuksille siirtopuutarhaan. Se jos joku kannattaa ja ilm alvtä.
- Anonyymi
Ei niitä vanhuksia jotka ei kaipaan itse pääse montaa yksin mökeissä asua
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen
kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk1402619- 1071824
- 561569
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k841548Taas yksi persuämmä sekosi
Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://2481405- 1111281
Olisin vain halunnut
Sinun kanssa mennä naimisiin. Rakastan sinua jo nyt. Olet ihaninta maailmassa. Ja bonuksena päälle saisin sinun upean su341043- 65963
Pirre käy kuumana
Veti herneet nenuun taas. Keitteli aivan paskan "kasvissosekeiton" ja kehui sen olevan kasvissyöjille sopivaa. Ja hitto161953- 46897