Äänestäminen vaaleissa

Anonyymi-ap

Minä tulin täysi-ikäiseksi 80-luvulla, jolloin pääsin ensimmäistä kertaa äänestämään. Minusta se tuntui hienolta ja jännittävältä ja halusin ihan alusta alkaen miettiä ja harkita aina tarkkaan, ketä minä äänestän. Ajattelin, että asioista päättävän ihmisen täytyy olla älykäs, oli sitten kyseessä kansanedustaja, ministeri, pääministeri, presidentti tai nykyään europarlamentin edustaja.
Siksi olen pyrkinyt seuraamaan aina politiikkaa, vaikka en ole ollut minkään puolueen jäsen koskaan. Minä olen aina äänestänyt henkilön mukaan, että saisi mahdollisimman hyvän ihmisen eduskuntaan tai europarlamenttiin. Olen aina lukenut ja kuunnellut uutisista, mitä joku kansanedustaja tai ministeri sanoo ja äänestänyt hänen puheidensa ja asiaosaamisensa mukaan. Tällaisen ihmisen pitää osata myös puhua ja esiintyä riittävän hyvin ja selkeästi, että häntä haluaa ja jaksaa katsella ja kuunnella.
Minä en ole äänestänyt siksi, että on joku julkkis, komea tai kaunis tai rikas. Amerikkalaiset äänestävät kuulemma vai mielikuvien mukaan, he eivät perehdy edes asioihin, mitä joku poliitikko osaa tai sanoo, eivätkä aina edes kuuntele tarkkaan, mitä joku poliitikko sanoo oikeasti. Siksi amerikkalaisten ihmisten äänestyskäyttäytymisessä ei tunnu olevan mitään järkeä.
Heille kelpaavat kaiken maailman julkkikset ja rikkaat, eikä Amerikassa voi presidentiksi edes pyrkiä, ellei ole tarpeeksi varakas ihminen, ikävä kyllä.
Amerikkalaiset vaalit ovat usein likaisia ja rumia, siellä mustamaalataan ja haukutaan vastaehdokasta ja väännellään toisen puheita täysin päinvastaisiksi. Valehtelukaan ei ole vierasta, vaikka se on täysin väärin ja ala-arvoista toimintaa.

5

348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

silloin aikoinaan vuonna miekka ja kilpi, oli vielä sellaisia kuin kansanedustaja, nykyään heitä ei ole ollenkaan, on vain kansalaisten äänestämiä ihmisiä joille äänestäjät myöntää huipputulot tarvitsematta läydä töissä :)

tai 80 luvulla olla viimeiset kansanedustajat?.. se on niinkuin george carlin sanoo videossaan why i dont vote ^^

• Anonyymi

Ei ole syytä äänestää, koska Suomessa ei noudateta lakeja.

Stubb oli viimeinen henkilö, jota oli vastustajasta johtuen oli pakko äänestää.

• Anonyymi

Sama teatraalinen piirre siirtyi Ronald Reaganin valinnan jälkeen Suomeen alettiin valita muusikkoja ,urheilijoita ja tuo näkyy myös politiikan osaamistason alentumisena.

Tuolloin 80 luvulla politiikot olivat vielä järjestään valtiomiehiä ja sitoutuneita Suomen eteenpäin viemiseen kansan etuja valvoen .Nykyisin hypitään puolueita toiseen, joka jo sinänsä on äänestäjän ja varsinkin demokratian halveeraamista, mikäli siirtyminen tapahtuu kesken kauden äänestämisen jälkeen. Tuolloin ei voi katsoa siirtyvän henkilön enää käytännössä omaavan sitä mandaattia, jonka kansalaiset ovat hänelle antaneet äänestäessään valiten henkilön aatelinjan ja niiden asioiden edistämiseen joita hän on tuolloin lupautunut toimissaan edistää.

Vopi olla että tuolla muutoksella, sekä sillä että puheet voivat nykyään olla aivan toiset kuin tulevat teot, on jotakin tekemistä tuon arvotuksen ,sekä poliittisen osaamisen tason kanssa.

• Anonyymi

Kaikki on nyt samaa mieltä ja kritiikki on out silloin en halua kuullakaan politiikasta!

• Anonyymi

En sekoillut äänestyskopilla. Jätin aluevaalilapun tyhjänä, koska aluevaltuustolla ei ole valtaa. Hyvä korvaus kyllä mukanaolosta.
      Harkittu teko siis.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2035
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      161
      1758
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1706
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1483
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      156
      1248
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      54
      1165
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      1010
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      70
      929
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      907
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      899
    Aihe