Uimari, puutarhuri varo myrkkykeisoa. Kämmäkän ranta suljettiin keison vuoksi

Anonyymi-ap

Koiranputkea muistuttava myrkkykeiso on Suomen vaarallisimpia ja myrkyllisimpiä kasveja. Kämmäkän uimaranta jouduttiin sulkemaan koko loppukesän ajaksi keisoputkien löydyttyä rantavedestä.
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000010590721.html

Veteen rikkoutuneet myrkkykeison juurakot tekevät vedestä laajasti myskyllistä. Luonnosta syötäviä yrttejä keräilevät ihmiset voivat erehtyä luulemaan keison juuria selleriksi, koska tuoksu on samanlainen. Karjaeläimetkään eivät osaa varoa myrkkykeisoa, ja menehtyvät pian sen nauttimisen jälkeen.

Jos keison varsia tai juurta on syöty, oireita ovat suun polttelu, kielen, nielun ja suun kangistuminen, pahoinvointi ja oksentaminen, sydämen tykytys ja huimaus.
Näiden jälkeen tulee kouristuksia, selkälihakset jännittyvät ja suusta tulee verensekaista vaahtoa. Kuolema seuraa hoitamattomana hengityselimistön lamaantumisesta puolessa vuorokaudessa myrkytyksen alkamisesta

4

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koiranputket kasvaa kuivalla maalla. Usein jossakin joenrannan tai isomman ojan varrella painanteessa tai rinteessä, mutta selvästi kuivalla maalla kuitenkin.

      Myrkkykeisot kasvavat vedessä. Ei siis tosiaan kannata mennä käsin koskettelemaan mitään vedessä kasvavia "koiranputkia", tulee äkkiä jotain ihovaurioita.

    • Anonyymi

      Amazonin alueella alkuasukasheimot kalastaa murskaamalla ja liottamalla tietyn myrkkykasvin juuria veteen. Halvaantuneet kalat nousee maha ylöspäin pintaan nopeasti.
      Tää myrkkykeiso vaikuttaa olevan samanlaista kasvia, sen juurakko etenkin on kovaa myrkkyä.

    • Anonyymi

      Samoja myrkkykeisoja on ollut Suomessakin tuhansia vuosia. Silti itseään en ollut ikinä kuullut tuosta lajikkeesta, ja etenkään siitä että se olisi noin selkeästi myrkyllisin luonnonkasvi koko maassa.

      Nyt noita löytyy uutisten mukaan solkenaan eri puolilta maata.
      https://yle.fi/a/74-20104100

      Pentuna oli jokasyksyistä huvia ammuskella ja sotia koiranputken läpi ammutuilla pihlajanmarjoilla. Tuolloin olisi hyvinkin voinut ottaa vaikka myrkkykeisonkin putken marjojensa tuliaseeksi, mutta säkä on käynyt.

    • Anonyymi

      Koisot ovat ihmisen kannalta hyviksiä. Koisokasveihin kuuluvat muun muassa tavallinen ruokaperuna, tomaatti ja myös munakoiso, kaikki syötäviä.

      Se kehnompi vaihtoehto ovat sitten keisot. Ne keisotkaan eivät sitten kuulemma ole ihan niin vaarallisia, kuin rantojen keisoille lämmennyt lehdistö nyt hehkuttaa.
      https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20104236

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe