Etanol

kuis

Missäs on Suomen ympäristöpoliitikot,kyl ne torilla ja saunas juttelee et kuis on Suomes puhdas ilmasto ja vedet,mut mitäs sellaiset muuta sen asian eteen tekeekään POLIITIKOT HOI!!!Kyl met tiedetään et teidän sanomisilla ei ole merkitystä teitää määrää suuremmat öljy-yhtiön herrat ja silloin ollaan hyvin hiljaa puhtaan poltoaineen jakelusta ,huom ETANOL.voitta lukia internetistä ..etanolbil,etanol auto,E85..sieltä saatta paljon tietoa kuis sillä ajellaan.Mut ei poliitikot ymmärrä tekiniikan päälle mitään ne on huis kuuses siinä asias..Olen ajannut jo toista viikkoa Etanolil,ja joka viikko tulen tankaamaan sitä normaali bensiinikäyttöiseen autoon aluksi vaan 20% elikä jos tankis on 40Lbensa niin siihen voi hyvin laittaa 10L etanolia

22

7547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena

Mites tuo etanoli vaikuttaa kulutukseen. Entä tehot?

• jep_

Jos sekoittaa bensiinin sekaan vaik 20% niin moottorista tulle tehokaampi sen huomaa vaik olis tankannut 10L etanolia mis on ennestään 40L bensiinä ja kulutus laskee samalla,mut jos käyttää vaan yksinään etanolia niin sit tehot hieman laskee ja kulutus nousee,jos etanol maksaa 0.87eurois,,niin siitä voi laksia mitäs se on sit bensiinin hintaan verrattuna.Mä olen nyt toista viikkoa ajannut enkä huomaa mitään huononnusta vaan hyvää..Kylmä käynnistykses aamusin on parempi hajuinen pakokaasu et sekin paranee het vähis määrin etanolia mä olen pitännyt et tankaan noin 25% aina sit jonkin ajan päästä lisään sen 30% aina siihen asti kunnes on puolet ja puolet..

• Kimmo

Mistä sitä etanolia saa hankittua?

Ja edullisesti ja silleen että ei tu isoja kuluja.

• kuis

Jos olet lukennut Internetin sivuja siel kerrotaan,kun katsoo tuosta niin näyttää olevan Ruotsin pohjoinen osa elikä Ylitornio mistä sitä saa sekä Kalix on toinen paikka,sellaista ei suomes ole,kun kaatelevat maahan senkin minkä tulli otti 23000Litraa,jos olis yksityinen henkilö tehnyt sen niin olis tullut ympäristö rikokseta linnaa,mut tekivät sen valtion eurakoitsija eikä mitään saanneet,varmaan saivat öljy-yhtiöltä kakkukahvit..Etanol maksaa Ruotsissa 7.93kr siitä voitta laskia samalla mitäs se silloin maksais eurois siellä teillä päin..

• Anti-Etanol

Kun itse kysyy ja itse vastaa niin saa mieleisensä vastaukset.

• kens

Niin sä et tunne edes yhtään mikäs ainen on Etanol voisit vähän avata silmiä ja korvia,,ole vaan sä siel mis pitää olla arabi öljyn kans tekemisi,,sun auto kulkee vain pukkamalla eli kauravellillä

• Heikki

Yhdysvalloissa ainakin Minnesotan alueella on myynnissä moottoribensiini "E10", joka sisältää 10 prosenttia etanolia. Sen oktaaniluku on 87.

Siellä autojen moottorinohjauselektroniikka on kuitenkin säädetty kyseiselle polttoaineelle. En tiedä yhtään EU-alueella myytävää autoa, jonka polttoaineen syötön ohjauselektroniikka olisi säädetty jollekin muulle kuin 95 tai 98 oktaaniselle bensiinille, vanhat kassutinmoottorit poisluettuna.

Aika rankalta seokselta tuntuu 20 prosenttinen itse sekoitettu seoksesi. Missä automallissa kyseistä seosta käytät?

• Veijo Esso

Amerikassa oktaaniluku ilmoitetaan eri tavalla laskettuna kuin Euroopassa. Avainsanat ovat MON, RON ja PON

• Löpöä

Täällä ruottissa Fordilla Flexifuel ja Volvolla BiFuel. Suurimmassa osassa autoja jotka EOBD varustettuja on oktaani luku, polttoaine laatu sekä sytytyksen säätö ohjelmoitavissa. E85 on itsessään hankalaa käyttää ajoneuvo teollisuudessa sen syövyttävien ominaisuusien takia, asettaa muovi/kumi laadulle korkeammat vaatimukset kuin tavallinen lyijytön poltto aine, esim pa-linjat, o-renkaat, suuttimet, anturi kortit ja pumput. Elikkä silleen

• Heikki
        Veijo Esso kirjoitti:

Amerikassa oktaaniluku ilmoitetaan eri tavalla laskettuna kuin Euroopassa. Avainsanat ovat MON, RON ja PON

EU-maissa myytävä bensiini on ilmeisesti RON-luokiteltua, mutta mitä tuo Jenkkilän 87 oktaaninen on? Jos sen oktaaniluku muutetaan EU-alueen oktaaneja vastaavaksi, niin millainen RON luku sitä vastaa Euroopassa?

• Veijo Esso
        Heikki kirjoitti:

EU-maissa myytävä bensiini on ilmeisesti RON-luokiteltua, mutta mitä tuo Jenkkilän 87 oktaaninen on? Jos sen oktaaniluku muutetaan EU-alueen oktaaneja vastaavaksi, niin millainen RON luku sitä vastaa Euroopassa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Petrol#Octane_rating

Ei jaksa selittää. Lue valmista tekstiä.

• kuis

Europa son montakin automerkkiä jotka on jo säädetty,mut nykkin on jo myynis 7 merkkiä et ajelee vaan millä polttoaineella vain,,nyt liikkeis on jo Saab eko kraft sekä elo,syyskuus tulee Volvo S60,V50..Jos etanolia sekoittaa bensan joukkoon niin ei tarvis tehdä mitään säätöjä,,olen jo polttannut kohta 30 litraa ja menee yhrä hyvin kun uutenakin,mun aoto on Toyota Avensis,,ei mitää ranka sekoitus,sä taidat olla öljy firmas töis ,kun puhut totuutta vastaan,,kun sitä voi käyttää muutaman viikon päästä 50,50 et puolet ja puolet,,alkuun vaan aloitta kevyesti..Pitäs seurata internetistä paremmin jos luet etanol bil tai etanol auto ja E85 niin sano sitten jotain muuta..

• kuis
        Heikki kirjoitti:

Jos käyttää ron bensiini merkkistä eikä ole säädetty moottoria niin tulihan lähtö pilviin ja muuten levii moottori räjähdysmäiseti pitkin pihoja,sekä MON on2 tahti korkia kierroksisile moottoreille et ei tavalliseen matla kierroksisiin,,ympäristöbensiin AGEVR100 soppii hyvin pieniin kaksitahtimoottoriin korkia kierroksissiin ...oktaani lähtee et,iso-oktaani on aina 100 sit toinen N-heplaani on nolla ,esimerkiksi 95E se tulee iso-oktaani 100,5%N-helpaania sit se on 95E..

• kuis
        Löpöä kirjoitti:

Täällä ruottissa Fordilla Flexifuel ja Volvolla BiFuel. Suurimmassa osassa autoja jotka EOBD varustettuja on oktaani luku, polttoaine laatu sekä sytytyksen säätö ohjelmoitavissa. E85 on itsessään hankalaa käyttää ajoneuvo teollisuudessa sen syövyttävien ominaisuusien takia, asettaa muovi/kumi laadulle korkeammat vaatimukset kuin tavallinen lyijytön poltto aine, esim pa-linjat, o-renkaat, suuttimet, anturi kortit ja pumput. Elikkä silleen

sul on taitavat hommat menos,,,,sinä et näimä ruotsin homista tiedä mitään,,vielä vähemä autoista älä viitsi autoista jutella jos ey tiedä mis moottori on

• En finne igen
        kuis kirjoitti:

Jos käyttää ron bensiini merkkistä eikä ole säädetty moottoria niin tulihan lähtö pilviin ja muuten levii moottori räjähdysmäiseti pitkin pihoja,sekä MON on2 tahti korkia kierroksisile moottoreille et ei tavalliseen matla kierroksisiin,,ympäristöbensiin AGEVR100 soppii hyvin pieniin kaksitahtimoottoriin korkia kierroksissiin ...oktaani lähtee et,iso-oktaani on aina 100 sit toinen N-heplaani on nolla ,esimerkiksi 95E se tulee iso-oktaani 100,5%N-helpaania sit se on 95E..

Du är inte klok och behöver professionell hjälp! Ring Anti-Cimex och dom kommer och tar hand om dig!

• kuis
        kuis kirjoitti:

Europa son montakin automerkkiä jotka on jo säädetty,mut nykkin on jo myynis 7 merkkiä et ajelee vaan millä polttoaineella vain,,nyt liikkeis on jo Saab eko kraft sekä elo,syyskuus tulee Volvo S60,V50..Jos etanolia sekoittaa bensan joukkoon niin ei tarvis tehdä mitään säätöjä,,olen jo polttannut kohta 30 litraa ja menee yhrä hyvin kun uutenakin,mun aoto on Toyota Avensis,,ei mitää ranka sekoitus,sä taidat olla öljy firmas töis ,kun puhut totuutta vastaan,,kun sitä voi käyttää muutaman viikon päästä 50,50 et puolet ja puolet,,alkuun vaan aloitta kevyesti..Pitäs seurata internetistä paremmin jos luet etanol bil tai etanol auto ja E85 niin sano sitten jotain muuta..

Ruotsis on 191 asemaa mistä saa nyt etanolia.luultavasti net tankit on 15000litran säiliöt,191X15000= 2865000 tulee yhteistulos et kyl Ruotsis näkyy on hyvin pitkällä valmistus prosessi menossa,,internetis kyl näýtetään kuvinkin et millainen osa siihen pitä hankkia jos haluu ajella vaan puhtaalla etanolilla,sekä piirrutukset mukana,,mut ei sitä piirrustuksi tarvi kun sellaiset osaa ilman papereitakin laittaa

• pert
        En finne igen kirjoitti:

Du är inte klok och behöver professionell hjälp! Ring Anti-Cimex och dom kommer och tar hand om dig!

du är kalen eller spyckopat,at du mena dricka etanol,,du kan dricka METANOL det är mycket bättre för dig

• Heikki
        kuis kirjoitti:

Olet kertomasi mukaan sekoittanut etanolia tavalliseen 95/98 oktaaniseen (RON) moottoribensiinin suhteessa 50/50 ja käyttänyt kokonaista puoli tankkia kyseistä seosta tavallisessa Toyota Avensiksessa?

Moottorin kestävyydestä en vielä noin pienellä käytöllä puhuisi yhtään mitään. Jos olet varma auton moottorin sopivuudesta kyseiselle seokselle, niin miksi etanolin käyttö pitää aloittaa "varovasti" laihemmalla seossuhteella?

Jos asut Ruotsissa ja sieltä saa valmista etanolin ja bensiinin seosta, niin miksi sekoitat itse oman seoksesi? Millainen seossuhde on valmiissa huoltoasemalta myytävässä seoksessa? Onko siinä etanolin lisäksi joitain muita lisäaineita, joita tavallisesta bensiinistä puuttuu?

Mainitsemasi Volvon ja Saabin etanoliautot eivät ole myynnissä Suomessa ja täällä etanolin saatavuus huoltoasemilta on heikonlaista.

• kuis
        Heikki kirjoitti:

Olet kertomasi mukaan sekoittanut etanolia tavalliseen 95/98 oktaaniseen (RON) moottoribensiinin suhteessa 50/50 ja käyttänyt kokonaista puoli tankkia kyseistä seosta tavallisessa Toyota Avensiksessa?

Moottorin kestävyydestä en vielä noin pienellä käytöllä puhuisi yhtään mitään. Jos olet varma auton moottorin sopivuudesta kyseiselle seokselle, niin miksi etanolin käyttö pitää aloittaa "varovasti" laihemmalla seossuhteella?

Jos asut Ruotsissa ja sieltä saa valmista etanolin ja bensiinin seosta, niin miksi sekoitat itse oman seoksesi? Millainen seossuhde on valmiissa huoltoasemalta myytävässä seoksessa? Onko siinä etanolin lisäksi joitain muita lisäaineita, joita tavallisesta bensiinistä puuttuu?

Mainitsemasi Volvon ja Saabin etanoliautot eivät ole myynnissä Suomessa ja täällä etanolin saatavuus huoltoasemilta on heikonlaista.

Se suositellaan silleen aloitettavaksi vaan,kun auton mootorit on tehty bensiinille,mut tuossa lukee aloitus suositus olis 10%E85 ja asteittain nostaa 5% kunnes tulee 50/50 kesällä voi jop akäyttää 60% (E85 se on sitä etanolia)sen voi laittaa kumpaan vaan 95tai98,mut Turpolla varustetut moottorit ei tykkää siitä niille pitää olla oma säätö juttu.Kyl moottorit kestää kun monet työkaverit on ajaneet jo kolme vuotta yksikin kesäsin sekoitta 60% E85,meitä on siel hyvin monta jotka ajavat etanoli ja bensiinis.Mul on ihan tavallinen 2.0 Avensis tänääkin tankkasin 12litraa mä tankaan joka toinen kerta bensiiniä ja sit E85,,Sinä kysyt et miksi mä sekoitan oman sekoituksen,mä haluun kokeilla kun tämä sekoitus malli vähentään kulutusta,jos oli setanolilla yksinään niin se nostaa kulutusta,juuri siksi kun mulla pitäs ostaa bränsletrycksregulator jos meinaisin ajaa ainostaan etanolilla,se maksaa 690kr halvin,täs saat samalla muutamat hinnat mitä se tarvii letkuineen,30-50sm letkua 20kr,,Tryckluftsslang 30-50cm 60kr,,ja muutama klämmari siihen..T-liitin myös joka paloitta ylijäämä polttoaineen tankkiin..Parhaimmat ovat ajaneet jo 6 vuotta,nyt se on tullut ajan kohtaiseksi kun bensiin hint anoussut rajusti,,paree maksaa sekin omaan maahan eikä Saharan autiomaahan siel vaan hiekkaa,,et mikä on seos huoltamolla se on E85 absoluterad etanol ja 2,1%MTBE ,,0,4 denatureringsmedel sekä 12,5% bensiiniä..

• häkä

Asun Torniossa ja me voimme ostaa Ruotsista Haaparannalta E 85 etanol bensiiniä hintaan 0,92 €/litra.
      Olen ajanut Passat 1,6 bensiinikonelle (vm 1998)
      jo monta viikkoa seoksella, jossa on noin puolet normaalia 95 bensiiniä ja puolet E 85 etanol bensiiniä.
      E 85 polttoaineessa on 85 % etanolia ja 15 % bensiiniä.
      Käyttämälläni seoksella ei ole ollut minkäänlaisia haittavaikutuksia käynnissä.
      Todennäköisesti pakkasien tullessa joudun lieventämään seosta ja/tai pitämään auton lämmityksessä pienempien pakkastenkin tullessa.
      Wolksvagenin maahantuoja ei antanut selkeää lausuntontoa vaaroista, mutta Ruotsin puolella useimmat käyttävät samanlaista seosta kuin minä normaaleissa nelipisteruiskumoottoreissa.

• svante

Joo justiinsa hän puhhuu asiaa, kato ko mullakin on vielä vanha Popeta, jossa ikivanha kaasutinmoturi. Jovain mie sanon teile kläpit, että äläkää tet turhia murheita ottako biilin moturin, kyllä se tullee kestmhään varmasti.
        Mulla oli kerran Ifa merkkinen henkilöbiili ja tankkkasin siihen kerran Säiviksen bensiinisttionila vahingosa mökäölijyä 15 litraa ja en huomanu ko vasta kassala, että olin laittanu vahingosa väärää ainetta tankhiin.
        Tarttasin biilin käynthiin kumminki, pikkusen se sausti ja röki alusa, mutta ko motori alako lämpenheen Luulajan väliä, niin eikö meno vain parani.
        Sitte mie aloin käyttämhään klamppuöljyä pensiini kansa ko se ölijy oli siihen aikhaan halapaa ja se pelasi ko junan klosetti, se kone meinaan.
        Myöhemmihän tuli niitä petrooli Saapeja oikein myynthiinki teolisesti.
        En mie eppäile etanoolin käyttöä ollenhaan ja jos se syövyttää jotakin osia, niinku jokku kirijottivat, taitaa se olla arvailuja vain, kuka sitä etukätheen tietää.
        Pojat ovat ajanheet täälä Ruottisa kauan aikaa seoksela, jossa on nuin puolet sitä viinapensaa ja loput sitä tavallista pensaa eikä ole mithään vikkaa tullu kellekhään, taitaa olla hunteerauksen paikka Suomen valtiolla ja päättäjilä mitä tekevä verotuksen kansa, Ruottion aina eessäpäin näin hommisa ja monessa muussakin.
        Ite tehhään täälä etanolia ja panhaan 85 rosenttia sitä ja 15 rosenttia pensaa, sileä tehtaila missä sitä tehhään.
        Ja ihimiset ostava ja sekottava siihen normaalia moturipensaa ko ei ole kaikilla sitä biobiiliä

• häkä
        svante kirjoitti:

Joo justiinsa hän puhhuu asiaa, kato ko mullakin on vielä vanha Popeta, jossa ikivanha kaasutinmoturi. Jovain mie sanon teile kläpit, että äläkää tet turhia murheita ottako biilin moturin, kyllä se tullee kestmhään varmasti.
        Mulla oli kerran Ifa merkkinen henkilöbiili ja tankkkasin siihen kerran Säiviksen bensiinisttionila vahingosa mökäölijyä 15 litraa ja en huomanu ko vasta kassala, että olin laittanu vahingosa väärää ainetta tankhiin.
        Tarttasin biilin käynthiin kumminki, pikkusen se sausti ja röki alusa, mutta ko motori alako lämpenheen Luulajan väliä, niin eikö meno vain parani.
        Sitte mie aloin käyttämhään klamppuöljyä pensiini kansa ko se ölijy oli siihen aikhaan halapaa ja se pelasi ko junan klosetti, se kone meinaan.
        Myöhemmihän tuli niitä petrooli Saapeja oikein myynthiinki teolisesti.
        En mie eppäile etanoolin käyttöä ollenhaan ja jos se syövyttää jotakin osia, niinku jokku kirijottivat, taitaa se olla arvailuja vain, kuka sitä etukätheen tietää.
        Pojat ovat ajanheet täälä Ruottisa kauan aikaa seoksela, jossa on nuin puolet sitä viinapensaa ja loput sitä tavallista pensaa eikä ole mithään vikkaa tullu kellekhään, taitaa olla hunteerauksen paikka Suomen valtiolla ja päättäjilä mitä tekevä verotuksen kansa, Ruottion aina eessäpäin näin hommisa ja monessa muussakin.
        Ite tehhään täälä etanolia ja panhaan 85 rosenttia sitä ja 15 rosenttia pensaa, sileä tehtaila missä sitä tehhään.
        Ja ihimiset ostava ja sekottava siihen normaalia moturipensaa ko ei ole kaikilla sitä biobiiliä

Svante taitaa höpöttää nyt.
        Minä tankkasin myös kerran vahigossa Ruotsin Pellossa dieselöljyä noin puolet, mutta kyllä se matkanteko pysähty vähän ajan päästä.
        Toista tuntia piti värkätä ja puhdistaa polttoainejärjestelmää, että saimme auton käyntiin.
        Petroolia kylläkin käytettiin 70 luvulla jonkin verran pensan kanssa tai sitten asennettiin esilämmitin puhtaalle petroolille ja tosiaan mynnissä oli ainakin perooli Saabeja.
        Jos epäilee etanolin syövyttän paikkoja, kannatta lopettaa heti kaikenlaisesten seoksien käyttö ati ainakin välillä ajaa pelkällä bensiinillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe