Mattoparvekkeen ovien kiinnipitäminen

Anonyymi-ap

Ihan tällaista ajattelin kysellä, kun seinänaapurini on saanut päähänsä, että hänen kämpässään ei ilma riitä eikä kierrä, jos mattoparvekkeen ovi on kiinni. Ei siis ole hänen asuntokohtainen parvekkeensa.
No kovimmilla helteillä ehkä ymmärrän, että pitää ovia ulos asti auki, jos se nyt on auttavinaan, mutta kun se on hänellä ympärivuorokautista ja olen hänelle sanonutkin asiasta.
Tekee vielä sitä, että aamusta käy avaamassa ovet ulos myöden ja lähtee itse jonnekin huitelemaan päiväksi.
Taloyhtiön säännöissäkin sanotaan kuitenkin, että ovet on pidettävä pääsääntöisesti kiinni ja yöllä vielä tietty lukittuna.
Talvellakin teki samaa silloinkin, kun oli pahimmillaan 25-30 asteen pakkasia, mistä isännöitsijä oli aika raivona. Ja ymmärtäähän sen pimahtamisen, lämmityskulujen nousun vuoksikin jo, lisäksi lämmitysjärjestelmän rikkoutumisriskin vuoksi myöskin.
Silloin ei ollut tietoa vielä, kenen tekosia oli.
Muutenkin jotenkin alkanut senkin vuoksi ärsyttämään, kun siitepölyn aikaan rappukäytävä oli aika saamarinmoisessa sotkussa tuon "tuulettelun" takia ja sieltä siitepöly ajautuu väkisinkin asuntoihin. Toinen on se, kun viime keväänä taloyhtiön roskapiste siirrettiin jostain syysä tontin reunamilta asuintalojen viereen ja nyt nököttävät melkeinpä suoraan oman ja naapuritalon mattoparvekkeiden alla. Ja roskikset kerää kärpäsiä, jotka sitten lentävät rappukäytäväänkin ja sitä kautta asuntoihin. Välillä rappukäytävä on ollut melkeinpä mustanaan pörrääviä raatokärpäsiä, jotka ensin pyörivät roska-astioiden paskassa ja sitten tosiaan lentelevät sieltä asuintalon sisään ja asuntoihinkin.
Vinkui erään kerran asiasta sanottuani takaisin, että haittaako tuo muka jotenkin ja kun eihän täällä mitään ilmastointia eikä ylipäätään ilmanvaihtoa ole lainkaan koko taloyhtiössä ym.
Ja joskus, kun kävin itse parvekkeella ja laitoin oven lähtiessäni kiini, oli kuin kotilostaan kurkkiva etana pää ovesta ulkona ja kysyi jotain että voisiko sen oven antaa olla auki. Ei ollut edes kuuma kelikään.
Totesin vain ettei oven nyt tarvitse olla 24/7 auki ja avaavaikka oma ikkunasi kunnolla auki niin ajaa saman asian, eikä se sotke rappukäytävää.
Veti ovea kiinni ja kiroili hiljaa itekseen, mutta sen verran kovaa kuitenkin että mäkin kuulin. Ja alkoi sitten sättimään, että tupakointi taloyhtiön parvekkeellahan on kielletty keväästä lähtien. Loput vielä huuteli oven läpi, kun ei viitsinyt kasvotusten sanoa.
Eli yritti kääntää asian niin, että mä olen jotenkin rikkonut taloyhitön sääntöjä ja asun vastuuttomasti.
Hihkaisin kyllä oven läpi aika helvetin kovaa, että en todellakaan tupakoinut parvekkeella, minkä näit varmasti ovesta kurkkiessasi ja ota asioista muutenkin selvää äläkä jauha paskaa.
Vielä kun olen nyt kuitenkin ollut polttamatta jo hiton pitkän aikaa ja silloinkin, kun vielä poltin, kävin kyllä pihalla asti polttamassa.
Mietin vaan, että mitä tällaisen kanssa tekisi... Voisin tietty isännöitsijään olla yhteydessä, mutta toisaalta kun kyse ei ole kuitenkaan sellaisesta asiasta, että hän vaikak riehuisi yöaikaan ja valvottaisi naapureita tm.

1

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Periaatteessa ainakin tuo olisi jo riittävä peruste valituksen tekemiseen, jos kerta taloyhtiön säännöissäkin kielletään ylimääräinen ja turha ulko-ovien auki pitäminen. Mattoparvekkeen ovi menee kyllä saman säännön piiriin.
      Mutta se tietty tuossa on totta, että kun ei ole varsinainen järjestyshäiriö, kuten esimerkiksi yöaikaan meluaminen, niin eihän tuollaisesta välttämättä viitsi alkaa valituksia tekemään. Ja mahtaako kukaan naapureistanne lähteä valitukseen mukaan..? Kun valitukseenhan vaaditaan tekijän lisäksi ainakin yhden naapurin osallistuminen samaan valitukseen.
      Ehkä joudut odottamaan ensi talvea, jos taas pitää ovia auki kovillakin pakkasilla ja patterit hajoavat sen vuoksi tm.. Ja tiedä sitten, kuinka herkästi teidän isännöitsijä puuttuu tuollaiseen. Puuttuisiko jo nyt vaisitten vasta, kun tosiaan joku patterin vesiputki tm hajoaa tai tulee joku helvetinmoinen lisäpiikki lämmityskuluihin talvella vain sen vuoksi, että joku asukkaista haluaa tuulettaa...
      Lisäksi tuollainen naapuri, jos vaikka muuten on arka ja sopuisa, kuten aloituksesta tuli jotenkin käsitys, voi suuttua valituksesta ja alkaa tehdä isompaakin kiusaa myöhemmin. Kun luultavasti voi ehkä tajuta, kuka teki valituksen. Kun kerta olette ainakin jossain määrin "vääntäneet" asiasta ja sitten tulee valitusta perään.
      Mutta ihan ymmärrettävää kyllä, jos olet kiinnittänyt asiaan huomiota ja muistuttanut hänelle asiasta. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä ja niihin on kyllä ihan järkevät syyt, miksi niitä on.
      Tuo ovet kiinni-sääntö on ihan samalla tasolla kuin esimerkiksi tupakointikielto. Kun on kielletty tai käsketty jotain säännöissä, niin sitä ei tehdä/mennään sääntöjen mukaan muutenkin.
      Tuosta tulee tosiaan likaa sisälle enemmänkin, kun ovet ovat auki miten sattuu, kaupunkialueella varsinkin. Lisäksi hajuhaitat, kuten tupakansavukin kantautuu herkemmin sisälle, jos pihalla joku polttaa tarpeeksi lähellä avonaisia ovia jne.
      Toisekseen tuollainen sotkee myös tosiaan ilmanvaihtoa siinäkin tapauksessa, vaikka rakennuksessa ei olisikaan koneellista ilmastointia ja myös kosteus pääsee herkemmin taloon sisälle. Ja se taas pitkässä juoksussa tekee haittaa rakenteille, pahimmassa tapauksessa altistaa kosteusvaurioillekin, vaikka ei olekaan niin raju kuin joku putkirikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe