Millä tn korttipakan kummankaan puoliskon korttien numeroarvojen summa ei ole alkuluku?

Anonyymi-ap

Tavallisesta sekoitetusta 4*13 kortin pakasta jaetaan kahdelle pelaajalle kummallekin 26 korttia.

Millä todennäköisyydellä kummankaan pelaajan korttien numeroarvojen summa ei ole alkuluku? Ässä on 1 ja kuningas 13.

Samalla voi laskea myös hiukan helpomman tapauksen, jossa kummankin pelaajan korttien numeroarvojen summa on alkuluku.

Tehtävät on suoritettava matematiikan kokeessa. Käytettävissä on vain yksi tietokoneen ydin. Ja myös tarkistuslaskenta on suoritettava samassa kokeessa muiden tehtävien ohessa. Aikaa ei siis ole turhalle miettimiselle.

9

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo näyttäisi ratkeavan ihan helposti yhdessä for a in range(1, 5**(n-1)): silmukassa. (n=13). Viimeinen numero voidaan päätellä vähennyslaskuna.

      Haetaan kaikki sellaiset 5-järjestelmän 13-numeroiset (tai pienemmät) luvut, joiden numeroiden summa on 2*13. Aina kun löytyy sopiva luku, niin käydään luku uudestaan läpi ja lasketaan samalla luvun numeroiden perusteella kaikki muu tarvittava tieto ihan vaan yhdessä while-silmukassa. Modulo 5 ja jako viidellä. Ihan tavallinen lukujärjestelmän muunnos.

      4x13: 26 korttia: 341272597905160*26!^2/52! = 0.688162621945958

      Vain 65475035 lukua on ok 94309099 mahdollisesta. Kummankaan puoliskon summa ei ole alkuluku. Laskentaa menee pypyllä aikaa 10 s ja lyhyen ohjelmapätkän tekemiseen hiukan enemmän minuutteja.

      Tuolta löytyy lukujen määrät eri n:n arvoille: https://oeis.org/A005191/b005191.txt

    • Anonyymi

      Millähän tojennäkköisyyvellä nuo kootaajat on erehtynneet palstasta mille kirjuttavat?

      • Anonyymi

        Kyse puhtaasta matematiikasta. Opettele matematiikan perusteet, niin ymmärrät jotain.

        Peruskoulun "matematiikan" tehtävillä ei ole juuri mitään tekemistä matematiikan kanssa. Lähinnä suomen kielen ymmärtämistä ja lukujen mekaanista sijoittelua edelliseltä sivulta löytyvään kaavaan.

        Tiedätkö mitä kuuluisat matemaatikot tekivät 1700- ja 1800-luvuilla? Paljonko kului paperia ja mustetta?


      • Anonyymi

        Et tainnut ymmärtää lainkaan tehtävää.

        Laskekaa tehtävä 4x2-pakalla ihan vaan kynällä ja paperinpalasella. Pakassa on 4 ykköstä ja 4 kakkosta.

        Vain 5 erilaista vaihtoehtoa ottaa 4 korttia. Laskekaa binomikertoimista jokaisen tapauksen eri määrät ja summatkaa kaikki yhteen. Saatte 70. Ei tarvitse ymmärtää mitään binimikertoimista, sillä pystytte kaikki päättelemään ihan vaan kokeilemalla. Esim kaksi samanarvoista korttia voidaan ottaa neljästä kortista 6:lla eri tavalla. (abcd: ab,ac,ad,bc,bd,cd)

        Vähentkää kaikki ne tapaukset, joissa korttien arvojen summa on alkuluku kädessä tai jäljellä olevissa korteissa. Saatte tulokseksi 38.

        Sitten vaan laskette tuosta vakiokaavoilla tn.

        Tehtävä on puhdasta yksinkertaista matematiikkaa, jota tosin vain pienen pieni osa oppilaista tai edes opiskelijoista ymmärtää. Ei mitään tekemistä ohjelmoinnin kanssa. Taskulaskintakin tarvitsee ihan vaan lopputuloksen laskentaan.

        Jos on liian vaikeaa, ei sitä kannata täällä kaikille kertoa. Tietokone on vaan ratkaisun laskentaa nopeuttava apuväline ihan kuten tekstieditori. 4x3 pakka ja isommat tapaukset lasketaan ihan samalla tavalla (algoritmeilla, kaavoilla) kuten tämä pienen pienikin tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse puhtaasta matematiikasta. Opettele matematiikan perusteet, niin ymmärrät jotain.

        Peruskoulun "matematiikan" tehtävillä ei ole juuri mitään tekemistä matematiikan kanssa. Lähinnä suomen kielen ymmärtämistä ja lukujen mekaanista sijoittelua edelliseltä sivulta löytyvään kaavaan.

        Tiedätkö mitä kuuluisat matemaatikot tekivät 1700- ja 1800-luvuilla? Paljonko kului paperia ja mustetta?

        Ei ohjelmien koodaaminen ole "puhdasta matematiikkaa".

        Laskun lopputulos ei ole mitenkään erityisen kiinnostava. Onpahan vain palanen turhaa tietoa.

        Itse laskemisessa ei ole esitetty mitään matemaattisia teorioita, joita laskussa käytettäisiin, lasketaan vaan ihan alkeellisesti lukumääriä, juuri tuohon peruskoulun malliin, tosin varsin pitkään ja hankalasti, jollaista ei peruskoulussa esiinny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ohjelmien koodaaminen ole "puhdasta matematiikkaa".

        Laskun lopputulos ei ole mitenkään erityisen kiinnostava. Onpahan vain palanen turhaa tietoa.

        Itse laskemisessa ei ole esitetty mitään matemaattisia teorioita, joita laskussa käytettäisiin, lasketaan vaan ihan alkeellisesti lukumääriä, juuri tuohon peruskoulun malliin, tosin varsin pitkään ja hankalasti, jollaista ei peruskoulussa esiinny.

        Nyt kyse on täysin puhtaasta matematiikasta. Eihän tuossa 4x2 tapauksessa missään vaiheessa edes käytetä tietokonetta. Pieni pala suttupaperia tai liitutaulu riittää. Myös 4x3 onnistuu postikortin kokosella paperinpalalla.

        Kaikki tarvittava teoria on esitetty selkeästi. Sinä et vain ymmärrä edes matematiikan ja konbinaatiotekniikan perusteita tai kaavoja. Mikä kohta on epäselvää ja miksi jonkun pitäisi sinulle jotain ihan alkeita selittää? Yritä edes ottaa kynä käteen.

        Ei mitään matemaattista vähänkään isompaa laskua kukaan pysty laskemaan ilman taskulaskinta tai pientä ohjelmapätkää. Joatinhan pitää aina tulostaa. Oman ajan käyttöä pitää osata optimoida ja tietysti varmistaa laskujen oikeellisuus. Onko sinulle ihan uutta? Eivät kaikki ole sinunkaltaisia mitään oppimattomia laiskoja ikiopiskelijoita. Tarkoitushan on saada oikea tulos eikä mitään typerää arvausta.

        Matematiikan ja fysiikan osaamista hyödyntävä laskenta tai koodaaminen on aina matematiikkaa. Ei niitä ohjelmapätkia (=suttupapereita) dokumentoida, kommentoida, talleteta eikä tehdä käyttöohjeita muille. Samaa koodipätkää varioidaan eri tavoin ja tulostetaan haluttuja välituloksia. Uuden ongelman ratkaisu voidaan aina aloittaa jonkun vanhan ohjelmapätkän avulla deletoimalla siitä kaikki tarpeettomilta näyttävät rivit.

        Ohjelmapätkän on toimittava pienilläkin arvoilla nopeasti, jottei kaikki aika menisi odotteluun. Isoilla arvoilla aika kasvaa lähes aina moninkertaiseksi. Matemaatikon pitää pystyä arvioimaan kuinka paljon aikaa menee isoilla arvoilla. Tärkeä osa käytännön matematiikka. Supertietokoneaikaa on käytettävissä aina rajallinen määrä. Tuhannet mielenkiintoiset matemaattiset ongelmat on jätetty jonoon odottamaan kapasiteetin kasvua tai algoritmien parantumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ohjelmien koodaaminen ole "puhdasta matematiikkaa".

        Laskun lopputulos ei ole mitenkään erityisen kiinnostava. Onpahan vain palanen turhaa tietoa.

        Itse laskemisessa ei ole esitetty mitään matemaattisia teorioita, joita laskussa käytettäisiin, lasketaan vaan ihan alkeellisesti lukumääriä, juuri tuohon peruskoulun malliin, tosin varsin pitkään ja hankalasti, jollaista ei peruskoulussa esiinny.

        Lopeta höpöttäminen. Et ymmärrä asiasta yhtikäs mitään.

        Kyse on tehtävän ratkaisevien algoritmien kehittämisestä ja nopeuttamisesta. Ja se varsinainen laskentaosuus kannattaa käytännössä aina suorittaa tietokoneella. Käytettävät luvut pitää muodostaa ja laskea tehtävässä annettujen ehtojen mukaisia ratkaisuja. Ei 99, 9 %:ssa ongelmia ole edes käytettävissä mitään valmista kaavaa tai sitten kaavat ovat monimutkaisia ja pitkiä summalausekkeita useine muuttujineen ja sen laskemiseksi pitää tehdä koodipätkä.

        Eikä tietysti välttämättä edes tarvita mitään koodamista tai koodin suorittamista. Pelkkä tarvittavien algoritmien esittäminen riittää. Sehän on se vaikein ja aikaa vievin vaihe. Jokainen matemaatikko pystyy sitten kyllä laskemaan esitetyn algoritmin perusteella ratkaisun ihan paperilla tai valitsemallaan tavalla tietokoneella.

        Laske harjoituksen vuoksi kaikkien erimuotoisten Pythagoraan kolmioiden lukumäärä, jos kaikkien sivujen pituudet ovat kokonaislukuja ja suurin sivun pituus on 100. Onnistuu kynällä ja paperilla ja saat jonkun tuloksen. Ehkä 18?

        Sitten kasvatat suurimman sivun pituudeksi 1000. Ei onnistu enää helposti paperilla. Tee koodipätkä. Algoritmilla ja nopeudella ei ole vielä paljoakaan merkitystä.

        Optimoi koodia ja kasvata suuriman sivun pituudeksi 10000. Jos sinulla ei ole järkevää algoritmia, laskenta kestää kauan.

        Kun saat kaiken optimoitua kasvata suurimman sivun pituudeksi 100000. Hae sitten matemaattisesti mielenkiintoisia erikoistapauksia. Esim. kolmiota, joiden hypotenuusan pituus on sama. Mikä on maksimimäärä Pythagoraan kolmioita, joilla voi olla saman pituinen hypotenuusa?


    • Anonyymi

      laskentoja korttien kanssa, mä tein kerran blackjack-pelin tietokoneelle jossa absoluuttinen voittoprosdrntti, laski kaikki mahdolliauudet , vaikeustasoja 10%, 50*% ja 90%, yhdellä pakalla.

      reaaliluku, irreaaliluku, entä surreaaliluku?

    • Anonyymi

      Itse tein tuon aloituksen jossa neljä pelaajaa saa kortit. Millä todennäköisyydellä kaikki pelaajat saavat värisuorat jotka on välillä 10-14, niin että 14 on ässä.

      Tekniikkahan on tapahtumien suotuisuus ja monen tapahtuman kertalasku.

      Korttien järjestys on aivan sama missä ne tulee, ellei jaettua korttia kuvata. Eli unohdetaan se.

      1. kortti on siis 10, jätkä, akka, kunkku tai ässä. Suotuisia mahdollisuuksia on siis 1/4 ja kortteja avaamattomassa jaossa 52, eli 1/52. Maita on neljä, eli 1/4. Suotuisia mahdollisuuksia on 20, eli neljä 10, neljä jätkää, neljä akkaa, neljä kunkkua ja neljä ässää.

      Laskujärjestys on vapaa ja suoraan vasemmalta oikealle.

      1. jakokierros

      1. kortti. 1/52*1/4*1/10*1/20 ( pakka, maa, suotuisat)
      2. kortti 1/51*1/4*1/9*1/19
      3. kortti 1/50*1/4*1/8*1/18
      4. kortti 1/49*1/4*1/7*1/17

      2. jakokierros-

      5. kortti 1/48*1/4*1/6*1/16

      jne..... jokaisen jaon tulo kerrotaan tosien kanssa

      Jotenkin näin se menisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4919
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4861
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4360
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2710
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2134
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1811
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1806
    Aihe