Autojen yhä tiukkenevat ympäristö- ja päästövaatimukset pakottavat rengasvalmistajia viemään renkaiden kehitystä aivan toiseen suuntaan.
Tulevaisuuden rengas on nykyistä kapeampi ja profiililtaan korkeampi, koska kapean renkaan vierintävastus on leveää pienempi ja sitä kautta säästyy energiaa. Korkeudella taas saadaan vaikutettua renkaan ajomukavuuteen. Leveä rengas on kova, epämukava ja äänekäs. Lisäksi matalaprofiilisen kolauttaa helpommin routakuoppaan tai reunakorokkeeseen rikki. Kapeampi rengas on myös kukkarolle selvästi edullisempi vaihtoehto.
Suomalaisella uraisella, päällystetyllä kynnöspellolla kapeampi rengas on suuntavakaampi. Leveät renkaat ovat varsin ikäviä uraisella kestopäällysteellä. Irtosoraisella hiekkatiellä kannattaa myös malttaa kaasun polkemisessa, sillä pitoa leveissä renkaissa ei ole.
- Kyse ei ole ihan pienestä jutusta, sillä renkaan vaikutus auton polttoaineen kulutukseen on peräti 20 prosenttia, kertoo Michelin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Terry GettyChallenge Bibendum -tapahtumassa Chengdussa. Autotesteissäkin pitäisi aina kertoa minkälaiset renkaat eri autoissa oli.
Kapea rengas ei myöskään joudu niin herkästi vesiliirtoon. Ylileveissä matalaprofiilirenkaista ei ole mitään teknistä hyötyä normiliikenteessä. Se on pelkästään vajaaälyisten vinksahtanut muotioikku.
Korkea ja kapea rengas (profiili 60-70) on:
-pehmeämpi
-hiljaisempi
-suuntavakaampi
-turvallisempi ongelmakelillä(sade, loska)
-pienempi vierinvastus
-halvempi
-ympäristö ja päästöystävällisempi
-energiataloudellisempi
-kestävämpi
-paremman näköinen
-mahtuu kapeaan tilaan lokasuojan alle, ei syö auton hyötytilaa
-kevyempi, pieni jousittamaton massa
-pienempi uraherkkyys
Miksi vielä ostetaan rumia, kalliitaa ja turvattomia matalia ja leveitä lätysköitä?
Leveät ja matalat renkaat ovat lasten renkaita ja niissä on pelkästään huonoja puolia
149
857
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan taas hauska juttu.
- Anonyymi
Totuudessa ei ole mitään hauskaa.
- Anonyymi
Aika monta ominaisuutta luettelet jotka eivät pidä paikkansa.
- Anonyymi
Aje itse Puntolla. Tuskin huomaat onko kesällä alla kesärenkaat tai kitkat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aje itse Puntolla. Tuskin huomaat onko kesällä alla kesärenkaat tai kitkat.
Väärin, ajan bensa-turbolla joka on premium ja ajettu 45tkm. Minulla on kunnon Michelinit joiden koko on sovitettu autoon valmistajan toimesta ja koko on 235/40/19 ja se on oikein toimiva kompromissi ajo-ominaisuuksia, mukavuutta ja pitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, ajan bensa-turbolla joka on premium ja ajettu 45tkm. Minulla on kunnon Michelinit joiden koko on sovitettu autoon valmistajan toimesta ja koko on 235/40/19 ja se on oikein toimiva kompromissi ajo-ominaisuuksia, mukavuutta ja pitoa.
Hyvä kun myönnät itsekin tuollaisten renkaiden olevan täynnä niitä "kompromisseja".
Nähtävästi et kuitenkaan käsitä, ettei tuollainen rengas ole oikeasti hyvä juuri millään osa-alueella.
Entäpä sitten tämä nykyinen urasyvyysvaatimus kesärenkaille eli 1,6 milliä, onko se mielestäsi riittävä näille nykyajan leveille renkaille?
- Anonyymi
Toyotaan ehkä sopii kärrynpyörät kun ei ole jerkkua ja ajo-ominaisuuksia, mutta kun aitojen massat kasvaa, niin renkaan pitää olla turvallinen, kantava, pitävä ja mukava ja sellainen kappoinen rengas ei voi täyttää kaikkia noita asioita.
- Anonyymi
😂🤣😂 jerkua sun vanhassa mesessä.
- Anonyymi
Mistä olet kuulut että joissain autoissa on teho, vai oletko valoissa jäänyt katselemaan takavaloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😂🤣😂 jerkua sun vanhassa mesessä.
Onko sulla kristallipallo kun tiedät millä muut ajelee, pieleen tuo kuitenkin meni.
- Anonyymi
Korkea renkas ei ole vakaa.
- Anonyymi
Osta Volkkari. Niissä on pulleat papparenkaat.
- Anonyymi
Mistä alottaja ostaa Toyotaansa parhaiten sopivia ristikudosrenkaita?
- Anonyymi
Toyotan ajo-ominaisuudet on sen verran surkeat ja vempulat, että ne ei parane edes kunnon renkailla ja siksi heille kelpaa halvat kärrynpyörät ja sillä saavat melunkin hieman siedettävämmälle tasolle ja mikä tärkeintä, nuo kärrypyörät ovat halpoja.
- Anonyymi
Eiköhän niiden Toyotan ensiasennusrenkaiden jälkeen valinta osu halvempiin eli kapeampiin ja korkeampiprofiilisiin.
- Anonyymi
Silloin pitää vaihtaa myös pienempiin vanteisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin pitää vaihtaa myös pienempiin vanteisiin.
Ei välttämättä, riippuu alkuperäisen vanteen ja renkaan leveydestä. 7,5 tuuman vanteelle käy 205-235 leveydet, 8 tuumaiselle 215-245 ja 8,5 tuumaiselle 225-255. Leveimmät arvot ovat suurimmat sallitut. Suositellut ovat noiden kahden väliarvot. Noissa rajoissa voi jo usein profiilia muuttaa vaihtamatta vannetta.
- Anonyymi
Yli kymmenen vuotta sitten muoti johti oikein leveisiin matalaprofiilirenkaisiin. Edustusluokan autojen renkaita katselemalla näkee, missä kulkee epäkäytännöllisyyden raja. Niiltä odotetaan mukavuutta ajossa, joten niihin ei laiteta tehtaalla liian matalaprofiilisia renkaita.
"Autojen yhä tiukkenevat ympäristö- ja päästövaatimukset pakottavat rengasvalmistajia viemään renkaiden kehitystä aivan toiseen suuntaan."
Tesla Model S on varoittava esimerkki. Siinä on pyörät, ripustukset ja renkaat säädetty pieleen valmiiksi tehtaalla. Sen takia netti on pullollaan keskustelua siitä, miten kukakin on korjannut tyyppivikaa. Miten paljon keskustelua voi syntyä takapyörien camber-kulmasta? Käsittämätöntä touhua. Ja vaarallistakin, jos ei vaihda renkaita alle 20 000 km välein.- Anonyymi
Tesla ei osannut alkuun tehdä autoa lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla ei osannut alkuun tehdä autoa lainkaan.
Tesla ei osaa tehdä autoja vieläkään, ja seuraavan 10-15 vuoden aikana katoaa kokonaan ellei jopa aikaisemminkin.
- Anonyymi
55-sarjalainen hyvä kompromissi kaikkiin keskikokoisiin autoihin.
- Anonyymi
Nykyinen setien pullarengas on 55-sarjalainen on yleisin profiili ja matalaksi luokitellaan 35 ja pienempi. Kun mennään 235 leveyteen tai leveämpään, niin joku 40-profiili on jo kovin reilun korkea. Pitää myös muistaa, että nykyiset autot ja alustan ominaisuudet rakennetaan matalille profiileille ja jos sellaiseen laittaa 60-70 sarjalaisen, niin ei välttämättä edes mahdu ja sillä pilaa taatusti kaikki ojo-ominaisuudet.
- Anonyymi
Vanteen tuumakoko tietysti pienenee sitä mukaa kun renkaan profiilia suurennetaan. Joten kyllä korkeprofiilinen rengas mahtuu ihan samaan tilaan kuin matalaprofiilinen.
No tosiasia on se, että matalaprofiiliset renkaat ovat tulleet muodin mukana. Ja ne ovat samalla tuoneet huippukorkeat nopeusluokitukset mukanaan. Ihmiset parkuvat nykyään renkaiden huonoa kestävyyttä "entisaikaan" verraten. Ja totta se onkin W-luokan rengas kestää kilometrejä noin 1/3 siitä mitä kestäisi jos kyseistä rengaskokoa saisi T-luokkaisena. Ja kestävyyden lisäksi T-luokan rengas olisi useita kymmeniä prosentteja halvempikin kuin W-luokan rengas. Monelle sähkökotterolle jossa alkuperäisrengastuksena on V, Z tai W rengas, riittäisi huippunopeuden perusteella T-luokkalainen tai vähintään H-luokkainen. Mutta kumpaakaan rengasta ei tehdä yleensä riittävän kantavana, eikä niitä ole autoon kelpuutettukaan. Eikä siinä ole kyse siitä, etteikö rengasta voitaisi tehdä sekä nopeusluokaltaa, että kantavuudeltaan autoon sopivaksi...mutta näin se menee ja autoilija maksaa.
Esimerkiksi pikkukotterossa Honda E on vakiorenkaana V-luokan rengas (huippunopeudelle 240 km/h), mutta auton huippunopeus on 145 km/h, joten sille oikeastaan riittäisi nopeusluokaksi ennen V:tä P, R, Q, S, T, U ja H...tuossa ennen H:ta olevat nopeusluokat ovat kutakuinkin kadonneet markkionoilta, paitsi Q, talvirenkaista ja T:tä löytyy joihinkin pieniin rengaskokoihin. - Anonyymi
Hyvin sopii 35-sarjalainen pizzerian omistajan leasing-Bemariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanteen tuumakoko tietysti pienenee sitä mukaa kun renkaan profiilia suurennetaan. Joten kyllä korkeprofiilinen rengas mahtuu ihan samaan tilaan kuin matalaprofiilinen.
No tosiasia on se, että matalaprofiiliset renkaat ovat tulleet muodin mukana. Ja ne ovat samalla tuoneet huippukorkeat nopeusluokitukset mukanaan. Ihmiset parkuvat nykyään renkaiden huonoa kestävyyttä "entisaikaan" verraten. Ja totta se onkin W-luokan rengas kestää kilometrejä noin 1/3 siitä mitä kestäisi jos kyseistä rengaskokoa saisi T-luokkaisena. Ja kestävyyden lisäksi T-luokan rengas olisi useita kymmeniä prosentteja halvempikin kuin W-luokan rengas. Monelle sähkökotterolle jossa alkuperäisrengastuksena on V, Z tai W rengas, riittäisi huippunopeuden perusteella T-luokkalainen tai vähintään H-luokkainen. Mutta kumpaakaan rengasta ei tehdä yleensä riittävän kantavana, eikä niitä ole autoon kelpuutettukaan. Eikä siinä ole kyse siitä, etteikö rengasta voitaisi tehdä sekä nopeusluokaltaa, että kantavuudeltaan autoon sopivaksi...mutta näin se menee ja autoilija maksaa.
Esimerkiksi pikkukotterossa Honda E on vakiorenkaana V-luokan rengas (huippunopeudelle 240 km/h), mutta auton huippunopeus on 145 km/h, joten sille oikeastaan riittäisi nopeusluokaksi ennen V:tä P, R, Q, S, T, U ja H...tuossa ennen H:ta olevat nopeusluokat ovat kutakuinkin kadonneet markkionoilta, paitsi Q, talvirenkaista ja T:tä löytyy joihinkin pieniin rengaskokoihin.Luonnollisesti aina ei vannekokoa voi pienentää jarrujen takia.
Renkaat eivät kestä muinaisiin aikoihin nähden siksi, että sitä pitoa ja sade ominaisuuksia ei saada aikaan
ns. kestävillä renkailla. Lainsäädäntö määrä sen, että renkaan pitää olla nopeusluokiteltu auton huippunopeuden mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin sopii 35-sarjalainen pizzerian omistajan leasing-Bemariin.
Sinäkin voit ryhtyä pizzerian omistajaksi ja hankkia liisari Bemun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanteen tuumakoko tietysti pienenee sitä mukaa kun renkaan profiilia suurennetaan. Joten kyllä korkeprofiilinen rengas mahtuu ihan samaan tilaan kuin matalaprofiilinen.
No tosiasia on se, että matalaprofiiliset renkaat ovat tulleet muodin mukana. Ja ne ovat samalla tuoneet huippukorkeat nopeusluokitukset mukanaan. Ihmiset parkuvat nykyään renkaiden huonoa kestävyyttä "entisaikaan" verraten. Ja totta se onkin W-luokan rengas kestää kilometrejä noin 1/3 siitä mitä kestäisi jos kyseistä rengaskokoa saisi T-luokkaisena. Ja kestävyyden lisäksi T-luokan rengas olisi useita kymmeniä prosentteja halvempikin kuin W-luokan rengas. Monelle sähkökotterolle jossa alkuperäisrengastuksena on V, Z tai W rengas, riittäisi huippunopeuden perusteella T-luokkalainen tai vähintään H-luokkainen. Mutta kumpaakaan rengasta ei tehdä yleensä riittävän kantavana, eikä niitä ole autoon kelpuutettukaan. Eikä siinä ole kyse siitä, etteikö rengasta voitaisi tehdä sekä nopeusluokaltaa, että kantavuudeltaan autoon sopivaksi...mutta näin se menee ja autoilija maksaa.
Esimerkiksi pikkukotterossa Honda E on vakiorenkaana V-luokan rengas (huippunopeudelle 240 km/h), mutta auton huippunopeus on 145 km/h, joten sille oikeastaan riittäisi nopeusluokaksi ennen V:tä P, R, Q, S, T, U ja H...tuossa ennen H:ta olevat nopeusluokat ovat kutakuinkin kadonneet markkionoilta, paitsi Q, talvirenkaista ja T:tä löytyy joihinkin pieniin rengaskokoihin.Kannattaako kauheasti välittää noista nopeusluokista, paitsi kun ostaa uudet ja ne pitää täyttää säännöt.
EI se nopeusluokka kauheasti renkaan kestoon liity normirenkaissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaako kauheasti välittää noista nopeusluokista, paitsi kun ostaa uudet ja ne pitää täyttää säännöt.
EI se nopeusluokka kauheasti renkaan kestoon liity normirenkaissa.Totta kai nopeusluokka vaikuttaa juuri renkaan kestoon normirenkaissa. Suurempi nopeusluokka saadaan aikaan jäykistämällä renkaan runkoa ja samaan aikaan pehmentämällä kumiseosta. Pehmeä purukumi kuluu valtavasti nopeammin kuin joustavammassa rengasrungossa oleva selvästi kovempi kumiseos.
Eli samalla ajonopeudella korkeanopeusluokkainen kumi kuluu nopeammin, paljon nopeammin. Ja sen takiahan nykyisin ihmetellään miksi tavallisessa perheautossa kesärenkaat eivät kestä juuri yhtä tai kahta kesää enempää. Talvirenkaat sen sijaan tuppaavat kestämään, erityisesti nastarenkaat, koska....kesärengasta alhaisempi nopeusluokka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai nopeusluokka vaikuttaa juuri renkaan kestoon normirenkaissa. Suurempi nopeusluokka saadaan aikaan jäykistämällä renkaan runkoa ja samaan aikaan pehmentämällä kumiseosta. Pehmeä purukumi kuluu valtavasti nopeammin kuin joustavammassa rengasrungossa oleva selvästi kovempi kumiseos.
Eli samalla ajonopeudella korkeanopeusluokkainen kumi kuluu nopeammin, paljon nopeammin. Ja sen takiahan nykyisin ihmetellään miksi tavallisessa perheautossa kesärenkaat eivät kestä juuri yhtä tai kahta kesää enempää. Talvirenkaat sen sijaan tuppaavat kestämään, erityisesti nastarenkaat, koska....kesärengasta alhaisempi nopeusluokka.Oletko ihan tosissasi, taidat olla aika pihalla?
Typerä vetää talvirenkaat tähän mukaan niissä on aikalailla eri lainalaisuudet.
- Anonyymi
Sanoppa se.
Se on nykyaikaa.- Anonyymi
Niin se kehitys kulkee taaksepäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se kehitys kulkee taaksepäin.
Fiksuimmat menee järki edellä ja vähemmän fiksut oppii kaiken vasta kantapään kautta. Ei nyt ihan heti tule mieleen, mikä ominaisuus autossa paranee jollain 40- sarjan tai sitä matalemmilla ja ylileveillä rekailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiksuimmat menee järki edellä ja vähemmän fiksut oppii kaiken vasta kantapään kautta. Ei nyt ihan heti tule mieleen, mikä ominaisuus autossa paranee jollain 40- sarjan tai sitä matalemmilla ja ylileveillä rekailla.
Mikä on "ylileveä" rengas.
Matalalla renkaalla saadaan täsmällinen ja hyvä ohjattavuus jossa on tuntoa.
- Anonyymi
Pitää muistaa erottaa teinien rengastukset ja aikuisten rengastukset, niissä on yleensä sellainen merkittävä ero, että aikuisella pysytään autonvalmistajan suosimissa renkaissa ja teinit menevät siitä matalampaan ja leveämpään ja yleensä vielä renkaatkin on niitä halpoja paskoja kinkikejä.
- Anonyymi
Onko 70-sarjalaisia enää muissa kuin oikeissa maastureissa ja niissäkin vähemmän kuin joskus historiassa.
- Anonyymi
Nimim: Teini kysyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimim: Teini kysyy?
No vastaa kysymykseen, ei kai kysyjän ikä vastaukseen vaikuta?
t:setämies.
- Anonyymi
Kameleista 35-sarjan auton renkaisiin on aika harppaus.
- Anonyymi
Kamelilla ei ole renkaita, etkö tiennyt, mutta jos aivot on kuin aasilla ja näyttämisen halu menee kaikkien muiden halujen edelle niin rengasvalinta kohdistunee 35 sarjaan.
- Anonyymi
Tulkintani avauksesta, 60-70 sarjalaiset ovat aikuisten renkaat ja siitä matalammat lasten renkaita. Tuosta voidaan siis päätellä, että teillämme ajaa vain lapsia tai heitä on ainakin 95% kaikista henkilöautoilla ajavista?
- Anonyymi
Ostetaanhan Toyotaakin.
- Anonyymi
Ei mahtuisi millään pyörimään 60-70 profiili 18 vanteen kanssa. Toisekseen voisivat ajo-ominaisuudet olla sen jälkeen Toyotan tasolla.
- Anonyymi
Skodaan mahtuu helposti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skodaan mahtuu helposti!
Mikä koko ja mihin malliin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä koko ja mihin malliin?
(Ison)Kaalin kokoiset renkaat on skooda zodiakissa. Itäpremiumia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä koko ja mihin malliin?
Skodassa on aina vakiona palsumpi eli profiilisuhteelta korkeampi rengas kuin muissa autoissa. Jopa uusissa on sama juttu. Katso vaikka itse: https://www.skoda-storyboard.com/en/models/enyaq/the-new-skoda-enyaq-iv-will-get-you-in-60-seconds/
Lisäksi lokasuojan aukot on isot joten profiilisuhteen kasvattaminen ei aiheuta ongelmia koska rengas ei kovin helposti ota koriin kiinni. Näkee tuon ihan silmällä mutta ota mitta käteen ja käy mittaamassa Skodan renkaita ja tilaa lokasuojan välissä.
Madalletut VRS mallit on ahtaampia toki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skodassa on aina vakiona palsumpi eli profiilisuhteelta korkeampi rengas kuin muissa autoissa. Jopa uusissa on sama juttu. Katso vaikka itse: https://www.skoda-storyboard.com/en/models/enyaq/the-new-skoda-enyaq-iv-will-get-you-in-60-seconds/
Lisäksi lokasuojan aukot on isot joten profiilisuhteen kasvattaminen ei aiheuta ongelmia koska rengas ei kovin helposti ota koriin kiinni. Näkee tuon ihan silmällä mutta ota mitta käteen ja käy mittaamassa Skodan renkaita ja tilaa lokasuojan välissä.
Madalletut VRS mallit on ahtaampia toki.Ei se vielä tee Skodasta länsiautoa vaikka Barumit vaihtaisi Misukoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vielä tee Skodasta länsiautoa vaikka Barumit vaihtaisi Misukoihin.
Toyotaan kun vaihtaa 155/13 renkaan tilalle 145/13 ominaisuudet pääsee todella melkein peräkärryjen tasolle.
Ota nyt huomioon se miten RAV4 pomppii väistössä.
https://youtu.be/VtQ24W_lamY
Ei hybridin akut auta ainakaan ajo-ominaisuuksien parantavasti.
Mutta ehkä ne leveät isot renkaat auttais? Vai tarvitaanko alustan uudelleen rakentaminen vai lisää ohjelmointia? Nämä on mielenkiintoisia kysymyksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vielä tee Skodasta länsiautoa vaikka Barumit vaihtaisi Misukoihin.
Lapsi, keskity koulunkäyntiin, niin sivistyt ja sinulla voi olla parempi tulevaisuus kuin juopolla isälläsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vielä tee Skodasta länsiautoa vaikka Barumit vaihtaisi Misukoihin.
Barumit pitää ostaa erikseen jos sellaiset haluaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Barumit pitää ostaa erikseen jos sellaiset haluaa.
Pelkillä vanteillako niitä myydään ja barumit ruksitaan lisävarustelistalta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkillä vanteillako niitä myydään ja barumit ruksitaan lisävarustelistalta?
Ei ole vakiona Barumeita, voi sinua lasta.
- Anonyymi
Ymmärrän nyt hyvin, miksi uusissa Toyotoissa näkee ruosteisia vanteita ja korkeaprofiilisia renkaita. Ne kulkevat perintönä edellisistä autoista.
- Anonyymi
Itsellä kesti Fiat Pandassa 155/80r13T kesärenkaat 65000 km, huolimatta kapeudestaan. (85 000 - 165 000 km) josta tuo 65 000 km siis kesärenkain. Ilmeisesti vaihdoin alkuperäiset kesärenkaa ensimmäistä kertaa tuossa 85 000 km kohdalla pois. Itse ostin auton kun siinä oli 50 000 mittarissa.
Eli kyllä kumi kestää kun autossa ei ole ylenpalttisesti tehoa ja renkaan nopeusluokka on maltillinen.- Anonyymi
Hihii, Panda painaa 900kg. Eihän tuo ole auto lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, Panda painaa 900kg. Eihän tuo ole auto lainkaan.
Mainio kaupunkiauto, löytää parkkipaikan paikoista johon kalliimpaa ja isompaa autoa ei uskalleta sovittaa.
- Anonyymi
Mistä sinä tiedät kenenkään kokoa ja painoa?
Onko sulla kaikki hyvin?
- Anonyymi
Automiehet on aina tienneet että kapea ja korkeampi on paras.
- Anonyymi
Hihii, hauska setämies.
- Anonyymi
Littanat ja leveät renkaat ovat täysin tarpeettomia Suomen huonoilla teillä.
- Anonyymi
Riippuu missä ajaa ja mikä on mielestäsi littana rengas. Jos ajaa päällystetyillä teillä siellä missä asuu ihmisiä, niin kaikki renkaat toimii, mutta siellä missä ei naapuria näe kuin kerran kuukaudessa, niin siellä pitää olla korkea maavara ja korkeat renkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu missä ajaa ja mikä on mielestäsi littana rengas. Jos ajaa päällystetyillä teillä siellä missä asuu ihmisiä, niin kaikki renkaat toimii, mutta siellä missä ei naapuria näe kuin kerran kuukaudessa, niin siellä pitää olla korkea maavara ja korkeat renkaat.
Vain idiootti-teini ostaa autoonsa renkaat jotka rajoittaa ajamisen sileälle asfaltille rengasmelun kera. Suomen teille ja nopeuksille paras profiili on 60 tai yli pitkäll kokemuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain idiootti-teini ostaa autoonsa renkaat jotka rajoittaa ajamisen sileälle asfaltille rengasmelun kera. Suomen teille ja nopeuksille paras profiili on 60 tai yli pitkäll kokemuksella.
Setämiesmäistä ja nuukailijan puhetta. Kun alla on kunnon auto, niin esim. 40-sarjalaiset ovat mitä parhaita, mutta ei tietenkään sovi kinnereihin tai Toyotaan. Miksi pitäisi ajella löysillä letkuilla jos ei ajele rospuuttoalueilla tai pahaisilla mökkiteillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Setämiesmäistä ja nuukailijan puhetta. Kun alla on kunnon auto, niin esim. 40-sarjalaiset ovat mitä parhaita, mutta ei tietenkään sovi kinnereihin tai Toyotaan. Miksi pitäisi ajella löysillä letkuilla jos ei ajele rospuuttoalueilla tai pahaisilla mökkiteillä?
40- sarjalaiset, hihii, mikä köppänä sellaisilla lähinnä tyhjiltä näyttävillä kolisijoilla edes viitsii ajaa? Taidat olla oman elämäsi montoija, hihhiih!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
40- sarjalaiset, hihii, mikä köppänä sellaisilla lähinnä tyhjiltä näyttävillä kolisijoilla edes viitsii ajaa? Taidat olla oman elämäsi montoija, hihhiih!
Kun renkaassa on leveyttä, niin 40-sarjalaisessa on myös korkeutta.
Kannattaa tutustua eri kokoisiin renkaisiin ja miten ne toimivat eriluokan autoissa.
Vielä löytyy ilmeisesti niitä yksikertaisia jotka eivät ymmärrä miten leveyden suhde profiiliin lasketaan ja ilmoitetaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun renkaassa on leveyttä, niin 40-sarjalaisessa on myös korkeutta.
Kannattaa tutustua eri kokoisiin renkaisiin ja miten ne toimivat eriluokan autoissa.
Vielä löytyy ilmeisesti niitä yksikertaisia jotka eivät ymmärrä miten leveyden suhde profiiliin lasketaan ja ilmoitetaan?Jos tykkäät melusta, niin siitä vaan. Sähköautot jättävät nykyisin korkeaprofiilirenkaillakin Bemaripellen auton kuin tikun pas*aan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tykkäät melusta, niin siitä vaan. Sähköautot jättävät nykyisin korkeaprofiilirenkaillakin Bemaripellen auton kuin tikun pas*aan.
Menikö tieto ja totuus ihon alle, että piti lähteä kiukuttelun tielle?
Renkaat on aina kompromisseja ominaisuuksien suhteen, paitsi kilpa-autoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menikö tieto ja totuus ihon alle, että piti lähteä kiukuttelun tielle?
Renkaat on aina kompromisseja ominaisuuksien suhteen, paitsi kilpa-autoissa.Teinipetterillä on kilpa-auto naurettavine valolähtöineen liikenteen seassa kunnes poliisi ottaa kortin hyllylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menikö tieto ja totuus ihon alle, että piti lähteä kiukuttelun tielle?
Renkaat on aina kompromisseja ominaisuuksien suhteen, paitsi kilpa-autoissa.Kinkkirengas on aina kompromissi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teinipetterillä on kilpa-auto naurettavine valolähtöineen liikenteen seassa kunnes poliisi ottaa kortin hyllylle.
Varmasti teinipetterillä voi ollakin, mutta miten liittyy asiaan. Taitaa sedällä olla huono päivä ja ymmärrys renkaista peritty isoisältä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kinkkirengas on aina kompromissi.
Ei ole kompromissi, se on tyhmyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti teinipetterillä voi ollakin, mutta miten liittyy asiaan. Taitaa sedällä olla huono päivä ja ymmärrys renkaista peritty isoisältä?
"Miten liittyy asiaan" ? Onko nyt ihan pakko esittää noin tyhmiä kysymyksiä ja tulla itseään nolaamaan? Kokemus on se joka täyspäisen rengasvalinnankin ratkaisee. Pettyminen väärään valintaan kasvattaa tietämystä. Ikä ja kokemus tuovat viisautta rengasvalintaan.
- Anonyymi
Totta, Matalaprofiilirenkaat ovat erittäin epämukavia ajossa koska kuoppien, töyssyjen aikaan saamat tärähdykset tuntuvat paljon voimakkaammin autossa oleville ihmisille. Korkeaprofiilirenkailla kuoppien, töyssyjen tärähdykset tuntuvat markittävästi pehmeämmiltä. Lisäksi korkeaprofiilirenkaat kestävät paremmin kuoppia, suojaten samalla paremmin vanteitakin vaurioitumiselta.
Matalaprofiilirenkaat tulevat rahallisestikin paljon kalliimmaksi koska matalaprofiilirenkaat rikkoutuvat kuopista todella helposti ja usein sillä samalla yhdellä osumalla vaurioituu myös vanteitakin käyttökelvottomaksi. Ohut rengas/kumi ei suojaa vanteita vaurioilta käytännössä ollenkaan jonka seurauksena vanteet vääntyvät herkemmin ja pahimmassa tapauksissa vanne voi (halpa rimpula) jopa haljeta kahteen osaan.
Olen sitä mieltä, että matalaprofiilirenkailla varustetuilla autoilla ajavilla ihmisillä ei saisi olla yhtään minkäänlaisia oikeuksia korvauksiin huonokuntoisilla teillä ajamisesta autolle aiheutuneista vaurioista. Tätä mieltä olen myös niissäkin tapauksissa joissa on autolle erikseen asennettu madallussarja.- Anonyymi
Toisaalta leveä rengas menee toisten kuoppien yli putoamatta reikään.
Kaikkia selityksiä sitä änkyrät keksivätkin. Ei niihin reikiin kannata ajaa millään renkaalla ja kaikki hajoaa joskus jos ei ymmärrä varoa. Eipä noista renkaan hajoamisista mistään korvauksia saa, ellei tiessä ole posketon ja uusi reikä, eikä tieosuudella ole varoitusmerkkiä.
Tietysti kaikkia autoja kohdellaan tuossa asiassa samoilla perusteilla, sinä senkin kateellinen Tero. - Anonyymi
Riippuu ihan täysin millaisesta autosta puhuu ja millainen rengastus siihen on suunniteltu.
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee siihen tulokseen, että nämä pullarenkaitten puolustajat ajavat surkeilla vanhoilla pikkukinnereillä ja totta, ei niihin sovi kovin matalat ja leveät renkaat. Toisaalta nämä kateelliset hönöt eivät ymmärrä millainen on kunnon auto johon ollaan suunniteltu jousitus, alusta ja niissä missä on äänieritys, on ihan eri juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ihan täysin millaisesta autosta puhuu ja millainen rengastus siihen on suunniteltu.
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee siihen tulokseen, että nämä pullarenkaitten puolustajat ajavat surkeilla vanhoilla pikkukinnereillä ja totta, ei niihin sovi kovin matalat ja leveät renkaat. Toisaalta nämä kateelliset hönöt eivät ymmärrä millainen on kunnon auto johon ollaan suunniteltu jousitus, alusta ja niissä missä on äänieritys, on ihan eri juttu.Niinpä, eivät ne kyllä paranna minkään auton ominaisuuksia liikennekäytössä. Kunnon rengas on osa jousitusta ja äänieristystä, suuntavakavuutta ja kantavuutta. Ei nyt ihan heti tule mieleen, mikä ominaisuus paranisi? Huonontavia ominaisuuksia on kyllä paljon. Erästä rengasliikkeen omistajaa lainatakseni, ominaisuuksia kysyttäessä kun oli omaan autoonsa asentanut 40 sarjan kumit, niin vastaus oli: "hirveät"!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, eivät ne kyllä paranna minkään auton ominaisuuksia liikennekäytössä. Kunnon rengas on osa jousitusta ja äänieristystä, suuntavakavuutta ja kantavuutta. Ei nyt ihan heti tule mieleen, mikä ominaisuus paranisi? Huonontavia ominaisuuksia on kyllä paljon. Erästä rengasliikkeen omistajaa lainatakseni, ominaisuuksia kysyttäessä kun oli omaan autoonsa asentanut 40 sarjan kumit, niin vastaus oli: "hirveät"!
Kunnon autoon suunnitellaan ja tehdään kunnon ominaisuudet alustarakenteilla, ei renkailla. Tuota rengasjoustoa ym. mietittiin 60-70 luvuilla kun ei oikein vielä osattu tehdä hyvää alustaa järkevillä kustannuksilla ja niitä ei osattu edes arvostaa.
Toyota jatkaa tuota linjaa, mutta taitaa olla ainoa valmistaja.
- Anonyymi
Ne 40-sarjalaiset ovat kebab-pizzerian parkkiin tarkoitetuja renkaita. Kukaan ei hanki niitä oikeaan ajoon.
- Anonyymi
Voi sinua poikaa, et noilla jutuilla saa ketään ärsytettyä. Provon pitää olla älykäs ja perustua järkevään ja perusteltavaan asiaan. Yritä uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi sinua poikaa, et noilla jutuilla saa ketään ärsytettyä. Provon pitää olla älykäs ja perustua järkevään ja perusteltavaan asiaan. Yritä uudelleen.
Voi poikaparka. Mikä auto on sellainen mihin 40-sarjalainen sopii ja missä kummassa on sellaisia teitä missä tuo toimii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi poikaparka. Mikä auto on sellainen mihin 40-sarjalainen sopii ja missä kummassa on sellaisia teitä missä tuo toimii
Yleisin rengaskoko Suomessa on 205-16-55 !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi poikaparka. Mikä auto on sellainen mihin 40-sarjalainen sopii ja missä kummassa on sellaisia teitä missä tuo toimii
Poitsujen Bemareissa arvokkainta ovat kinkkivanteet ja kinkkirenkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisin rengaskoko Suomessa on 205-16-55 !
60 tai 65 sarjalainen olisi vielä parempi normiperheautoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60 tai 65 sarjalainen olisi vielä parempi normiperheautoon.
Se on juurikin näin ! Tyspäisillä järki voittaa ja menee typerän muotioikun edelle. Miksi alkaisi maksamaan rengasmelun lisääntymisestä, isommasta kulutuksesta, epämukavuudesta ja lisäntyneestä vesiliirtoherkkyydestä Suomen uraisilla teillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poitsujen Bemareissa arvokkainta ovat kinkkivanteet ja kinkkirenkaat.
Ei ne 316 Bemarit ole Porsche Carreroita kuin poitsujen märissä unissa.
Edessä 245/35 ZR 20 (95Y) XL
Takana 305/30 ZR 21 (104Y) XL - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi poikaparka. Mikä auto on sellainen mihin 40-sarjalainen sopii ja missä kummassa on sellaisia teitä missä tuo toimii
Esimerkiksi Tesla Model 3 toimitetaan tehtaalta aina 235 mm leveillä renkailla, renkaan profiilin vaihdellessa 35-45 % välillä renkaan halkaisijasta riippuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60 tai 65 sarjalainen olisi vielä parempi normiperheautoon.
Väärin, silloin voi joutua hankkimaan pienemmät vanteet ja useimmiten se ei ole edes mahdollista jarrujen takia.
Tässä keskustelussa kannattaisi huomioida auton koko ja siihen sopiva rengastus, eikä tuijottaa vain setämiesten pullia tai tenien paloletkuja, ne kun toimivat isommassa erilailla kuin pienemmissä autoissa ja myös auton ikä ja millaiseksi se on suunniteltu ratkasisee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Tesla Model 3 toimitetaan tehtaalta aina 235 mm leveillä renkailla, renkaan profiilin vaihdellessa 35-45 % välillä renkaan halkaisijasta riippuen.
Teknavi koeajo Tesla Model 3:
"Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä. Myöskään silminnähden huonosti istuvat koripaneelit, heikolta käsityöltä näyttävät saumaukset ja konseptiautomaisesti rämähtävät ovet eivät anna kovin hyvää vaikutelmaa auton kokoonpanon laadusta."
Väärät renkaat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi poikaparka. Mikä auto on sellainen mihin 40-sarjalainen sopii ja missä kummassa on sellaisia teitä missä tuo toimii
Aika monissa paremmissa autoissa tuo profiili on ensiasennusrenkaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on juurikin näin ! Tyspäisillä järki voittaa ja menee typerän muotioikun edelle. Miksi alkaisi maksamaan rengasmelun lisääntymisestä, isommasta kulutuksesta, epämukavuudesta ja lisäntyneestä vesiliirtoherkkyydestä Suomen uraisilla teillä?
Tuo "muoti oikku" on kestänyt jo parikymmentä vuotta, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Tesla Model 3 toimitetaan tehtaalta aina 235 mm leveillä renkailla, renkaan profiilin vaihdellessa 35-45 % välillä renkaan halkaisijasta riippuen.
Tuo 235 ei ole tuon painoisessa autossa erikoisuus.
- Anonyymi
Hauskaa kun yksi setämies on keksinyt itselleen aiheen jota rummuttaa, vaikka ei ole selvästikään tietoinen autojen erilaisuudesta ja ominaisuuksista. Ymmärrän, ettei siihen vanhaan Avensikseen sovi kuin 70 sarjan renkaat, mutta se johtuu vain auton surkeista ominaisuuksista mitä ei muissa ole.
- Anonyymi
Etkö ymmärrä lukemaasi? Se oli teknavin koeajo, ei mikään yhden"setämiehen" rummutus! Eikö se Teslakaan nyt ole suunniteltu niille lättänäkumeille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi? Se oli teknavin koeajo, ei mikään yhden"setämiehen" rummutus! Eikö se Teslakaan nyt ole suunniteltu niille lättänäkumeille?
Ja mihin Tenavin koeajoon viittaat? Teslassa on sen verran massaa ja voimaa ettei sinne alle voi laittaa mitään pullia ei taida niin pienet vanteet mahtua jarruille jne....?
Hirveä paniikki kun kaikki eivät käytä pullarenkaita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mihin Tenavin koeajoon viittaat? Teslassa on sen verran massaa ja voimaa ettei sinne alle voi laittaa mitään pullia ei taida niin pienet vanteet mahtua jarruille jne....?
Hirveä paniikki kun kaikki eivät käytä pullarenkaita.Skoda Enyaqkin on paljon mukavampi auto kuin Tesla. Mersu omassa sarjassaan näiden yläpuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skoda Enyaqkin on paljon mukavampi auto kuin Tesla. Mersu omassa sarjassaan näiden yläpuolella.
Silti se skooda eunuqqi on vain itäauto tsekkoslovakkiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skoda Enyaqkin on paljon mukavampi auto kuin Tesla. Mersu omassa sarjassaan näiden yläpuolella.
Ne ovat eri tyyppisiä autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti se skooda eunuqqi on vain itäauto tsekkoslovakkiasta.
Eikös kiinalaiset kertakäyttöautot ole itäautoja? Mitä Teslaan tulee, niin kova alusta ja matalat renkaat kuluttavat Teslan alustan nivelet vaihtokuntoon jo alle 80 tkm matkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös kiinalaiset kertakäyttöautot ole itäautoja? Mitä Teslaan tulee, niin kova alusta ja matalat renkaat kuluttavat Teslan alustan nivelet vaihtokuntoon jo alle 80 tkm matkalla.
Tesla ei ollut alkuun mikään osaaja auton valmistamisessa ja käytti liian heikkoja osia alustassaan. Nyttemmin ovat oppineet jotain.
- Anonyymi
Totuushan on, että ei tämä ketju ole sattumalta aloitettu Toyotan palstalla. Toyota on meluisa, epämukava ja meluisa auto ja siihen ei sovi samanlainen rengastus kuin laadukkaisiin eurooppalaisiin ja lisäksi vaarit eivät ymmärrä kuin 70-sarjalaisista renkaista.🫢
- Anonyymi
Kaikenlaista sitä myyntiykkösmerkki saa osakseen, hirvittävää kateutta! Paras kun myy ja kelpaa laatutietoisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikenlaista sitä myyntiykkösmerkki saa osakseen, hirvittävää kateutta! Paras kun myy ja kelpaa laatutietoisille.
Ei se myyntimäärä tuotteesta hyvää tee.
Toisaalta Toyotan myynti ei ole Euroopassa isoa ja meilläkin Toyotalandiassa on ikuinen kakkonen.
Mutta pysytäänkö kuitenkin asiassa ja renkaissa ja miten ne käyttäytyvät eri kokoisina ja eri autoissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se myyntimäärä tuotteesta hyvää tee.
Toisaalta Toyotan myynti ei ole Euroopassa isoa ja meilläkin Toyotalandiassa on ikuinen kakkonen.
Mutta pysytäänkö kuitenkin asiassa ja renkaissa ja miten ne käyttäytyvät eri kokoisina ja eri autoissa?Ei ...vetti. tämä sama erityislapsi taas inisemässä. Paljasti itsensä taas Toyotaa kadehtimassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ...vetti. tämä sama erityislapsi taas inisemässä. Paljasti itsensä taas Toyotaa kadehtimassa.
Olen ihan aikuinen, täysjärkinen, normaali ja ihan kohtuullisesti menestyvä kansalainen ja minä tunnen autot ja siksi itse ajelen premium merkillä jossa on bensaturbo ja asialliset 40-sarjalaiset renkaat jotka sopivat hyvin ja ovat loistavat ajaa ja korostavat sitä hienoa suunnittelua mitä auto on saanut osakseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ihan aikuinen, täysjärkinen, normaali ja ihan kohtuullisesti menestyvä kansalainen ja minä tunnen autot ja siksi itse ajelen premium merkillä jossa on bensaturbo ja asialliset 40-sarjalaiset renkaat jotka sopivat hyvin ja ovat loistavat ajaa ja korostavat sitä hienoa suunnittelua mitä auto on saanut osakseen.
Tuosta "normaalista" voi toki olla muitakin arvioita. Yksinkö luulet autoja tuntevasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta "normaalista" voi toki olla muitakin arvioita. Yksinkö luulet autoja tuntevasi?
En tietenkään, mutta omat kokemukseni tiedän ja olen aika paljon ajellut autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tietenkään, mutta omat kokemukseni tiedän ja olen aika paljon ajellut autoilla.
Niinpä kaikki muutkin tietää omat kokemuksensa. Fiksummat ja älykkäämmät jopa oppivat niistä. Tyhmimmät lähtevät kaikkiin vedätyksiin. Maksajista on puute. Muistan senkin ajan kun vannekokoa alettiin madaltamaan viidestätoista tuumasta. Nyt kilpaillaan kuka tekee matalimman rengasprofiilin ja suurimman vanteen ja suomen teille täysin sopimattomat mutta aina löytyy kaikelle typeryydelle maksajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä kaikki muutkin tietää omat kokemuksensa. Fiksummat ja älykkäämmät jopa oppivat niistä. Tyhmimmät lähtevät kaikkiin vedätyksiin. Maksajista on puute. Muistan senkin ajan kun vannekokoa alettiin madaltamaan viidestätoista tuumasta. Nyt kilpaillaan kuka tekee matalimman rengasprofiilin ja suurimman vanteen ja suomen teille täysin sopimattomat mutta aina löytyy kaikelle typeryydelle maksajia.
Voi sinua, ei valmistajat kilpaile, vaan tarjoavat eri vaihtoehtoja erilaisille asiakkaille. Totta on, että ihan kaikki versiot eivät ole parhaimmillaan Suomen teillä, mutta harvoin ovat niin pahoja ettei niillä olisi kelvollinen ajella. Autolla on helppo ja järkevä käydä koeajolla ennen valintaa. Paremmissa autoissa ei moista ongelmaa juurikaan pääse käymään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi sinua, ei valmistajat kilpaile, vaan tarjoavat eri vaihtoehtoja erilaisille asiakkaille. Totta on, että ihan kaikki versiot eivät ole parhaimmillaan Suomen teillä, mutta harvoin ovat niin pahoja ettei niillä olisi kelvollinen ajella. Autolla on helppo ja järkevä käydä koeajolla ennen valintaa. Paremmissa autoissa ei moista ongelmaa juurikaan pääse käymään.
Miksi pitäisi ostaa niitä littanakumeja, en ymmärrä jos eivät kaikilla teillä? Mikä se hyöty niistä on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa niitä littanakumeja, en ymmärrä jos eivät kaikilla teillä? Mikä se hyöty niistä on?
Miksi hankkia maastorenkaat jos ajelee vain hoidetuilla pinnoitetuilla teillä?
Pitäisikö kaikkien miellyttää setämiesten mieltymyksiä ja menneenajan uskoa ja tietämättömyyttä.
Setämiehet voisivat kertoa vaikka mitkä rengaskoot ovat ne ainoat oikeat esim.
Toyota Corolla 1.8 plugin
Volvo V60 t8
VW ID.4
VW Passat plugin
BMW 530 e plugin
Toyota Yaris Cross - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi hankkia maastorenkaat jos ajelee vain hoidetuilla pinnoitetuilla teillä?
Pitäisikö kaikkien miellyttää setämiesten mieltymyksiä ja menneenajan uskoa ja tietämättömyyttä.
Setämiehet voisivat kertoa vaikka mitkä rengaskoot ovat ne ainoat oikeat esim.
Toyota Corolla 1.8 plugin
Volvo V60 t8
VW ID.4
VW Passat plugin
BMW 530 e plugin
Toyota Yaris CrossPitääkö nyt mennä laidasta laitaan? Minä ainakin, niinkuin suurin osa käyttää renkaita jotka taipuvat kaikenlaisille teille. Maastoautoon tietenkin maastoautoon tarkoitetut renkaat. Sopivat kaikkialle ja kaikkeen ajoon. Littanakumit ei sovellu juurikaan muuhun kuin teinien typeriin valolähtöihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö nyt mennä laidasta laitaan? Minä ainakin, niinkuin suurin osa käyttää renkaita jotka taipuvat kaikenlaisille teille. Maastoautoon tietenkin maastoautoon tarkoitetut renkaat. Sopivat kaikkialle ja kaikkeen ajoon. Littanakumit ei sovellu juurikaan muuhun kuin teinien typeriin valolähtöihin.
Kerro mistä koosta alkaa ”littanakumit”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa niitä littanakumeja, en ymmärrä jos eivät kaikilla teillä? Mikä se hyöty niistä on?
Toyotasi ei siitä tosiaankaan parane, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro mistä koosta alkaa ”littanakumit”.
45 ja sitä matalammat. 50 ja korkeammat ovat oikeita auton renkaita, mukavat, hiljaisemmat, pitkäikäisemmät. Vaikea keksiä huonoja puolia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
45 ja sitä matalammat. 50 ja korkeammat ovat oikeita auton renkaita, mukavat, hiljaisemmat, pitkäikäisemmät. Vaikea keksiä huonoja puolia.
Ja missä koossa, ei pelkkä profiili kerro mitään järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
45 ja sitä matalammat. 50 ja korkeammat ovat oikeita auton renkaita, mukavat, hiljaisemmat, pitkäikäisemmät. Vaikea keksiä huonoja puolia.
Mitä sitten pitäisi tehdä kun ei mahdu mikään 50 pyörimään alla?
- Anonyymi
Otetaan esimerkki profiilin ja koon eroista.
155/60/15 renkaan halkaisija on 56.7cm
205/45/15 renkaan halkaisija on 56.6 cm, eli käytännössä sama.
Matalampi profiilisen kumin korkeus on sama, mutta leveytensä ansiosta ilmatilaa reilusti enemmän, eli mukavuutta, kantavuutta ja pitoa sekä ajo-ominaisuutta enemmän. 155 on letku ja vetelä.- Anonyymi
No, ei todellakaan mitään samaa. Jos nyt puhutaan renkaan korkeudesta, eli tiestä vanteen reunaan. Koko pyörän halkaisija on aivan eri asia. Merkitystä mukavuuteen ja vesiliirtoherkkyyteen eli turvallisuuteen löytyy rengaprofiilin järkevyydestä. Ylileveä 45 sarjan tai matalampi rengas ei ole järkevä valinta. Ei mitään hyvää ominaisuutta. Huonoja sitäkin enemmän!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ei todellakaan mitään samaa. Jos nyt puhutaan renkaan korkeudesta, eli tiestä vanteen reunaan. Koko pyörän halkaisija on aivan eri asia. Merkitystä mukavuuteen ja vesiliirtoherkkyyteen eli turvallisuuteen löytyy rengaprofiilin järkevyydestä. Ylileveä 45 sarjan tai matalampi rengas ei ole järkevä valinta. Ei mitään hyvää ominaisuutta. Huonoja sitäkin enemmän!
Vesiliirto on kapealla renkaalla etu, mutta vain jos renkaat ovat kuluneet.
Jos vanne on saman kokoinen ja renkaiden ulkohalkaisija on sama, niin eikö se kumin korkeus ole silloin ihan sama vaikka puhutaan koko renkaasta tai yhdestä syrjästä?
Piirrä kaksi saman kokoista ympyrää ja niiden sisään saman kokoinen vanne, niin ehkä ymmärrät, hihii.
45 sarjalainen leveä rengas on nautinnollinen ajaa, auto menee sinne minne ohjaa, eikä mene urien mukaan, riippuu tosin autosta. Muista Toyotaan ei kannata verrata.
Mukavuus on makuasia, toinen tykkää lilluista ja epämääräisistä vetelistä ja toinen napakoista ja hyvin ohjautuvista joihin voi luottaa. Vähän sama on alusta kovuuden kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesiliirto on kapealla renkaalla etu, mutta vain jos renkaat ovat kuluneet.
Jos vanne on saman kokoinen ja renkaiden ulkohalkaisija on sama, niin eikö se kumin korkeus ole silloin ihan sama vaikka puhutaan koko renkaasta tai yhdestä syrjästä?
Piirrä kaksi saman kokoista ympyrää ja niiden sisään saman kokoinen vanne, niin ehkä ymmärrät, hihii.
45 sarjalainen leveä rengas on nautinnollinen ajaa, auto menee sinne minne ohjaa, eikä mene urien mukaan, riippuu tosin autosta. Muista Toyotaan ei kannata verrata.
Mukavuus on makuasia, toinen tykkää lilluista ja epämääräisistä vetelistä ja toinen napakoista ja hyvin ohjautuvista joihin voi luottaa. Vähän sama on alusta kovuuden kanssa.Ylileveät ja matalaprofiilirenkaat ovat hyvät vain kuivalla uudella asfaltilla auringonpaisteella ajettaessa. Muissa olosuhteissa kyseenalaiset. Sateella ei pidä lähteä tielle ollenkaan. Kuluvatkin vielä puolet nopeammin kuin normirenkaat ja maksavat puolta enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylileveät ja matalaprofiilirenkaat ovat hyvät vain kuivalla uudella asfaltilla auringonpaisteella ajettaessa. Muissa olosuhteissa kyseenalaiset. Sateella ei pidä lähteä tielle ollenkaan. Kuluvatkin vielä puolet nopeammin kuin normirenkaat ja maksavat puolta enemmän.
Eivät kulu nopeammin, on enemmän kulutuspintaa. Toimivat paremmin märässä ja kaikilla asfalttipinnoilla.
Olet kova poika provoilemaan ja nautit ärsyttämisestä, mutta kyllä kasvat kun vanhenet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät kulu nopeammin, on enemmän kulutuspintaa. Toimivat paremmin märässä ja kaikilla asfalttipinnoilla.
Olet kova poika provoilemaan ja nautit ärsyttämisestä, mutta kyllä kasvat kun vanhenet.Saahan sitä tuollaistakin mieltä olla jos haluaa ja siltä tuntuu. Kulutuspinnan enemmyyteen en ota kantaa. Luultavasti on enemmän kun on leveämpi mutta tuskin on paksumpi kuin muissakaan ja se kuluu huomattvasti nopemmin. Sadekelin renkaat pitää silloin ostaa erikseen jos mielii tiellä pysyä kaikilla keleillä. Pojittelun voit jättää ikäisillesi amisbimmeristeille ja kuunnella herkemmällä korvalla kokemuksen ääntä.
- Anonyymi
Suuremman nopeuden ja kantavuuden renkaan runko on jäykempi eli vaikutus mukavuuteen ja meluun on negatiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä tuollaistakin mieltä olla jos haluaa ja siltä tuntuu. Kulutuspinnan enemmyyteen en ota kantaa. Luultavasti on enemmän kun on leveämpi mutta tuskin on paksumpi kuin muissakaan ja se kuluu huomattvasti nopemmin. Sadekelin renkaat pitää silloin ostaa erikseen jos mielii tiellä pysyä kaikilla keleillä. Pojittelun voit jättää ikäisillesi amisbimmeristeille ja kuunnella herkemmällä korvalla kokemuksen ääntä.
Eipä ole koskaan ollut ongelmia sateella 40-sarjalaisilla leveillä renkailla. Olet naurettava ja sitkeä mikä ei ole aina vain eduksi. Veikkaan olevani kokeneempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuremman nopeuden ja kantavuuden renkaan runko on jäykempi eli vaikutus mukavuuteen ja meluun on negatiivinen.
Mitä on mukavuutta kenenkin mukaan? Vetelä ja vetelevä rengas ei ole koskaan mukava ajaa kuin hissukseen mukulakivellä, mutta se pinta vähenee kokoajan ja muualla napakka rengas on paljon mukavampi ajella. Melu ei ole ongelma kunnon autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole koskaan ollut ongelmia sateella 40-sarjalaisilla leveillä renkailla. Olet naurettava ja sitkeä mikä ei ole aina vain eduksi. Veikkaan olevani kokeneempi.
Niin ei kai sinulla mutta vähäjäjärkinenkin jo tajuaa että leveä rengas nousee herkemmin vesiliirtoon.
Kokeneempi inttäjäkö, vai mikä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ei kai sinulla mutta vähäjäjärkinenkin jo tajuaa että leveä rengas nousee herkemmin vesiliirtoon.
Kokeneempi inttäjäkö, vai mikä?Kuka tuota kiistää, mutta joku 235 leveä ei sallituilla nopeuksilla juurikaan nouse vesiliirtoon, ellei ole kovin kulunut. Tyhmä se on joka ajelee lammikoihin ja urissa sateella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuremman nopeuden ja kantavuuden renkaan runko on jäykempi eli vaikutus mukavuuteen ja meluun on negatiivinen.
Tuo ongelmana vain Toyotasta.
- Anonyymi
Kyllä ne nautinnot tiedetään Suomen surkeilla teillä
"45 sarjalainen leveä rengas on nautinnollinen ajaa, auto menee sinne minne ohjaa, eikä mene urien mukaan"
🤣😅😂
Mutta on tämä lituskarengas-setä kova provoamaan.- Anonyymi
Mutta tottahan tuo on ja kokemuksen tuomaa tietoa. Mitä Toyotalla ajava voisi tietää miten paremmat autot käyttäytyvät kunnon renkailla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tottahan tuo on ja kokemuksen tuomaa tietoa. Mitä Toyotalla ajava voisi tietää miten paremmat autot käyttäytyvät kunnon renkailla?
Hei, tuohan on totta kun asiaa oikein ajattelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, tuohan on totta kun asiaa oikein ajattelee.
Ei ne littanakumit ajattelemalla muutu yhtään mukavemmiksi. 215/60 /16 on paras kompromissi kaikille teille ja keleille ja myös talvella. Leveät littanat ovat epämukavia ja kovia teinirinkuloita jotka ei kahta kesää kestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne littanakumit ajattelemalla muutu yhtään mukavemmiksi. 215/60 /16 on paras kompromissi kaikille teille ja keleille ja myös talvella. Leveät littanat ovat epämukavia ja kovia teinirinkuloita jotka ei kahta kesää kestä.
Kerron sulle salaisuuden, kilometrit renkaat kuluttaa ei muutat vuodet.
Eihän tuollaista rengaskoko ole ollut autoissa kuin 90-luvulla. Miksi tyytyä kompromissiin kun kunnon napakka rengas on aina parempi, paitsi Toyotassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerron sulle salaisuuden, kilometrit renkaat kuluttaa ei muutat vuodet.
Eihän tuollaista rengaskoko ole ollut autoissa kuin 90-luvulla. Miksi tyytyä kompromissiin kun kunnon napakka rengas on aina parempi, paitsi Toyotassa.Yleisin rengaskoko suomessa on täyspäisillä valikoitunut, 205/55/16 eikä mitkään ylileveät teinilittanat alamittaisen teinikikulin pidentämiseen tarkoitetut .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisin rengaskoko suomessa on täyspäisillä valikoitunut, 205/55/16 eikä mitkään ylileveät teinilittanat alamittaisen teinikikulin pidentämiseen tarkoitetut .
Tuo koko on noissa alemman luokan ja pienemmissä autoissa. Kunnon autoissa on alkaen 18 vanteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo koko on noissa alemman luokan ja pienemmissä autoissa. Kunnon autoissa on alkaen 18 vanteet.
Lukutaidossako taas ongelmaa? " yleisin rengaskoko" , etkö ymmärtänyt? 18 tuuman vanne ei tarkoita renkaan leveyttä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisin rengaskoko suomessa on täyspäisillä valikoitunut, 205/55/16 eikä mitkään ylileveät teinilittanat alamittaisen teinikikulin pidentämiseen tarkoitetut .
Tuo on peruskinnereissä alkuperäiskoko, mutta se on se setäkoko ja jos on vähän terhakampi tai isompi laite niin mennään 40-50 sarjalaisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on peruskinnereissä alkuperäiskoko, mutta se on se setäkoko ja jos on vähän terhakampi tai isompi laite niin mennään 40-50 sarjalaisiin.
Se on koko jonka valmistaja on parhaaksi todennut kaikille teille. Teinikikulit kuvittelevat kaikkien ajavan jotain rata-ajoa ja tekevän koko ajan jotain typeriä valolähtöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on koko jonka valmistaja on parhaaksi todennut kaikille teille. Teinikikulit kuvittelevat kaikkien ajavan jotain rata-ajoa ja tekevän koko ajan jotain typeriä valolähtöjä.
Hihii, se on pikkuautojen rengaskoko nykyään ja tehottomina ja heikolla alustalla varmaan ihan hyvä, mutta kun noita autoja on muitakin ja paljon.
Kuka tässä nyt mistään leikkimisestä välittää tai turhasta kiihdyttelystä, tuo on ihan sinun omaa yritystä kun et voi periksi antaa ja kateus parempia autoja kohtaan on kovaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, se on pikkuautojen rengaskoko nykyään ja tehottomina ja heikolla alustalla varmaan ihan hyvä, mutta kun noita autoja on muitakin ja paljon.
Kuka tässä nyt mistään leikkimisestä välittää tai turhasta kiihdyttelystä, tuo on ihan sinun omaa yritystä kun et voi periksi antaa ja kateus parempia autoja kohtaan on kovaa.Ei mikään eikä kukaan estäisi ostamasta noita littanakumeja mutta miksi ostaisin kalliimmat, epämukavemmat, äänekkäämmät joilla polttoaineen kulutus ja urahakuisuus vielä kasvaisi ja renkaat kuluisivat vielä huomattavan paljon nopeammin? Ihan tutkitusti! Mitään hyviä ominaisuuksia ei nyt ainakaan heti tule mieleen ainakaan näillä nopeusrajoituksilla? Kysehän oli renkaista eikä mistään "paremmista autoista"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mikään eikä kukaan estäisi ostamasta noita littanakumeja mutta miksi ostaisin kalliimmat, epämukavemmat, äänekkäämmät joilla polttoaineen kulutus ja urahakuisuus vielä kasvaisi ja renkaat kuluisivat vielä huomattavan paljon nopeammin? Ihan tutkitusti! Mitään hyviä ominaisuuksia ei nyt ainakaan heti tule mieleen ainakaan näillä nopeusrajoituksilla? Kysehän oli renkaista eikä mistään "paremmista autoista"?
Ihan sama millä lillukoilla pullilla tykkäät ajella, mutta varmasti sopivat kurjaan kinneroiin paremmin kuin kunnon renkaat ja sopii köyhälle myös.
Me ajelemme paremmalla kalustolla ja kunnon renkailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama millä lillukoilla pullilla tykkäät ajella, mutta varmasti sopivat kurjaan kinneroiin paremmin kuin kunnon renkaat ja sopii köyhälle myös.
Me ajelemme paremmalla kalustolla ja kunnon renkailla.Kokemuksesta voin sanoa, että Bemarin 520:ssa on hintaluokan surkein ohjaus, mitä mitkään renkaat eivät paranna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että Bemarin 520:ssa on hintaluokan surkein ohjaus, mitä mitkään renkaat eivät paranna.
Ja minkähän ikäisestä 520:sta olet kokemuksesi hankkinut? Taitaa renkaat olla 205/55/16
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja minkähän ikäisestä 520:sta olet kokemuksesi hankkinut? Taitaa renkaat olla 205/55/16
Tuskin se ainakaan littanoilla lätysköillä muuttuu muuksi kuin urahakuiseksi kuoppatutkaksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja minkähän ikäisestä 520:sta olet kokemuksesi hankkinut? Taitaa renkaat olla 205/55/16
G30 vm 2018, 245/45 -18 renkaat kesärenkaina
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
G30 vm 2018, 245/45 -18 renkaat kesärenkaina
Tuo menee oikein mallikkaasti matka-ajossa ja on muutenkin leppoisa kulkija ja pehmeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
G30 vm 2018, 245/45 -18 renkaat kesärenkaina
Tuo rengaskoko 5-sarjalaisessa uudemmassa pluggarissa on loistava myös talvella kitkarenkaana, ainakin nelivedossa ja taitaa kaikki uudemmat olla käytännössä nelikoita.
- Anonyymi
Halvoista renkaista: Onko joku törmännyt sivustoon toyorenkaatsuomi.com. Onko joku huijarisivusto?
- Anonyymi
On huijari, virusturva blokkaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1364035- 881982
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151861Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571487Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331385VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741206
- 941067
- 691053