Onko jollain tietoa että koska sen rakentaminen oikein alkaa? Mistään ei löydy mitään tietoa asiasta.
Raisio tunneli
66
1210
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä ihmeen tunneli? Haunisissa oli joskus tunneli ja ei mitään mutta Raisiossa ole sitten ollutkaan. Mistä ihmeen tunnelista sä puhut?
- Anonyymi
Raision keskustan ohittavasta tunnelista on kyse. Aletaan rakentamaan sitten kun Hailuodon siltatyö on valmistunut.
- Anonyymi
Reson viemärirotat kaipaavat tunnelia
- Anonyymi
Tunnelin tarkoitus on ohittaa risteys.
- Anonyymi
Ohittaa Raisio eli risteys kun eihän Raisiossa muuta ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohittaa Raisio eli risteys kun eihän Raisiossa muuta ole.
Risteys Raisioon ei kannata rakennella mitään tunnelia. Kallis hanke joka on susi jo
valmiiksi.
- Anonyymi
Sitten kun valtiolta heruu rahoitus. Suunnitelmat hyväksytty ja luvat kunnossa. Kun rahoitus tulee, työt alkavat liki heti. Iso projekti.
- Anonyymi
Vähän epäilyttää että valtiolta ei heru rahoittusta. Tunninjuna on ilmeisesti tunneli hanketta edellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän epäilyttää että valtiolta ei heru rahoittusta. Tunninjuna on ilmeisesti tunneli hanketta edellä.
Kyllä se toteutuu. Naantalin ja Turun satamat ovat EU:n ydinverkon satamie joiden yhtyedet pitää täyttää tietyt kriteerit. Nykyinen Raision risteyshimmeli ei kriteereitä täytä. Raision kautta kulkee viralliset reitit kumpaankiin satamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se toteutuu. Naantalin ja Turun satamat ovat EU:n ydinverkon satamie joiden yhtyedet pitää täyttää tietyt kriteerit. Nykyinen Raision risteyshimmeli ei kriteereitä täytä. Raision kautta kulkee viralliset reitit kumpaankiin satamaan.
Ja sekös Raision johtajia sapettaa, kun rahaa saa odottaa. Sillä Raisio aloittaa tunnelin myötä uuden keskustansa toteuttamisen.
Mikä ihmeen ongelma siinä Naantali-Raisio tiepätkällä on? Ainoa rekkaliikenne on Naantalin satamaan päin, Naantalin satama ei toistaiseksi kuitenkaan ole Suomen suurimpia satamia. Kuin paljon Naantalista on liikennettä Turun satamaan?
Kaikkea rahaa Orpo - Purra ei toistaiseksi kehtaa Varsinais-Suomeen sijoittaa! E18 Länsi-Suomesta päin yhteys Turun Satamaan! Mikä ihme ajais jonkun lännestä tulevan ajelemaan Naantalin kautta Turun Satamaan!
Raisio, hyvin merkittävä tekijä Suomen taloudessa!
Raisio voi keskittyä siihen Hahdenniemen biitsin kehittämiseen kaikessa rauhassa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sekös Raision johtajia sapettaa, kun rahaa saa odottaa. Sillä Raisio aloittaa tunnelin myötä uuden keskustansa toteuttamisen.
Mikä ihmeen ongelma siinä Naantali-Raisio tiepätkällä on? Ainoa rekkaliikenne on Naantalin satamaan päin, Naantalin satama ei toistaiseksi kuitenkaan ole Suomen suurimpia satamia. Kuin paljon Naantalista on liikennettä Turun satamaan?
Kaikkea rahaa Orpo - Purra ei toistaiseksi kehtaa Varsinais-Suomeen sijoittaa! E18 Länsi-Suomesta päin yhteys Turun Satamaan! Mikä ihme ajais jonkun lännestä tulevan ajelemaan Naantalin kautta Turun Satamaan!
Raisio, hyvin merkittävä tekijä Suomen taloudessa!
Raisio voi keskittyä siihen Hahdenniemen biitsin kehittämiseen kaikessa rauhassa!”Ainoa rekkaliikenne on Naantaliin satamaan päin”. Meinaatko että laivat tulevat tyhjinä Naantaliin? 😂
Turun ja Naantalin satamien liikenne kulkee Raision kautta ja erityisesti tämä puurouttaa liikennettä. Varsinkin Naantalin satamasta tuleva liikenne, Raision keskustan kohdalla on kahdeksat peräkkäiset liikennevalot jotka puuroutavat raskaan kaluston liikkumista. Osa liikennevaloista on ylämäessä Hki:suuntaan ajettaessa mikä tarkoittaa liukkaalla kelillä rekkojen jumittamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Ainoa rekkaliikenne on Naantaliin satamaan päin”. Meinaatko että laivat tulevat tyhjinä Naantaliin? 😂
Turun ja Naantalin satamien liikenne kulkee Raision kautta ja erityisesti tämä puurouttaa liikennettä. Varsinkin Naantalin satamasta tuleva liikenne, Raision keskustan kohdalla on kahdeksat peräkkäiset liikennevalot jotka puuroutavat raskaan kaluston liikkumista. Osa liikennevaloista on ylämäessä Hki:suuntaan ajettaessa mikä tarkoittaa liukkaalla kelillä rekkojen jumittamista.Ihan sama onko tyhjä vai ei.
Mutta se, että joku väittää Suomen viennin ja tuonnin olevan nykyään naantalin sataman hoteissa, niin puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Ja se, että joku väittää tämän Naantali-Raisio-välin ja siihen suunnitellun tunnelin olevan maan ensimmäiseksi tärkein tiehanke, puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Jotain tolkkua niihin puheisiin!
Hyvin näyttää kyllä liikenne sujuvan, vaikkei sitä tunnelia olekaan. Puuroutuu... No, siinähän odottelette valojen vaihtumista... ei kai se kenenkään aikataulussa tolkuntonta viivettä aiheuta.
P.s. Näitä satamia kun nyt on... hajallaan.... niin kannattaisi varmaan selkeästi opastaa ihan Naantalista asti viitoittaen erikseen SIlja Line, Viking Line, Finnlines ja vielä Turun rsatama (jossa ei taida paljonkaan mitään tapahtua verrattuna muihin tämän maan puhtaasti rahtiin keskittyviin satamiin), ettei noitten ulkomaalaisten rekkakuskien (joilla ei kai sitten tietokone autossa skulaa) tarvitse ihmisiltä tietä kysellä!
Auttais varmaan paljon...
"Pääosa viennistä ja tuonnista kulkee Raision läpi ja ylipäätään Varsinais-Suomen kautta. "
Huh huh! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama onko tyhjä vai ei.
Mutta se, että joku väittää Suomen viennin ja tuonnin olevan nykyään naantalin sataman hoteissa, niin puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Ja se, että joku väittää tämän Naantali-Raisio-välin ja siihen suunnitellun tunnelin olevan maan ensimmäiseksi tärkein tiehanke, puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Jotain tolkkua niihin puheisiin!
Hyvin näyttää kyllä liikenne sujuvan, vaikkei sitä tunnelia olekaan. Puuroutuu... No, siinähän odottelette valojen vaihtumista... ei kai se kenenkään aikataulussa tolkuntonta viivettä aiheuta.
P.s. Näitä satamia kun nyt on... hajallaan.... niin kannattaisi varmaan selkeästi opastaa ihan Naantalista asti viitoittaen erikseen SIlja Line, Viking Line, Finnlines ja vielä Turun rsatama (jossa ei taida paljonkaan mitään tapahtua verrattuna muihin tämän maan puhtaasti rahtiin keskittyviin satamiin), ettei noitten ulkomaalaisten rekkakuskien (joilla ei kai sitten tietokone autossa skulaa) tarvitse ihmisiltä tietä kysellä!
Auttais varmaan paljon...
"Pääosa viennistä ja tuonnista kulkee Raision läpi ja ylipäätään Varsinais-Suomen kautta. "
Huh huh!Raision kaupungin intressissä on saada se uusi keskustahanke käyntiin.
Se on se mikä janottaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raision kaupungin intressissä on saada se uusi keskustahanke käyntiin.
Se on se mikä janottaa!Tottakai Raision intresseissä on aloittaa projekti mahdollisimman nopeasti. Alue on valmiiksi kaavoitettu ja luvitettu, kiinteistöjä lunastettu ja taloja purettu. Rakentaminen on edullisempaa nyt kuin ehkä muutamien vuosien päästä kun uusi nousukausi ehkä alkaa. Iso projekti työllistää ja tuo veroeuroja. Projekti on tehtäcä ennemmin tai myöhemmin, mitä kauemmin odotetaan, sitä kalliimmaksi tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama onko tyhjä vai ei.
Mutta se, että joku väittää Suomen viennin ja tuonnin olevan nykyään naantalin sataman hoteissa, niin puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Ja se, että joku väittää tämän Naantali-Raisio-välin ja siihen suunnitellun tunnelin olevan maan ensimmäiseksi tärkein tiehanke, puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Jotain tolkkua niihin puheisiin!
Hyvin näyttää kyllä liikenne sujuvan, vaikkei sitä tunnelia olekaan. Puuroutuu... No, siinähän odottelette valojen vaihtumista... ei kai se kenenkään aikataulussa tolkuntonta viivettä aiheuta.
P.s. Näitä satamia kun nyt on... hajallaan.... niin kannattaisi varmaan selkeästi opastaa ihan Naantalista asti viitoittaen erikseen SIlja Line, Viking Line, Finnlines ja vielä Turun rsatama (jossa ei taida paljonkaan mitään tapahtua verrattuna muihin tämän maan puhtaasti rahtiin keskittyviin satamiin), ettei noitten ulkomaalaisten rekkakuskien (joilla ei kai sitten tietokone autossa skulaa) tarvitse ihmisiltä tietä kysellä!
Auttais varmaan paljon...
"Pääosa viennistä ja tuonnista kulkee Raision läpi ja ylipäätään Varsinais-Suomen kautta. "
Huh huh!Olet kyllä pihalla asioista kuin lumiukko juhannuskokkoa ihmetellessä! Napit ottamatta vai yliannostus päällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama onko tyhjä vai ei.
Mutta se, että joku väittää Suomen viennin ja tuonnin olevan nykyään naantalin sataman hoteissa, niin puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Ja se, että joku väittää tämän Naantali-Raisio-välin ja siihen suunnitellun tunnelin olevan maan ensimmäiseksi tärkein tiehanke, puhuu kyllä aika paksua potaskaa!
Jotain tolkkua niihin puheisiin!
Hyvin näyttää kyllä liikenne sujuvan, vaikkei sitä tunnelia olekaan. Puuroutuu... No, siinähän odottelette valojen vaihtumista... ei kai se kenenkään aikataulussa tolkuntonta viivettä aiheuta.
P.s. Näitä satamia kun nyt on... hajallaan.... niin kannattaisi varmaan selkeästi opastaa ihan Naantalista asti viitoittaen erikseen SIlja Line, Viking Line, Finnlines ja vielä Turun rsatama (jossa ei taida paljonkaan mitään tapahtua verrattuna muihin tämän maan puhtaasti rahtiin keskittyviin satamiin), ettei noitten ulkomaalaisten rekkakuskien (joilla ei kai sitten tietokone autossa skulaa) tarvitse ihmisiltä tietä kysellä!
Auttais varmaan paljon...
"Pääosa viennistä ja tuonnista kulkee Raision läpi ja ylipäätään Varsinais-Suomen kautta. "
Huh huh!Näin on Raisiossa päättäjät puhuu paljon paskaa.
- Anonyymi
Eikö se olekaan se Tunnin juna eli Länsirata Väyläviraston kärkihanke?
Vainio nimittäin väitti että tämä Raisio-tunneli olisi se kärkihanke. No, mutta joka tapauksessa oikeamminhan se Raisio-tunneli on maakunnallisesti Väylävirastossa kärkihankkeissa! Valtakunnallisestiko kärkihanke? No, ei tosiaankaan!'
Jos Suomen tuonti ja vienti hoituu nykyään pääasiassa Naantalin satamasta päivittäin liikennöivän kahden autolautan voimin, niin ei se Suomen tuonti ja vienti niin hirveen suurta taida ollakaan! - Anonyymi
Naantalin ja Turun satamat ovat EU ydinverkon satamia ja niihin kulkevat tieväylät pitää täyttää tietyt laatukriteerit. Nykyinen Raision risteyskompleksi ei vaatimuksia täytä ja osuus on käytännössä pakko uusia. Ei tämä ole mikään Raision tai edes valtion ajama projekti vaan vaatimukset juontavat EU:sta.
- Anonyymi
Turun Sanomat hehkutti 6.9.24 länsiradan tarpeellisuutta Tampereen esimerkillä.
Tällä vuosituhannella 2000-2023 Tampereen väkiluku on kasvanut 60.000 asukkaalla. Heistä 37 % maahanmuuttajia.
Turun väkiluku on samassa ajassa kasvanut 29.000:lla. Kasvusta 81 % maahanmuuttajia.
Tampereen lähikuntien väestönkasvu on ollut yhteensä 40.000 ja heistä maahanmuuttajia vain 11 %.
Turun lähikuntien väestönkasvu on ollut 23.000 ja heistä maahanmuuttajia 34 %.
Jos moottoritiellä ja junaradalla on merkitystä, on se tuonut Tampereelle valtavan määrän maahanmuuttajia ja ajanut kantasuomalaiset asumaan lähikuntiin.
Turku on ollut kehitysmaa-asukkaiden suuressa suosiossa. Myös turkulaiset ovat lähteneet pakoon lähikuntiin, mutta maahanmuuttajat ovat tulleet perässä erityisesti Kaarinaan ja Raisioon.
Eli länsirata tulisi muuttamaan myös Turun Tampereen kaltaiseksi muslimikaupungiksi. Tällä hetkellä Turun asukkaista maahanmuuttajia on 15 % ja Tampereen 10 %.
Kun kantasuomalaisten syntyvyys on romahtanut, tulee länsiradan myötä Turkuun vain kehitysmaalaisia. Mallia otetaan Vantaalta, joka alkaa olla romahtanut kaupunki. Vantaalla maahanmuuttajien määrä on 27 % asukkaista ja monissa kaupunginosissa jo puolet asukkaista on vieraita.
TS: ”Turun kaupungin tutkimusjohtaja Timo Aro pitää toimivia liikenneyhteyksiä yhtenä kolmesta avaintekijästä kaupungin kasvulle koulutuksen, erityisesti korkeakoulutuksen, ja strategisten kehityshankkeiden kanssa.”
Suomessa on jo nyt aivan liikaa korkeakoulutettuja ja jos heidän määräänsä lisätään, he eivät tule saamaan töitä, koska julkinen sektori ei voi enää työllistää akateemisia paperien pyörittämiseen.
Strateginen kehityshanke – mitä ihmettä se on? Onko se sitä, että mitä enemmän miljardeja käytetään (kuten maahanmuuttoon), sitä strategisempaa se on? - Anonyymi
voihan Raision kaupunki itse omilla rahoillansa kustantaa ja rakennuttaa haluamansa
ilotunnelinsa. Ei kaikkeen kivaan aina pidä käsi ojossa valtion rahaa vinkuman. Ei ihme että valtio on vararikon partaalla. Jos tunneli on addiktio ja pakkomielle niin Raision kunnallisveroäyri ylös ja lainarahaa hakemaan. Itelleni aivan sama onko tunnelia vai ei.
Parempi kun tunneli jäisi rakentamatta. Merivesi tulvii kuitenkin sinne tunneliin joku kaunis päivä- Anonyymi
Tuota, mitä jos asut ok-talossa huonokuntoisen kadun varrella, asfaltti täynnä reikiä ja kuoppia. Katu on kaupungin omistuksessa ja kunnossapitovastuu kaupungilla. Tilaisitko omaan piikkiin kadun kunnostuksen ja asfaltoinnin?
E18-tie on valtion omaisuutta ja valtio vastaa sen ylläpidosta, kehittämisestä ja parantamisesta. Valtion tiet halkovat kuntien ja yksityisten maanomistajien maita ja on luonnollista kun tie halkoo tiheään rakennettua kaupunkiympäristöä, isot projektit aiheuttavat välillisesti kustannuksia kaupungille. Raision tapauksessa Raisio hyödyntää uutta tietä kehittämällä keskustaa ja maksaa tästä oman osuutensa. - Anonyymi
Tunnelin rakentaminen ei ole Raision aloite vaan valtion. Tunnelilla päästään eroon risteyshärdellistä Raision keskustan kohdalla. E18 on käytännössä mahdoton reitittää uudelleen esim Raision kehätieksi, tilaa ei ole. Niinpä sukelletaan maan alle mikä on kaikin puolin järkevä ratkaisu jos vaikkapa verrokina olisi pitkä yläilmoihin nostettu siltaratkaisu.
Olisi mielenkiintoista kuulla vaihtoehtoja tunnelille. Nykyiset väylät ovat aikanasa eläneet ja kun ne palvelevat ydinverkon satamia, tiet on pakko uusia. - Anonyymi
Sulla hyvä pointti. Naapurilla rahat loppu rakentaa autotalli niin sinä kustannat hänelle sen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota, mitä jos asut ok-talossa huonokuntoisen kadun varrella, asfaltti täynnä reikiä ja kuoppia. Katu on kaupungin omistuksessa ja kunnossapitovastuu kaupungilla. Tilaisitko omaan piikkiin kadun kunnostuksen ja asfaltoinnin?
E18-tie on valtion omaisuutta ja valtio vastaa sen ylläpidosta, kehittämisestä ja parantamisesta. Valtion tiet halkovat kuntien ja yksityisten maanomistajien maita ja on luonnollista kun tie halkoo tiheään rakennettua kaupunkiympäristöä, isot projektit aiheuttavat välillisesti kustannuksia kaupungille. Raision tapauksessa Raisio hyödyntää uutta tietä kehittämällä keskustaa ja maksaa tästä oman osuutensa.Ihan hyvä se tie on nytkin. Jos on kuoppia ja töyssyjä niin Kaupunki maksakoot korjaukset. Ei valtio. Kaupunkihan tiestä vaurastuu, Onhan siinä patteja. Joku fiksu on on muutaman patin spreijannut keltasella färillä Martinkadun risteyksen kohdalla. Pienellä rahalla ja viitseliäisyydellä patin saa rouhittua pois ja macadam massaa päälle, Maksaako kaupunki valtiolle vuosi tai kuukausivuokraa tuosta rahasampostansa.. Minulle se on kantatie nro 40. Raision ja Naantalin yhdystie, Eikä mikään E18 kummajainen,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä se tie on nytkin. Jos on kuoppia ja töyssyjä niin Kaupunki maksakoot korjaukset. Ei valtio. Kaupunkihan tiestä vaurastuu, Onhan siinä patteja. Joku fiksu on on muutaman patin spreijannut keltasella färillä Martinkadun risteyksen kohdalla. Pienellä rahalla ja viitseliäisyydellä patin saa rouhittua pois ja macadam massaa päälle, Maksaako kaupunki valtiolle vuosi tai kuukausivuokraa tuosta rahasampostansa.. Minulle se on kantatie nro 40. Raision ja Naantalin yhdystie, Eikä mikään E18 kummajainen,
Et ymmärrä. E18 ei ole Raision kaupungin tie vaan Valtion. Val-ti-on. Se jatkuu valtion väylänä Vaalimaalle asti ja ylläpidon ja korjaukset menee valtion kukkarosta. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ymmärrä. E18 ei ole Raision kaupungin tie vaan Valtion. Val-ti-on. Se jatkuu valtion väylänä Vaalimaalle asti ja ylläpidon ja korjaukset menee valtion kukkarosta. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
se on Raisio-Hahdenniemi-Naantali tie todellisuudessa. Mikään eurooppatie se tuskin on . Meren rantaanhan tie johtaa. Jos kurvaa liika pitkälle putoaa kaijalta satama-altaaseen.
Ei suinkaan sitä myöten eurooppaan pääse mitenkään ajamalla.
Ihan keinotekoista. Joku instanssi on sellaisen E18 jutun aikoinansa vetänyt kuin kanin taikurin hatusta. Eurooppa tie se on vasta kun rakennetaan pitkä silta silta itämeren poikki Kapelskärin rantaan. Silloín voi ajaa hurauttaa yhtä soittoa toiseen euroopan maahaan,.
Kaupungin kannattaisi pakkolunastaa tie Valtiolta niin saadaan tie sellaiseksi kuin kuntalaiset haluavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se on Raisio-Hahdenniemi-Naantali tie todellisuudessa. Mikään eurooppatie se tuskin on . Meren rantaanhan tie johtaa. Jos kurvaa liika pitkälle putoaa kaijalta satama-altaaseen.
Ei suinkaan sitä myöten eurooppaan pääse mitenkään ajamalla.
Ihan keinotekoista. Joku instanssi on sellaisen E18 jutun aikoinansa vetänyt kuin kanin taikurin hatusta. Eurooppa tie se on vasta kun rakennetaan pitkä silta silta itämeren poikki Kapelskärin rantaan. Silloín voi ajaa hurauttaa yhtä soittoa toiseen euroopan maahaan,.
Kaupungin kannattaisi pakkolunastaa tie Valtiolta niin saadaan tie sellaiseksi kuin kuntalaiset haluavat.Sama mieltä. Ei me kuuluta edes EU:iin koska maayhteyttä ei ole. Markka takaisin ja Väyrynen pressaksi. Siinä vasta Mies!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnelin rakentaminen ei ole Raision aloite vaan valtion. Tunnelilla päästään eroon risteyshärdellistä Raision keskustan kohdalla. E18 on käytännössä mahdoton reitittää uudelleen esim Raision kehätieksi, tilaa ei ole. Niinpä sukelletaan maan alle mikä on kaikin puolin järkevä ratkaisu jos vaikkapa verrokina olisi pitkä yläilmoihin nostettu siltaratkaisu.
Olisi mielenkiintoista kuulla vaihtoehtoja tunnelille. Nykyiset väylät ovat aikanasa eläneet ja kun ne palvelevat ydinverkon satamia, tiet on pakko uusia.Ei se tunneli mitään ruuhkaa pura .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se tunneli mitään ruuhkaa pura .
rahamiehet haluavat rakentaa palatsejansa lisää keskustaan. Nyt tiekäytössä olevaan tilaan grynderit rakennuttavat uutta pytinkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
rahamiehet haluavat rakentaa palatsejansa lisää keskustaan. Nyt tiekäytössä olevaan tilaan grynderit rakennuttavat uutta pytinkiä.
Eli mitään uutta ei saa rakentaa tai kehittää kun joku tekee sillä rahaa? Niinkö? Antaa kaiken rapistua vaan….
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli mitään uutta ei saa rakentaa tai kehittää kun joku tekee sillä rahaa? Niinkö? Antaa kaiken rapistua vaan….
ja köyhät ajetaan periferiaan, kun asuntojen hinnat nousee pilviin.,
Eihän tie rapistu jos siitä huolehditaan ja vaalitaan.
Eiffel tornikin on pakoilllansa kun tornia huolettaan. 1800 luvun luomus. Tilalle ei ole kukaan ajatellut rakentaa mitään uutta. Eiffel on sellaisenansa upea.
Uutta saa kehittää. Tilaa riittää Suomessa.
- Anonyymi
Orpo ja Purra pitävät tunnin junaa tärkeämpänä vaikka eivät siihen EU-rahoitusta saaneetkaan. Kaikki muut liikenteeseen liittyvät, rahaa vaativat hankkeet Varsinais-suomessa hyllytetään, kunhan vaan saadaan se kuuluisa tunnin juna rahoitettua jonka Orpo on luvannut heille, jotka maksoivat Orpon vaalimainokset.
- Anonyymi
mahtuuko tunnin juna tai ratikka sinne Raisio tunneliiin. Onko huomioitu laskelmissa
- Anonyymi
EU:lla on useita rahoituskierroksia ja viimeisestä Länsirata ei saanut tukea koska prohekti on niin alkutekijöissään vielä. Tukia haettiin muillekin ratainfrahankkeille, yksikään ei tukea saanut. Tukea kyllä tulee koska muuten Länsirata sai hyvät pisteet.
En ymmärrä miksi Länsirata hiertää Varsinais-Suomessa. Nykyinen rantarata on linjaukseltaan peruja 1800-luvun lopulta eli sitä ei alunperinkään ole suuniteltu suurille nopeuksille. Nykyään siinä voi muutamissa paikoissa ajaa 160 kmh, Rantarata on huonossa kunnossa ja vaatii miljardien remontin. 1-raiteisena massiivista remonttia on mahdoton toteuttaa ilman massiivisia liikennekatkosia. Verrokkina Espoon kaupunkirataprojekti joka katkaisi kesä ajaksi rantaradan liikenteen ja sama toistuu vuoteen 2027 asti.
Mikäli infrahankkeita ei toteuteta Varsinais—Suomessa tai alueelle vievillä väylillä, ottajia kyllä riittä muualla Suomessa. Jos joku luulee että jättämällä esim E18-tien parannuksen tekemättä Raisiossa ja säästyneet rahat menevät Runosmöen vanhusten hoitoon, on niin väärässä kuin mahdollista.
- Anonyymi
Turkkarissa juttu tänään, ok-talojen purku aloitettu tieremontin takia. Jes!
- Anonyymi
mitähän kaavoitussumplauksia siinäkin on tehty. Joku käärii fyrkkaa paljon,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitähän kaavoitussumplauksia siinäkin on tehty. Joku käärii fyrkkaa paljon,
Talkoillako infrahankkeet tulisi rakentaa? Rakentaminen on bisnestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talkoillako infrahankkeet tulisi rakentaa? Rakentaminen on bisnestä.
et bonjaa mitään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
et bonjaa mitään
No kerroppa sinä miten E18-tie Raision kohdalla muutetaan vastaamaan EU-vaatimuksia. Vastaus ”ei tehdä mitään” ei kelpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerroppa sinä miten E18-tie Raision kohdalla muutetaan vastaamaan EU-vaatimuksia. Vastaus ”ei tehdä mitään” ei kelpaa.
Koit miettii pappa jos se sullekki valkenee!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerroppa sinä miten E18-tie Raision kohdalla muutetaan vastaamaan EU-vaatimuksia. Vastaus ”ei tehdä mitään” ei kelpaa.
eihän Raision käyntikorttia -Risteys- saa pilata tunneleilla.Risteys on raision keuhkot. Kivitalojako gryndereiden pitää risteykseen kasailla tunnelin päälle. Jalankulku ja pyörätunnelit riittää hyvin. Siltoja risteys tarvitsee. Pitikö ne vanhat purkaa. Yksi vain jätettiin näytiksi. Ei pojat näin. Miksi pokkuroida EU:n valtaherroille tie asioissa. Mitä hyötyä raisiolaisille on E18 tiestä. Tien alkupiste olkoon Turun satama. Raision risteysalueelle perustettakoon sen sijaan laaja omenapuisto.
- Anonyymi
Rahoitus varmistunut valtiolta, rakentaminen alkaa 2025!
- Anonyymi
Jahas. Raision keskusta monta vuotta sekaisin ja yhtä louhosta. Liikennekaaoksia.
väheneekö köyhyys ja syrjätyminen kun saadaan tarpeeton reikä kairattua maahan. Vastaus. ei niin mihinkään. Se vaan lisääntyy. Turhin hanke mitä voi vain kuvitella.Ei mahdu jakeluun.- Anonyymi
Oletko miettinyt että iso rakenusprojekti tuo ruoan pöytään todella moneen perheeseen vuosien ajan? Itse tieprojekti ja sen jälkeen Raision kaupungin vastuulla olevat rakennushankkeet alueella.
Etpä varmasti ole miettinyt, pääasia että vastustetaan kaikkea uutta ja tässä tapauksessa todellakin tarpeellista. Parempi lusia työttömänä kotona ja hakea sossusta rahaa kaljaa työssäkäyvien piikkiin. - Anonyymi
Väheneekö köyhyys ja syrjöytyminen mikäli tietä ei rakennettaisi? Tällä hetkellä rakennusala on alamaissa, moni alalla työskentelevät on työttömänä tai lomautettuna, firmoja konkassa.. Nytkö he kiroavat ja masentuvat kun töitä kohta löytyykin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väheneekö köyhyys ja syrjöytyminen mikäli tietä ei rakennettaisi? Tällä hetkellä rakennusala on alamaissa, moni alalla työskentelevät on työttömänä tai lomautettuna, firmoja konkassa.. Nytkö he kiroavat ja masentuvat kun töitä kohta löytyykin?
aattelepas nyt. Ota jaardin mittatikku käyttöön. Kyseisen 450 metrin pituisen maanalaisen putken hintalappu-nykyarviona- on sovittu 225 miljoonaa euroa. Iso rahamäärä ja hinta tulee siitä varmuudella nousemaan,
Jos tuo 225 miljoonaa jaettaisiin Raision kaikista köyhimmille ihmisille. Vaikkapa 150 000 euron tasaosuuksin niin köyhyys katoaisi Raisiosta taikaiskusta periferiaan. Osuuksien jakopiste Raision punatiilisen kaupungintalon aulassa. Rikastuneet Ihmiset alkaisivat ostelemaan asuntoja ja talorakentaminen elpyisi välttömästi. Kela jouduttasiin lakkauttaamaan. Ei siihen saveen kaivettua turhake tunnelia tarvita. Jokainen sivistynyt muistaa miten sille Raision edelliselle kalliotunnelille kävi. Sen kohtalo oli surullinen. Kallio lohkesi ja putoili alas. Tunnelin katto jouduttiin louhimaan pois. Mikä rumuus jäi jäljelle. Ihan arvauksena että visoidun E18 Raisio-tunnelin rakentaminen höttöiseen savimaahan -entistä meren pohjaa- tulee kohtaamaan valtaisia insinööriteknisiä ongelmia. Mikä sotku. Peli pitäisi viheltää poikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
aattelepas nyt. Ota jaardin mittatikku käyttöön. Kyseisen 450 metrin pituisen maanalaisen putken hintalappu-nykyarviona- on sovittu 225 miljoonaa euroa. Iso rahamäärä ja hinta tulee siitä varmuudella nousemaan,
Jos tuo 225 miljoonaa jaettaisiin Raision kaikista köyhimmille ihmisille. Vaikkapa 150 000 euron tasaosuuksin niin köyhyys katoaisi Raisiosta taikaiskusta periferiaan. Osuuksien jakopiste Raision punatiilisen kaupungintalon aulassa. Rikastuneet Ihmiset alkaisivat ostelemaan asuntoja ja talorakentaminen elpyisi välttömästi. Kela jouduttasiin lakkauttaamaan. Ei siihen saveen kaivettua turhake tunnelia tarvita. Jokainen sivistynyt muistaa miten sille Raision edelliselle kalliotunnelille kävi. Sen kohtalo oli surullinen. Kallio lohkesi ja putoili alas. Tunnelin katto jouduttiin louhimaan pois. Mikä rumuus jäi jäljelle. Ihan arvauksena että visoidun E18 Raisio-tunnelin rakentaminen höttöiseen savimaahan -entistä meren pohjaa- tulee kohtaamaan valtaisia insinööriteknisiä ongelmia. Mikä sotku. Peli pitäisi viheltää poikki.Kiva elää haavemaailmassa. Ei siinä mitään.
Totuudessa pysyäksemme rakennusprojektista valtion osuus on lähes 200 miljoonaa, loput Raision ja muiden toimijoiden. Meinaatko että valtio vippaa Raision köyhille 150 tonnia per nenä tuosta vaan? Entä kaikkien muiden Suomen kuntien köyhät? Heillekin sama summa? Entä työssäkäyvät jotka tekevät töitä ansaitakseen saman summan? Oikeudenmukaista heitä kohtaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiva elää haavemaailmassa. Ei siinä mitään.
Totuudessa pysyäksemme rakennusprojektista valtion osuus on lähes 200 miljoonaa, loput Raision ja muiden toimijoiden. Meinaatko että valtio vippaa Raision köyhille 150 tonnia per nenä tuosta vaan? Entä kaikkien muiden Suomen kuntien köyhät? Heillekin sama summa? Entä työssäkäyvät jotka tekevät töitä ansaitakseen saman summan? Oikeudenmukaista heitä kohtaan?entä kaikkien muiden kuntien tunnelit?? olkeudenmukaista muita kuntia kohtaan? Todellakin eriarvoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
entä kaikkien muiden kuntien tunnelit?? olkeudenmukaista muita kuntia kohtaan? Todellakin eriarvoista.
Valtion ja kuntien infrahankkeet toteutetaan harkinta- ja tarveperusteisesti. Kohteista tehdään esitys suunnitelmineen ja kustannusarvioineen. Jatkoon päässeet hankkeet priorisoidaan ja toteutetaan prioriteetin mukaisessa järjestyksessä. Raision tunneli ja E18-parantaminen olivat Väylän tärkeyslistan ensimmäisenä ja niinpä hanke toteutetaan.
Onko jotain muuta mitä et ymmärrä?
Yksityisille ihmisille rahaa ei jaeta koska lähtökohtaisesti omat kulut katetaan palkkatuloilla. Ne, jotka eivät palkkaa syystä tai toisesta saa, he saavat erilaisia tukia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
entä kaikkien muiden kuntien tunnelit?? olkeudenmukaista muita kuntia kohtaan? Todellakin eriarvoista.
Ööö…no jos kaikilla kunnilla samat tarpeet ja vaatimukset, missä Toholammin ratikka tai Kiteen metro? Tasapuolista? Tai Raision International Airport kuten Hesassa? Tai matkustajasatama?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtion ja kuntien infrahankkeet toteutetaan harkinta- ja tarveperusteisesti. Kohteista tehdään esitys suunnitelmineen ja kustannusarvioineen. Jatkoon päässeet hankkeet priorisoidaan ja toteutetaan prioriteetin mukaisessa järjestyksessä. Raision tunneli ja E18-parantaminen olivat Väylän tärkeyslistan ensimmäisenä ja niinpä hanke toteutetaan.
Onko jotain muuta mitä et ymmärrä?
Yksityisille ihmisille rahaa ei jaeta koska lähtökohtaisesti omat kulut katetaan palkkatuloilla. Ne, jotka eivät palkkaa syystä tai toisesta saa, he saavat erilaisia tukia.en hyväksy. Se on se pointti
- Anonyymi
piti tehdä kun joskus nesteen rekat ajeli raision keskuntan läpi niin allahi näki mahdottoman näyn että nyt räjahtaa ,,mutta se joskus vuonna papu nyt lähinnä rakennetaan että joku tai jotkin vitun porukat saa loma ja eläke rahat ehkä siivet
- Anonyymi
enää ei ole nesteen rekkoja. Se ralli on ohi. For ever. Autolautoilta tuleva ralli on hetkellistä ja itikan pierua. Kun tulevaisuudessa- ja aika piankin- yksityisautoilu vähenee niin tunnelin tarve katoaa. Etenkin kun E18 tien loppupää stoppaa venäjän rajalle josta ei vuosikymmeniin kummempaa liikennettä eli trafiikkia tule kulkemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
enää ei ole nesteen rekkoja. Se ralli on ohi. For ever. Autolautoilta tuleva ralli on hetkellistä ja itikan pierua. Kun tulevaisuudessa- ja aika piankin- yksityisautoilu vähenee niin tunnelin tarve katoaa. Etenkin kun E18 tien loppupää stoppaa venäjän rajalle josta ei vuosikymmeniin kummempaa liikennettä eli trafiikkia tule kulkemaan.
Mielenkiintoista että kaikki oikeasti asioista perillä olevista ovat eri mieltä kanssasi tien tarpeellisuudesta.
Jos liikenne vähenee niin eikö liikennevalot voidaan kohta poistaa hidastamasta? Kuten 60-luvulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista että kaikki oikeasti asioista perillä olevista ovat eri mieltä kanssasi tien tarpeellisuudesta.
Jos liikenne vähenee niin eikö liikennevalot voidaan kohta poistaa hidastamasta? Kuten 60-luvulla.tottakait liikennevalot voidaan ja kannattaa poistaa proaktiivisesti jo nyt.
- Anonyymi
Tunnelien numerointijärjestelmä Helsinkiin mentäessä menee täysin sekaisin.
Sama myös toisinpäin. Ehdotan että asiaa varten muodostetaan tunnelien nimeämistoimikunta johon poliittinen ja myös liike-elämän edustus mukaan.
Valtion, EU:n ja kuntien rahoitus tarvitaan. Sellainen 50 milljoonaa euron rahoituslimiitti voisi olla realismia. Minimissään. Raha ei todellakaan mene hukkaan. Tunnelien numeroimisasialla on todellakin jo kiire. - Anonyymi
siis joo. Pakko myöntää., Näin naantalilaisena on syytä olla raisiolaisille kateudesta vihreänä. Kyllä sattuu sieluun. Raisiossa on upea valo-ohjattu risteys. Naantalissa ei ainuttakaan liikennevalo-ohjattua risteystä. Raisiossa on paremmat auringonkukkapellot. Naantalissa yksi ja sekin ihan keskonen. Raisioon on tulossa oikea upea luxus tason tunneli. Naantalissa on tunnelin tumppi. Raisiossa on suomen isoin pienvenesatama. Oikea merikeskus. Marina. Naantalissa veneet on missä sattuu laituri löytymään. Siellä ja täällä hujan hajan,
- Anonyymi
Tiedoksi vastarannan kiiskeille, Raisiolla on suunnitelmia keskustan uusimisesta Tasalan osalta. Toisin sanoen Tasalanaukion vanhat liikerakennukset purkuun. Ne ovat muisto 70-80-luvun ”kauppakeskuksesta”, omanlainen museokompleksi joka ei houkuttele yrittäjiä eikä asiakkaita. Kusi haisee nurkissa ja hörhöjä kulmat täynnä.
- Anonyymi
tilalle omalotitaloja ja ihmisystävällistä matalaa (maks 2 kerrosta) rakentamista. Kohtuuhintaisia asuntoja pienituloisille kansalaisille. Juuri sellaista Raisio tarvitsee. Isommat ostokset jokainen voi tehdä myllyn,bauhausin, gigantin etc rahapalatseissa, Keskustan liikealue kiireinmiten evakuoitava takaisin Raisiontien pohjoispuolelle. Siellä on hyvä olla pienen pieni dejavu torikin jossa voi myydä ja ostaa silakkaa ja potaattia ja pärekoreja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tilalle omalotitaloja ja ihmisystävällistä matalaa (maks 2 kerrosta) rakentamista. Kohtuuhintaisia asuntoja pienituloisille kansalaisille. Juuri sellaista Raisio tarvitsee. Isommat ostokset jokainen voi tehdä myllyn,bauhausin, gigantin etc rahapalatseissa, Keskustan liikealue kiireinmiten evakuoitava takaisin Raisiontien pohjoispuolelle. Siellä on hyvä olla pienen pieni dejavu torikin jossa voi myydä ja ostaa silakkaa ja potaattia ja pärekoreja.
Ei tasalan nurkilla kukaan enää ostoksia tee, ainakaan minä. Spurkija paikat täynnä. Hyvä vaan että vanhat liikerakennukset puretaan mutta ei sinne mitään pientaloja tule. Kula haluaa asua pmakotitalossa tuolla paikalla? Kerrostaloja ja puistoaluetta sanon minä. Köyhille Raisiossa on pnat alueet kuten Hakinkatu ja Petäsmäki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tasalan nurkilla kukaan enää ostoksia tee, ainakaan minä. Spurkija paikat täynnä. Hyvä vaan että vanhat liikerakennukset puretaan mutta ei sinne mitään pientaloja tule. Kula haluaa asua pmakotitalossa tuolla paikalla? Kerrostaloja ja puistoaluetta sanon minä. Köyhille Raisiossa on pnat alueet kuten Hakinkatu ja Petäsmäki.
juuri tämä että köyhät ajetaan pois silmistä periferiaan on Raision synti nro 1.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juuri tämä että köyhät ajetaan pois silmistä periferiaan on Raision synti nro 1.
Kerrotko miten Raisio ajaa köyhät pois silmistä? Ei nyt aukea. Asuuko esim Turussa köyhät Eerikinkadulla keskustassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juuri tämä että köyhät ajetaan pois silmistä periferiaan on Raision synti nro 1.
Kannatatko puliukkojen ja -akkojen lorvailua Tasalan kulmilla? Toisaalta eivät he kovin klyhiä voi olla kun istuvat jopa päivä alueen juottolassa kittaamassa kaljaa ja vetämässä röökiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannatatko puliukkojen ja -akkojen lorvailua Tasalan kulmilla? Toisaalta eivät he kovin klyhiä voi olla kun istuvat jopa päivä alueen juottolassa kittaamassa kaljaa ja vetämässä röökiä.
on paljon köyhiä työssäkäyviä ihmisiä. Päihteettömiä. Heillä ei ole varaa asua Raision keskustassa kun keskusta-alueelle rakennetaan kovan rahan luksus asuntoja paremmin toimeentuleville. Raision tulisikin pakkolunastaa E18 tien ja ympäristön maa-alueet kaupungin haltuun ja rakennuttaa runsaasti kaupungin omistamia edullisia vuokra-asuntoja työtätekevien pienipalkkaisten kaupunkilaisten vuokrattaviksi. Amen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on paljon köyhiä työssäkäyviä ihmisiä. Päihteettömiä. Heillä ei ole varaa asua Raision keskustassa kun keskusta-alueelle rakennetaan kovan rahan luksus asuntoja paremmin toimeentuleville. Raision tulisikin pakkolunastaa E18 tien ja ympäristön maa-alueet kaupungin haltuun ja rakennuttaa runsaasti kaupungin omistamia edullisia vuokra-asuntoja työtätekevien pienipalkkaisten kaupunkilaisten vuokrattaviksi. Amen.
Miksi vähempivaraisten pitäisi asua Raision keskustassa? En minä ainakaan haluaisi siellä asua vaikka olisi tilillä massia riittävästi. Ja miksi Raision pitäisi tukea vähävaraisten asumista? He ovat ”huonoja” veronmaksajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
on paljon köyhiä työssäkäyviä ihmisiä. Päihteettömiä. Heillä ei ole varaa asua Raision keskustassa kun keskusta-alueelle rakennetaan kovan rahan luksus asuntoja paremmin toimeentuleville. Raision tulisikin pakkolunastaa E18 tien ja ympäristön maa-alueet kaupungin haltuun ja rakennuttaa runsaasti kaupungin omistamia edullisia vuokra-asuntoja työtätekevien pienipalkkaisten kaupunkilaisten vuokrattaviksi. Amen.
Tuskinpa Raision keskustaan luxus-asuntoja tulee. Kuka sinne haluaa muuttaa? Illalla ei uskalla mennä ulos kun nurkat täynnä narkkareita.
On totta että uusien asuntojen hinnat ovat löhteneet lapasesta. Esim perusperus noin 100 neliön omakotitalo 350 t€. Ei mitään järkeä. Siten kun vähän hienompi ja isompi, hinnat 400-500 t€ ja enemmän.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433020Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262949Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342856Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4422555Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1541871Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431838Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251415Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51241- 301156
- 741149