Audi 80 -88 etukelkan puslien vaihto?

Kessu

Onko kukaan koskaan vaihtanut? Hyviä vinkkejä
kaivataa. Luultavasti prässätty paikoilleen ja
moottori pitäisi poistaa vaihdon ajaksi?

4

3760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonne

      Itse vaihdoin 82-malliseen audi 80:een neljä
      etukelkan puslaa, kaiki alatukivarren puslat ja
      vielä vaihdelaatikon sivu/takakannattimen kumin.
      Samalla meni iskaritkin vaihtoon.

      Moottoria voi hiukan tukea etukelkan irroituksen
      aikana, mutta se pysyy suht. hyvin paikoillaan
      etukumin ja vaihdelaatikon kiinnityksen ansiosta.
      Mahdollinen kiertyminen on helppo estää vaikka
      naruilla tai jollain pönkällä tai yläpuolelta
      konehuoneen päälle viritettyyn pattinkiin
      tukemalla. Pakoputkistoa kannattaa varoa, ettei
      murru ja siirtäjämekanismikin pysyy ehjänä.

      Uskoisin, että 88-malli ei dramaattisesti poikkea
      tästä vanhemmasta. Puslat ja kumit eivät ole
      kovin kalliitakaan ja samalla on hyvä putsata ja
      suojata etukelkan mahdolliset ruosteet ja sisään
      kerääntynyt kura. (sinkittyhän se on, mutta, jos
      on kolhuja..)

      Lyhyesti piti tehdä:
      -hyvät tukipönkät heti etupyörien taakse
      helmojen alle siten, että alle mahtuu eikä
      litisty autonsa alle.
      -kässäri tiukkaan
      -etupyörät tietysti pois heilumasta.
      -moottorin tukikumit 2kpl pultit auki
      -alatukivarsien pyörien puoleiset liitokset auki
      (ei ehkä kannata pallonivelistä irroittaa vaan
      tukivarren pultit auki)
      -etukelkan 4 pulttia jotka kiinnittyvät runkoon.
      raa'asti vaan vaikka ovatkin tiukat.

      Sitten kun kelkka on vakaajineen ja tukivarsineen
      irti, on mukava irroitella osat.
      Takaisin laitto voi olla helpompi laitettaessa
      ensin kelkka paikoilleen ja sitten tukivarret ja
      vakaaja.

      TÄRKEÄÄ on muistaa kiristää alatukivarsien
      puslien pultit lopullisesti vasta auton ollessa
      maassa omalla painollaan jolloin ne kiristyvät
      liikkuma-alueensa puoliväliin eivätkä rasitu
      liikaa ts. kestävät pitempään!!

      Jos iskareilla on ikää, kannattaa nekin tämän
      operaation yhteydessä vaihtaa koska kaikki on jo
      muutenkin irti.


      Tämä kaikki nyt sillä ehdolla, että 88-malli on
      periaatteiltaan samanlainen etuosastaan kuin
      vanhempikin malli. Pitäisi olla samat kuviot
      suunnilleen..

      • petri

        mul on saman korinen audi mut 90-vuos mallinen
        eli samanlainen... aloin just täänään vaihtamaan
        apurungon ja korin välisiä puslia... (ne muuten
        maksoin noin 200mk yht.)

        -Tuettuani auton tukevasti pukeilla jolloin sain
        koko etupää oli ilmaan. laatikon alle kannattaa
        pistää tunkkki tai jokin hyvä pukki joka ei petä.
        koneen kannattaa tukea ylhäältä päin esim.
        katosta jolloin kone pysyy paikalla eikä tunkille
        (laatikon alla) tule liikaa painoa.
        alapallonivelet kannattaa ottaa irti jarrulevy
        rungosta. koneen kiinnikkeet lähtevät helposti
        irti koska koneen paino ei vaikuta enää
        kiinnikkeisiin (ylätuenta). puslien läpipultit
        voivat olla tiukassa.... pulttien irrottua
        apurunko pitäisi tipahtaa alas (ei paina paljoa,
        noin 20kiloa). puslat lähtevät kyllä ihan koti
        konstein pois rungosta.. vanhat puslat lähtevät
        ihan vasaralla. uudet puslat menevät paikalle
        helposti rasvan avulla. käytin asennuksessa 43
        millistä (sisämitta) putken pätkää apunani ja
        vasaraa... päästyäni tähän vaiheeseen aikaa oli
        kulunet noin 5 tuntia... aion jatkaa tätä
        remottia huomenna koska autostani löytyi vähän
        muutakin vikaa(iskari,ja vetonivelen kumi)........


      • Jonne
        petri kirjoitti:

        mul on saman korinen audi mut 90-vuos mallinen
        eli samanlainen... aloin just täänään vaihtamaan
        apurungon ja korin välisiä puslia... (ne muuten
        maksoin noin 200mk yht.)

        -Tuettuani auton tukevasti pukeilla jolloin sain
        koko etupää oli ilmaan. laatikon alle kannattaa
        pistää tunkkki tai jokin hyvä pukki joka ei petä.
        koneen kannattaa tukea ylhäältä päin esim.
        katosta jolloin kone pysyy paikalla eikä tunkille
        (laatikon alla) tule liikaa painoa.
        alapallonivelet kannattaa ottaa irti jarrulevy
        rungosta. koneen kiinnikkeet lähtevät helposti
        irti koska koneen paino ei vaikuta enää
        kiinnikkeisiin (ylätuenta). puslien läpipultit
        voivat olla tiukassa.... pulttien irrottua
        apurunko pitäisi tipahtaa alas (ei paina paljoa,
        noin 20kiloa). puslat lähtevät kyllä ihan koti
        konstein pois rungosta.. vanhat puslat lähtevät
        ihan vasaralla. uudet puslat menevät paikalle
        helposti rasvan avulla. käytin asennuksessa 43
        millistä (sisämitta) putken pätkää apunani ja
        vasaraa... päästyäni tähän vaiheeseen aikaa oli
        kulunet noin 5 tuntia... aion jatkaa tätä
        remottia huomenna koska autostani löytyi vähän
        muutakin vikaa(iskari,ja vetonivelen kumi)........

        Itse laitoin vanhojen kauttaaltaan kumisten
        tukivarren puslien tilalle metallikuoriset jotka
        menivät paikoilleen ilman jumalatonta
        ujuttamista; ei tarvinnut rasvaa, ainoastaan
        prässäys ruuvipenkissä sopivan holkin avulla.
        Ainakin tähän vanhempaan malliin löytyy tämä
        vaihtoehto, ovat kuulemma tehostajaversioissa
        käytettyjä ja jonkinverran jäykemmät.

        Samalla kun etupää on auki, kannattaa tosiaankin
        vaihtaa kaikki epämääräinen epäilyttäviä
        jarruletkuja myöten...on niin helppoa silloin.

        Ja lopuksi pystykallistumat vesivaa'an kanssa
        kohdalleen ja auraus vaikka alan liikkeessä, jos
        ei omista sopivaa keppiä jonka kanssa senkin voi
        tehdä itse hyvin tarkkaan.


    • Jaska

      Autokorjaamot on varmaanki niitä vaihtaneet ja vaihtavat. Ne jotka täältä neuvoja kyselevät eivät
      ole päteviä korjaamaan autoja, heillä on näet peukalo vikapaikassa kämmentä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe