Te joilla akne uusiutui!

Roaccu

Minua kiinnostaisi tietää, mikä tilanteenne oli ennen ensimmäistä Roaccuta-kuuria. Kuinka paha aknenne siis oli kun aloititte kuurin? Toki aknen "vakavuus" on subjektiivinen juttu, mutta voisitteko kertoa esim., kuinka laajalla alueella finnejä oli ja minkälaisia ne olivat laadultaan?

Onko niin, että akne uusiutuu sitä todennäköisemmin mitä pahempi se alunalkaen oli? Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta otan sen riskin.

Mun tilanteeni oli tällainen:

-Finnejä _suhteellisen_ vähän, mutta ne vähät
sitkeitä, syviä paiseita lähinnä leuassa ja otsalla, mutta myös päänahassa sekä hiusrajalla että takaraivossa.

-Söin lääkettä noin kaksi ekaa kuukautta 20 mg/ päivä. Sen jälkeen noin viisi kuukautta 40 mg /päivä. Yht. siis 7 kk.

-6. kuukauden alussa aloin vasta huokaista helpotuksesta. Uusia paiseita ei näyttänyt enää tulevan ja vanhatkin olivat parantuneet hyvin.

Nyt olen ollut kohta 3 kk ilman lääkettä ja jatkuvasti pelkään aknen uusiutumista. :( Hiusten seassa on pari kovaa ja _kipeää_ paisetta, joita olen hoitanut antibioottiliuoksella.

pS. Tiedän kyllä, että elämässä on vakavempiakin pelon aiheita. Kaikki vähättelijät: Saarnanne on jo kuultu. Moneen kertaan.

3

3731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle

..sellaista shampoota kuin abc/AUSTRALIAN BODYCARE) -sarjan shampoota ja kasvojen pesuainetta, joissa on teatree-öljyä. Itselläni auttoi hurjasti, sain sillä ihoni ja päänahkani kuntoon. Saa luontaistuote -kaupasta, ovat tyyriitä hinnaltaan mutta hyviä.

• minttu

minun tilanteeni:
      finnejä on ollut koko murrosiän ajan, välillä enemmän, välillä vähemmän. olen syönyt antibiootteja pari kuuria (ei auttanut kun hetken) ja pillereitä useamman vuoden (auttoi, mutta en voi niitä enää syödä sivuvaikutusten takia -> akne palasi). kun aloitin roan (4kk, olen pieni ihminen), finnejä oli melko paljon ja lähinnä juuri tuollaisia kipeitä ihon alla olevia pahkoja. niitä oli vain kasvoissa; otsalla ja leuassa enimmäkseen. kuurin ajan iho oli hyvä, mutta parin kuukauden kuluttua palasi akne taas. nyt siis on pientä näppyä lähinnä otsassa (paljon!). iho on rasvainen, ennen se oli pintakuiva. en tiedä johtuuko tämä roan jälkeisestä e-pillereiden lopetuksesta, eli hormonit sekaisin. arvoitus on vielä se, meneekö tästä kokoajan vaan pahemmaksi vai alkaa parantua hormonien tasaantumisen myötä.. tarkoituksena on seurailla asiaa jonkun aikaa ja mennä sitten takaisin uutta roa-kuuria hakemaan, jos tilanne ei parane.

tuosta aknen uusiutusmisriskistä sen verran, että oman kokemuksen perusteella se ei ole täysin riippuvainen siitä kuinka paha akne oli. ainakaan siis kaikissa tapauksissa. uskoisin, että kyseessä on ennemminkin aknen laatu, eli se onko se hormoniperäinen vai muista syistä johtuva. poikaystävälläni oli mielestäni pahempi akne kuin minulla, ja hänellä akne on ollut roan jälkeen poissa nyt jo vuoden verran, ja iho on tosi hyvässä kunnossa.

toki akneakin pahempia asioita maailmassa on, mutta niinkuin kaikki aknea sairastaneet tietävät, se on hurjan invalidisoiva sairaus, etenkin henkisesti. vain ne vähättelevät, jotka eivät tässä helvetissä ole olleet..

toivottavasti aknesi ei tule takaisin. yritä olla stressaamatta asiasta, koska stressihän aiheuttaa myös aknea.. ja jos se palaa, en voi muuta kuin toivottaa onnea ja jaksamista taisteluun aknea vastaan.

• akne otsassa

Minun aknetarina alkoi noin 20 vuotiaana, sitä ennen ei ollut iho-ongelmia. Eka kerralla auttoi antibiootit, mutta myöhemmin kun aloin syömään e-pillereitä ei enää antibiootit purreet.

Olen kokeillut kaiken maailman limetit, luontaistuotteet ja jopa homeopatiaa, mutta diane nova toi lopulta hyvän ihon takaisin. Siitä siirryin sitten myöhemmin yasmineen ja silläkin iho pysyi kunnossa.

Vuosi sitten lopetin pillerit kokonaan ja muutaman kuukauden päästä iho huonontui. Minulla ei ole koskaan ollut todella pahaa aknea vaan tälläinen lievä, jota tuntuu olevan vaikea parantaa. Marraskuussa päädyin sitten roaccutan kuurille (vain 3 kk) ja se vei heti ensimmäisen kuukauden käytön jälkeen kaikki näpyt naamasta. Tämä varmaan syynä siihen, miksi lääkäri käski lopettaa roacuttanin syönnin 3 kk jälkeen.

Ja kappas vaan, 3 kuukautta on nyt kulunut roan lopettamisesta ja otsani kukkii aika pahan näköisesti.
      Minulla roaccutan vei kipeät leuan alueella ilmenevät paiseet pois kokonaan (tai ainakaan eivät ole vielä palanneet), mutta tälläistä otsan kukkimista en muista olleen koskaan.
      Eli nyt minulla on paikallinen akne otsassa ja mietin taas, että millä ihmeellä tämänkin parantaa. Tietyistä syistä en haluaisi tällä hetkellä heti uusia roaccutan kuuria, joten ehkäpä siis pillereiden aloitus on vaihtoehtoni.
      Luin kyllä vanhoista viestiketjuista, että aikuisiän aknen parantaa yleensä vain useampi kuuri roaccutania.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      55
      5978
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1806
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1692
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1650
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1450
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe