Oisko kellään ohjeita peräsin veneellä peruuttamiseen? Ostin 7,6m pitkän keskimoootttorivenen jossa on akseliveto ja peräsin. Peruuttaminen on todella vaikeaa, tai oikeastaan peruuttaessa kääntäminen. Tuntuu että suuunta ei muutu vaikka peräsintä kuinka punoisi.
Kuulemma muillakin on vaikeuksia, joten kokeneiden neuvot ois tarpeen ennen kuin kolisee.
Peräsin veneellä pakittaminen.
18
8253
Vastaukset
- Viki
Tuossa suhteessa jokainen vene eroaa käytökseltään toisistaan, joten ainoa mahdollisuus on treenata veneen käyttäytymistä sopivissa olosuhteissa, ilman kolistelun pelkoa.
Joitain peruutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä:
- potkurin pyörimissuunnan vaikutus, eli potkurivirta kääntää venettä (aina samalle puolelle). Sen vuoksi kun pyritään kääntämään vastaan tätä potkurivetoa, niin liikevauhti taaksepäin kannattaa ottaa lyhyinä pyräyksinä reilulla kaasunkäytöllä ja käännetään silloin kun vaihde on vapaalla. Potkurivirran kääntövaikutuksen suuntaan pyrittäessä annetaan pakin vetää koko ajan tasaisesti.
- Peräsintä ei tietenkään kannata kääntää poikittain, silloin se jarruttaa, mutta kait rajoittimet estävät tämän?
- edes-taas vekslatessa kun vaihdetaan pakilta eteen, niin taas reilusti potkua eteenpäin, veneen vielä liikkuessa taaksepäin, kaasu tyhjäkäynnille kun liikesuunta vaihtuu. Samalla ruori käännetään toiseen laitaan, jolloin potkurivirta kääntää venettä, vaikkei se vielä liiku eteenpäin. Samoin pakille vaihdettaessa, käännetään ruori kun potkuri alkaa vetää taakse ennen kuin kulkusuunta vaihtuu. Nämä neuvot pätevät siinä tapauksessa että peräsin on hyvin potkurivirrassa.
- ota tuulen vaikutus huomioon! Yleensä sivutuuli kääntää keulaa suojan puolelle.
Käytä leppareita kun tulet satamaan!
Tyynellä kelillä laita vaikka riippakivellä ankkuroiduista fendareista harjoittelurata vapaalle vesialueelle ja treenaa. Kun pujottelu ja portista läpi peruutukset alkavat sujua, niin toista homma tuulisella kelillä. Harjoitus tekee mestarin! - Perämeren veneilijä
Kokeileppa näin: kun saat veneesi vauhtiin taaksepäin niin potkuri vapaalle elikä veto pois ja samalla käännä peräsin noin 45 astetta haluamaasi suuntaan niin silloin veneesi kääntyy pikkuisen sinne ja eteen päin taas ajat sen mitä tila sallii ja käännät samalle haluamaasi suuntaan
sitten taas taaksepäin vauhtia ja veto pois ja peräsin haluamaasi suuntaan, toistat niin monta kertaa kuin on tarvista, näin kirjoitti 9m veneen
omistaja/käyttäjä.
Ei näihin akselivetoisiin liene muuta keinoa, putki peräsimen takareunassa ei auta kokemukseni mukaan ollenkaan, ehkä oikean profiilin omaava peräsin auttaisi hieman?? - Noviisi
Joo-o!
Kiitoksia paljon neuvoista. Täytyy säädellä vaihde ja kaasuvivut kohdalleen ja alkaa harjoittelemaan.
Näyttää siltä että oikopolkua ei tässä tapauksessa ole, vaan harjoitus tekee mestarin!- pnieminen
meillä bella660 ja hieman kolmiomainen jatkopala peräsimen takaosassa jossa; alaosaa jatkettu n.150mm ja yläosaa jatkettu n.100mm. hitsaamalla kiinni, kääntyy herkästi, liian suuret ohjausliikkeet ajossa haittaa linjalla pysymistä, muuten satamassa oikein helppo pyöritellä, ja yllättävän kevyt!
- Pitkän veneen mies
pnieminen kirjoitti:
meillä bella660 ja hieman kolmiomainen jatkopala peräsimen takaosassa jossa; alaosaa jatkettu n.150mm ja yläosaa jatkettu n.100mm. hitsaamalla kiinni, kääntyy herkästi, liian suuret ohjausliikkeet ajossa haittaa linjalla pysymistä, muuten satamassa oikein helppo pyöritellä, ja yllättävän kevyt!
vene ja siksi kääntynee peruuttaessakin helposti.
Paljon huonommin kääntyy varmasti noin 10m vene jossa on köliä pidemmästi ja peräsimet suunnilleen
samaa koko luokkaa kuten usein on.
- JJJ
Aiemmin meillä oli n. 8 metrinen purjevene ja sen kanssa ei ollut suurempia vaikeuksia peruuttaessa. Nyt alla on reilut 11 m purjevenettä ja pakilla kääntyminen on toiseen suuntaan todella työlästä.
Jäin vähän ihmettelemään noita ohjeita missä neuvottiin pakilla kääntämään peräsintä vasta siinä vaiheessa, kun vaihde on otettu pakilta taas vapaalle. Maalaisjärkeni sanoisi, että peräsin kannattaa pakilla pitää koko ajan siihen suuntaan, johon aikoo kääntyä. Samaten tuo peräsimen kääntäminen vain 45 astetta kummastutti - tuntuisi, että kannattaa kääntää niin paljon kuin peräsin antaa myöden (ei kuitenkaan yli 90 astetta ;)
Olenko olettamuksineni ollut väärässä?- Pitkän veneen mies
alussa jo kyseltiin pitkähköllä MOOTTORIVENEELLÄ peruuttamisesta, ja JJJ kirjoitat purjeveneestä katsoen asiaa.
Purjeveneet on täysin erilaisia käsitellä kuin pitkäköliset moottoriveneet joissa yleensä on hyvin pieni peräsimen pinta-ala köliinsä verraten ja purjeveneissä täysin toisin päin ja useimmissa purjeveneissä kölikin on paljon venettä lyhempi joka parantaa "ketteryyttä".
Tuosta peräsimen käännöstä sanoisin ettei se paljon haittaa kääntääkö sitä 46 astetta vai 44 astetta mutta ei 90 kuten itsekin totesit, joten ei kannata kummastella. - Joakim
Kyllä purjevene toimii samalla tavalla. Se, että peräsimen kääntää vasta vapaalla ei ole oleellista, vaan se, että laittaa moottorin vapaalle. Potkuri saattaa hyvinkin vetää niin voimakkaasti, että peräsimen asennolla ei ole suurta merkitystä. Kun veneellä on vauhtia ja potkuri ei vedä, peräsin toimii hyvin.
Vastaavasti laitettaessa moottori eteenpäin, ei peräsintä kannata kääntää "pakkiasennosta" ennenkuin vene liikkuu eteenpäin.
Edelliset riippuu toki paljon potkurin asemasta peräsimeen nähden.
Jos peräsintä kääntää vaikkapa 70-astetta se lähinnä jarruttaa eikä ohjaa lainkaan hyvin. - Toivo
Lyöppä mailalla palloa 45 asteen kulmassa olevaan levyyn niin silloinhan se muuttaa suuntaa 90 astetta, joten silloin kääntyminen on tehokkainta.
- eroja
Kyllä se tosiaan on näin. Meillä oli ennen 9 m uppoumarunkoinen m-vene, joka oli peruutettaessa yhtä ketterä kuin rautakanki. Ko. veneellä joutui aina vähän miettimään, että mihin sen työntää ja missä järjestyksessä. Käytännössähän pakittaessa kääntyminen on hyvin pientä, eli useimmiten ne pyörimiset joutuu hoitamaan muilla menetelmillä. Uppoumarunkoisenkin saa pyörimään lähes paikallaan, jos käyttää pakkia-ja eteenpäin ajoa sopivan rivakasti peräsimen ollessa käännettynä täysillä toiseen suuntaan. Tämäkin toimii vain toiseen suuntaan, eli myötäpäivään pyörittävällä potkurilla oikealle, ja vastapäivään kiertävällä vasemmalle. Potkurin vääntö pakittaessa on niin suuri verrattuna peräsimen kääntävään voimaan, että käytännössä lyhyt pakitus (1-2 s) ainoastaan kääntää venettä ilman, että vene menee senttiäkään taaksepäin. Yksi hyvä vaihtoehto on tietysti myös muistaa springiköysien käyttö laiturista lähdettäessä ja tultaessa.
Nyt meillä on alla samankokoinen purjevene ja täytyy sanoa, että pakittaminen on suorastaan naurettavan helppoa. Lisäksi voi sanoa, että purjeveneen manöveeraus eroaa m-veneestä erityisesti siinä, että purjevenettä voi ohjailla vielä hyvin hitaassakin vauhdissa, koska peräsin on niin suuri, kun taas moottorivenettä on useimmiten pakko "ajaa". - Anonyymi
Peräsin veneiden käyttäytyminen on haastavaa monesti kun venettä ei voikkaan pakottaa tekemään mitä haluaa, ehkä se on se juttu. Kaasu pohjaan ja ratti ei riitäkkään tarkoitan.. Vene tekeekin muuta kuin luulee, sen päälle takaa puhaltava tuuli niin moninkertaistaa kaiken kuten kääntösäteen, kirjotiin tuossa jo aikaisemmin (päivämäärä).
- Anonyymi
Joakim kirjoitti:
Kyllä purjevene toimii samalla tavalla. Se, että peräsimen kääntää vasta vapaalla ei ole oleellista, vaan se, että laittaa moottorin vapaalle. Potkuri saattaa hyvinkin vetää niin voimakkaasti, että peräsimen asennolla ei ole suurta merkitystä. Kun veneellä on vauhtia ja potkuri ei vedä, peräsin toimii hyvin.
Vastaavasti laitettaessa moottori eteenpäin, ei peräsintä kannata kääntää "pakkiasennosta" ennenkuin vene liikkuu eteenpäin.
Edelliset riippuu toki paljon potkurin asemasta peräsimeen nähden.
Jos peräsintä kääntää vaikkapa 70-astetta se lähinnä jarruttaa eikä ohjaa lainkaan hyvin.Akselivetoisella moottoriveneellä jossa potkuri on lähellä peräsintä potku eteenpäin kääntää hyvin venettä (ruori oikealle -kääntyy styyraan) vaikka vene olisi liikkumassa vielä taaksepäin. Saildrivella oleva purjevene ei reagoi juuri mitenkään potkuun eteenpäin vaan kääntyy liikesuunnan ja peräsimen mukaiseen suuntaan.
- Anonyymi
Putki pystyyn peräsimen takareunaan, sopivalla halkaisijalla ohjattavuus paranee.
- Anonyymi
Oletko huomannut että jo eteenpäinkin kääntyminen toiseen suuntaan 2 kertaa suurempi kääntösäde helposti. Varmaan vaikein venetyyppi hallita, ensinnäkin että vene kääntyy ilman tuulen viemää vaatii sen että vene liikkuu. Kun taas jollakin tavalla kääntyäv potkuri ohjaus kääntää venettä vaikka ei ohjaisi.
Toki potkurin pyörimissuunta jo itsessäänkin kääntää jo venettä aina pyörimissuuntaansa kaikissa veneissä.
Mun veneessä, potkuri pyörii myötäpäivään eli kellon suuntaan. On siis hyvin pitkä kääntösäde kääntyä vastapäivään eli vasemmalle. Ero on hyvinkinkin suuri ja peräsimen koko ja malli auttaa tässä ei paljoa.
Ei perämoottori venekkään käänny molempiin suuntiin yhtä hyvin, sen voi kukin todeta tyhjäkäynnillä että millainen se kääntösäde on, toiseen suuntaan voi olla 2 x suurempi kääntösäde ja akselivetoisella paatilla jossain paikoissa voi päätyä aika pirullisiinkin tilanteisiin että miten selvitä kun kääntösäde loppu kesken ja mennään liian liki jotain mihin ollaan osumassa niin se peruutus tässä kohtaan ei ehkä enää ole kaikki voipa ja pelastava apua koska silloin pitää jo toimia nopeasti ja ruori olla hetken täysin toisen suuntaan ja pakki täysillä että vältetään osuma jne..
Ei aloittelijan vene vaikka usein se 5 x halvempi vaihtoehto saada tiloiltaan asuttava vene. - Anonyymi
Itsellä pitkäkölinen 12 metrinen moottorivene akselivedolla. Pakittaessa prop walk siirtää perää oikealle ja peräsin käännetty parpuriin vene kääntyy varsin hyvin ja on ketterä manoversta tarkasti ahtaissakin tiloissa.
Toiseen suuntaan hieman heikompi.
Kääntö tehdään sekunnin parin eteen taakse vaihde liikkein, hetki pidetään vapaalla, sillä vene kääntyy ja tätä tehdään tarvittava aika. Vene ei juuri liiku eteen tai taakse, vaan pyörii paikallaan.
You tubesta saa oppia - Anonyymi
Asiathan tuossa tulikin mutta tiivistetysti vielä:
- Potkuri pyrkii kääntämään venettä, peruutettaessa yleensä oikealle (riipuu potkurin kätisyydestä).
- Mootoriveneessä peräsin on yleensä tehoton silloin kun potkurivirta ei osu siihen, näin on siis pakitettaessa. Pakitettaessa vauhti luo tosin kääntävän virtauksen ja momentin mutta moottoriveneessä peräsimen pinta-ala ei usein ole tähän riittävä.
- Edellisestä johtuen tarvittava ohjailuvirtaus luodaan käyttämällä vaihdetta pakitettaessa aina hetken eteen asennossa ja tarvittaessa annetaan lyhyt "potku" kaasulla. Tämä toiminpide on niin lyhyt että veneen kulkusuunta ei välttämättä muutu.
- Toiseen suuntaan pakilla kääntäminen on aina hankalampaa ja tuuli olosuhteista riippuen joskus hyvinkin vaikeaa jolloin kannattaa miettiä vaihtoehtoisia tapoja.- Anonyymi
"tiivistettynä" tuplasti pidempi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tiivistettynä" tuplasti pidempi
Mutta hyvä ja selkeä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071009- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4899Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812