Pyörällä peräkkäin, ei rinnakkain sanotaan, mutta missä lakipykälässä asia määritellään?

Anonyymi-ap

Mikä asia yksiselitteisesti kieltää rinnakkain pyöräilyn? Missä asia määritellään?

Pyöräliitto on listannut erilaisia väyliä, joita koskevat erilaiset säännöt. Tällä hetkellä pyörällä rinnakkain ajo on:

- Pyörätiellä sallittu, mikäli se on tehty riittävän leveäksi rinnakkain pyöräilyä varten. Eli se ei ole sallittua kaikilla pyöräteillä, eikä pyöräilijä voi mistään tietää, onko pyörätie riittävän leveä rinnakkain pyöräilyä varten.

- Pyöräkadulla sallittu.

- Pihakadulla kielletty.

- Kävelykadulla sallittu.

- Ajoradalla kielletty.

Lähde:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b6be77-6931-435a-a0f2-554561274702


Tuollainen tieto on siis kyseisessä Iltalehden artikkelissa. Missä lakikohdissa löytyvät määritykset ja varsinkin määritys, jonka mukaan ajoradan osalta rinnakkain pyöräily on kielletty.

31

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      19 § (Ajoneuvon paikka ajoradalla)

      "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

      Ei aja niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, jos ajaa toisen rinnalla.

      • Anonyymi

        Osaako joku perustella tuon saa - ei saa -listan sisällön?

        En näe mitään syytä, miksi pihakadulla ja kävelykadulla säännöissä olisi pyöräilijän kannalta jotain erilaista. En myöskään näe syytä siihen, että säännön mukaan pyöräkadulla saisi pyöräillä rinnakkain. Pikemminkin päinvastoin. Pykälä on huonosti muotoiltu ja sen voi lukea niinkin, että pyöräkadulla polkupyöräilijää ei saa ollenkaan ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaako joku perustella tuon saa - ei saa -listan sisällön?

        En näe mitään syytä, miksi pihakadulla ja kävelykadulla säännöissä olisi pyöräilijän kannalta jotain erilaista. En myöskään näe syytä siihen, että säännön mukaan pyöräkadulla saisi pyöräillä rinnakkain. Pikemminkin päinvastoin. Pykälä on huonosti muotoiltu ja sen voi lukea niinkin, että pyöräkadulla polkupyöräilijää ei saa ollenkaan ohittaa.

        Laki on mielestäni hyvin epämääräinen asian suhteen, joten minä en ainakaan osaa.

        Laki velvoittaa ajamaan niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tuosta voidaan mahdollisesti tehdä erilaisia tulkintoja.

        Jos joku pyöräilee vierelläni ja minä uloimpana, niin olenko hänen rinnalla pyöräilevänä niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista? Voi olla, tai sitten ei. Olen niin lähellä, kun vain voin, koska lähemmäksi oikeaa reunaa en pääse, kun siinä välissä on toinen pyöräilijä. Tätä ei ehkä laissa tarkoiteta, mutta tuollaiseen tulkintaan laki antaa mielestäni mahdollisuuden.


      • Anonyymi

        Ja tuolla samalla pykälällä pyöräilijät ja pyöräjärjestöt/liitot perustelee miksi rinnakkain ajo heidän mielestään on sallittua; heidän mielestään on turvallisempaa ajaa ryppäässä kuin peräkkäin. En muista heidän perusteluaan asiaan, mutta liittyi jotenkin siihen, että autot pääsee nopeammin ryppään, kuin letkan ohi. Kun pientareella ajavien pyörien ohitus ei kuitenkaan onnistu ilman, että auto käy ainakin osittain vastaantulevien kaistalla. Tai sitten jotkut yrittäisi ohittaa käymättä vastaantulijoiden kaistalla ja sitten ohittaisi pyörät vaarallisen läheltä niitä.


    • Anonyymi

      Syytä on myös huomioida, että "Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta." lukee Pyörätie (D5) liikennemerkin kohdalla.

      • Anonyymi

        Tuo vesittää mielestäni sitten vähän aloituksessa esitetyn väitteen rinnakkain pyöräilemisestä pyörätien osalta.


    • Anonyymi

      Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

      Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

      Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

      Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

      • Anonyymi

        Sinun kohdallasi ei ole enää epäilyksistä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kohdallasi ei ole enää epäilyksistä kyse.

