🪑🪚🪛 istuinosan liitokset räpsähtivät irti. Voiko sen liimata kontaktiliimalla vai pitääkö ostaa jotakin muuta?
En viitsisi sitä vielä sahata polttopuuksikaan. 70v tuoli on vielä ihan käyttökelpoinen.😘
70 vuotta vanhan keittiön tuolin
20
257
Vastaukset
- Anonyymi
Mahtaisiko kestää pelkällä liimauksella, voiko rakennetta tukea ruuveilla tms?
- Anonyymi
Minä en uskalla ruuvailla ettei tuo liitososa halkea.
- Anonyymi
Siimä on jo tappiliitos/kaideliitos jossa tuolin selkänojassa on naaraskolo ja istuimen sivulaudassa on urostappi:
https://puuproffa.fi/liitosten-arkki/lapitappiliitos/
Istuimen sivulaudoista muodostuu kehikko jonla päällä on istuin vanerista.
Tappi pn nyt pois kolostaan eikä siimä ole paikkoja ylimääräisille puutapeille.
- Anonyymi
Liimaa ja lyö muutama naula silleen ettiä osoita ylöspäin😂😘
- Anonyymi
Katso miten en entis aikaan kiinnitetty, tee samalla tavalla. Jos on 70 vuotta niin kestänyt ,niiiiin?😄🤷♀️
- Anonyymi
Sivulauta menee selkänojan koloon. En nää liimaa siinä. Joko se on kuivunut tai sitä ei ole ollutkaan.
- Anonyymi
Ihana, kun on säilynyt. 70 vuotta on just hyvä🥰😘
- Anonyymi
Kyllä se toisen mokoman kestää. Ajattelin uusia istuinkankaam samalla kaikkiin neljään.
- Anonyymi
Ei kestä räkäliimalla. Puuliimaa se olla pitää. Vaikka erikeepperiä,jos ei parempaa löydy.
- Anonyymi
Taidan sit käydä puuilossa kysymässä. Sieltä luulis löytyvän.
- Anonyymi
Vedenkestävää erikeepperiä. Ties mitä ovat aikoinaan käyttäneet. 🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedenkestävää erikeepperiä. Ties mitä ovat aikoinaan käyttäneet. 🤷♀️
Onko ees ollut mitään kun sotien jälkeen on ollut pulaa kaikesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ees ollut mitään kun sotien jälkeen on ollut pulaa kaikesta.
Käys kysyyn huonekalujen entisöijiltä. Ne tietää kaiken historian. Säilytä aarre alkuperäisenä.😊🤷♀️
- Anonyymi
Puuliimaa ja viilua pitäisi laittaa, jos on kulumia. Sitten puristimet siihen.
- Anonyymi
Puuliimaa ja puristimet, pikkunauloja tai ruuveja voi piiloon. Minulla monta vuosisataa vanha puusänky missä nukun ja puutapeilla silloin liitetty. On se käsityötaito ollut silloin kunniassa ei mitään oikeita työkaluja ja eri osat täysin symmetrisiä. Muutaman ruuvin olen piiloon varmistukseksi pistänyt.
- Anonyymi
Täytyy joo kokeilla. Mulla on ihan uusia puristimia mitä en ole vielä käyttänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuliimaa ja puristimet, pikkunauloja tai ruuveja voi piiloon. Minulla monta vuosisataa vanha puusänky missä nukun ja puutapeilla silloin liitetty. On se käsityötaito ollut silloin kunniassa ei mitään oikeita työkaluja ja eri osat täysin symmetrisiä. Muutaman ruuvin olen piiloon varmistukseksi pistänyt.
Silloinköytettiin kunnon puuta joka kestää. Ei mitään viilua tai lastulevyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis käytettiin ei köytettiin. Kännykällä tulee virheitä. Chromebook ei ole nyt mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lipastoissa saattaa olla viilua. Aito puu on aitoa puuta. Olen siklannut, hionut, paklannut ja maalannut. Vaatii pitkäjänteisyyttä ja kädet pitää olla hyvässä kunnossa.
- Anonyymi
Eli 40-50-luvun tuoli?
Puuliima olisi varmasti hyvää, mutta jos liitoksessa on jäljellä alkuperäisliimaa joka on jotain muuta kun sitä, niin puuliima ei välttämättä ota kovin lujasti kiinni. Puuliima myös saattaa kuivua irti melko nopeasti, jos puu on erityisen kuivaa.
Paras ratkaisu on kakskomponentti epoksiliima joka myös täyttää raot ja tekee siten liitoksesta erityisen kestävän etkä tarvi välttämättä puristimia jos kohdan saa muuten napakasti paikalleen.
Puristin tai tuolin kehikon ympärille kiristettävä liina on hyviä, mutta silllin täytyy tarkasti varoa, ettei sauma liu vinoon tai liina vedä tuolin rakennetta epäkeskoksi.
Kontaktiliima ei sovi huonekalujen rakenteiden korjaukseen.
Vanhemmissa antiikkihuonekaluissa käytettiin eläiperäisiä luuliimoja jotka liukenevat kuumaan veteen. Hätäratkaisuna voi liimaksi sulattaa kuumentamalla liivatetta. Luuliiman tunnistaa siitä, että jos sitä kostuttaa kuumaan veteen kastetulla rätillä, pinta muuttuu heti tahmeaksi. Luuliimaan puuliima ei todellakaan tartu tai päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990