21.7-24 Terve.

Laitan minäkin veilä korteni kekoon keskustan palstalle, keskustalaisena olen täällä kuin kotonani. Kantoja on paljon, niin metsässä kuin täälläkin. Keskusta keskellä sulattaa kantoja, tuli ne kummasta suunnasta tahansa. Enkä nyt niinhyrkkää akntaa ota toverein tapaan Trumppiinkaan, josta tulee USA presidentti -voinee jo sanoa.
Luin USA lehtiä, ja kyllä demokraateissa on jo niin paljon vastaan, että Biden ole enää parinpäivän päästä presidentti- ehdokkaana.

Varmaan monia askarruttanut mistä "presidentti!" nimi saanut alkunsa.
"Mistä tulee sana presidentti?
Sana presidentti on muodostettu latinan istumista merkitsevästä verbistä sedere ja etuliitteestä prae‑, joka tarkoittaa 'edessä'. Presidentti siis istuu edessä ja johtaa. Sana presidentti on kulkeutunut suomen kieleen ruotsin kautta keskiajan Keski-Euroopasta, jossa sanan merkitys oli 'puheenjohtaja'". Secretary of State -ulkoministeri. Minister of State - voisi olla "valtioministeri" jne-...


Sanana ministeri juontuu latinan apulaista (minister) tarkoittavasta sanasta. Eri poliittisissa järjestelmissä ministeri joko voi tai ei voi olla samanaikaisesti lakiasäätävän elimen jäsen. Eräissä maissa, kuten Yhdysvallat, ministeri-termiä ei käytetä vaan samassa asemassa oleva henkilö on secretary.
Secretary voisi olla "äkkiä" suomennos; "sihteeri" , mutta voi tarkoittaa muutakin esim "ministeri"
Ministeri on hallituksen jäsen, hallitusta johtaa pääministeri. Sana ministeri perustuu latinan sanaan minus, joka tarkoittaa vähempää tai vähemmän; latinan minister onkin ’palvelija, apulainen’. 1100-luvun Ranskassa ministre oli lähetti, valtuutettu, palvelija ja myös kuninkaan tai Herran palvelija, pappi. Myöhemmillä vuosisadoilla sanan merkitys tarkentui Keski-Euroopassa ja Ruotsissa vähitellen nykyisenkaltaiseksi. Ruotsin kielestä sana lainautui suomeen. Ministeri siis palvelee – aiemmin valtiasta tai kaikkivaltiasta. Nykyisin näkisi mielellään, että ministerit pääministerin eli pääpalvelijan johdolla palvelisivat kansaa.

Sellaista !Tulihan asiaa.. Tässä rantasauna käynnillä katsomassa että kaikki on hyvin kylpiöiden jäljiltä. Ja puuta vähän hollille, kun huomenna saavat ominpäin lämmitellä. Me lähdemme osa Nauvon mökille.

11

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ministeri siis palvelee – aiemmin valtiasta tai kaikkivaltiasta. Nykyisin näkisi mielellään, että ministerit pääministerin eli pääpalvelijan johdolla palvelisivat kansaa.

      • Anonyymi

        Ministeri siis palvelee – aiemmin valtiasta tai kaikkivaltiasta. Nykyisin näkisi mielellään, että ministerit pääministerin eli pääpalvelijan johdolla palvelisivat kansaa.
        Miksei se keskustaan ei kuuluisi yös, kutrn puavihreä huppana väittää.


    • Anonyymi

      Mutta persutrolli, mites tää liittyy Suomen Keskustaan?

      • Anonyymi

        Mutta persutrolli, mites tää liittyy Suomen Keskustaan


    • Anonyymi

      Minä jo luulin, että pankkomajuri on oppinut kirjoittamaan. Mutta mitä vielä, lainavaloilla liikkuu edelleenkin. Kaikki aloituksen hyvin kirjoitetut kappaleet on kopioitu tuolta:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ministeri

      Muu onkin sitten sitä taattua huvittavaa ja naurettavaa pankkolängvitsiä

      • Anonyymi

        Persutrolli miten tämä liittyy Suomen keskustaan.


      • Kyllä olen kansakoulun käynyt ja keskiarvo todistuksesta oli 6,1. Urheilussa ja uskonnossa olin haka, molmmista tuli 7.


      • Anonyymi
        Evl_eläävaimonpaIkalla_ kirjoitti:

        Kyllä olen kansakoulun käynyt ja keskiarvo todistuksesta oli 6,1. Urheilussa ja uskonnossa olin haka, molmmista tuli 7.

        VKK pulla-ossilla Inkeroisista matematiikka oli 4. ja uskonto 10. Uskoo ihan kaiken mitä Tursu tai Putler kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persutrolli miten tämä liittyy Suomen keskustaan.

        Persutrolli miten tämä liittyy Suomen keskustaan


      • Anonyymi
        Evl_eläävaimonpaIkalla_ kirjoitti:

        Kyllä olen kansakoulun käynyt ja keskiarvo todistuksesta oli 6,1. Urheilussa ja uskonnossa olin haka, molmmista tuli 7.

        Elät vaimon paikalla.
        Onko ne kovia naimaan sinua pers'silmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elät vaimon paikalla.
        Onko ne kovia naimaan sinua pers'silmään.

        Pekka on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe