Pieni pätkä tekemästäni sovelluksesta:
procedure TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
begin
polku := ' /home/XXXX ';
summat := ' >md5summa.txt';
komento := 'md5deep -r ';
fpSystem(komento+polku+summat);s
end;
Lazarus/FreePascal herjaa että unit1.pas(70,1) Error: Illegal expression
eli ihan kuin tuo end; olisi jotenkin väärin. Mutta tietääkseni tuon kuuluukin olla noin, eli mikä tuossa koodissa oikeasti on vialla? Nuo variablet on määritelty oikein eli ansistring-muotoon.
Mikä tässä koodissa vialla?
7
461
Vastaukset
- Anonyymi
Siellä on s-merkki puolipisteen jälkeen.
IDE:n pitäisi näyttää tuollaiset helpot asiat punakynällä reaaliajassa.- Anonyymi
Kiitos, poistin tuon s-merkin ja nyt toimii kuten pitää! :)
- Anonyymi
Voisi olla tehokkaampaa käyttää esim. seuraavaa kirjastoa:
https://github.com/ddablib/md5
-toisaalta jos laskettavia summia ei ole kovin paljon n. 10x menetys nopeudessa tuskin haittaa - tuo fpSystem-kutsu kun luo joka kerta uuden prosessin, mikä on melko hidasta. Ellen väärin muista, prosessiin avataan myös shell, joka vasta suorittaa annetun komennon. Itse md5-summan laskenta menee sen sijaan sekä ohjelmalla että kirjastolla yhtä sutjakkaasti.- Anonyymi
Voi olla, mutta fpSystem on ainoa toimiva keino, ainakin niistä mitä olen itse kokeillut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla, mutta fpSystem on ainoa toimiva keino, ainakin niistä mitä olen itse kokeillut.
Ja lisään vielä että tarkoitus siis onkin nimenomaan käyttää shelliä ja ajaa siinä toista ohjelmaa, siksi käytän tuota fpSystem-käskyä. Olen kokeillut muitakin keinoja ajaa shellin kautta muita ohjelmia mutta en ole saanut niitä toimimaan oikein.
- Anonyymi
Mulla kanssa ongelma. Ensin se lähdekoodi:
-------------------------
unit md5summer2;
{$mode objfpc}{$H+}
interface
uses
Classes, SysUtils, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls, Unix;
var
tiedostot : ansistring;
implementation
type
{ TForm1 }
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
Button2: TButton;
Button3: TButton;
Button4: TButton;
ListBox1: TListBox;
OpenDialog1: TOpenDialog;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
procedure Button2Click(Sender: TObject);
procedure Button3Click(Sender: TObject);
private
public
end;
var
Form1: TForm1;
begin
{$R *.lfm}
{ TForm1 }
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
OpenDialog1.Execute
end;
procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject);
begin
Close
end;
procedure TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
begin
fpSystem("md5sum -b " + tiedostot + " >>md5sums.md5")
end;
end.
--------------------------------
Sitten kääntäjän (FreePascal) virheilmoitukset:
Käännä projekti, Kohde: md5summer: Lopetuskoodi 1, Virheet: 2
md5summer2.pas(44,1) Error: Illegal expression
md5summer2.pas(44,11) Fatal: Syntax error, ";" expected but "identifier TFORM1" found
--
Eli mikä tuossa on väärin ja mitä pitäisi muuttaa jotta tuo toimisi, koko sovellus on vielä alkutekijöissään mutta kokeilin ajaa tuota testimielessä ja sain nuo virheilmoitukset.- Anonyymi
Puolipiste puuttuu siitä loppuvaiheesta sulun perästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1203305- 751735
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151491Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911145Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat851045- 661023
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19857