        Pakkomielteelle ei itse voi mitään.

        Tuleepahan Pyöräliitolle taas ilmaista mainosta.


      • Anonyymi

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan alasti pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi

        Onko tämä copy-paste jostain esseekirjoituksestasi? En ole koskaan jaksanut lukea kirjoitustasi loppuun asti, mutta muistelen nähneeni sen täällä useita kertoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä copy-paste jostain esseekirjoituksestasi? En ole koskaan jaksanut lukea kirjoitustasi loppuun asti, mutta muistelen nähneeni sen täällä useita kertoja.

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono homojulkikuva on täysin itse aiheutettua.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Terve järki kieltää rinnakkainajelun.

      • Anonyymi

        Voit työntää sen järjen vaikka pärseeseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit työntää sen järjen vaikka pärseeseessi.

        Ei mahdu enää. Siellä on jo eräs pyöräiljä joka ajoi rinnakkain eikä ehtinyt pysähtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mahdu enää. Siellä on jo eräs pyöräiljä joka ajoi rinnakkain eikä ehtinyt pysähtyä.

        Pukin rekeä vetää Petteri Punakuono. Heti perässä tulee Rudolf Ruskeakuono. Rudolf poro on yhtä nopea kuin Petteri, mutta ei yhtä nopea pysähtymään.


    • Anonyymi

      >> Pyörätiellä sallittu, mikäli se on tehty riittävän leveäksi rinnakkain pyöräilyä varten. Eli se ei ole sallittua kaikilla pyöräteillä, eikä pyöräilijä voi mistään tietää, onko pyörätie riittävän leveä rinnakkain pyöräilyä varten.<<

      Rinnakkain pyöräily on sallittu YKSISUUNTAISELLA pyörätiellä, joita pyörätiet usein ovat. Kaksisuuntaisella pyörätiellä rinnakkain ajo on kielletty (TLL 19,1 §).

      >> Pyöräkadulla sallittu.<<

      Pyöräkadulla on ajorata, joten pyörällä on ajettava niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista, kun ajorata on kaksisuuntainen. Rinnakkain pyöräily siis kiellettyä. Yksisuuntaisella pyöräkadulla sallittua ajaa rinnakkain. Ks. edellä.

      >>Pihakadulla kielletty.<<

      Pihakadulla on ajorata, joten pyörällä on ajettava niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista, kun ajorata on kaksisuuntainen. Rinnakkain pyöräily siis kiellettyä. Ihan samaa kuin edellä, paitsi että pihakadut ovat harvoin yksisuuntaisia.

      >> Kävelykadulla sallittu.<<

      Kävelykadulla ei ole ajorataa, koska se on tarkoitettu jalankulkuun. Saa ajaa rinnakkain.

      >> Ajoradalla kielletty.<<

      Lienee jo selvää, että rinnakkain ajo on kiellettyä kaskisuuntaisella ajoradalla.

      • Anonyymi

        Miten niin selvää, että rinnakkain ajo on kiellettyä kaskisuuntaisella ajoradalla? Tuo riippuu täysin kaistojen määrästä. Jos on useampi kaista, niin pyöräilijät saavat ajaa omalla kaistalla haluamaansa suuntaan ja ovat silloin käytännössä vierekkäin (ainakin hetkellisesti).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin selvää, että rinnakkain ajo on kiellettyä kaskisuuntaisella ajoradalla? Tuo riippuu täysin kaistojen määrästä. Jos on useampi kaista, niin pyöräilijät saavat ajaa omalla kaistalla haluamaansa suuntaan ja ovat silloin käytännössä vierekkäin (ainakin hetkellisesti).

        TLL 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Tuon määritelmän mukaan, jos kaksi autoa mahtuu rinnan, eikä ole tiemerkintöjä, niin siinä voi hyvinkin silloin olla kaksi ajokaistaa. Silloin saa kohdassa myös pyöräillä rinnakkain omilla kaistoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TLL 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Tuon määritelmän mukaan, jos kaksi autoa mahtuu rinnan, eikä ole tiemerkintöjä, niin siinä voi hyvinkin silloin olla kaksi ajokaistaa. Silloin saa kohdassa myös pyöräillä rinnakkain omilla kaistoilla.

        Mutta ”Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.” TLL 19.2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ”Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.” TLL 19.2

        Toki, mutta kaistan saa valita kulkusuunnan mukaan, eli jos tietty kaista vie aiottuun suuntaan, niin sitä kaistaa saa silloin käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TLL 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Tuon määritelmän mukaan, jos kaksi autoa mahtuu rinnan, eikä ole tiemerkintöjä, niin siinä voi hyvinkin silloin olla kaksi ajokaistaa. Silloin saa kohdassa myös pyöräillä rinnakkain omilla kaistoilla.

        "Tuon määritelmän mukaan, jos kaksi autoa mahtuu rinnan, eikä ole tiemerkintöjä, niin siinä voi hyvinkin silloin olla kaksi ajokaistaa. Silloin saa kohdassa myös pyöräillä rinnakkain omilla kaistoilla."

        No ei! Polkupyörällä ajetaan pientareella, jos sellainen on. Ajokaistaa voi käyttää kääntyessä vasempaan risteyksessä. Muulloin pyörällä ei ole asiaa toikkaroimaan ajokaistoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuon määritelmän mukaan, jos kaksi autoa mahtuu rinnan, eikä ole tiemerkintöjä, niin siinä voi hyvinkin silloin olla kaksi ajokaistaa. Silloin saa kohdassa myös pyöräillä rinnakkain omilla kaistoilla."

        No ei! Polkupyörällä ajetaan pientareella, jos sellainen on. Ajokaistaa voi käyttää kääntyessä vasempaan risteyksessä. Muulloin pyörällä ei ole asiaa toikkaroimaan ajokaistoille.

        Riippuu täysin tilanteesta. Harvoin kaupunkialueella on mitään pientareita. Silloin pyöräillään ajoradalla, ellei sitten samansuuntaisesti ei ole mitään pyörätietä/yhdistettyä väylää, jolla voi pyöräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteesta. Harvoin kaupunkialueella on mitään pientareita. Silloin pyöräillään ajoradalla, ellei sitten samansuuntaisesti ei ole mitään pyörätietä/yhdistettyä väylää, jolla voi pyöräillä.

        Ei riipu tilanteesta. Jollei piennarta ole, pyörällä ajetaan kaistan reunassa. Mitään asiaa muualle ajoradalla polkypyörällä ei ole, ellei ole kääntymässä vasempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riipu tilanteesta. Jollei piennarta ole, pyörällä ajetaan kaistan reunassa. Mitään asiaa muualle ajoradalla polkypyörällä ei ole, ellei ole kääntymässä vasempaan.

        Jos joutuu ajamaan ajoradalla ja on useampi kaista, niin saa valita kaistansa tarkoittamalle ajosuunnalle, aivan kuten autoilijatkin saavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joutuu ajamaan ajoradalla ja on useampi kaista, niin saa valita kaistansa tarkoittamalle ajosuunnalle, aivan kuten autoilijatkin saavat.

        Pyöräilijä ei saa valita kaistaa kuin yksisuuntaisella ajoradalla. Kaksisuuntaisella pyörällä on ajettava niin oikealla kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista ja ensisijaisesti pientareella.

        Kääntyminen vasempaan on sitten eri tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä ei saa valita kaistaa kuin yksisuuntaisella ajoradalla. Kaksisuuntaisella pyörällä on ajettava niin oikealla kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista ja ensisijaisesti pientareella.

        Kääntyminen vasempaan on sitten eri tilanne.

        Pyöräilijä saa valita hänen kulkusuuntaansa ja etenemiseen nähden sopivan kaistan. Jos oikealta kaistalta ei pääse eteenpäin ja hän on matkalla suoraan eteenpäin, niin saa tietenkin valita sen viereisen kaistan, jolta hän pääsee eteenpäin.

        Jos esim. kaksi pyöräilijää pyöräilevät siinä tilanteessa ja toinen menee suoraa ja toinen kääntyy, niin pyöräilevät siinä hetken aikaa risteykseen saapuessa rinnakkain, aivan kuten heillä on oikeus toimia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Yksi määritys on järjen käyttö.

      • Anonyymi

        Ei valitettavasti ole. Mikään laki ei estä ihmisiä olemasta idiootteja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2111
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2030
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      92
      1680
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      52
      977
    9. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      918
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe