rivi??

EmMa

Hevosellani on luultavasti rivi... en oo ihan varma mut merkit on just niit samoi... et takajalois kintereessä on sellast kuivaa röpöllistä juttua ja siihen sattuu ku siihen koskee(ei kuitenkaa vuohisissa) ja mahassakin sillä on kaljui pikku kohtia (aika vähän kyl)Yhes kirjas sanottii et ne merkit viittais rivii. Siin sanottiin kans et kannattaa käyttää Helosanii,sitä oon käyttäny.Mitä muuta kannattais tehä...pitäiskö kutsuu eläin lääkäri??...

18

3198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apassi_

      Rivi se luultavasti on. Helosania parempi vaihtoehto olisi betadine kääre. Tavallisen rivin osaa hyvä hevosenomistaja hoitaa ilman että eläinlääkäriä tarvitaan... Paitsi jos tulee imppari.

      • EmMa

        ihan kauheesti


      • Polleti

        Kannattaisiko ostaa 1 ½ puolkuukautiselle ratsastajalle jo oma hevonen... Ja minkä rotunen?


      • emma
        Polleti kirjoitti:

        Kannattaisiko ostaa 1 ½ puolkuukautiselle ratsastajalle jo oma hevonen... Ja minkä rotunen?

        ehkei..., mutta riippuu kuinka oaljon osaat ja tiedät hevosista


    • EmMa

      Mikäs se sellanen imppari on???

      • minä

        imusuolen tulehdus sen parantaminen voi kestää jopa vuoden


    • minä

      Mun mielestä tuo ei kuulosta riviltä. rivi tulee just sinne vuohiseen. helosania kannattaa käyttää.käytä vaan pollees tohorissa siellä asia varmistuu.meirän polleilla tuli rivi seinne vuohiseen

      • meitsi

        mut voise tulla kintereeseenki... mitä se lekuri sit sano et mitä kannattaa tehä??


      • mimmu
        meitsi kirjoitti:

        mut voise tulla kintereeseenki... mitä se lekuri sit sano et mitä kannattaa tehä??

        Mä ehdotan et kysyt tallilla joltai vanhalta kaiken nähneeltä, mutta rivi leviää kyllä koko jalkaan! (vuohisesta ylös asti)


    • täti-ihminen

      enemmän kuulostaisi siltä että hevosella on kurasta/muusta liasta johtuvaa röpelöistä ihottumaa...virallista nimeä en osaa arvailla mutta meillä ainakin on joka syksy/kevät joillain hevosilla sitä.

      Lähtevätkö karvat tuppoina irti helposti jos nyppäiset?Siis vähän niinkuin rupi aukeaisi...verta ei tule.Jos on tästä kyse niin rapsuttele varovasti ruvet pois ja pese lämpimällä vedellä.Kuivaa hyvin ja vaikka sitä helosania kevyelti päälle.

      Ei ole vaarallista tämä kuvailemani rupitauti.

      Jos hevonen on päästetty jo laitumelle syömään tuoretta ruohoa niin sekin voi äkkiseltään aiheuttaa rupia.Tuoreessa on niin paljon enemmän ravintoa kuin kuivaheinässä että se on kuin siirtyisi kaurapuurosta pihviaterioihin.

      Mutta kysäisepä joltain viisaammalta joka pääsee katsomaan hevosta,etäneuvoja on aika vaikeaa antaa.

      • EmMa

        sillä oli just tos pari viikkoo sitten ollu just niissä paikoissa(kintereessä) mutaa joka ei lähteny hyvin pois ku oli kuivunut siihen. Et voi kai sillä sitäkin rupi juttuu olla mutta siltä ei kuitenkaan lähde karva tuppoi eikä verta tule.
        Ne paikat ei ole pahentuneet kun olen putsannut ne kaksikertaa päivässä betadinella ja kerran laittanut helosania mut ne maha pilkut on kyl vähän suurentunut.
        eilen laitoin sille betadine hauteenkin joksikin aikaa, mutta jeps... kiitos neuvoista.


    • EmMa

      kiitos ihan kauheesti teil kaikille... taidan kysyy neuvoo tost naapurista kun niilläkin on hevosia ja sieltä ollaan saatu aina parhaat neuvot ja heinät:):):)

    • jaana

      mun omalla pollella ja usealla hoitohepalla on ollu riviä ja hoijox siihen pestiin huolella jalat ja sen jälkeen helosaania...mitään hautovaa käärettä ei kannate laittaa...se vain pahenee...

      • EmMa

        ookoo.


    • Dude

      Rivi tulee vain vuohisiin!

      • kyllähän se...

        leviää korkeemmallekki jos ei hoideta... tai sit imusuoni tulehtuu


    • sarppa

      Jep.. Rivi tulee kyllä muuallekkin kuin vuohiskuoppiin. Meillä parannettu yhen hevosen rivi juurikin pesemällä pesubetadinella, kuivaus (ei hierota) sen jälkeen yöksi jodi haude niin kyllä toimi meillä =)

    • mömmelinen

      Kannattaa kyllä pyytää eläinlääkäri tai joku pidemmän linjan hevosihminen kattomaan tilannetta iha paikan päälle, tilannetta on aika vaikea arvioida näkemättä. Tulee sitten ainakin selvitettyä tilanne perinpohjaisesti, ja saa varmasti oikeat hoito-ohjeet :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe