paniikki ja puutumisen tunne !

Anne´-72

Sormien ja varpaiden nipistely tai siinä sellainen kihelmöinti (puutumisenm tunne) on myös yksi paniikin oireista. Inhottavan tuntuista, mutta ei vaarallista.
Mutta haluaisinkin tietää kuinka monella tuota tunnetta ilmenee ja missä ?
Varpaat, jalat, sormen päät, kaula, kyljet ?
Paniikkia nyt 15- vuotta sairastettuani ajattelin tehdä sellaisen kootun version paniikista ja sen oireista, joten kaikki tarinat ja jutut on tervetulleita.
T: Anne

25

31358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruusu

minua auttoi paljon se, että sain tietoa siitä, mistä puutuminen ja pistely johtuu: ylihengittämisestä eli hyperventilaatiosta. Mulla meni ainakin huulet ja leukaperät jumiin.
      Pelkkä liikahengittäminen ilman paniikkihäiriötä, aiheuttaa myös paniikkia.

• Maza

Paniikkikohtaus supistaa verisuonia ja se tuntuu etenkin sormissa. Vaikka on lämmin niin näpit saattavat olla jääkylmät. Jos kohtausta ei saa pidettyä kurissa niin koko kroppa alkaa puutua. Minulla se keskittyy ensin vatsan seudulle ja rintakehään ja pikku hiljaa joka puolelle. Tilanne on todella kammottava ja tajunta hämärtyy.

Minä pääsin lähes kokonaan eroon näistä vaivoista karnosiinilla. Sitä saa luontaiskaupoista. Kuuria voi vahvistaa sinkillä, magnesiumilla ja foolihapolla. Esim. BioVitan sivuilta voi lukea tietoa. Kannatata seurata myös palstaa www.tukiasema.net.

• ja käsivarsissa

lääkäri sanoi sen johtuvan hyperventilaatiosta ja tosiaan paperipussiin hengittely edesauttaa puutumisen tunteen katoamista. sanoi myös ettäm ulla taipumus hyperventilaatiosyndroomaan.

• Anne´-72

hyperventilaatiosyndroomaan ... mikä se on ?

• ja käsivarsissakin
        Anne´-72 kirjoitti:

hyperventilaatiosyndroomaan ... mikä se on ?

tässä linkki englannin kielellä:

http://www.vandenberg.af.mil/~MDG/selfCare/chap8/s101.htm

eli pääasiassa se on vaiva joka aiheutuu pinnallisesta hengityksestä. oireina pyörrytys, puutuminen ja erilainen pistely käsissä, jaloissa (tai muualla kroppaa.) oireet aiheutuvat siitä, että hengitettäessä verestä tulee liian happipitoista (hiilidioksia ei ole riitävästi) ja verestä tulee liian emäksistä ja verisuonet ikään kuin kutistuvat hieman ja verenkierto heikkenee. oireiden lievittämiseksi ja veressä olevien "kaasujen" (=happi ja hiilidioksidi) tasaamiseksi on hyvä hengittää paperipussiin (hengittää vain hiilidioksidia [koska veressä on edelleen liikaa happea ja liian vähän hiilidioksidia]). Oireet katoavat jonkin ajan kuluttua kun nuo ovat saatu tasattua. Hyperventilaation huomaa selvästi ja ainakin lääkäreillä on käytössä happisaturaatio, jolla saadaan sormenpäästä selville kuinka plajon happea on veressä. Itselläni viimeeksi jotain 110. Aivan liikaa kuulemma. Mut itseäni ahistaa hengittää paperipussiin kun tuntuu ettei muutenkaan henki kierrä ni saati sitten pussiin henitettäessä. toki auttaahan se sitten jos vain jaksaa hengitellä pussiin. kysy jos on vielä jotain kysyttävää, minä ainakin vastailen ilomielin :) toivottavasti tämä auttoi edes hiukan.

• tunnottomuus

Minulla alkaa oireet käsien puutuumisella, pulssin nousulla vapinana vatsan oireilulla ja hikipisaroiden valumisella otsalla. Olen kärsinyt 10vuotta mutta nyt minulla on lääkitys.
      Kuitenkin ennen jännittävää tilaneta nukun huonosti, olo kuin olisi valvonut viikon putkeen.
      Vasta lääke auttaa oireita. Jos joskus on unohtunut lääkkeet matkasta, kun olen reissussa olo TODELLA VAIKEA!!!. Tunne on kauhea, vois painua maan alle tai vaikka tehdä itsemurhan:(

• junnu

mulla on ollut viimeiset 5 vuotta jaloissa ja kasissä puutumista joskus jopa koko kehon alueella ja tosi pahoja oireita ja pakokauhuja sydämentyktyksiä ja kaiken laisia oireita kaikki paikat tutkittu ja mitään fyysistä vikaa ei ole löytyny

• tömy

mulla on ollu paniikkihäiriö noin 5 vuotta:
        pistelyä lähinnä jalkapohjissa ja käsissä, hyperventilointi, paine korvissa ja päässä, sydämen tykytys, hikoilu kädet kainalot jalkapohjat, hulluksitulon pelko, kuoleman pelko, vakavan sairauden pelko, ennen hypnoosihoitodoissa käyntejä pelkäsin jopa kaupassa ym asiointia, kavereiden näkemistä ym...

• Päivikki
        tömy kirjoitti:

mulla on ollu paniikkihäiriö noin 5 vuotta:
        pistelyä lähinnä jalkapohjissa ja käsissä, hyperventilointi, paine korvissa ja päässä, sydämen tykytys, hikoilu kädet kainalot jalkapohjat, hulluksitulon pelko, kuoleman pelko, vakavan sairauden pelko, ennen hypnoosihoitodoissa käyntejä pelkäsin jopa kaupassa ym asiointia, kavereiden näkemistä ym...

Juuri noin kun tuossa edellisessä kerrottiin...Hulluksi tulemisen pelko...Vakavan sairauden pelko...kuoleman pelko - kaikki tuttuja. Kaikki pelot käyty läpi, millon mulla on ollut pernarutto, millon lintuinfluenssa, ja tänän yönä minä kuolen. Saan paniikkikohtauksia ihan missä sattuu, mutta saan pidettyä ne aika hyvin kurissa hokemalla mielessäni, että ei saa antaa paniikin ottaa valtaa. Ihan kun se jotain muka auttas. Nyt on ollut viikkokausia tunnottomuutta käsivarsissa, etenkin ylhäällä, tuntuu että pala hauista on poissa, ja kädet vaan leijuu. Tuntuu että kädet tekee pakkoliikkeitä itsestään. Ja käsissä on kummaa painon tunnetta. Minua ahistaa todella paljon, en ole käynyt lääkärissä käsien puutumisen takia...Olisiko jollain ehdotuksia mitä tälle asialle tehdä? Olenkohan vakavasti sairas?

• *Annabelle*
        Päivikki kirjoitti:

Juuri noin kun tuossa edellisessä kerrottiin...Hulluksi tulemisen pelko...Vakavan sairauden pelko...kuoleman pelko - kaikki tuttuja. Kaikki pelot käyty läpi, millon mulla on ollut pernarutto, millon lintuinfluenssa, ja tänän yönä minä kuolen. Saan paniikkikohtauksia ihan missä sattuu, mutta saan pidettyä ne aika hyvin kurissa hokemalla mielessäni, että ei saa antaa paniikin ottaa valtaa. Ihan kun se jotain muka auttas. Nyt on ollut viikkokausia tunnottomuutta käsivarsissa, etenkin ylhäällä, tuntuu että pala hauista on poissa, ja kädet vaan leijuu. Tuntuu että kädet tekee pakkoliikkeitä itsestään. Ja käsissä on kummaa painon tunnetta. Minua ahistaa todella paljon, en ole käynyt lääkärissä käsien puutumisen takia...Olisiko jollain ehdotuksia mitä tälle asialle tehdä? Olenkohan vakavasti sairas?

Mulla on joskus tuollaisia paniikkimaisia fiiliksia.Olen alkanut harrastaa säännöllisesti liikuntaa ja syön terveellisesti ja hoidan itseäni ja sanon että olen hyvä ihminen ja olen ansainnut hyvän elämän.Mua lapsena hakattiin kotona, josta pahan pelko ja kuoleman pelko tulivat.Inhosin itseäni enkä osannut rakastaa ketään.Aikuistuttuani olen löytänyt uusia ihmisiä elämääni jotka ovat auttaneet minua kasvamaan ehjäksi.Olen rakastettu ja tunnen oloni turvalliseksi.Jumala auttaa meitä kun pyydämme rukoillen.Hän on luvannut olla kanssamme aina.Hän ei hylkää eikä jätä yksin.Sen olen saanut kokea.Hän lähettää enkelit suojelemaan meitä joka paikassa ja joka tilanteessa.Hän tietää jopa edeltäkäsin meidän huomisen päivämme ja hiusten määrän päässämme.Hän on oikeuden mukainen ja rakastava isä.Joos 1:9 älä pelkää minä olen sinun kanssasi missä ikinä kuljetkin.Ja hänellä on kaikki valta maan päällä.Jos Jumala on meidän kanssamme niin kuka voi olla meitä vastaan.?
        Magnesiumin puute voi aiheuttaa lihaskramppeja.Juotko paljon vettä ja hikoiletko usein.Urheiletko paljon?Suklaassa on magnesiumia samoin ruisleivässä.JOspa sulla on vaan joku aineen vaihdunta häiriö.Ihmisen koko keho on suurta kemiaa.Se voi tehdä vaikka mitä.Hiusanalyysissä tutkitaan just näitä juttuja.
        Mä heitän nykyään vitsiksi omat pelkoni että korjatkaa talteen jos jaloiltani putoan.Ja jatkan matkaani.Yritän keksiä tekemistä niin paljon ettei ole aikaa murehtia joutavia.Puutarhanhoito on hyvä lääke masennukseen.Siinä näkee kättensä työn jäljen ja saa hyvän mielen ja onnistumisen tunteen.etsi positiivisia asioita elämääsi.Tee yksi hyvä teko päivässä jollekin ihmiselle ja huomaat miten maailma muuttuu kivaksi paikaksi elää.Hulluus on sitä ettei itse enää tajua olevansa sitä.Niin kauan kun se vaan pelottaa olet terve.Hullu ei osaa pelätä mitään.Hulluus voi olla myös voimavara.Ja onhan sellainen vitsikin että hiukan hulluna on helpompi elää.Hakuna matata !Ota rennosti ja rupee elämään.Elämä on annettu iloittavaksi ja nautittavaksi anna palaa täysillä.Elämä on liian lyhyt murehtimiseen.Sillä ei voi päiviänsä lisätä yhtään.Mutta menettää voi kyllä monta hauskaa asiaa kun murehtii.iso hali ja voimia sulle.Toivottavasti en loukkaa sua enkä masenna enkä ainakaan vähättele.tsemppiä

• Jehu

Mulla on ollut tämmöistä pistelyä käsissä ja jaloissa jonkun aikaa, menee pois ja tulee takaisin. Samoin mulla on monia muita paniikkihäirioön tai ahdistukseen kuuluvia oireita, kuten sydämentykytyksiä, pieniä hengenahdistuksia, ajoittaista palan tunnetta kurkussa joka voi kestää koko päivänkin jne. levottomat jalat oireyhtymä kuuluu myös meikäläisellä asiaan.

Ongelma on vaan siinä etten koe mitään varsinaista paniikkikohtausta enkä ole mielestäni mitenkään erityisen hermostunut, panikoiva, pelokas tms. enkä edes erityisen ahdistunut.

Onko muilla kokemuksia tämmmöisestä, että on monia yleisooireita mutta ei itse "paniikkikohtaus" oiretta? Vai olisikohan sittenkin kyse jostain muusta.. lääkärillä on selvitelty kilpirauhasarvot ja sydänfilmit jne. kaikki normaalia..

• tom of fin

Juuri tiedostamaton stressi saakin aikaan oireilua. Kyllä elämäntilanteen muutos on ainoa oikea ratakaisu ahdistukseen ja masennukseen ja sammalá pystyy harkitsemaan omaa henkistä kanttia. Kiire ja päivästäselviäminen ei saa tuoda tyydytystä silloin ihminen on noidankahässä josta ei pääse pois. Työstä pitää nauttia kiireettömästi. Minulla itsellä hiv pelko ja 4,5 kk nega. Paniikki oireet ovat samat kuin mykoplasman ja hiv:n. Joten ensin aina tietysti kauheamman kautta liikenteeseen. Olen kärsinyt oireista 2 vuotta pelännyt hiv :tä 6 kk. Kädet pistelee lihakset nykii ja jalat kainalot niska ja kädet kuumenevat. Sressi ja paniikki laskevat vastustuskykyä joten oireet ovat ehkä siksi samat.

• tom of fin5

Juuri tiedostamaton stressi saakin aikaan oireilua. Kyllä elämäntilanteen muutos on ainoa oikea ratakaisu ahdistukseen ja masennukseen ja sammalá pystyy harkitsemaan omaa henkistä kanttia. Kiire ja päivästäselviäminen ei saa tuoda tyydytystä silloin ihminen on noidankahässä josta ei pääse pois. Työstä pitää nauttia kiireettömästi. Minulla itsellä hiv pelko ja 4,5 kk nega. Paniikki oireet ovat samat kuin mykoplasman ja hiv:n. Joten ensin aina tietysti kauheamman kautta liikenteeseen. Olen kärsinyt oireista 2 vuotta pelännyt hiv :tä 6 kk. Kädet pistelee lihakset nykii ja jalat kainalot niska ja kädet kuumenevat. Sressi ja paniikki laskevat vastustuskykyä joten oireet ovat ehkä siksi samat.

• tyttö65464

Moi. Mua pelottaa kauheesti tää puutuminen ja kaikki: mulla kädet ja jalat nipistelee melkein kokoajan jokapäivä ja tuntuu kuin käsivarsissa olisi painetta ja siten koko kehossa :-( Myös polttelee, kutisee ja puutuu.. Olen sairastanut paniikki/ahdistushäiriötä jo kolmisen vuotta.. :-( ja vieläkin se vaivaa. ihan kun ei veri kiertäisi kunnolla. Hengitän mielestäni normaalisti... *snif* Ajattelin varmuuden vuoksi käydä virtsa ja verukokeissa heti ensi viikolla. :-(

• 999

mikä lääkitys sinulla on se saa ehkä aikaan hermostoperäistä puutumisen tunnetta. hyvä keino on liikunta käyn itse aamulla uimassa ja illalla punttisalilla niin ei puutuminen paljoon haittaa

• Jakke1010
        999 kirjoitti:

mikä lääkitys sinulla on se saa ehkä aikaan hermostoperäistä puutumisen tunnetta. hyvä keino on liikunta käyn itse aamulla uimassa ja illalla punttisalilla niin ei puutuminen paljoon haittaa

Mulla on noin viisi vuotta ollut ehkä pahimpana oireena ns. epätodellinen olo, voimattomuutta ja pistelyä sekä sekoamisen pelko. En ole kuitenkaan varsinaista paniikkikohtausta saanut moneen vuoteen, mutta kyseiset oireet vaan vaivaavat.

• ollalla
        Jakke1010 kirjoitti:

Mulla on noin viisi vuotta ollut ehkä pahimpana oireena ns. epätodellinen olo, voimattomuutta ja pistelyä sekä sekoamisen pelko. En ole kuitenkaan varsinaista paniikkikohtausta saanut moneen vuoteen, mutta kyseiset oireet vaan vaivaavat.

Minun paniikki/ahdistus alkoi vasta yli 40 vuotiaana, ennen kärsin/panikoin vatsallani.
        Nyt oireet ovat kasvojen kihelmöinti ja punoitus minulla kun verenpainetautisena verenpaineet tietysti kohoaa kun iskee ahdistus, kuolemanpelko tietysti, kohta sydän lettaa yms.
        Tämä on pirullinen sairaus koska se vaivaa päivittäin ja olo on väsynyt ja turhautunut.

• erppa85

Mulla kans samanlaisia vasemman käen pikkurilli ja nimetön puutuu vähänväliä ja kummassaki jalassa samanlaista oireilua. ja paniikki iskee päälle ja kuvittelee että tajulähtee. mistä hitosta tää johtuu. alkaa ihminen jo pelkäämään kuolemaa ja ikää vasta 23. Hirvee tunne.

• puudutus

tänä iltana kumpaakin jalkaa alko yllättäen puuduttaan. silleen hitaasti, pienesti pisteleen mut silleen että sen huomaa kyllä. nyt se puudutuksen tunne on levinny jo käsiin.... tosi OUTOA. melkeen koko kehoa siis pistelee. on käyny mielessä jo kaiken maailman sairaudet läpi, aivokasvaimesta syöpään ja sydänhäiriöön.

tää ei oo kivaa. pelkään että halvaannun tai jotain.

ei oo ikinä ennen ollu tälläsiä oireita :( pitäsköhän mennä lääkäriin tai jotain????? voikohan tää olla jotain vakavaa??

mitään hengityshäiriöitä ei oo. en hengitä mielestäni mitenkään erilailla nyt. . . tietysti jos panikoin tätä vielä enemmän niin kai sydän alkaa pumppaan lujempaa ja hengitys nopeutuu. kääk.

• Syyskuun tyttö

Mulla ei ole mitään diagnoosia ei ole, mutta tunnistan kyllä itsessäni nämä paniikkihäiriön oireet. Toisinaan olen saanut noita kohtauksia. Ensin ahdistaa, sitten alan ylettömästi hengittää ja lopulta itkettää. Yleensä kohtaus liittyy jotenkin työhön. Työpaikan ilmapiiri on huono enkä oikein viihdy siellä. Purnaan asioita kotona miehelle, jos mitta tulee täyteen ja useinmiten se johtaa tuollaiseen kohtaukseen. Joskus töissä istuessa alkaa tuntua rinnassa iso möykky ja tuntuu, että tekisi mieli juosta tästä toimistosta ulos.
      Muutenkin olen toisinaan tosi ahdistunut ja pelkään erityisesti vakavia sairauksia ja läheisten menettämistä. Jalkojakin on nyt pistellyt ja tietysti pelkään taas jotain vakavaa, vaikka järki sanoo, että voi johtua ihan tuosta ylihengittämisestä. Harrastan paljon liikuntaa ja se auttaa parhaiten ahdistukseen.

• 41

Ensinnäkin ihana lukea että on kohtalotovereita! Ken on kokenut tämän-tietää-ken ei, ei voi tietää miten kurja juttu on! tuntuu että koko ajan on anturat pystyssä oman tarkkailun suhteen ja siitäpä juuri pitäisi päästä eroon.mulla kohta vuoden ja oli kausi että ei juuri mitään,mutta eikö se siellä oireile...koen juuri nyt niinkuin lihas??? nykisi vähän kuin elonhiiri silmässä tunne, onks muilla tätä tunnetta? ja nämä pelot vakavasta sairaudesta tulee juuri sitten näin pintaan.omalla käytöksellä on suuri vaikutus oireisiin, mutta se on tosi vaikeaa...aina vaan se mieli meinaa tehdä tepposet ja painua tosi pahoihin ajtuksiin.Annabelle-sinun kirjoituksesta tuli kyyneleet silmiin, se kosketti tosi syvältä!

• Pistelee

Fysioterapeutti osaa kertoa, missä on vika kun sormia pistelee. Minulle oli vuosien saatossa tullut virheellisiä tapoja. Pään asento oli liikaa vasemmalle, pään asento oli liian pysty (leuka ylhäällä) ja tietokone oli liian ylhäällä. Nämä kun korjattiin niin pistely lähti. Minulla on myös liian liikkuvat nivelet. Liikkeitä ei saa viedä loppuun asti. Tämä aiheutti myös kipuja esim. pohkeissa ja alaselässä. Terveyskeskuslääkäri antaa lähetteen fysiterapeutille. Hän kertoo mitä liikkeitä pitää tehdä, jotta erilaiset pistely ja kivut lähtee.

• Heidi...

Minullakin tuntuu outoa kihelmöintiä jaloissa etenkin polvissa. Saan aika usein paniikkikohtauksia ja menetän itsehillintäni. Olenkohan henkisesti sairas?

Kiitos, kun olet kirjoittanut tämän sivun. Luulin, että olen tulossa hulluksi, kun tuntuu todella outoja oireita.

Onko/Oliko sinulla jokin henkinen sairaus?

T: Heidi

• Apua saanut

Menkää pilatekseen tai bodybalenceen: kaikki lihakset saavat happea, verenkierto paranee, mieli rentoutuu ja itsetunto kohenee.

• Eksä

Tai ohentakaa verta
      Tuohan johtaa hyytymiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1235
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1037
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      841
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe