ALV-korotuksen täsmäytyshetki

1.9.2024 korotetaan arvonlisävero 24 %:sta 25,5 %, mutta mikä ajankohta kaupankäynnissä määrää sen kumpaa prosenttia käytetään?
- Onko se verkkokaupan ostoksen kirjausaika?
- Paikallista aikaa vai Suomen aikaa?
- Tai joku tuleva maksunvälittäjän kirjausaika?
- Vai onko se aika jolloin summa ostajan tililtä veloitetaan?
- Luottokorttilaskun eräpäivä?
- Vai mahdollisesti aika jolloin tavara saapuu Suomeen, ja tarkistetaan onko ALV maksettu?
18484
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 18

Vanhimmat

Elä itke muutaman sentin takia

Äänestä
  • Elä itke sinäkään, ei tietämättömyys niin suuri häpeä ole...

    Äänestä

Kiitos vaan paska hallitus!

Äänestä

Kivijalkakaupassa se on selkeästi se hetki kun kassakone kilahtaa.
Veikkaan että nettikaupassa tulli pyrkii käyttämään omia sääntöjään tässäkin asiassa.

Äänestä

Esimerkiksi aliexpressissä peritään suomen alv maksuhetkellä.
Kyllä se pitäisi kelvata alvin määräytymispäiväksi.
Tosin toisinaan tullli alkaa vittuilemaan eikä tunnu hyväksyvän vaan alkaa vaatia dokumentteja ostosta ja alvin veloituksesta, laskuhan ei heille kelpaa tositteeksi.
Tämän takia Ali lähettääkin tuotteet ensin jonnekkin muuhun eu maahan jossa hyvääskytään alvi pidätys ja sitten vasta lähetetään suomeen ja kaikkihan tietävät ettei eu sisäistä liikennettä valvota samalla lailla kuin eu ulkopuolelta..
Viro ja hollanti ovat suosittuja maita.

Äänestä

Mikä on se kerroin millä tavaran nykyhinta pitää kertoa että saadaan uusi hinta jota on korotettu vain alv-korotuksen verran?

Äänestä
  • Jaa verollinen summa 1,24 niin saat verottoman summan.
    Sitten kerrot tuon verottoman summan 1,255 niin saat uuden verollisen summan.

    Joku viisas voi kertoa jonkin muuntokertoimen

    Äänestä

  • Anonyymi00007 kirjoitti:

    Jaa verollinen summa 1,24 niin saat verottoman summan.
    Sitten kerrot tuon verottoman summan 1,255 niin saat uuden verollisen summan.

    Joku viisas voi kertoa jonkin muuntokertoimen

    1,255 / 1,24 = 1,0120967741935483870967741935484

    Tuokaan ei taida olla tarkka, mutta kun laskin ei suostu näyttämään enempää desimaaleja.

    Mihin muuntokerrointa edes tarvitaan? Hinnat lasketaan kumminkin aina alvittoman hinnan perusteella.

    Äänestä

  • Anonyymi00008 kirjoitti:

    1,255 / 1,24 = 1,0120967741935483870967741935484

    Tuokaan ei taida olla tarkka, mutta kun laskin ei suostu näyttämään enempää desimaaleja.

    Mihin muuntokerrointa edes tarvitaan? Hinnat lasketaan kumminkin aina alvittoman hinnan perusteella.

    Eli tarkan summan saa tuolla minun ertomalla tavalla.
    Jakamalla 1,24 saa verottoman summan ja kertomalla 1,255 saa uuden verollisen hinnan.

    Täytyy kuitenkin muistaa se että toisinaan summasta tulee sellainen että se on pakko pyöristää, harvemmin yrittäjä pyöristää omaksi tappiokseen (hinnoitelutilanteessa) vaan hinta pyöristetään yritykselle sopivaan summaan.

    Äänestä

  • Anonyymi00009 kirjoitti:

    Eli tarkan summan saa tuolla minun ertomalla tavalla.
    Jakamalla 1,24 saa verottoman summan ja kertomalla 1,255 saa uuden verollisen hinnan.

    Täytyy kuitenkin muistaa se että toisinaan summasta tulee sellainen että se on pakko pyöristää, harvemmin yrittäjä pyöristää omaksi tappiokseen (hinnoitelutilanteessa) vaan hinta pyöristetään yritykselle sopivaan summaan.

    Tämä on yrittäjälle taivaan lahja, alvikorotuksen piikkiin voi lisätä vähän katettakin lisää. Prosenttilasku kun on tunnetusti vaikeaa, että harva viitsii tarkistella onko korotuksessa ekstraa mukana.

    Äänestä

  • Anonyymi00010 kirjoitti:

    Tämä on yrittäjälle taivaan lahja, alvikorotuksen piikkiin voi lisätä vähän katettakin lisää. Prosenttilasku kun on tunnetusti vaikeaa, että harva viitsii tarkistella onko korotuksessa ekstraa mukana.

    Kyllä kyllä mutta sitten peliin astuu se kilpailu.
    Mitä tapahtuu jos naapuriliike ei muuta hintoja ollenkaan?
    Toinen asia on se että jos on jo nyt korotuspaineita mutta korotus tekisi jotain 50 senttiä ja nyt veron takia voi korjata sen korotuspaineen ja veron vaikutuksen jolloin korotus olisikin 1€.
    Hinnan korotus on eräänlainen tanssi kuluttajan kanssa, jos hintaa on liikaa kuluttaja suntaa askeleensa muualle.

    Äänestä

  • Anonyymi00011 kirjoitti:

    Kyllä kyllä mutta sitten peliin astuu se kilpailu.
    Mitä tapahtuu jos naapuriliike ei muuta hintoja ollenkaan?
    Toinen asia on se että jos on jo nyt korotuspaineita mutta korotus tekisi jotain 50 senttiä ja nyt veron takia voi korjata sen korotuspaineen ja veron vaikutuksen jolloin korotus olisikin 1€.
    Hinnan korotus on eräänlainen tanssi kuluttajan kanssa, jos hintaa on liikaa kuluttaja suntaa askeleensa muualle.

    Kun siirryttiin markasta euroon, tehtiin oikein oma erityinen laskin sitä muunnosta varten.
    Nytkin pitäisi opposition lanseerata kuluttajille propagandalaskin joka antaisi suoraan uuden hinnan :D

    Äänestä

Kukaan ei näköjään osannut vastata kysymykseen mikä on se yksiselitteinen hetki ostotapahtumassa jona hetkenä voimassaolevaa ALV % ostokseen sovelletaan.
Vero % vaihtuu 25,5 %:n 00:00:00 1.9.2024. Nykyisin ostoksia voidaan tehdä ympäri vuorokauden, keskiyölläkin.
Jos vaikka painan verkkokaupan "Hyväksy osto"-nappia 23:59:59 31.8.2024, niin minkä prosentin mukaan maksan arvonlisäveroa?

Äänestä
  • Itsehän vastasit milloin alvi vaihtuu.

    Äänestä

  • Anonyymi00014 kirjoitti:

    Itsehän vastasit milloin alvi vaihtuu.

    Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?

    Äänestä

Arvonlisäveroa peritään sen prosentin mukaan mikä on voimassa sinä hetkenä kun asiakas saa tavaran haltuunsa. Ennakkomaksussa ALV % määrää se heti kun myyjä saa maksun. Jommankumman hetken ALV % on sovellettava, ja aikaisempi hetki on määräävä.

Äänestä
  • Pistähän lähdetietoa.

    Kannattaisi lukea https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/arvonlisaverotus/arvonlisaveroprosentit/Yleinen-arvonlisaverokanta-nousee-syyskuussa/
    Ja sieltä kohta "Ennakkomaksu

    Ennakkomaksun saaja ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveron siltä verokaudelta, jonka aikana ennakkomaksu on maksettu. Jos ennakkomaksu on kertynyt myyjälle ennen kuin lakimuutos on tullut voimaan, sovellettava verokanta on 24 prosenttia."

    Eli suomennetuna, ostan tuotteen jonka saan lokakuussa mutta maksan sen nyt siis ennen 1.9. niin maksan vain 24% alvin.
    Toimitusajalla on merkitystä vain jos maksat tuotteen/palvelun vasta myöhemmin (1.9. jälkeen).

    Äänestä

  • Anonyymi00017 kirjoitti:

    Pistähän lähdetietoa.

    Kannattaisi lukea https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/arvonlisaverotus/arvonlisaveroprosentit/Yleinen-arvonlisaverokanta-nousee-syyskuussa/
    Ja sieltä kohta "Ennakkomaksu

    Ennakkomaksun saaja ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveron siltä verokaudelta, jonka aikana ennakkomaksu on maksettu. Jos ennakkomaksu on kertynyt myyjälle ennen kuin lakimuutos on tullut voimaan, sovellettava verokanta on 24 prosenttia."

    Eli suomennetuna, ostan tuotteen jonka saan lokakuussa mutta maksan sen nyt siis ennen 1.9. niin maksan vain 24% alvin.
    Toimitusajalla on merkitystä vain jos maksat tuotteen/palvelun vasta myöhemmin (1.9. jälkeen).

    Uusimmassa Taloustaito lehdessä on kattava juttu asiasta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

1.9.2024 korotetaan arvonlisävero 24 %:sta 25,5 %, mutta mikä ajankohta kaupankäynnissä määrää sen kumpaa prosenttia käytetään?
- Onko se verkkokaupan ostoksen kirjausaika?
- Paikallista aikaa vai Suomen aikaa?
- Tai joku tuleva maksunvälittäjän kirjausaika?
- Vai onko se aika jolloin summa ostajan tililtä veloitetaan?
- Luottokorttilaskun eräpäivä?
- Vai mahdollisesti aika jolloin tavara saapuu Suomeen, ja tarkistetaan onko ALV maksettu?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu