Tässä olis guruille pähkinä purtavaksi. Elikkäs kyse on pointtereista ja argumenteista. Miksi C koodi pitää aloittaa aina aliohjelmalla, kun käytetään pointtereita ja argumentteja.
esimerkiski tälläinen koodipätkä toimii vain toisinpäin, miksi? Voiko C kääntäjillä olla eroja siinä että jotkut kääntää koodia miten vaan ja toiset ei sitten kuin vain yhdellä tavalla koodattuna???
Tässä sitten esimerkki, ensin main ja sitten funktiokutsun kautta Aliohjelma. Kääntäjä valittaa erroria.
/****** EI TOIMI ********/
int main(){
int variable;
Aliohjelma();
}
int *Aliohjelma(){
int *pointer;
return(pointer);
}
/******END*********/
...ja tälläistä kääntäjä valittaa:
error #2120: Redeclaration of 'Aliohjelma' previously declared .... found 'int * __cdecl function(void)' expected 'int __cdecl function'.
tässä olisi sama asia toisinpäin, eli ensin Aliohjelma ja sitten main. Ja nyt toimii.
/************* T O I M I I ************/
int *Aliohjelma(){
int *pointer;
return(pointer);
}
int main(){
int variable;
Aliohjelma();
}
/***********E N D**********/
Miksi?
järjestyksellä väliä?
3
437
Vastaukset
- asdasdasd
Et ole esitellyt tuota funktiota. Mistä se kääntäjä tietäis millainen funktio se on?
Tee tyyliin:
int *Aliohjelma(); /* esittely, kääntäjä tietää funktion tyypin */
int main()
{
Aliohjelma()
}
int *Aliohjelma()
{
int *pointer;
/* tietty tää osoitin pitäis alustaa jne, mut en ota kantaa siihen */
return pointer;
}- aloittelija_19
Ajattelinkin että tuo funktion esittely puuttui, mutta en vaan millään muistanu että miten se kirjoitetaan. Nyt toimii taas
Osoittimen alustuksen lisäksi pitää vielä muistaa asettaa siihen jotain järkevää (esim. mallocilla varattu muistialue), jos sen meinaa vielä palauttaakin funktiosta. Muuten paluuarvona on osoitin, joka ei osoita enää paljoa minnekään, joten ohjelma todnäk vain kaatuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 104574
- 54537
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.48503- 47437