Automaattinen pesuaineen annostelu ja pesuainaskannaus

Anonyymi-ap

Tarkotus olisi ostaa lähiaikoina uusi pesukone ja kuivausrumpu. Olen käytännössä päättänyt ostaa joko Boschin tai Siemensin koneet. Hinta voi olla 1600 - 2500 paikkeilla. Eli en ole ostamassa halpiskoneita.

No siis jokatapauksessa se mitä mietin on se, että ensinnäkin nimenomaan halua npesukoneen, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu. Mutta kiinnostaisi onko kellään kokemusta koneista, joissa on automaattisen pesuaineen annostelun lisäksi psuaineskannaus? Noissa ton hintaluokan Boschin ja Siemensin parhaissa koneissa on pesuaineskannaus. Eli kiinnostaisi onko jollain kokemusta siitä ja onko homma toiminut? Eli siis pesuaineskannauksen pitäs mahdollistaa se, että älypuhelimella voi skannata nestemäisen pesuaineen pakkauksesta tiedot joiden perusteella pesukone ilmeisesti osaa itse määritellä automaattisen pesuaineannostelun pesuaineen perusannostuksen sen mukaan millasta pesuainetta käytetään. Jos tota ominaisuutta ei ole niin sitten pitää itse asettaa jokin arvo sovelluksen asetuksissa tai koneen itsensä kautta sille mitä perusannostelua kone käyttää automaattisen pesuaineen annostelun kanssa.

Eli onko jollain kokemusta tosta?

136

1293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niin ja ennenkuin kukaan sanoo mitään lisään, että nimenomaan haluan yleisestikin pesukoneen ja kuivausrummun, jota oi ohjata älypuhelinsovelluksella joten pesuaineskannaus on vain yksi sovelluksen avulla käytettävä ominaisuus muiden joukossa.

• Anonyymi

Niin lisäyksenä se vielä, että en tiedä onko noissa koneissa siis myös itsessään jokin skanneri, joka osaa lukea viivakoodin tai vastaavan pesuainepulloista vai toimiiko homma vain älypuhelimen sovelluksen kautta, eli siis Home connect -sovelluksen kautta.

• Anonyymi

Itse kannattaa aina annostella aineet.. Koneet ei sitä osaa oikein tehdä.

• Anonyymi

Kannattaisi opetella lukemaan, sanoin nimenomaan että haluan koneen, jokasisältää automaattisen pesuaineen annostelun. On siis tysin turha alkaa tyrkyttämään itse pesuaineen annostelemista.

Sitäpaitsi itse pesuaineen annosteleminen on aina vähintäänkin epämääräistä joten se ei varmasti ole yhtään sen parempi tapa kuin automaattinen annostelu, kaikkea muuta. Itse annostellessa käytännössä aina pesuainetta on joko liikaa tai liian vähän.

On täysin turha tyrkyttää sitä itse annostelemista kun nimenomaan en aio sellasta konetta ostaa, jossa ei ole automaattista pesuaineen annostelua.

• Anonyymi

Kyllä osaa. Kokemusta on automaattisesta nestemäisen pesuaineen annostelusta, homma on toiminut hienosti. Pesuaineskannauksesta ei ole kokemusta.

• Anonyymi

Kyllähän koneet pystyy tekemään annostelun paljon tarkemmin kuin ihminen. Tässäkin koneet hakkaa ihmisen mennen tullen. Ja annosteluun vaikuttaa moni asia kuten pyykin likaisuus, tyyppi, veden kovuus jne jne. Ihmiselle itselleen se annostelu oikein ei ole mitenkään helppoa vaan yleensä hyvinkin hankalaa ja sen takia itse annostellun pesuaineen määrä on aina mitä sattuu. Eli kyllähän automaattinen pesuaineen annostelu on hyvä ominaisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi opetella lukemaan, sanoin nimenomaan että haluan koneen, jokasisältää automaattisen pesuaineen annostelun. On siis tysin turha alkaa tyrkyttämään itse pesuaineen annostelemista.

Sitäpaitsi itse pesuaineen annosteleminen on aina vähintäänkin epämääräistä joten se ei varmasti ole yhtään sen parempi tapa kuin automaattinen annostelu, kaikkea muuta. Itse annostellessa käytännössä aina pesuainetta on joko liikaa tai liian vähän.

On täysin turha tyrkyttää sitä itse annostelemista kun nimenomaan en aio sellasta konetta ostaa, jossa ei ole automaattista pesuaineen annostelua.

Ne eivät toimi.. kannattaa sinun opetella lukemaan..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä osaa. Kokemusta on automaattisesta nestemäisen pesuaineen annostelusta, homma on toiminut hienosti. Pesuaineskannauksesta ei ole kokemusta.

Eivät osaa. Kokemusta on vuosien ajalta..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän koneet pystyy tekemään annostelun paljon tarkemmin kuin ihminen. Tässäkin koneet hakkaa ihmisen mennen tullen. Ja annosteluun vaikuttaa moni asia kuten pyykin likaisuus, tyyppi, veden kovuus jne jne. Ihmiselle itselleen se annostelu oikein ei ole mitenkään helppoa vaan yleensä hyvinkin hankalaa ja sen takia itse annostellun pesuaineen määrä on aina mitä sattuu. Eli kyllähän automaattinen pesuaineen annostelu on hyvä ominaisuus.

Ei valitettavasti pysty. Kokemusta on vuosien ajalta..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä toimivat. Kuten itse sanoin minulla on kokemusta niistä. Sinulla ilmeisesti ei ole. Eli opettele itse lukemaan, sanoin täysin selvästi että niistä on kokemusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei valitettavasti pysty. Kokemusta on vuosien ajalta..

Kyllä pystyy, kokemusta on vuosien ajalta. Itselläni nimenomaan on kokemusta automaattisesta pesuaineen annostelusta ja hyvin on toiminut. Veikkan, että suurin osa niistä jotka väittää ettei se toimi muka ei olevaivautunut lukemaan käyttöohjeita. Lisäksi ihmiset onnistuu rikkomaan ylipäätänsä kaiken käyttämällä niitä väärin kun ei ole luettu ohjeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä toimivat. Kuten itse sanoin minulla on kokemusta niistä. Sinulla ilmeisesti ei ole. Eli opettele itse lukemaan, sanoin täysin selvästi että niistä on kokemusta.

Eivät toimi.. kokemusta on..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä pystyy, kokemusta on vuosien ajalta. Itselläni nimenomaan on kokemusta automaattisesta pesuaineen annostelusta ja hyvin on toiminut. Veikkan, että suurin osa niistä jotka väittää ettei se toimi muka ei olevaivautunut lukemaan käyttöohjeita. Lisäksi ihmiset onnistuu rikkomaan ylipäätänsä kaiken käyttämällä niitä väärin kun ei ole luettu ohjeita.

Ei pysty. Kokemuksia on myös vuosien ajalta..

• Anonyymi

Pesujauhe kannattaa annostella itse.

• Anonyymi

Joo, mutta automaattisessa pesuaineen annostelussa ei ole kyse pesujauheen annostelusta. Eihän se automaattinen pesuaineen annostelu pesuainejauhetta käytä vaan nestemäistä pesuainetta tietenkin. Ei sellasia pesukoneita tietääkseni edes ole olemassa, jotka jauhetta annostelisi, kaikki ne nestemäistä pesuainetta annostelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, mutta automaattisessa pesuaineen annostelussa ei ole kyse pesujauheen annostelusta. Eihän se automaattinen pesuaineen annostelu pesuainejauhetta käytä vaan nestemäistä pesuainetta tietenkin. Ei sellasia pesukoneita tietääkseni edes ole olemassa, jotka jauhetta annostelisi, kaikki ne nestemäistä pesuainetta annostelee.

Kyllä on kyse..

• Anonyymi

Automaattisessa pesuaineen annostelussa on sekin hyvä puoli, että pesuainesäiliötä ei tarvitse olla itse jatkuvasti täyttämässä. Säiliön voi täyttää kerran ja sitten pesukone annostelee sitä tarpeen mukaan. Säiliöllisellä nestemäistä pesuainetta pesee monta koneellista, yhteen koneeseen menee vain millilitroja pesuainetta joten säiliöstä riittää pesuainetta pitkään. Pesukone myös osaa ilmottaa kun säiliö vaatii täydennystä. Ja tottakai tietokoneohjattu automaattinen annostelu on tarkempi kuin ihmisen tekemä annostelu. Itselläni on ollut automaattisella pesuaineannostelulla varustettu pesukone jo vuosien ajan ja hyvin on toiminut. Pesuainetta on myös säästynyt ja käsin annostelusta johtuneet liiallisen pesuaineen aiheuttamat pesuainejäämät on jäänyt pois samalla kun vaatteet on puhdistunut hienosti. Automaattinen annostelu tosiaan myös helpottaa elämää kun kamat voi vain heittää koneeseen ja ohjelman voi käynnistää. ei tarvitse olla jatkuvasti täyttämässä pesuainelokeroa. Pesuaineskannaksesta mulla ei ole kokemusta.

• Anonyymi

Siinäpä sitä onkin automaattinen annostelija joka tietää raakaveden kokonaiskovuuden. Esikäsittelee öljyiset likatahrat, tunnistaa kevyet päivittäispyykit, erottelee ne raskaasti likaisista, huomioi allergiset ja erityisherkät. Noin niinkuin ensialkuun mainitakseni.
      Se on varmaan kanssa tärkeää että voi kännykällä sehlata pesukonetta jonkun äpin avulla...

• Anonyymi

No siis ensinnäkin sovelluksella ohjattava pesukone on erittäin kätevä ja käytännössä välttämätön esimerkiksi itseni kaltaiselle sokeutuneelle. Miksikö? No sen takia, että nykyään lähes kaikki pesukoneet on varustettu pelkästään kosketusnäytöllä. Lisäksi en tiedä ainuttakaan pesukonetta, joka puhuisi. Tosta seuraa se, että tuollaisen kodinkoneen käyttäminen on täysin mahdotonta, jos ei näe. Miten muka käytät kosketusnäyttöä kun se ei anna minkäänlaista puhepalautetta? Et mitenkään. Lisäksi osassa koneista on kosketusnäytön lisäksi pyöritettävä rulla. Se ei kuitenkaan tee koneesta yhtään sen käytettävää näkövammaiselle, koska sitä rullaa käytetään tyypillisesti näytöllä näkyvän valikon valintojen tekemiseen. Kun et näe et pysty sitä valikkoa käyttämään sillä rullallakaan.

Mutta kun pesukonetta voi ohjata älypuhelinsovelluksella siitä koneesta tuleekin täysin käytettävä, etenkin kun siinä on vielä automaattinen pesuaineen annostelu jollon kone osaa itse annostella sen pesuaineen käytetyn pesuohjelman ja pyykin likaisuuden sekä tyypin perusteella.

Mitä sitten tulee noihin sun muihin mainitsemiisi asioihin niin sillä älypuhelinsovelluksellahan sille koneelle voi kertoa esimerkiksi sen veden kovuuden. Esimerkiksi Boschin ja Siemensin koneita ohjataan Home Connect -sovelluksella. Sillä voi ohjat pesukoneen lisäksi esimerkiksi astianpesukonetta. Esimerkiksi oman tiskikoneeni kohdalla sovelluksen asetuksissa on kohta mistä voi valita veden kovuuden. Eli voi kertoa koneelle kuinka kovaa vesi on. Kone sitten käyttää sitä tietoa.

Samaten esimerkiksi pesukoneille voi kertoa sillä samalla sovelluksella kuinka likaista pyykki on, minkä tyyppistä pyykki on jne. Samaten sovelluksella voi valita halutun pesuohjelman ja sen lisätoiminnot. Vaihtoehtosesti koneen voidaan antaa valita itse pesuohjelma pyykin likaisuuden, tyypin jne mukaan. Pesukone sitten myös säätää automaattisen pesuaineen annostelun sen perusteella mitä sille on kerrottu pyykistä, millanen pesuohjelma on valittu, mitä lisätoimintoja on valittu, kuinka likasta pyykki on jne.

Eli siis se kone muokkaa pesuaineen annostelua sen perusteella mitä sille on kerrottu ja mitä tietoa se saa omista sensoreistaan. Nykyaikasissa uusissa koneissahan on useita eri sensoreita joilla kone pysyy itsekin haistelemaan tietoa. Sovelluksella pystyy myös itse vaikuttamaanautomaattisen annostelun perusasetuksiin, tai sen voi ottaa tilapäisesti pois käytöstä jonkin koneellisen ajaksi jne.

Niin ja pesukoneen ohjaaminen älypuhelinsovelluksella mahdollistaa tietenkin myös muita älykodin automatisointeja , joissa laitteita yhdistetään toisiinsa jne. Esimerkiksi osa Boschin ja Siemensin pesukoneista ja kuivausrummuista osaa keskustella keskenään Home Connect -sovelluksen avulla niin, että kuivausrummullevalitaan automaattisesti sopiva kuivausohjelma sen perusteella mitä tietoa pesukoneella on pyykistä ja pesuohjelmasta.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siis ensinnäkin sovelluksella ohjattava pesukone on erittäin kätevä ja käytännössä välttämätön esimerkiksi itseni kaltaiselle sokeutuneelle. Miksikö? No sen takia, että nykyään lähes kaikki pesukoneet on varustettu pelkästään kosketusnäytöllä. Lisäksi en tiedä ainuttakaan pesukonetta, joka puhuisi. Tosta seuraa se, että tuollaisen kodinkoneen käyttäminen on täysin mahdotonta, jos ei näe. Miten muka käytät kosketusnäyttöä kun se ei anna minkäänlaista puhepalautetta? Et mitenkään. Lisäksi osassa koneista on kosketusnäytön lisäksi pyöritettävä rulla. Se ei kuitenkaan tee koneesta yhtään sen käytettävää näkövammaiselle, koska sitä rullaa käytetään tyypillisesti näytöllä näkyvän valikon valintojen tekemiseen. Kun et näe et pysty sitä valikkoa käyttämään sillä rullallakaan.

Mutta kun pesukonetta voi ohjata älypuhelinsovelluksella siitä koneesta tuleekin täysin käytettävä, etenkin kun siinä on vielä automaattinen pesuaineen annostelu jollon kone osaa itse annostella sen pesuaineen käytetyn pesuohjelman ja pyykin likaisuuden sekä tyypin perusteella.

Mitä sitten tulee noihin sun muihin mainitsemiisi asioihin niin sillä älypuhelinsovelluksellahan sille koneelle voi kertoa esimerkiksi sen veden kovuuden. Esimerkiksi Boschin ja Siemensin koneita ohjataan Home Connect -sovelluksella. Sillä voi ohjat pesukoneen lisäksi esimerkiksi astianpesukonetta. Esimerkiksi oman tiskikoneeni kohdalla sovelluksen asetuksissa on kohta mistä voi valita veden kovuuden. Eli voi kertoa koneelle kuinka kovaa vesi on. Kone sitten käyttää sitä tietoa.

Samaten esimerkiksi pesukoneille voi kertoa sillä samalla sovelluksella kuinka likaista pyykki on, minkä tyyppistä pyykki on jne. Samaten sovelluksella voi valita halutun pesuohjelman ja sen lisätoiminnot. Vaihtoehtosesti koneen voidaan antaa valita itse pesuohjelma pyykin likaisuuden, tyypin jne mukaan. Pesukone sitten myös säätää automaattisen pesuaineen annostelun sen perusteella mitä sille on kerrottu pyykistä, millanen pesuohjelma on valittu, mitä lisätoimintoja on valittu, kuinka likasta pyykki on jne.

Eli siis se kone muokkaa pesuaineen annostelua sen perusteella mitä sille on kerrottu ja mitä tietoa se saa omista sensoreistaan. Nykyaikasissa uusissa koneissahan on useita eri sensoreita joilla kone pysyy itsekin haistelemaan tietoa. Sovelluksella pystyy myös itse vaikuttamaanautomaattisen annostelun perusasetuksiin, tai sen voi ottaa tilapäisesti pois käytöstä jonkin koneellisen ajaksi jne.

Niin ja pesukoneen ohjaaminen älypuhelinsovelluksella mahdollistaa tietenkin myös muita älykodin automatisointeja , joissa laitteita yhdistetään toisiinsa jne. Esimerkiksi osa Boschin ja Siemensin pesukoneista ja kuivausrummuista osaa keskustella keskenään Home Connect -sovelluksen avulla niin, että kuivausrummullevalitaan automaattisesti sopiva kuivausohjelma sen perusteella mitä tietoa pesukoneella on pyykistä ja pesuohjelmasta.

T. miksuh

Niin ja tossa kun mainitsit allergiaherkkyyden ja tahrat jne niin pesukone, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu tietenkin säätää sitä annostusta sen mukaan mitä pesuohjelmaa käytetään ja mitä muita valintoja tehdään. Esimerkiksi tottakai se kone säätää pesuaineen annostusta sillon, jos valitaan pesuohjelmaksi jokin allergia / hygienia -ohjelma. Sekä sillon, jos koneelle kerrotaan että sen halutaan käyttävän jotain tahranpoistotoimintoa / -ohjelma. Tolla mun edellisessä viestissäni mainitsemallani Home Connect -sovelluksella voi tehdä noita valintoja, jotka kertoo pesukoneelle mitä sen halutaan tekevän. Kone sitten tietenkin säätää sitä pesuaineen annostusta tehtyjen valintojen mukaan. Kone siis hoitaa sen annostelun automaattisesti ilman, että sitä tarvitsee tehdä itse.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja tossa kun mainitsit allergiaherkkyyden ja tahrat jne niin pesukone, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu tietenkin säätää sitä annostusta sen mukaan mitä pesuohjelmaa käytetään ja mitä muita valintoja tehdään. Esimerkiksi tottakai se kone säätää pesuaineen annostusta sillon, jos valitaan pesuohjelmaksi jokin allergia / hygienia -ohjelma. Sekä sillon, jos koneelle kerrotaan että sen halutaan käyttävän jotain tahranpoistotoimintoa / -ohjelma. Tolla mun edellisessä viestissäni mainitsemallani Home Connect -sovelluksella voi tehdä noita valintoja, jotka kertoo pesukoneelle mitä sen halutaan tekevän. Kone sitten tietenkin säätää sitä pesuaineen annostusta tehtyjen valintojen mukaan. Kone siis hoitaa sen annostelun automaattisesti ilman, että sitä tarvitsee tehdä itse.

T. miksuh

Yksi asia jäi vielä mainitsematta. Nykyaikaset pesukoneet punnitsee pyykin ennen pesuohjelman alkua. Se pyykin punnitseminen ja siitä saatu pyykin paino tietenkin myöskin vaikuttaa siihen automaattiseen annosteluun ja siis säätää annostellun pesuaineen määrää. Pyykin määrä tietenkin vaikuttaa kaikkien muiden edellä mainittujen asioiden lisäksi.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Kyllä on mennyt hienoksi... Ei minun lapsuudessani ollut mitään tuollaista... Vanhalta menee ihan pää pyörälle tämän nykyisen valtavan nopean kehityksen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi asia jäi vielä mainitsematta. Nykyaikaset pesukoneet punnitsee pyykin ennen pesuohjelman alkua. Se pyykin punnitseminen ja siitä saatu pyykin paino tietenkin myöskin vaikuttaa siihen automaattiseen annosteluun ja siis säätää annostellun pesuaineen määrää. Pyykin määrä tietenkin vaikuttaa kaikkien muiden edellä mainittujen asioiden lisäksi.

T. miksuh

Ei punnitse tarkkaan vaan jättää aivan liian kuivaksi. Kiitos EU vedensäästödirektiivien. Siksi itse pesen manuaaliohjelmilla ja laitan jopa pidesuihkulla lisää vettä pesuainekaukaloista koska muuten pyykit jää liian kuiviksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei punnitse tarkkaan vaan jättää aivan liian kuivaksi. Kiitos EU vedensäästödirektiivien. Siksi itse pesen manuaaliohjelmilla ja laitan jopa pidesuihkulla lisää vettä pesuainekaukaloista koska muuten pyykit jää liian kuiviksi.

Juuri näin. Sen lisäksi kuka normaali ihminen jaksaa pelata tommosten esineiden internettien kanssa varsinkin kun huomioidaan että jokaisella valmistajalla tai allianssilla on oma systeemi ja poikkeuksetta buginen, huono tai vaikeakäyttöinen tai kaikkia ja lisäksi toiminnot muuttuu joka päivityksessä.
        Tuntuu oudolta että näkövammainen ei pysty käyttämään pesukonetta mutta lääpintänäyttöä pystyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin. Sen lisäksi kuka normaali ihminen jaksaa pelata tommosten esineiden internettien kanssa varsinkin kun huomioidaan että jokaisella valmistajalla tai allianssilla on oma systeemi ja poikkeuksetta buginen, huono tai vaikeakäyttöinen tai kaikkia ja lisäksi toiminnot muuttuu joka päivityksessä.
        Tuntuu oudolta että näkövammainen ei pysty käyttämään pesukonetta mutta lääpintänäyttöä pystyy.

Ja se tietoturva. Normaalisti pesukonetta käytetään yli 6-vuoden ajan jopa 10 vuottakin on mahdollista. Ottaako valmistaja huomioon tämän tietoturvapäivityksissään? Ainakin kännyköissä, televisioissa päivitykset loppuu yleensä alle 6-vuodessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja se tietoturva. Normaalisti pesukonetta käytetään yli 6-vuoden ajan jopa 10 vuottakin on mahdollista. Ottaako valmistaja huomioon tämän tietoturvapäivityksissään? Ainakin kännyköissä, televisioissa päivitykset loppuu yleensä alle 6-vuodessa.

Ja puhun tässä näistä nettiin kytkettävistä koneista. Nehän on 24/7 onlinessa alttiina ohjelmistovirheille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole koskaan tollaseen ongelmaan törmännyt, koneessasi on jotain vikaa selvästi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täyttä hölynpölyä. Esimerkiksi toi Boschin ja Siemensin käyttämä Home Connect on hyvin helppokäyttöinen, ei se ole mitenkään sen vaikeampi käyttää kuin mikään muukaan älypuhelinsovellus. Lisäksi olen jo vuosia käyttänyt esimerkiksi tiskikonettani sen sovelluksen avulla eikä sen käyttöliittymä ole muuttunut joka päivityksessä kuten väität Väitteesi on ihan bullshittiä.

Ja mitä tulee sitten tohon sun ihmettelyysi näkövammaisen laitteiden käytöstä niin minähän selitin edellä miksi yleisesti pesukoneiden käyttö ei onnistu. Syy on se, että nykyään pesukoneissa onnykyään lähes aina etupaneelissa pelkkä kosketusnäyttö, jolta sitä konetta ohjataan. Jos koneessa on lisäksi pyöritettävä rulla niin sillä rullalla tehdään valintoja näytöllä olevasta valikosta. Koeta nyt tajuta, että on täysin mahdotonta käyttää sitä pesukonetta kun se kone ei puhu mitään. Mistä muka näkövammaisena tiedät mitä siinä näytöllä on kun laite ei puhu mitään? Miten sun muka pitäs tietää mihin kohtaan näyttöä pitäisi koskea kun sulla ei ole minkänlaista aavistusta mitä sillä näytöllä millonkin on? Se rullakaan ei auta millään tavalla, koska sillä yleensä ohjataan näytöllä olevaa valikkoa. Sun pitäs pystyä näkemään se pesukoneen näytöllä oleva valikko, jotta siiitä pystyisi mitään valintoja tekemään.

Mutta sillon kun pesukonetta, kuivausrumpua, tiskikonetta jne voi ohjata älypuhelinsovelluksella niin sillon niitä kodinkoneita pystyy käyttämään täysin sokeanakin. Se johtuu siitä, että älypuhelimissa on ruudunlukuohjelma, joka puhuu sen älypuhelimen näytöllä olevan käyttöjärjestelmän ja sovellusten käyttöliittymän napit, listat, ja muut käyttöliittymäkomponentit sekä muun näytöllä olevan tekstimuotoisen sisällön. Ruudunlukuohjelma pystyy myös kuvailemaan älypuhelimen ruudulla olevia kuvia jakuvakkeita tarvittaessa. Eli älypuhelin puhuu, miten sä muuten kuvittelit näkövammasten älypuhelinta käyttävän? Eli älypuhelinta ja siinä olevia sovelluksia pystyy käyttämään, koska älypuhelin puhuu puhelimen näytöllä olevan sisällön. Joten on täysin mahdollista ohjata niitä kodinkoneita sen sovelluksen avulla. Itse pesukoneen ohjauspaneelin käyttäminen taas on täysin mahdotonta, jos koneessa on vain kosketusnäyttö ja yksi pyöritettävä rulla kuten nykyään erittäin yleisesti on. Kun menet nykyään kodinkoneliikkeisiin katsomaan millasia pesukoneita jne sieltä löytyy niin huomaat kyllä, että nykyään lähes kikissa koneissa on pelkkä kosketusnäyttö ja mahdollisesti se pyöritettävä rulla. Miten sä muka sellasta konetta käytät suoraan koneen omasta etupaneelista, jos et näe? Et mitenkään, mutta älypuhelimella se onnistuu jos pesukoneessa on tuki sille. Mikä tässä on sulle noin vaikeaa ymmärtää?

Mitä sitten tietoturvaan tulee niin tottakai sovelluksissa on eroja ja kannattaakin välttää ainakin täysin tuntemattoman merkkisiä laitteita. Kannattaa suosia tunnettuja merkkejä, koska niiden kohdalla tietoturvakin on yleensä kunnossa. MBoschin ja Siemensin käyttämä Home Connect on hyvä sovellus ja Home Connectille on myös avoin kehittäjäohjelma ja kehittäjäyhteisö , joka on tehnyt mm. Home Connectin integraatiota muihin älykotijärjestelmiin.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja puhun tässä näistä nettiin kytkettävistä koneista. Nehän on 24/7 onlinessa alttiina ohjelmistovirheille.

Voihan niitä ohjelmistovirheitä olla sellasissakin koneissa, joita ei ole nettiin kytketty. Ne ei vaan sitten saa koskaan sitä päivitystä, joka korjaisi en ohjelmistovirheen. eli niissä koneissa se virhe on sitten ikuisesti koko koneen käyttöiän ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa kyllä melkoselta purkkaviritykseltä. En ole ikinä kuullut kenenkään muun tuolla tavalla tekevän enkä ole koskaan itsekään noin joutunut tekemään. Ehkäpä sun olisi korkea aika vaihtaa nykyaikasempaan koneeseen tai ylipäätänsä hankkia uusi kone, koska toi ei kyllä kuulosta normaalilta. Koneessasi on jotain vialla, jos tollasta joudut tekemään.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa kyllä melkoselta purkkaviritykseltä. En ole ikinä kuullut kenenkään muun tuolla tavalla tekevän enkä ole koskaan itsekään noin joutunut tekemään. Ehkäpä sun olisi korkea aika vaihtaa nykyaikasempaan koneeseen tai ylipäätänsä hankkia uusi kone, koska toi ei kyllä kuulosta normaalilta. Koneessasi on jotain vialla, jos tollasta joudut tekemään.

T. miksuh

Lisään vielä sen, että eihän nykyaikana kodinkoneiden ohjaamisessa älypuhelimella ole muutenkaan enää mitään ihmeellistä. Otetaan nyt vaikka robotti-imurit. Kaikki nykyaikaset vähänkin kehittyneemmät roboimurit on sellasia, että niitä ohjataan nimenomaan älypuhelimella. Eli ne roboimurit pitää myös kytkeä verkkoon. Eihän niissä roboimureissa tyypillisesti ole kuin yksi tai pari nappia etkä sä mitenkään pysty niillä napeilla kertomaan sille robolle mitkä kodin alueet sen pitäs siivota. Etkä sä pysty niillä napeilla edes ajastamaan sitä roboa. Pystyt vain lähinnä käynnistämään sen roboimurin, mutta kaikki muu käytännössä pitää tehdä älypuhelimella.

Ja mitä tulee kosketusnäytöllisiin kodinkoneisiin näkövammasten kannalta niin itselläni on myös airfryer, jossa on pelkkä kosketusnäyttö. Siinä ei ole ainuttakaan nappia vaan pelkästään kosketusnäyttö. Eli laitetta ei pysty mitenkään käyttämään suoraan laitteen omasta etupaneelista, jos ei näe. Mutta älypuhelimessa olevalla sovelluksella airfryerin käyttäminen onnistuu. Viimeisin sovelluspäivitys tosin aiheutti ongelmia näkövammaisille, mutta otin yhteyttä sovelluksen kehittäjiin ja ne lupasi jo korjata sovelluksen käyttöliittymään tulleen ongelman. Eli älypuhelinsovellusten kehittäjiinhän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä ja voi kertoa mahdollisesta ongelmasta jollon kehittäjät voi korjata ongelman. Olen itsekin ohjelmoijataustainen ja jos en olisi sokeutunut tekisin tälläkin hetkellä älypuhelinsovelluksia todennäkösesti.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole koskaan tollaseen ongelmaan törmännyt, koneessasi on jotain vikaa selvästi.

Ei ole vikaa vaan EU direktiivi syynä. 'Sama homma huuhtelussakin. Testienkin mukaan suurinosa koneista huuhtelee huonosti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan niitä ohjelmistovirheitä olla sellasissakin koneissa, joita ei ole nettiin kytketty. Ne ei vaan sitten saa koskaan sitä päivitystä, joka korjaisi en ohjelmistovirheen. eli niissä koneissa se virhe on sitten ikuisesti koko koneen käyttöiän ajan.

Ne virheet eivät ole vakavia koska ei nettiin voikaan kytkeä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Kiitos EU vesidirektiivien nykykoneet ottaa vähän vettä.. Ihan tutkittu ja tesattu juttu mm lehdissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos EU vesidirektiivien nykykoneet ottaa vähän vettä.. Ihan tutkittu ja tesattu juttu mm lehdissä.

Tottakai ne koneet säästää vettä, onhan ne tehnyt niin jo ikuisuuden ajan. Ja kaikille muille paitsi täysin piittaamattomille ja vastuuttomille Persuille on myös selvää, että se on hyvä asia. En kuitenkaan ole koskaan kuullut kenenkään tollasta sun mainitsemaasi purkkaviritystä joutuneen käyttämään enkä ole itsekään siihen koskaan joutunut. Edelleenkin sun koneessasi on jotain vialla, jos tollanen purkkaviritelmä muka on tarpeen.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai ne koneet säästää vettä, onhan ne tehnyt niin jo ikuisuuden ajan. Ja kaikille muille paitsi täysin piittaamattomille ja vastuuttomille Persuille on myös selvää, että se on hyvä asia. En kuitenkaan ole koskaan kuullut kenenkään tollasta sun mainitsemaasi purkkaviritystä joutuneen käyttämään enkä ole itsekään siihen koskaan joutunut. Edelleenkin sun koneessasi on jotain vialla, jos tollanen purkkaviritelmä muka on tarpeen.

T. miksuh

Ja hyötyyhän siitä veden säästämisestä myös pienempänä vesilaskuna, jos joutuu vedestä erikseen maksamaan.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne virheet eivät ole vakavia koska ei nettiin voikaan kytkeä..

Öh.. Voihan niitä ohjelmistovian takia aiheutuvia toimintaongelmia olla koneessa vaikkei sitä ole kytketty nettiin. ei se ole ensimmäinen kerta kun sellasia on tapahtunut. Kyllä se kone voi toimia väärin ohjelmistovian takia vaikkei siinä ole verkkoyhteyttä. Ja kun ei ole verkkoyhteyttä niin ei siihen tule korjauksiakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vikaa vaan EU direktiivi syynä. 'Sama homma huuhtelussakin. Testienkin mukaan suurinosa koneista huuhtelee huonosti.

Miten se EU direktiivi muka on syynä siihen, jos olet ostanut paskan halpiskoneen? Ja onko muuten tullut yhtään mieleen, että sinä vain annostelet sitä pesuainetta liikaa? Suurin osa noista "ei huuhtele kunnolla" väitteistä johtuu itseasiassa siitä, että annostellaan ihan liikaa pesuainetta jollon niitä pesuainejäämiä jää. Eli ehkä sunkin kannattas hankkia pesukone, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu :-)

Millon muuten viimeeksi puhdistit sen pesukoneesi, puhdistamisen laiminlyönti voi olla sekin syynä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se EU direktiivi muka on syynä siihen, jos olet ostanut paskan halpiskoneen? Ja onko muuten tullut yhtään mieleen, että sinä vain annostelet sitä pesuainetta liikaa? Suurin osa noista "ei huuhtele kunnolla" väitteistä johtuu itseasiassa siitä, että annostellaan ihan liikaa pesuainetta jollon niitä pesuainejäämiä jää. Eli ehkä sunkin kannattas hankkia pesukone, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu :-)

Millon muuten viimeeksi puhdistit sen pesukoneesi, puhdistamisen laiminlyönti voi olla sekin syynä.

Joo. Yleensä kyse on liiallisesta pesuaineen laittamisesta koneeseen kun kone ei muka huuhtele kunnolla. Lisäksi ihmiset onnistuu rikkomaan koneita kun ei noudata niiden ohjeita. Aina välillä on juttua esimerkiksi siitä, että joku kahjo on laittanut käsitiskiainetta tiskikoneeseen. Ja sitten ihmetellään kun kone hajoaa eikä toimikaan enää kunnolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Yleensä kyse on liiallisesta pesuaineen laittamisesta koneeseen kun kone ei muka huuhtele kunnolla. Lisäksi ihmiset onnistuu rikkomaan koneita kun ei noudata niiden ohjeita. Aina välillä on juttua esimerkiksi siitä, että joku kahjo on laittanut käsitiskiainetta tiskikoneeseen. Ja sitten ihmetellään kun kone hajoaa eikä toimikaan enää kunnolla.

Jep. Vasta oli joku uutinen tiskikoneen pesuaine tabletin laittamisesta pyykinpesukoneeseen. En tiedä mitä ihmiset ajattelee vai ajatteleeko ne yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja hyötyyhän siitä veden säästämisestä myös pienempänä vesilaskuna, jos joutuu vedestä erikseen maksamaan.

T. miksuh

Ei ole mitään hyötyä vaan haittaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Väärä tapa säästää vettä kun pyykit eivät peseydy/huuhtoudu hyvin..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Direktiivi määrää että vettä on säästettävä. Siispä koneiden valmistajat ova laittaneet näihin asetukset jotka eivät vettä tuhlaa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vaan kyse on EU direktiivistä: https://maanpuolustus.net/threads/kiitos-eu-direktiivit-pyykit-haisee-pesuaineelle.4229/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. Vasta oli joku uutinen tiskikoneen pesuaine tabletin laittamisesta pyykinpesukoneeseen. En tiedä mitä ihmiset ajattelee vai ajatteleeko ne yhtään mitään.

Just tässä ketjussa mainittu pesuainelokeron kautta letkulla veden lisääminen koneeseen on myös esimerkki siitä miten ihminen saa koneen sekaisin. Todennäkösesti tuollanen van sotkee koneen automatiikan ja pesuohjelman, koska koneessa ei sitten olekaan sitä määrää vettä mikä siellä kuuluisi olla. Siellä koneessa on myös varmasti virtausanturit jotka huomaa ylimääräsen veden lisäämisen ja sitten kone ihmettelee, että mitäs perkelettä. Lisäksi ei tuossa nyt pitäisi tietenkään sähköiskun vaaraa olla kun kone on tarkotettu käyttämään vettä, mutta en silti itssi menisi laskemaan käynnissä olevaan pesukoneeseen letkulla vettä :-D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vaan kyse on EU direktiivistä: https://maanpuolustus.net/threads/kiitos-eu-direktiivit-pyykit-haisee-pesuaineelle.4229/

https://www.is.fi/asuminen/art-2000000672527.html

"Erikoista on, että Kuluttajan mukaan yksikään testin koneista ei huuhdellut vaatteita kunnolla. Ei vaikka testi tehtiin keskieurooppalaisella kovalla vedellä. Huolestuttavalta kuulostaa, että lehden mukaan huuhtelutulokset olisivat todennäköisesti Suomessa jääneet vieläkin surkeammaksi."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000000672527.html

"Erikoista on, että Kuluttajan mukaan yksikään testin koneista ei huuhdellut vaatteita kunnolla. Ei vaikka testi tehtiin keskieurooppalaisella kovalla vedellä. Huolestuttavalta kuulostaa, että lehden mukaan huuhtelutulokset olisivat todennäköisesti Suomessa jääneet vieläkin surkeammaksi."

Mitä oikein höpiset? Keskieurooppalaisessa kovassa vedessä on kalkkia paljon, suomalaisessa pehmeässä vedessä ei ole. Joten kalkkinen kova vesi voi tietenkin aiheuttaa ongelmia etenkin jos konetta ei puhdista usei. En kyllä ymmärrä millä perusteella väität, että suomessa tulos olisi ollut heikompi kun suomessa vesijohtovedessä nimenomaan ei ole kalkkia samaan tapaan kuin keskieuroopassa. Väännät koko asian ihan nurinpäin. Se kalkkinen kova vesi nimenomaan aiheuttaa ongelmia ja suomalainen pehmeä vesi on parempi sekä astioiden että pyykin pesemiseen. Keskieuroopassa oleva kova kalkkinen vesi tukkii sekä tiskikoneita että pyykinpesukoneita etenkin jos niitä ei huolla säännöllisesti ja se voi helposti näkyä pesu ja huuhtelutuloksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just tässä ketjussa mainittu pesuainelokeron kautta letkulla veden lisääminen koneeseen on myös esimerkki siitä miten ihminen saa koneen sekaisin. Todennäkösesti tuollanen van sotkee koneen automatiikan ja pesuohjelman, koska koneessa ei sitten olekaan sitä määrää vettä mikä siellä kuuluisi olla. Siellä koneessa on myös varmasti virtausanturit jotka huomaa ylimääräsen veden lisäämisen ja sitten kone ihmettelee, että mitäs perkelettä. Lisäksi ei tuossa nyt pitäisi tietenkään sähköiskun vaaraa olla kun kone on tarkotettu käyttämään vettä, mutta en silti itssi menisi laskemaan käynnissä olevaan pesukoneeseen letkulla vettä :-D

Sinä et ymmärrä mistä puhut. Jankutat samaa virheellistä väittämää juuri siitä syystä kun et tiedä mistään mitään. Veden säästö on ongelma nykypesukoneissa. Vaatteet kuluu ylenmääräisessä myllytyksessä kun koneet pesee liian pienellä vesimäärällä pitkillä ohjelmilla. Lisäksi käyttö on hankalaa kun pesuohjelmien huono huuhtelu pitää korvata erillisellä huuhtelulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun nykykoneet eivät ota sitä vettä riittävästi ja myöskään huuhtele hyvin! Tässä se ongelma onkin että ympäristödirektiivien vuoksi nuo virtausanturit on säädetty pienelle vesimäärälle joka jättää pyykit liian kuiviksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä oikein höpiset? Keskieurooppalaisessa kovassa vedessä on kalkkia paljon, suomalaisessa pehmeässä vedessä ei ole. Joten kalkkinen kova vesi voi tietenkin aiheuttaa ongelmia etenkin jos konetta ei puhdista usei. En kyllä ymmärrä millä perusteella väität, että suomessa tulos olisi ollut heikompi kun suomessa vesijohtovedessä nimenomaan ei ole kalkkia samaan tapaan kuin keskieuroopassa. Väännät koko asian ihan nurinpäin. Se kalkkinen kova vesi nimenomaan aiheuttaa ongelmia ja suomalainen pehmeä vesi on parempi sekä astioiden että pyykin pesemiseen. Keskieuroopassa oleva kova kalkkinen vesi tukkii sekä tiskikoneita että pyykinpesukoneita etenkin jos niitä ei huolla säännöllisesti ja se voi helposti näkyä pesu ja huuhtelutuloksessa.

Jep. Keski-euroopassa tiskikoneissakin pitää käyttää tiskikonesuolaa, koska se vesi on niin kovaa ja kalkkista. Suomessa vesi on niin pehmeää ja vähäkalkista ettei tiskikonesuolaa tarvitse käyttää. Sama pätee pyykinpesukoneisiinkin. Keskieuroopassa veden kalkkisuus voi jättää vaatteisiin jäämiä, mutta meillä vedessä on paljon vähemmän kalkkia eikä se ole täällä ongelma. Suurempi ongelma on se, että ihmiset tunkee pesukoneeseen liikaa pesuainetta mistä jää jäämiä ja sitten väitetään ettei kone muka huuhtele kunnolla. Jos pesuainetta laittaa liikaa niin kone ei tietenkään saa sitä kaikkea huuhdeltua pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. Keski-euroopassa tiskikoneissakin pitää käyttää tiskikonesuolaa, koska se vesi on niin kovaa ja kalkkista. Suomessa vesi on niin pehmeää ja vähäkalkista ettei tiskikonesuolaa tarvitse käyttää. Sama pätee pyykinpesukoneisiinkin. Keskieuroopassa veden kalkkisuus voi jättää vaatteisiin jäämiä, mutta meillä vedessä on paljon vähemmän kalkkia eikä se ole täällä ongelma. Suurempi ongelma on se, että ihmiset tunkee pesukoneeseen liikaa pesuainetta mistä jää jäämiä ja sitten väitetään ettei kone muka huuhtele kunnolla. Jos pesuainetta laittaa liikaa niin kone ei tietenkään saa sitä kaikkea huuhdeltua pois.

Tossa on just uutinen siihen liittyen, että suomalaiset on aina laittanut pesukoneeseen ihan liikaa pesuainetta. Ja sitten valitetaan, että kone muka huuhtelee huonosti. Kuten tossa jutussakin sanotaan monella ei ole mitään hajua oikeasta pesuaineen annostelusta. Joten se automaattisella nestemäisen pesuaineen annostelulla varustettu pesukone on hyvä hankinta:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000006127056.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun nykykoneet eivät ota sitä vettä riittävästi ja myöskään huuhtele hyvin! Tässä se ongelma onkin että ympäristödirektiivien vuoksi nuo virtausanturit on säädetty pienelle vesimäärälle joka jättää pyykit liian kuiviksi.

Ja siihen ei auta mitkään applikaatiotkaan koska vesimäärät ja ohjelmat on asetettu tehtaalla. Voit vain puhelumesi kanssa käynnistellä ja sammutella konetta ja vaihdella toimintoja mitä tehdas tai sovellus sallii. Mitään vesimääriä ei pääse säätämään muuten kuin hakkeroimalla ohjelman ja jos koneen muu tekniikka mahdollistaa sen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koneet ei muutenkaan huuhtele hyvin käytti pesuainetta vähän tai paljon. Joutuu lähes aina laittamaan lisähuuhtelutoiminnon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja siihen ei auta mitkään applikaatiotkaan koska vesimäärät ja ohjelmat on asetettu tehtaalla. Voit vain puhelumesi kanssa käynnistellä ja sammutella konetta ja vaihdella toimintoja mitä tehdas tai sovellus sallii. Mitään vesimääriä ei pääse säätämään muuten kuin hakkeroimalla ohjelman ja jos koneen muu tekniikka mahdollistaa sen.

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Home Connect -sovelluksella on mahdollista valita ainakin osalle pesuohjelmista lisähuuhtelu sekäVesi+ -toiminto, joka lisää vettä pesun ja jokaisen linkouksen aikana. Eli kyllä sä ainakin Boschin ja Siemensin koneiden kanssa käytettävällä Home Connectilla voit vaikuttaa veden määrään. Riippuu toki pesuohjelmasta onko juuri noi lisätoiminnot käytettävissä vai ei. tToki sitä ei voi tarkasti määrittää paljonko vettä käytetään, mutta voit silti lisätä veden käyttöä jos koet niin tarvitsevasi. Lisäksi ainahan sä voit pesuohjelman loputtua komentaa koneen tekemään niin monta ylimäärästä huuhtelua kuin haluat, sekin onnistuu sovelluksella kuten myös koneen komentaminen tekemään linkouksen. Mutta siis tosiaan ainakin osan pesuohjelmien kanssa voit jo pesuohjelman valintoja tehdessäsi valita, että haluat esimerkiksi lisähuuhtelun.

Lisäksi mitä tulee siihen, että veden määrää ei voi tarkasti itse määritellä niin ethän sä ole koskaan voinut sitä tehdä missään pesukoneessa, et ainakaan tavallisille ihmisille tarkotetuissa koneissa. Jotkut ammattimaisten pesuloiden koneet voi toki olla eri asia.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Home Connect -sovelluksella on mahdollista valita ainakin osalle pesuohjelmista lisähuuhtelu sekäVesi -toiminto, joka lisää vettä pesun ja jokaisen linkouksen aikana. Eli kyllä sä ainakin Boschin ja Siemensin koneiden kanssa käytettävällä Home Connectilla voit vaikuttaa veden määrään. Riippuu toki pesuohjelmasta onko juuri noi lisätoiminnot käytettävissä vai ei. tToki sitä ei voi tarkasti määrittää paljonko vettä käytetään, mutta voit silti lisätä veden käyttöä jos koet niin tarvitsevasi. Lisäksi ainahan sä voit pesuohjelman loputtua komentaa koneen tekemään niin monta ylimäärästä huuhtelua kuin haluat, sekin onnistuu sovelluksella kuten myös koneen komentaminen tekemään linkouksen. Mutta siis tosiaan ainakin osan pesuohjelmien kanssa voit jo pesuohjelman valintoja tehdessäsi valita, että haluat esimerkiksi lisähuuhtelun.

Lisäksi mitä tulee siihen, että veden määrää ei voi tarkasti itse määritellä niin ethän sä ole koskaan voinut sitä tehdä missään pesukoneessa, et ainakaan tavallisille ihmisille tarkotetuissa koneissa. Jotkut ammattimaisten pesuloiden koneet voi toki olla eri asia.

T. miksuh

Niin, riippuu tietysti täysin käytössä olevasta pesukoneesta millaset pesuohjelmat ja niiden mahdolliset lisätoiminnot siinä on. Sitä on mahdoton sanoa yleisesti.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, riippuu tietysti täysin käytössä olevasta pesukoneesta millaset pesuohjelmat ja niiden mahdolliset lisätoiminnot siinä on. Sitä on mahdoton sanoa yleisesti.

T. miksuh

Lisään vielä, että useisiin pesuohjelmiin voi valita Home Connect -sovelluksella sekä lisähuhtelun, että Cesi+ -toiminnot. Osa pesuohjelmista on sitten automaattisempia ja niihin ei välttämättä voi tehdä noita valintoja. Jokatapauksessa se ei pidä paikkaansa, että sovelluksella ei muka voisi vaikuttaa pesukoneen käyttämän veden määrään, kyllä voi.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään vielä, että useisiin pesuohjelmiin voi valita Home Connect -sovelluksella sekä lisähuhtelun, että Cesi -toiminnot. Osa pesuohjelmista on sitten automaattisempia ja niihin ei välttämättä voi tehdä noita valintoja. Jokatapauksessa se ei pidä paikkaansa, että sovelluksella ei muka voisi vaikuttaa pesukoneen käyttämän veden määrään, kyllä voi.

T. miksuh

Ei voi vaikuttaa vesimääriin koska ne on asetettu valmistajan pesuohjelmiin. Voit vain vaihdella ohjelmien välillä. Eikä apit tuo muuta muutosta kuin että voit leikkiä pesukoneella puhelimen kautta jos se on tärkeää. 99.9 prosenttia pyykkääjistä käyttäjistä ei ole tommosista kiinnostunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiskitabletti pesukoneessa on pesukoneen pesemistä varten ei pyykin. Olisit ehkä tajunnut jos osaisit lukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi vaikuttaa vesimääriin koska ne on asetettu valmistajan pesuohjelmiin. Voit vain vaihdella ohjelmien välillä. Eikä apit tuo muuta muutosta kuin että voit leikkiä pesukoneella puhelimen kautta jos se on tärkeää. 99.9 prosenttia pyykkääjistä käyttäjistä ei ole tommosista kiinnostunut.

Se täytyy toki sanoa että ammattikäyttöön tehdyissä usean tuhannen euron laitoskoneissa on yleensä lisävedenotto valinta eli kone ottaa ohjelman normaalin vedenmäärän lisäksi vielä extra määrän vettä riippumatta pyykkimäärästä. Mutta kuluttajakoneissa tätä ei yleensä ole koska energiadirektiivit koskee niitä kaikista eniten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä voi vaikuttaa kuten edellä sanoin. Voit pesuohjelman valintoja tehdessäsi valita ton Vesi+ -toiminnon, joka lisää vettä pesuun ja linkouksen alkuun. Voit myös valita sen lisähuuhtelun, joka lisää pesuohjelmaan ylimääräisen huuhtelukerran. Eli kyllä voit vaikuttaa veden käyttöön vaikka tietenkään et voi litramääriä valita, mutta kenellä nyt muka olisi oikeasti edes tarvetta tai kiinnostusta alkaa säätämään litran tai millilitran tarkkuudella kuinka paljon se kone vettä käyttää? Antaa pesukoneen hoitaa se.

Ja jos et ymmärrä miksi sovelluksella pesukoneen ohjaaminen on kätevä ominaisuus niin se on täysin sinun oma ongelmasi. Saathan sinä pestä pyykkiä vaikka käsikammesta pyöritettävällä muinaismuistolla jos ihan väkisin haluat. Minä kuitenkin olen jo kertonut miksi se älypuhelimella ohjattava pesukone on tarpeen esimerkiksi näkövammasille ja kyllä se on kätevä muillekin. Se on täysin sinun ongelmasi, jos et sitä käsitä. Mutta mitäs se sulle kuuluu vaikka muut ohjaisi pesukonetta älypuhelimella? Miksi se on sulle ongelma? Voithan sitä itse jyystää niitä pyykkejä vaikka käsin tai tai jollain museopesukoneella jos väkisin niin haluat.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä voi vaikuttaa kuten edellä sanoin. Voit pesuohjelman valintoja tehdessäsi valita ton Vesi -toiminnon, joka lisää vettä pesuun ja linkouksen alkuun. Voit myös valita sen lisähuuhtelun, joka lisää pesuohjelmaan ylimääräisen huuhtelukerran. Eli kyllä voit vaikuttaa veden käyttöön vaikka tietenkään et voi litramääriä valita, mutta kenellä nyt muka olisi oikeasti edes tarvetta tai kiinnostusta alkaa säätämään litran tai millilitran tarkkuudella kuinka paljon se kone vettä käyttää? Antaa pesukoneen hoitaa se.

Ja jos et ymmärrä miksi sovelluksella pesukoneen ohjaaminen on kätevä ominaisuus niin se on täysin sinun oma ongelmasi. Saathan sinä pestä pyykkiä vaikka käsikammesta pyöritettävällä muinaismuistolla jos ihan väkisin haluat. Minä kuitenkin olen jo kertonut miksi se älypuhelimella ohjattava pesukone on tarpeen esimerkiksi näkövammasille ja kyllä se on kätevä muillekin. Se on täysin sinun ongelmasi, jos et sitä käsitä. Mutta mitäs se sulle kuuluu vaikka muut ohjaisi pesukonetta älypuhelimella? Miksi se on sulle ongelma? Voithan sitä itse jyystää niitä pyykkejä vaikka käsin tai tai jollain museopesukoneella jos väkisin niin haluat.

T. miksuh

Niin ja sulle on varmaan ongelma sekin, että just äsken sanoin älypuhelimelle:

"Hey Google, start cleaning"

Ja roboimuri alko siivoamaan :-) Halusin että se tällä kertaa siivoaa koko kämpän, joten en sanonut sille siivottavaa huonetta jne.

Ja varmaan on ongelma sulle sekin, että vaan paiskasin sapuskat airfryerin koriin ja sitten tästä sohvalta käsin valitsin älypuhelimessa olevasta sovelluksesta sopivat tallennetut esiasetukset lämpötilalle ja kypsennysajalle. Sitten vaan tökkäsin kypsennyksen alkamaan. Hirvittääkö jo ? :-)

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja roboimuri alko siivoamaan :-) Halusin että se tällä kertaa siivoaa koko kämpän, joten en sanonut sille siivottavaa huonetta jne.

Ja varmaan on ongelma sulle sekin, että vaan paiskasin sapuskat airfryerin koriin ja sitten tästä sohvalta käsin valitsin älypuhelimessa olevasta sovelluksesta sopivat tallennetut esiasetukset lämpötilalle ja kypsennysajalle. Sitten vaan tökkäsin kypsennyksen alkamaan. Hirvittääkö jo ? :-)

T. miksuh

Tossa se robo nyt pörrää imuroimassa ja airfryeristä alkaa tulla hyvä tuoksu. Niin joo ja hirvitystä joillekin lisää: katoin just verensokerin älypuhelimesta :-D Itselläni on siis tyypin 1 diabetes myös ja kädessä on kiinni 2 viikon välein vaihdettava jatkuvasti verensokeria mittaava sensori, JOTA KÄYTETÄÄN HUI HIRVEETÄ, ÄLYPUHELIMELLA! :-d

nIIN ja aina vain kauhistuu, katoin myös just ulkolämpötilan älypuhelimella. Kämpässä ja sen ulkopuolella on Ruuvi Tag -antureita, jotka mittaa kokoajan lämpötilaa jne ja lähettää sen tiedon älypuhelimelle. Kauheaa eikö? :Niin ja toi pöytätuuletinkin just käynnisty, kun kävelin makuuhuoneeseen ja pysähty kun poistuin sieltä. On se älykotisysteemi hirvittävää :-D Valotkin syttyilee ja sammuilee ihan itse, kamalaa :-D

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Hirvittää. Mulle riittäisi pesukone joka pesisi vakio-ohjelmilla puhtaaksi ja huuhtelisi ilman erillistä väli-ja muuta säätöä.
        Ei todellakaan kiinnosta toimimattomat älysovellukset. Eikä kiinnosta vaikka toimisi. On paljon muuta parempaakin tekemistä kuin elää keinotodellisuudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se täytyy toki sanoa että ammattikäyttöön tehdyissä usean tuhannen euron laitoskoneissa on yleensä lisävedenotto valinta eli kone ottaa ohjelman normaalin vedenmäärän lisäksi vielä extra määrän vettä riippumatta pyykkimäärästä. Mutta kuluttajakoneissa tätä ei yleensä ole koska energiadirektiivit koskee niitä kaikista eniten.

Kuten sanoin Home Connectilla voi pesuohjelman valintoja tehdessä valita Vesi+ toiinnon, jollon se kone nimenomaan ottaa ylimäärästä vettä pesun aikana jne.

Eihän ne direktiivit tuollasta kiellä vaikka koneiden tulee pyrkiä säästämään vettä ja energiaa mahdollisimman paljon mikä on vain hyvä asia.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiskitabletti pesukoneessa on pesukoneen pesemistä varten ei pyykin. Olisit ehkä tajunnut jos osaisit lukea.

Jos osaisit ajatella niin tajuaisit, että tiskikoneen pesuainetabletit ei todellakaan ole sopivia pyykinpesukoneeseen. ei koneen puhdistamiseen eikä pyykin pesemiseen. Pyykinpesukoneille on ihan omia koneenpuhdistusaineita ja tabletteja, tiskikoneen tabletin laittaminen pyykinpesukoneeseen on suorastaan idioottimaista. Tietty, jos haluaa koneen rikkoa niin siitä vaan, mutta on täysin vastuutonta mennä kenellekään suosittelemaan tiskikoneen pesuainetabletin laittamista pyykinpesukoneeseen. Siinä mainitsemassani uutisessa nimenomaan joku asiantuntija kauhisteli sitä, että miten joku edes menee tollasta tekemään. Netissä on kaikenmaailman muka kikkakolmosia jaossa, mutta kaikkia ei siis kannata mennä kokeilemaan ja yyksi niistä on tiskikoneen pesuainetabletin laittaminen pyykinpesukoneeseen. Ei kyllä kannata mennä semmosta myöntämään tehneensä, menetät koneen takuun ihan varmasti.

• Anonyymi

Asiahan on juuri päinvastoin kuin ajattelet. Älypuhelimella ohjattavat kodinkoneet ja älykotisysteemit ylipäätänsä vapauttaa sut tekemään kaikkea kivempa ja mielekkäämpää kun ei tarvitse itse tehdä vaikkapa sitä imurointia. Kyllä mä ainakin paljon mieluummin istun partsilla aurinkolöhötuolissa juomassa biseä ja syömässä näitä just airfryeristä ottamiani sapuskoja. Ei mua huvita käyttää aikaa esimerkiksi siihen imurointiin, joten käynnitän roboimurin, hui sillä älypuhelimella! Ja sitten vaan istun partsilla, juon bisseä, syön sapuskaa ja kuuntelen rokkia samalla kun robo hoitaa hommaansas. Samaten esimerkiksi tiskikone, pesukone jne ilmottaa mulle sitten älypuhelimeen kun ne on valmiita. Jos niin haluaisin voisin laittaa vaikka pesukoneen tekemään ylimääräsen huuhtelun ja linkouksen nousematta aurinkotuolista ja lopettamatta bissen hörppimistä :-D Miksi nousta mukavasta aurinkolöhötuolista raahautumaan koneen luo tarkistamaan onko se valmis, tulisi katkos bissen hörppimiseen ja arskn ottoon :-D Mieluummin odotan, että kone ilmottaa mulle itse älypuhelimeen kun on valmis :-D

T. miksuh

• Anonyymi

Lapsellista. No toivottavasti isi maksaa, isi fiksaa ja isi puhaltaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki ei ole köyhiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän sun asenteesi ole paljon typerämpi, kannattaahan sitä nykyaikasta tekniikkaa hyödyntää kun sitä kerran on olemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän sun asenteesi ole paljon typerämpi, kannattaahan sitä nykyaikasta tekniikkaa hyödyntää kun sitä kerran on olemassa.

Jotkut on kiiltävän perään kuin harakat. Ihan vapaasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut on kiiltävän perään kuin harakat. Ihan vapaasti.

Jotkut haluaa tehdä elämän helpommaksi nykyaikasella tekniikalla. Jotkut haluaa kituuttaa menneessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä tossa nyt lapsellista on? Nykyaikaa se vain on. Oletko kateellinen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä tossa nyt lapsellista on? Nykyaikaa se vain on. Oletko kateellinen?

Olen elänyt tuon vaiheen aikoja sitten. Nykyään riittää toimiva pesukone. Kuten 99.99 prosenttia pyykkääjistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen elänyt tuon vaiheen aikoja sitten. Nykyään riittää toimiva pesukone. Kuten 99.99 prosenttia pyykkääjistä.

Sun ei kyllä kannattas yrittää esittää, että omat asenteesi on myös muiden asenteita. Kyllä meitä on jotka haluavat paremman koneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sinä olet mielestäsi liian vanha niin miksi oletat muidenkin olevan? Itseasiassa älykotijärjestelmät on nykyään hyvin suosittuja ja ne yleistyy kodeissa kokoajan. Se myös näkyy siinä kuinka paljon tarjolla on erilaisia älykodin laitteita, sekä kodinkoneita että muita älykodin laitteita kuten erilaisia sensoreita, älypistorasioita, älylamppuja, hubeja, ja niin edelleen. Myös älypuhelimella ohjattavat kodinkoneet yleistyy jatkuvasti. Jos asia olisi niin kuin ilmeisesti luulet niin miten selität sen, että esimerkiski juuri älypuhelimella ohjattavat pesukoneet myydään esimerkiksi verkkokauppa.comista samantien kun niitä tulee varastoon? Siellä sivuillahan näkyy miten esimerkiksi älypuhelimella ohjattavia pesukoneita on ensin heti saatavilla ja varastossa, sitten ne on taas yhtäkkiä loppu ja arvioitu toimitusaika onkin 2-4 viikkoa. Sitten niitä on taas varastossa ja kohta ne on taas loppu ja taas saa odottaa viikkoja. Eli kyllä ihmiset on noista kiinnostunut.Ne on tietysti vain kalliimpia kuin ne joiss ei ole älypuhelimella ohjamiseen mahdollisuutta joten toki halvemmat myy enemmän.

• Anonyymi

Älypuhelimella ohjattavat kodinkoneet on muuten hyvä hankinta siinäkin mielessä, että niillä on mahdollista pienentää omia kasvihuonekaasupäästöjä ja myös vähentää omaa sähkölaskua. Esimerkiksi Home Boschin ja Siemensin käyttämän Home Connect -sovelluksen avulla on mahdollista ajastaa tiskikone, pesukone tai kuivausrumpu hoitamaan hommansa sillon kun sähkön hinta on halvin tai sillon kun uusiutuvilla energialähteillä tuotetun energian osuus on suurin. Me verrattiin just viime viikonloppuna kaverini kanssa Home Connectin ehdottamaa tiskikoneen käynnistysaikaa siihen mitä pörssisähkön hintoja kertova sovellus kertoi sähkön hinnasta. Näkeevän kaverini mukan Home Connectin arvio sähkön hinnasta vastasi sitä mitä pörssisähkösovellus näytti ja Home Connect ehdotti tiskikoneen käynnistysajaksi halvimpien tuntien aikaa. Eli kun käyttää älypuhelimella ohjattavaa pesukonetta, tiskikonetta ja tkuivausrumpua niin on mahdollista säästää sähkölaskussa kodinkoneita ohjaavan sovelluksen avulla antamalla sen ajastaa koneiden käynnistäminen halvimman sähkön tunteihin. Jos käyttää kodinkonetta, jota ei voi ohjata älypuhelimella tällänenei tietenkään ole mahdollista, tai se on huomattavasti hankalamapaa. Automatisoidusti sitä ei voi tehdä ellei käytössä ole jokin muu älykotijärjestelmä.

Ihan vastaavasti Home Connectilla on mahdollista automatisoida kodinkoneiden käynnistäminen niihin aikoihin millon uusiutuvan energian osuus on suurin. Eli tuolla tavalla on mahdollista pienentää omaa hiilijalanjälkeään ja omaa kasvihuonekaasujen päästöään. Perussuomalaisethan ei ja heidän kannattajansa eivät tietenkään piittaa mistään sellaisesta, mutta meille muille sillä on merkitystä yleensä. Persut nyt on niin totaalisen piittamattomia ja vastuuttomia että ei asia tietenkään heitä kiinnosta ollenkaan. Mutta onneksi me kaikki emme ole persuja tai niiden kannattajia.

Niin ja muuten. Monilla älykodin älypistorasioilla on mahdollista myös mitata sähkölaitteiden energiankulutusta. Kaikissa älypistorasioissaei sitä mahdollisuutta ole, mutta monissa on. Tarvitset tietenkin älypuhelimen nähdäksesi mittaustuloksen.

T. miksuh

• Anonyymi

Esimerkiksi Boschin ja Siemensin jopa

T. miksuh

• Anonyymi

Mutta sitten kun valmistaja päättää lopettaa päivitykset ei niillä ole tietoturvan vuoksi mitään asiaa nettiin.. hieman epäilen että tukea ei ylläpidetä yli 6 v kohdalla..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta sitten kun valmistaja päättää lopettaa päivitykset ei niillä ole tietoturvan vuoksi mitään asiaa nettiin.. hieman epäilen että tukea ei ylläpidetä yli 6 v kohdalla..

Totta kai. "Laitteesi käyttöjärjestelmää ei tueta enää". Osta uusi..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No itseasiassa lähiverkossa olevaa kodinkonetta paljon kriittisempi on esimerkiksi reitittimesi. Millon viimeeksi päivitit lähiverkkosi reitittimesi ohjelmiston ja asensit sille päivityksiä? Veikkaan että et ole kertaakaanasentanut päivityksiä reitittimellesi etkä ole edes tullut ajatelleeksi, että sitäkin pitäisi päivittää.
        Reititinhän on jatkuvasti yhteydessä internetiin ja lähiverkkosi on reitittimen kautta yhteydessä nettiin.
        Sitäpaitsi kun huolehdit siitä, että reitittimesi ohjelmisto on ajan tasalla, reitittimesi salasanat on vahvat eikä lähiverkkoosi pääse kukaan helposti niin se ei ole suuri ongelma, ettäkodinkone ei saa päivityksiä. Paljon tärkeämpää on, että se sovellus jolla kodinkonetta ohjataan saa päivityksiä. Ja niitä sovelluksiahan päivitetään vaikka tietty laite ei enää saisi päivityksiä. Sitäpaitsi mikä muka estää kytkemästä älypuhelimella käytettävää kodinkonetta wi-fi -verkkoon, joka ei ole yhteydessä internetiin? Voihan sulla olla erillinen verkko kodinkoneita varten. Jokatapauksessa kun lähiverkon tietoturva on kunnossa niin sillon kuka siihen lähiverkossa olevaan kodinkoneeseen muka pääsee käsiksi? Eihän ne kodinkoneet ole suoraan netissä samalla lailla kuin esimerkiksi kännykkä, joka on suoraan mobiiliverkon kautta netissä. Lähiverkonssa oleva kodinkonehan on palomuurin jne takana plähiverkossa, joten huolehdi siitä, että treitittimen tietoturva on kunnossa. Vai tuliko se reitittimen tietoturva sulle ollenkaan mieleen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No itseasiassa lähiverkossa olevaa kodinkonetta paljon kriittisempi on esimerkiksi reitittimesi. Millon viimeeksi päivitit lähiverkkosi reitittimesi ohjelmiston ja asensit sille päivityksiä? Veikkaan että et ole kertaakaanasentanut päivityksiä reitittimellesi etkä ole edes tullut ajatelleeksi, että sitäkin pitäisi päivittää.
        Reititinhän on jatkuvasti yhteydessä internetiin ja lähiverkkosi on reitittimen kautta yhteydessä nettiin.
        Sitäpaitsi kun huolehdit siitä, että reitittimesi ohjelmisto on ajan tasalla, reitittimesi salasanat on vahvat eikä lähiverkkoosi pääse kukaan helposti niin se ei ole suuri ongelma, ettäkodinkone ei saa päivityksiä. Paljon tärkeämpää on, että se sovellus jolla kodinkonetta ohjataan saa päivityksiä. Ja niitä sovelluksiahan päivitetään vaikka tietty laite ei enää saisi päivityksiä. Sitäpaitsi mikä muka estää kytkemästä älypuhelimella käytettävää kodinkonetta wi-fi -verkkoon, joka ei ole yhteydessä internetiin? Voihan sulla olla erillinen verkko kodinkoneita varten. Jokatapauksessa kun lähiverkon tietoturva on kunnossa niin sillon kuka siihen lähiverkossa olevaan kodinkoneeseen muka pääsee käsiksi? Eihän ne kodinkoneet ole suoraan netissä samalla lailla kuin esimerkiksi kännykkä, joka on suoraan mobiiliverkon kautta netissä. Lähiverkonssa oleva kodinkonehan on palomuurin jne takana plähiverkossa, joten huolehdi siitä, että treitittimen tietoturva on kunnossa. Vai tuliko se reitittimen tietoturva sulle ollenkaan mieleen?

Jep. Moni näistä kännykällä ohjattavisa kodinkoneista vauhkoavista ei tajuasitä, että tärkeintä on se, että sen lähiverkon tietoturva on kunnossa ja että se sovellus jolla sitä kodinkonetta ohjataan saa päivityksiä. Moni vauhkoajista ei varmasti ole tullut edes ajatelleeksi sitä, että heillä itsellään on reititin, jota ei ole päivitetty todennäkösesti kertaakaan sen jälkeen kun he sen ottivat käyttöön. Vasta nyt kun siitä mainitaan ryntäävät tietysti tarkistamaan että mikäs sen tilanne on. Moni myös käyttää niitä reitittimiä oletussalasanoilla eli ei ole edes vaihtanut niitä tuotuaan reitittimen kotiin kaupasta. Sillon on turha meuhkata siitä että joku kytkee kodinkoneen lähiverkkoonsas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. Moni näistä kännykällä ohjattavisa kodinkoneista vauhkoavista ei tajuasitä, että tärkeintä on se, että sen lähiverkon tietoturva on kunnossa ja että se sovellus jolla sitä kodinkonetta ohjataan saa päivityksiä. Moni vauhkoajista ei varmasti ole tullut edes ajatelleeksi sitä, että heillä itsellään on reititin, jota ei ole päivitetty todennäkösesti kertaakaan sen jälkeen kun he sen ottivat käyttöön. Vasta nyt kun siitä mainitaan ryntäävät tietysti tarkistamaan että mikäs sen tilanne on. Moni myös käyttää niitä reitittimiä oletussalasanoilla eli ei ole edes vaihtanut niitä tuotuaan reitittimen kotiin kaupasta. Sillon on turha meuhkata siitä että joku kytkee kodinkoneen lähiverkkoonsas.

Niin ja paljon kodinkoneita suurempi riski on käyttää Windowsia ajavaa tietokonetta. Niitä ei pitäisi koskaan päästää internetiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja paljon kodinkoneita suurempi riski on käyttää Windowsia ajavaa tietokonetta. Niitä ei pitäisi koskaan päästää internetiin.

Joo ja kaiken lisäksi moni käyttää tietokoneeellaan vanhentunutta windowsia ja webbselainta jotka ei saa mitään päivityksiä enää. Esimerkiksi Windows 7 on täysi pommi nykyään, koskase ei saa mitään päivityksiä enää. silti moni käyttää sitä edelleen.Täysin päivittämätön reititin oletussalasanoilla ja sitten vielä vanhentunut Windows ja webbiselain niin ei siinä ole varaa puhua mitään jonkun toisen kodinkoneiden käytöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se sinun Windowsia ajava tietokoneesi on paljon suurempi tietoturvariski kuin se, että itselläni on kodinkoneita kytkettynä lähiverkkoon. Terveisin tyyppi, jolla tulee tänään täyteen tasan 26 vuotta Debian -linuxjakelun käyttöä.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se sinun Windowsia ajava tietokoneesi on paljon suurempi tietoturvariski kuin se, että itselläni on kodinkoneita kytkettynä lähiverkkoon. Terveisin tyyppi, jolla tulee tänään täyteen tasan 26 vuotta Debian -linuxjakelun käyttöä.

T. miksuh

Itseasiassa toisinpäin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa toisinpäin

Kyllä se on just niin päin kuin sanoin. Windowsia ajava tietokone on paljon suurempi tietoturvariski. Ja sitten kun siihen vielä lisätään ketjussa aiemmin mainittu täysin päivittämätön lähiverkon reititin niin Windows -koneen riski kasvaa edelleen. Kyllä se on niin ettei Windowsia -ajavaa konetta saisi päästää nettiin.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on just niin päin kuin sanoin. Windowsia ajava tietokone on paljon suurempi tietoturvariski. Ja sitten kun siihen vielä lisätään ketjussa aiemmin mainittu täysin päivittämätön lähiverkon reititin niin Windows -koneen riski kasvaa edelleen. Kyllä se on niin ettei Windowsia -ajavaa konetta saisi päästää nettiin.

T. miksuh

Ei itseasiassa ole koska Windowsia päivitetään useamman ja tuki kestää paljon pidempään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei itseasiassa ole koska Windowsia päivitetään useamman ja tuki kestää paljon pidempään.

Ei pidä paikkaansa. Etkö muka ole huomannut sitä, että monen tietokone ei ole enää riittävä Windows 11:lle, joten ne koneet ei saa enää päivityksiä pian vaikka ne ei ole kuin jokusen vuoden vanhoja. Lisäksi Windowsissa on ihan jatkuvasti titoturva-aukkoja ja niin on sen webbiselaimissakin. Windows -koneella myös surffataan jatkuvasti ties millä siuilla ja sieltä voi koneelle tarttua ties mitä. Lähiverkkoon kytketyillä kodinkoneilla ei surffata netissä, joten ei niihin voi samalla lailla mitään tarttuakaan kuin Windowsia ajavaan tietokoneeseen. Windows -koneille myös lataillaan ja asennellaan jatkuvasti ohjelmia mistä sattuu, koska Windowsissa ei ole mitään Linuxin paketinhallintaa vastaavaa keskitettyä systeemiä. Windowsiin yleensä lataillaan ohjelmia mistä webbisivuilta sattuu ja sillon koneelle voi tulla ties mitä haittakoodia. Kodinkoneisiin ei latailla ohjelmia sieltä sun täältä, joten ei niihin voi sillon tulla samalla lailla haittakoodiakaan. Windows on aina ollut buginen ja reikäinen ja jopa Microsoftin päivitykset hajottaa jatkuvasti koneita. Etkö muka ole kuullut koskaan sellasta, että taas se Windowsin päivitys rikkois sitä ja tätä ja ihmisiä varoitetaan olemaan asentamatta päivitystä. Windows on aina ollut buginen paskakasa jolla ei pitäisi olla mitään asiaa internetiin. Vain pieni murto-osas kaikista Windowsin ttietoturva-aukoista on korjattu ja vähän väliä todetaan, että tämä aukko on ollut Windowsissa kymmenen vuotta ja vasta nyt se korjataan. Moni ei myöskään vaivaudu asentamaan päivityksiä vaikka niitä tulisi saataville. Käytetään ikivanhaa Windowsia ja jotkut käyttää edelleen IE -selaintakin vaikkei se ole saanut päivityksiä enää ikuisuuteen.Ohjelmien lisäksi Windows -koneilla lataillaan musiikkia, videoita jne ties mistä ja kun vielä waretetaan niin kone voi olla täynnä ties mitä örkkiä ja kone on voitu kaapata ties minkä bottiverkon osaksi. Sitten vielä kun moni laiminlyö Windowsissa virustorjunnan ja väittää ettei sitä tarvita eikä asenna virustorjuntaohjelmien päivityksiä niin soppa on valmis. Kaiken lisäksi Microsoft on aikoja sitten lopettanut Windows 7:n tuen eikä se saa mitään päivityksiä enää, silti moni surffaa sillä netissä edelleen. Ja Sama koskee Windows 10:ä jopa. Moni pysyttelee itsepäisesti siinä vaikka Microsoft on sanonut, ett sen tuki loppuu. Ja moni meinaa pysyä siinä senkin takia ettei aio hankkia uutta tietokonetta Windows 11:a varten.

Eli kuule kyllä se Windows on paljon suurempi tietoturvariski kuin mikään lähiverkkoon yhdistetty kodinkone.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Etkö muka ole huomannut sitä, että monen tietokone ei ole enää riittävä Windows 11:lle, joten ne koneet ei saa enää päivityksiä pian vaikka ne ei ole kuin jokusen vuoden vanhoja. Lisäksi Windowsissa on ihan jatkuvasti titoturva-aukkoja ja niin on sen webbiselaimissakin. Windows -koneella myös surffataan jatkuvasti ties millä siuilla ja sieltä voi koneelle tarttua ties mitä. Lähiverkkoon kytketyillä kodinkoneilla ei surffata netissä, joten ei niihin voi samalla lailla mitään tarttuakaan kuin Windowsia ajavaan tietokoneeseen. Windows -koneille myös lataillaan ja asennellaan jatkuvasti ohjelmia mistä sattuu, koska Windowsissa ei ole mitään Linuxin paketinhallintaa vastaavaa keskitettyä systeemiä. Windowsiin yleensä lataillaan ohjelmia mistä webbisivuilta sattuu ja sillon koneelle voi tulla ties mitä haittakoodia. Kodinkoneisiin ei latailla ohjelmia sieltä sun täältä, joten ei niihin voi sillon tulla samalla lailla haittakoodiakaan. Windows on aina ollut buginen ja reikäinen ja jopa Microsoftin päivitykset hajottaa jatkuvasti koneita. Etkö muka ole kuullut koskaan sellasta, että taas se Windowsin päivitys rikkois sitä ja tätä ja ihmisiä varoitetaan olemaan asentamatta päivitystä. Windows on aina ollut buginen paskakasa jolla ei pitäisi olla mitään asiaa internetiin. Vain pieni murto-osas kaikista Windowsin ttietoturva-aukoista on korjattu ja vähän väliä todetaan, että tämä aukko on ollut Windowsissa kymmenen vuotta ja vasta nyt se korjataan. Moni ei myöskään vaivaudu asentamaan päivityksiä vaikka niitä tulisi saataville. Käytetään ikivanhaa Windowsia ja jotkut käyttää edelleen IE -selaintakin vaikkei se ole saanut päivityksiä enää ikuisuuteen.Ohjelmien lisäksi Windows -koneilla lataillaan musiikkia, videoita jne ties mistä ja kun vielä waretetaan niin kone voi olla täynnä ties mitä örkkiä ja kone on voitu kaapata ties minkä bottiverkon osaksi. Sitten vielä kun moni laiminlyö Windowsissa virustorjunnan ja väittää ettei sitä tarvita eikä asenna virustorjuntaohjelmien päivityksiä niin soppa on valmis. Kaiken lisäksi Microsoft on aikoja sitten lopettanut Windows 7:n tuen eikä se saa mitään päivityksiä enää, silti moni surffaa sillä netissä edelleen. Ja Sama koskee Windows 10:ä jopa. Moni pysyttelee itsepäisesti siinä vaikka Microsoft on sanonut, ett sen tuki loppuu. Ja moni meinaa pysyä siinä senkin takia ettei aio hankkia uutta tietokonetta Windows 11:a varten.

Eli kuule kyllä se Windows on paljon suurempi tietoturvariski kuin mikään lähiverkkoon yhdistetty kodinkone.

T. miksuh

Lisään vielä sen, että Windowsissahan ei ole sovelluksille minkäänlista keskitettyä päivityssysteemiäkään. Eli käytännössä jokaisella koneeseen asennetulla sovelluksella on joko oma päivityssysteeminsä tai sitten ei ole mitään jollon käyttäjä joutuu itse seuraamaan netistä onko sovelluksesta tullut uusia versioita. Ja jos on tullut niin käyttäjä joutuu itse lataamaan uuden version netisä ja asentamaan sen sitten. Totuus on sitten se, että todellisuudessa suurinta osaa tietokoneelle asennetuista ohjelmista ei päivitetä koskaan van niiden käyttöä vaan jatketaan. Ja jos niissä on tietoturva-aukkoja niin niitä ei tietenkään tukita jos päivityksiä ei asenneta. Linuxissa on keskitetty paketinhallinta, jonka kautta käyttis ja ohjelmat päivitetään. Eli linuxissa ohjelmissa ei tarvitse olla omaa päivityssyteemiä, koska päivitykset tulee paketinhallinnan kautta. Windowsissa tällstä ei ole vieläkään mikä tekee Windowsista entistäkin bugisemman ja reikäsemmän kun sinne asennetaan mitä sattuu mistä sattuu eikä päivityksiä sitten välttämättä koskaanasenneta vaikka niitä tulisikin saataville.

T. miksuh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään vielä sen, että Windowsissahan ei ole sovelluksille minkäänlista keskitettyä päivityssysteemiäkään. Eli käytännössä jokaisella koneeseen asennetulla sovelluksella on joko oma päivityssysteeminsä tai sitten ei ole mitään jollon käyttäjä joutuu itse seuraamaan netistä onko sovelluksesta tullut uusia versioita. Ja jos on tullut niin käyttäjä joutuu itse lataamaan uuden version netisä ja asentamaan sen sitten. Totuus on sitten se, että todellisuudessa suurinta osaa tietokoneelle asennetuista ohjelmista ei päivitetä koskaan van niiden käyttöä vaan jatketaan. Ja jos niissä on tietoturva-aukkoja niin niitä ei tietenkään tukita jos päivityksiä ei asenneta. Linuxissa on keskitetty paketinhallinta, jonka kautta käyttis ja ohjelmat päivitetään. Eli linuxissa ohjelmissa ei tarvitse olla omaa päivityssyteemiä, koska päivitykset tulee paketinhallinnan kautta. Windowsissa tällstä ei ole vieläkään mikä tekee Windowsista entistäkin bugisemman ja reikäsemmän kun sinne asennetaan mitä sattuu mistä sattuu eikä päivityksiä sitten välttämättä koskaanasenneta vaikka niitä tulisikin saataville.

T. miksuh

Jep. Windows 10 tuki loppuu lopullisesti lokakuussa 2025, eli vähän yli vuoden päästä. Sitten on taas lisää suuri määrä ihmisiä, jotka käyttävät Windowsia, joka ei saa mitään tietoturvapäivityksiä. Ja jos tietokoneesi ei vastaa Windows 11:n vaatimuksia et voi asentaa sille uuttakaan Windowsia. Jos ei osta uutta tietokonetta niin Windowsin kanssa on sitten jumissa käyttiksen kanssa, joka ei saa enää mitään päivityksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Kaikk koneet missä Windows 10 toimii toimii myös Windows 11. Eli valehtelet jälleen..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. Windows 10 tuki loppuu lopullisesti lokakuussa 2025, eli vähän yli vuoden päästä. Sitten on taas lisää suuri määrä ihmisiä, jotka käyttävät Windowsia, joka ei saa mitään tietoturvapäivityksiä. Ja jos tietokoneesi ei vastaa Windows 11:n vaatimuksia et voi asentaa sille uuttakaan Windowsia. Jos ei osta uutta tietokonetta niin Windowsin kanssa on sitten jumissa käyttiksen kanssa, joka ei saa enää mitään päivityksiä.

Kyllä voi asentaa Windows 11 täysin toimivana ja päivitykset kulkee. Eli älä puhu sontaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

T. miksuh

Windowsissa ohjelmat päivittyy nykyään lähes automaattisesti.. eli jälleen väärää tietoa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Windowsissa ohjelmat päivittyy nykyään lähes automaattisesti.. eli jälleen väärää tietoa..

Ja sitä suuremmalla syyllä välttää kaikkia tietoteknisiä pesukoneita. Tontut intoilee eikä itsekään tiedä toimiiko vai ei parin vuoden päästä kun pitäisi järjestelmäpäivitellä. Ketä kiinnostaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta kai. "Laitteesi käyttöjärjestelmää ei tueta enää". Osta uusi..

Oma kolmisen vuotta sitten ostettu Bosch -tiskikoneeni sai tietoturvapäivityksen viimeeksi juuri tänään 25.9.2024. Olin ruokapöydän luona syömässä kun älypuhelimeni ilmoitti uudesta tietoturvapäivityksestä. Kyse oli siis nimenomaan tiskikoneen ohjelmiston tietoturvapäivityksestä. Home Connect -älypuhelinsovellus päivittyi sekin juuri vähän aikaa sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma kolmisen vuotta sitten ostettu Bosch -tiskikoneeni sai tietoturvapäivityksen viimeeksi juuri tänään 25.9.2024. Olin ruokapöydän luona syömässä kun älypuhelimeni ilmoitti uudesta tietoturvapäivityksestä. Kyse oli siis nimenomaan tiskikoneen ohjelmiston tietoturvapäivityksestä. Home Connect -älypuhelinsovellus päivittyi sekin juuri vähän aikaa sitten.

Vaan tiskikonetta käytetään yleensä yli 5-v. Mitään takeita ei ole niin pitkistä päivityksistä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan tiskikonetta käytetään yleensä yli 5-v. Mitään takeita ei ole niin pitkistä päivityksistä..

Siskoni tiskikonee on saanut tietoturvapäivityksiä jo yli kuuden vuoden ajan. Tiedän tuon, koska puhuttiin tästä just vähänaikaa sitten. Eli revi siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole tainnut huomata, että suurin osa älypuhelimien valmistajista ei julkase älypuhelimilleen päivityksiä edes sen kolmen vuoden ajan. Moni ei vuotta pidempään. Silti moni käyttää älypuhelintaan paljon pidempään. Sun olisi syytä olla tosta paljon enemmän huolissasi kuin kodinkoneiden päivityksistä. Samsung on poikkeus, Samsunghan lupaa omille älypuhelimilleen parhaimmillaan jopa 7 vuoden päivitystuen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä todellakaan päivity, älä valehtele. Windowsissa ei ole minkäänöaista Linuxin tyyppistä keskitettyä päivityssysteemiä jolla sovellusohjelmat saisi päivitettyä automaattisesti. Windowsissa nimenomaan on sovelluksissa omat päivityssysteeminsä nimenomaan sen takia, että Windowsissa ei ole keskitettyä tapaa päivittää sovelluksia. Ja suurimmassa osassa Windows -sovelluksia ei ole mitään päivitysmekanismia sisäänrakennettuna vaan käyttäjän pitää itse asentaa sovelluksesta uusi versio. Käyttäjän pitää myös itse tarkistaa sillon säännöllisesti onko päivityksiä tullut saataville. Älä yritä väittää, että Windowsissa muka sovellusohjelmat päoivittyy automaattisesti, se on silkka valhe. Asioa ei ole niin mikä on täysin käsittämätöntä. Linuxissa on ollut keskitetty paketinhalinta 90-luvulta alkaen, muta Windowsissa ei ole sitä vieläkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millos viimeeksi päivitit wi-fi -reitittimesi ohjelmiston? Ai, että et ole päivittänyt sitä sen jälkeen kun toit sen kotiin kaupasta? No sitähän minäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole tainnut huomata, että suurin osa älypuhelimien valmistajista ei julkase älypuhelimilleen päivityksiä edes sen kolmen vuoden ajan. Moni ei vuotta pidempään. Silti moni käyttää älypuhelintaan paljon pidempään. Sun olisi syytä olla tosta paljon enemmän huolissasi kuin kodinkoneiden päivityksistä. Samsung on poikkeus, Samsunghan lupaa omille älypuhelimilleen parhaimmillaan jopa 7 vuoden päivitystuen.

Ja niistä vähistä nykyään vielä markkinoilla olevista peruspuhelimista käytännössä mikään ei saa tietoturvapäivityksiä enää paria kuukautta julkaisunsa jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millos viimeeksi päivitit wi-fi -reitittimesi ohjelmiston? Ai, että et ole päivittänyt sitä sen jälkeen kun toit sen kotiin kaupasta? No sitähän minäkin.

Siinä on automaattinen päivitys:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja niistä vähistä nykyään vielä markkinoilla olevista peruspuhelimista käytännössä mikään ei saa tietoturvapäivityksiä enää paria kuukautta julkaisunsa jälkeen.

Peruspuhelimet eivät niitä tarvitse koska joko niillä ei nettiin pääse tai niihin on erittäin vaikeaa alkaa haitakkeita tekemään tai hyökkäyksiä koska järjestelmä ei ole älypuhelinjärjestelmä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siskoni tiskikonee on saanut tietoturvapäivityksiä jo yli kuuden vuoden ajan. Tiedän tuon, koska puhuttiin tästä just vähänaikaa sitten. Eli revi siitä.

Juu mielikuvitusmaailmassa kaikki on mahdollista:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa vaihtaa puhelimen 3-4 vuoden aikana. Kodinkoneet voi seistä paikallaan jopa yli 10v..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä todellakaan päivity, älä valehtele. Windowsissa ei ole minkäänöaista Linuxin tyyppistä keskitettyä päivityssysteemiä jolla sovellusohjelmat saisi päivitettyä automaattisesti. Windowsissa nimenomaan on sovelluksissa omat päivityssysteeminsä nimenomaan sen takia, että Windowsissa ei ole keskitettyä tapaa päivittää sovelluksia. Ja suurimmassa osassa Windows -sovelluksia ei ole mitään päivitysmekanismia sisäänrakennettuna vaan käyttäjän pitää itse asentaa sovelluksesta uusi versio. Käyttäjän pitää myös itse tarkistaa sillon säännöllisesti onko päivityksiä tullut saataville. Älä yritä väittää, että Windowsissa muka sovellusohjelmat päoivittyy automaattisesti, se on silkka valhe. Asioa ei ole niin mikä on täysin käsittämätöntä. Linuxissa on ollut keskitetty paketinhalinta 90-luvulta alkaen, muta Windowsissa ei ole sitä vieläkään.

Kyllä päivittyy ainakin täällä eli älä valehtele..

• Anonyymi

Kyllä te olette sekaisin.

• Anonyymi

Itse taidat olla.

• Anonyymi

Itselläni on ollut nyt noin vuoden verran Boschin pesukone, jossa on automaattinen pesuaineen annostelu ja pesuaineskannaus. Erittäin hienosti on toiminut. Ehdottomasti kaikkien aikojen paras pesukone ikinä mitä olen omistanut. En luopuisi automaattisesta annostelusta enää mistään hinnasta nyt kun siihen on tottunut Kallishan toi oli, mutta on sitten kyllä hyväkin..

• Anonyymi

Kannattaa luopua. Ei meinaa toimi luotettavasti.. Vähän kuin kuvaisi kameralla automaattiasetuksilla..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa luopua. Ei meinaa toimi luotettavasti.. Vähän kuin kuvaisi kameralla automaattiasetuksilla..

Ongelmat voi tulla esiin vasta pidemmällä aikavälillä. Pari vuotta olin sitä mieltä että kuivausrumpu on yliveto. Varsinkin kun sai käyttää taloyhtiön konetta. En ota enää vaikka ilmaiseksi saisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on täysin sinun oma ongelmasi, jos et osaa käyttää laitteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelmat voi tulla esiin vasta pidemmällä aikavälillä. Pari vuotta olin sitä mieltä että kuivausrumpu on yliveto. Varsinkin kun sai käyttää taloyhtiön konetta. En ota enää vaikka ilmaiseksi saisin.

No ei kai nyt kukaan taloyhtiöiden koneita mene vertaamaan kunnolliseen omaan laitteeseen. Kaiken lisäksi ne taloyhtiön laitteet on niin kovassa käytössä, että kuluvat loppuun. Lisäksi niitä ei kaikki vaivaudu puhdistamaan käytön jälkeen kun kyseessä ei ole oma kuivausrumpu jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä toimii ihan luotettavasti. Minkäs sille voi jos sinä olet niin kädetön ettet osaa käyttää niitä. Hyvin on toiminut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on täysin sinun oma ongelmasi, jos et osaa käyttää laitteita.

Ei ole osaamisesta kiinni vaan tekniikasta.,.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kai nyt kukaan taloyhtiöiden koneita mene vertaamaan kunnolliseen omaan laitteeseen. Kaiken lisäksi ne taloyhtiön laitteet on niin kovassa käytössä, että kuluvat loppuun. Lisäksi niitä ei kaikki vaivaudu puhdistamaan käytön jälkeen kun kyseessä ei ole oma kuivausrumpu jne.

No oikeasti se on toisinpäin. Taliyhtiöiden koneet on parempia laitoskoneita. Ne pesee puhtaaksi lyhyemmässä ajassa ja isoilla rummuilla voi pestä isompia koneellisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No oikeasti se on toisinpäin. Taliyhtiöiden koneet on parempia laitoskoneita. Ne pesee puhtaaksi lyhyemmässä ajassa ja isoilla rummuilla voi pestä isompia koneellisia.

Näin on. Niissä jo tunnin ohjelma riittää pyykkien pesemiseen. Ei tarvitse odottaa tunteja kun kotikoneet jynssää pyykkiä energiasäästämisentoivossa. Lisäksi ne käyttää enemmän vettä pesuun jolloin pyykit kastuu paremmin ja pesuaine leviää kunnolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on. Niissä jo tunnin ohjelma riittää pyykkien pesemiseen. Ei tarvitse odottaa tunteja kun kotikoneet jynssää pyykkiä energiasäästämisentoivossa. Lisäksi ne käyttää enemmän vettä pesuun jolloin pyykit kastuu paremmin ja pesuaine leviää kunnolla.

Juuri täsmälleen näin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole millään tavalla toisin päin. Ne taloyhtiöiden koneet on jatkuvassa käytössä toisin kuin oma kne, joten ne on myös jatkuvassa rasituksessa jatkuvasti ja kuluvat siksi nopeammin. Sitäpaitsi peseehän ne nopeammin, mutta ne ei myöskään sisällä mitään nykyaikasten pesukoneiden ominaisuuksia toisin kuin omat koneet. Lisäksi ne taloyhtiön koneet on kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä. Yleisesti yleensäkin lyhyet pesuohjelmat ei ole ympäristöystävällisiä, eikä myöskään ohjelmat jotka kuluttaa enemmän vettä. Ne taloyhtiön koneet tuhlaa vettä ja energiaa. Käytännössä ainut syy käyttää taloyhtiön koneita on se, jos pitää pyykätä isompia määriä kerralla ja pitää saada ne kuivumaan myös koska neei omaan kotiin mahdu kuivumaan. Toinen syy on tietysti se, että siirretään se sähkölasku taloyhtiön ja kaikkien asukkaiden maksettavaksi sen sijaan, että maksettas itse se pesukoneen kulutus. Taloyhtiön koneiden käytössä on kuitenkin myös se huono puoli, että et voi käyttää niitä sillon kun haluat ja joudut varaamaan tietyn ajan niiden käyttöön. Omaa pesukonetta oi käyttää sillon kun se itselle sopii. Ja sitten taloissa on aina idiootteja, jotka valittaa siitä, jos pyykkivuorosi venyy sekunnin verran liian pitkäksi. Samaten on niitä idiootteja, jotka mättää toisen märät pyykit likaiselle lattialle tai sitten vaihtoehtoisesti itse vie muiden vuorot. Ja kaiken lisäksi ne taloyhtiön kuivaushuoneet ja kuivausrummut tuhlaa nekin järjettömän paljon sähköä. Kuivaushuoneesa se koko päivän pauhaava kuumaa ilmaa puhaltava tuuletin ei todellakaan ole mikään ympäristöteko ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta eikä muutenkaan energian säästämisen kannalta. Ne taloyhtiön laitosmalliset kuivausrummutkin tuhlaa energiaa. Lisäksi kun ne laitteet on yhteiskäytössä niin jatkuvasti on ihmisiä, jotka ei esimerkiksi siivoa taloyhtiön kuivausrummusta jäljiltään jäävää nukkaa. Niin ja nykyaikaisissa kuivausrummuissa on itsestään pyuhdistuvat lauhduttimet jne, mutta noissa taloyhtiön koneissa tyypillisesti ei ole vaan sunpitää itse kerätä niistä se irronnut nukka. Nykyaikaset omaan kotiin hankittavat kuivausrummut on myös hellävarasempia vaatteille ja niissä on useampia ohjelmia kuivaukseen kuin noissa taloyhtiön koneissa.

Eli itse kyllä vältän viimeiseen asti taloyhtiön koneiden käyttöä mikäli vain mahdollista. Kaiken päälle voi lisätä vielä senkin, että kun pyykkitupa ja kuivaushuone on yhteiskäytössä niin mikään ei estä varkaita viemästä toisen pyykkejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niiden taloyhtiön koneiden yksi suurimmista ongelmista tulikin jo mainittua tossa sun kommentissasi. Ne tuhlaa sekä sähköä, että vettä. Se lyhyt pesuaika on saavutettu nimenomaan sillä, että ne taloyhtiön koneet on kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä. Tietysti täysin piittaamattomat persut voi ajatella, että joo näiden käytöstä ei tarvitse edes maksaa kun kulutettu sähkö ei näy omassa laskussa. Mutta todellisuudessa ne taloyhtiön koneet tuhlaa sekä vettä, että sähköä ja synnyttävät siis omaa konetta paljon enemmän kasvihuonekaasupäästöjä ja jätevettä. Tietysti niille ihmisille noi voi olla ok, jotka ei pätkääkään piittaa oman toimintansa seurauksista, muta me ei olla kaikki sellaisia vaikke te jotkut olisitte.

Toisekseenmitä tulee siihen pesuaineen sekoittumiseen veteen ja vaatteisiin niin ei siihen tarvita ylimääräistä vettä kuten väität. Noissa taloyhtiön koneissa nimenomaan ei ole mitään nykyaikasia ominaisuuksia vaan ne on peruskarvalakkimalleja ominaisuuksiltaan. Nykyaikasissa itselle ostettavissa koneissa, etenkin niissä joissa on automaattinen pesuaineen annostelu, on ainakin osassa uuden tyyppinen pesuaineen suihkutus, joka läpäisee pyykin kankaan aivan eritavalla kuin perinteinen tapa missä pesuaine vain tipautetaan veden sekaan. Lisäksi sitä pesuainetta suihkutettaessa se jo valmiiksi yhdistetään veden lisäämiseen koneeseen fjollon vesi ja pesuaine sekoittuvat tehokkaammin ja läpäisevät pyykin paremmin. Tuo myös mahdollistaa sen, että pesuainetta trvitaan vähemmän ja myös vettä tarvitaan vähemmän. Perinteisestihän karvalakkikonet, joihin ne taloyhtiönkin koneet ominaisuuksiltaan kuuluu, pesuaine vain heitetään sinne veden sekaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä siinä muka on ongelmana, jos pesukone käyttää energian ja veden säästämisen takia enemmän aikaa pyykin pesuun? Eihän sun tarvitse sen koneen vieressä istua kyttäämässä pyykin pesemistä. Voit tehdä kaikkea muuta samanaikaisesti, tai voit jopa nukkua sillä aikaa. Nykyaikaset omat koneet voi ajastaa toimimaan vaikka yöllä. Esimerkiksi Boschin koneet on niin hiljaisiakin ettei ne nukkuumista haittaa. Lisäksi kun voit ajastaa sen oman koneesi niin voit säästää sähkölaskussa ja kasvihuonekaasupäästöissäkin. Voit jopa automatisoida oman koneesi käynnistymään halvimman sähkön tuntien ajaksi tai niihin aikoihin kun uusiutuvan sähkön osuus on uurin. Niiden ihannoimiesi taloyhtiön koneiden kanssa se ei ole mahdollista eikä kukaan muukaan istu pyykkituvassa keskellä yötä jne, yleensä sinne ei edes pääse keskellä yötä jos ovessa on älylukko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyaikaset koneet ei tarvitse ylimäärästä vettä siihen, että pesuaine leviää hyvin. Nykyaikasissa koneissa on erilaisia kehittyneitä suihkutustapoja nestemäisen pesuaineen syöttämiseen sinne koneeseen. Mutta niissä taloyhtiön koneissa sellaisia ominaisuuksia ei ole, koska niissä ei yleensä ole mitään kehittyneitä nykyaikasia ominaisuuksia. Itselle ostettavissa esimerkiksi Boschin koneissa kuitenkin on. Se on mennneen maailman tpa ajatella, että muka yarvittas paljon vettä, jotta pesuaine leviäisi kunnolla, ei tarvita. Mutta minkäs sille voi jos olet jämähtänyt menneeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole millään tavalla toisin päin. Ne taloyhtiöiden koneet on jatkuvassa käytössä toisin kuin oma kne, joten ne on myös jatkuvassa rasituksessa jatkuvasti ja kuluvat siksi nopeammin. Sitäpaitsi peseehän ne nopeammin, mutta ne ei myöskään sisällä mitään nykyaikasten pesukoneiden ominaisuuksia toisin kuin omat koneet. Lisäksi ne taloyhtiön koneet on kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä. Yleisesti yleensäkin lyhyet pesuohjelmat ei ole ympäristöystävällisiä, eikä myöskään ohjelmat jotka kuluttaa enemmän vettä. Ne taloyhtiön koneet tuhlaa vettä ja energiaa. Käytännössä ainut syy käyttää taloyhtiön koneita on se, jos pitää pyykätä isompia määriä kerralla ja pitää saada ne kuivumaan myös koska neei omaan kotiin mahdu kuivumaan. Toinen syy on tietysti se, että siirretään se sähkölasku taloyhtiön ja kaikkien asukkaiden maksettavaksi sen sijaan, että maksettas itse se pesukoneen kulutus. Taloyhtiön koneiden käytössä on kuitenkin myös se huono puoli, että et voi käyttää niitä sillon kun haluat ja joudut varaamaan tietyn ajan niiden käyttöön. Omaa pesukonetta oi käyttää sillon kun se itselle sopii. Ja sitten taloissa on aina idiootteja, jotka valittaa siitä, jos pyykkivuorosi venyy sekunnin verran liian pitkäksi. Samaten on niitä idiootteja, jotka mättää toisen märät pyykit likaiselle lattialle tai sitten vaihtoehtoisesti itse vie muiden vuorot. Ja kaiken lisäksi ne taloyhtiön kuivaushuoneet ja kuivausrummut tuhlaa nekin järjettömän paljon sähköä. Kuivaushuoneesa se koko päivän pauhaava kuumaa ilmaa puhaltava tuuletin ei todellakaan ole mikään ympäristöteko ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta eikä muutenkaan energian säästämisen kannalta. Ne taloyhtiön laitosmalliset kuivausrummutkin tuhlaa energiaa. Lisäksi kun ne laitteet on yhteiskäytössä niin jatkuvasti on ihmisiä, jotka ei esimerkiksi siivoa taloyhtiön kuivausrummusta jäljiltään jäävää nukkaa. Niin ja nykyaikaisissa kuivausrummuissa on itsestään pyuhdistuvat lauhduttimet jne, mutta noissa taloyhtiön koneissa tyypillisesti ei ole vaan sunpitää itse kerätä niistä se irronnut nukka. Nykyaikaset omaan kotiin hankittavat kuivausrummut on myös hellävarasempia vaatteille ja niissä on useampia ohjelmia kuivaukseen kuin noissa taloyhtiön koneissa.

Eli itse kyllä vältän viimeiseen asti taloyhtiön koneiden käyttöä mikäli vain mahdollista. Kaiken päälle voi lisätä vielä senkin, että kun pyykkitupa ja kuivaushuone on yhteiskäytössä niin mikään ei estä varkaita viemästä toisen pyykkejä.

Ammattikoneet on suunniteltu jatkuvaan käyttöön eli ne myös kestää pidemmän aikaa kuin kotikoneet. Tästä on kokemusta koska työskentelen siivoojana ja käytössä on ammattivälineet. Ympäristöystävällisyys on sivuseikka jos sen takia joudutaan heikentämään pesutulosta tai huuhtelukertoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyaikaset koneet ei tarvitse ylimäärästä vettä siihen, että pesuaine leviää hyvin. Nykyaikasissa koneissa on erilaisia kehittyneitä suihkutustapoja nestemäisen pesuaineen syöttämiseen sinne koneeseen. Mutta niissä taloyhtiön koneissa sellaisia ominaisuuksia ei ole, koska niissä ei yleensä ole mitään kehittyneitä nykyaikasia ominaisuuksia. Itselle ostettavissa esimerkiksi Boschin koneissa kuitenkin on. Se on mennneen maailman tpa ajatella, että muka yarvittas paljon vettä, jotta pesuaine leviäisi kunnolla, ei tarvita. Mutta minkäs sille voi jos olet jämähtänyt menneeseen.

Kyllä tarvitsee nimenomaan nykykoneet koska EU vedensäästödirektiivi on tehnyt sen ettei nykykoneet tahdo ottaa riittävästi vettä ja huuhtelutulos on testienkin mukaan ollut näissä huono koska se vesi..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä siinä muka on ongelmana, jos pesukone käyttää energian ja veden säästämisen takia enemmän aikaa pyykin pesuun? Eihän sun tarvitse sen koneen vieressä istua kyttäämässä pyykin pesemistä. Voit tehdä kaikkea muuta samanaikaisesti, tai voit jopa nukkua sillä aikaa. Nykyaikaset omat koneet voi ajastaa toimimaan vaikka yöllä. Esimerkiksi Boschin koneet on niin hiljaisiakin ettei ne nukkuumista haittaa. Lisäksi kun voit ajastaa sen oman koneesi niin voit säästää sähkölaskussa ja kasvihuonekaasupäästöissäkin. Voit jopa automatisoida oman koneesi käynnistymään halvimman sähkön tuntien ajaksi tai niihin aikoihin kun uusiutuvan sähkön osuus on uurin. Niiden ihannoimiesi taloyhtiön koneiden kanssa se ei ole mahdollista eikä kukaan muukaan istu pyykkituvassa keskellä yötä jne, yleensä sinne ei edes pääse keskellä yötä jos ovessa on älylukko.

Voi ne ajastaa ja voi lähteä vaikka töihin ja jättää kone jauhamaan omillaa mutta arvaa mitä vakuutusyhtiö sanoo jos kone syttyy palamaan tai laskee vedet asuntoon tai koko taloyhtiöön?
        Ne sanoo maksa itse..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi ne ajastaa ja voi lähteä vaikka töihin ja jättää kone jauhamaan omillaa mutta arvaa mitä vakuutusyhtiö sanoo jos kone syttyy palamaan tai laskee vedet asuntoon tai koko taloyhtiöön?
        Ne sanoo maksa itse..

Kuka muka on puhunut jotain sellasta, että kone pitäs jättää yksin päälle kun lähtee töihin? Oletko todellakin niijn rajoittunut päästäsi ettet tajua, että nosta ominaisuuksista on hyötyä myös sillon kun olet itse kotona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tarvitsee nimenomaan nykykoneet koska EU vedensäästödirektiivi on tehnyt sen ettei nykykoneet tahdo ottaa riittävästi vettä ja huuhtelutulos on testienkin mukaan ollut näissä huono koska se vesi..

Paljon todennäkösempää on, että ise annostelet pesuaineen päin persettä ja sen takia se sun pesutuloksesi on huono. Eli kannattas käyttää sitä automaattista annostelua, jos kone sitä tukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljon todennäkösempää on, että ise annostelet pesuaineen päin persettä ja sen takia se sun pesutuloksesi on huono. Eli kannattas käyttää sitä automaattista annostelua, jos kone sitä tukee.

Ei vaan kone ei huuhtele/pese hyvin koska EU säästöhommat

• Anonyymi

Ketä pyykkääjää kiinnosta ympäristöystävällisyys ja nykyaikaiset ominaisuudet?
      Vaatteet ei tule puhtaaksi ja kone hieroo pitkillä ohjelmilla vaatteet rikki kun yritetään saada edes välttävä pesutulos.
      Aspergerit vaan jankkaa wifeistä ja äpeistä.

• Anonyymi

Kyllä olisi syytä kiinnostaa. Mutta ainahan on kaltaisiasi juntteja tietenkin.

• Anonyymi

Automaattinen pesuaineen annostelu toimii hienosti, kunhan sitä käyttää oikein. Eiköhän asia ole niin, että ne, jotka väittävät ettei se toimi eivät ole koskaan edes kokeilleet tai sitten eivät ole käyttäneet sitä oikein.

Jotta automaattinen pesuaineen annostelu toimisi oikein pitää tietenkin ensin kertoa koneelle perusannostelu, jolla se määrittelee automaattisen pesuaineenannostelun käyttämän pesuaineen perusmäärän, johon annostelu sitten perustuu. Jos sitä määrittelyä ei tee, tai sen tekee väärin, niin sitten homma ei tietenkään toimi oiein. Mutta se ei sillon ole automaattisen annostelun vika vaan käyttäjän oma moka.

Itselläni on pesukone, jossa on automaattinen annostelu ja tuki Home Connectille. Jotta automaattinen pesuaineen annostelu toimisi oikein pitää sovelluksella kertoa pesukoneelle mikä pesuaineen ja / tai huuhteluaineen perusannostelu on. Sen voi tehdä sovelluksen asetuksista. Perusannostelun voi määritellä molemmille pesuainelokeroille ja siis sekä pesuainetta varten tai huuhteluainetta varten. Jos toisessa lokerossa on pesuainetta ja toisessa huuhteluainetta niin kummallekin voi määritellä oman perusannostelun määrän. Samaten sillon, jos molemmissa lokeroissa on pesuainetta. Perusannostelun määrän asettaminen on tärkeää, jotta homma toimii oikein.

Kun ostetaan kaupasta nestemäistä pesuainetta ja / tai nestemäistä huuhteluainetta niin niiden pakkauksissa on kerrottu millilitoina perusannostelun määrä. Jos pesukone ei tue pesuaineskannausta niin sillon pesuaineen tai huuhteluaineen pakkauksessa mainittu perusannostelun millilitramäärä pitää syöttää arvona Home Connect -sovelluksen asetuksiin. Jos pesukone tukee pesuaineskannausta sillon perusannostelun määrän voi skannata pakkauksesta. Eli siis pesuaine- ja huuhteluainepakkauksissa on tekstimuotoisen perusainemäärän lisäksi viivakoodi ja Home Connect -sovellus voi sitten lukea sen viivakoodin, josta sovellus saa selville perusannostelun määrän millilitroina. Jos pesukone siis tukee pesuaineskannausta perusannostelun määrä voidaan skannata viivakoodista eikä sitä siis tarvitse itse syötää sovellukseen.

Perusannostelu pitää asettaa joka kerta kun halutaan käyttää lokerossa jotain eri pesuainetta tai huuhteluainetta kuin aiemmin. Eli jos käytetään samaa pesuainetta tai huuhteluainetta niin perusannostelua ei tarvitse asettaa kuin kerran, mutta jos aletaan käyttää jotain toista pesuainetta tai huuhteluainetta niin perusannostelu pitää taas asettaa pesuaineen tai huhteluaineen valmistajan suositusten mukaiseksi. Samaan lokeroon ei myöskään kannata sekoittaa samanaikaisesti kahta eri pesuainetta tai kahta eri huuhteluainetta ellei ole ihan pakko. Eli lokerot kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää tyhjäksi ennenkuin vaihtaa pesuainetta tai huuhtluainetta toiseen.

Kun perusannostelun määrä on asetettu pesukone käyttää tätä pesuaineen tai huuhteluaineen valmistajan suosittelemaa perusannostelumäärä perustana automaattiselle pesuaineen annostelulle. Pesukone säätää sitten automaattisesti tarvittavan pesuaineen ja huuhteluaineen määrää sen mukaan mitä pesuohjelmaa käytetään, mikä pyykin paino on, mikä on pyykin kuitutyyppi, minkätyyppistä tyyppi on, kuinka likasta pyykki on, mikä on veden kovuus jne. Homma toimii hienosti kunhan perusannostelu on asetettu oikein.

Itselläni on tosiaan Boschin pesukone, jossa on tuki pesuaineen automaattiselle annostelulle ja Home Connectille. Homma toimii hienosti. Veikkaan, että ne jotka väittävät ettei se toimi eivät ole edes kokeilleet ja puhuvat mitä sylki suuhun tuo. Tai sitten eivät ole vaivautuneet asettamaan perusannostelua suositusten mukaiseksi tai ovat muuten asettaneet sen päin honkia.

• Anonyymi

Ei todellakaan toimi hyvin vaikka käyttäisi oikein..

• Anonyymi

Home Connect -älypuhelinsovelluksen uusin versio osaa muuten näyttää nyt myös tilastoja kodinkoneiden sähkönkulutuksesta ja vedenkulutuksesta. Huomasin ton tänään. Eli sovelluksella voi tarkastella kuukausittain tilstoja esimerkiksi oman tiskikoneen, pesukoneen ja kuivausrummun energiankulutuksesta kilowattitunteina. Sovellus näyttää kuinka paljon mikäkin kodinkone on kuluttanut energiaa tarkasteltavan kuukauden aikana yhteensä, kuinka paljon energiaa on kulunut keskimäärin pesuohjelmakertaa kohden, kuinka monta kertaa mitäkin pesuohjelmaa on käytetty jne. Lisäksi Sovellus näyttää vastaavia tilastoja myös kulutetusta vedestä. Tilastojen avulla on helppo seurata sitä kuinka paljon energiaa ja vettä oma kodinkoneiden käyttö kuluttaa ja siten on mahdollista vaikuttaa kulutukseen pesuohjelmavalinnoilla jne. Eli sen lisäksi, että Home Connectilla voi ajastaa kodinkoneiden käynnistymisen halvimman sähkön tunteihin tai aikaan, jollon uusiutuvan energian osuus on suurin nyt voi siis myös tarkastella tilastoja oman kodinkoneiden käytön aiheuttamista energian ja veden kulutuksesta. Lisäksi Home Connectilla on mahdollista ohjata kodinkoneet käyttämään haluttua energialähdettä, eli jos kotona on aurinkopaneelit ja energianhallintajärjestelmä niin Home Connect -sovelluksella on mahdollista ohjata kodinkone käyttämään haluttua energianlähdettä. kutakin kodinkoneen käyttökertaa kohden erikseen.

• Anonyymi

Autocamera joka ottaa kuvan kalsareista ennen/jälkeen.

• Anonyymi

Automaattinen pesuaineen ja huuhteluaineen annostelu toimii hienosti kuten myös pesuaineskannaus. Itselläni on Boschin Series 8 -pesukone ja siinä on myös pesuaineskannaus. Just tossa viikko sitten luin kaupasta hakemastani huuhteluainepullosta viivakoodin Home Connect sovelluksella. Huuhteluaine tunnistui oikein ja koneeseen asetettiin automaattisesti oikea huuhteluaineen perusannostelumäärä, joka vastasi huuhteluainepullon etiketissä ilmoitettua. Vaihdoin huuhteluainetta, joten piti asettaa perusannostelumäärä. Se siis tarvitsee asettaa vain, jos vaihtaa pesuaineen tai huuhteluaineen toiseen kuin mitä on käyttänyt aiemmin. Hyvin toimii ja on todella kätevää kun koneeseen voi kaataa pullollisen pesuainetta tai huuhteluainetta kerralla, riippuen pullon koosta tietenkin. Kätevää kun ei tarvitse olla aina mittailemassa ja aineita säästyy mikä tulee halvemmaksikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe